Kirjoittaja Aihe: Komakallio (B65)  (Luettu 56936 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla naavis

  • Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1966
  • Samuli Vuorinen
    • Samuli Vuorinen - Portfolio
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #120 : 14-09-2016, 12:03:45 »
Hesarin toimittaja kävi vierailemassa Komakalliolla pari viikkoa takaperin. Nyt juttu pääsi viimein lehteen asti: http://www.hs.fi/kotimaa/a1473743668137
Jari oli kyllä oikeassa sanoessaan ”Tässä on niin monta asiaa, jotka voivat mennä pieleen. Pitää olla sitkeys puurtaa niistä läpi.”, meikäläiseltä meinaan taisi eilen lahota kuvaustietokone. :realmad:

Poissa Timpe

  • Multiversumi
  • ******
  • Viestejä: 6001
    • Valoa ja varjoja
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #121 : 14-09-2016, 21:31:06 »
Hyvä ja asiallinen juttu, saanee paljon positiivista huomiota ja lisää samalla kiinnostusta tähtikuvauksen suuntaan.  :cool:
- Timo Inkinen

Poissa Lauri Kangas

  • Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 4262
  • Vostok @ #sirius (IRCNet)
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #122 : 17-09-2016, 15:46:36 »
Motorisointi edistyy, rautaa on kasailtu, osia printattu ja firmistä koodattu.



Kuvan paketissa alimmaisen Arduino Mega ja päällä Pololun VNH5019 ajurishieldi kahdelle moottorille. Välissä on prototype shieldi, jolle mahtuu mukavasti rakentelemaan liitännät ja vastukset enkoodereille ja nappuloille ja pitää siten piuhasekasotkun kurissa.

Kontrolleriin olisi tulossa auki/kiinni painonapit käsikäyttöä varten (poikkeustilanteessa myös moottorin pystyy kytkemään mekaanisesti irti ketjusta) sekä hätäseis-namiska paniikkitilanteisiin. Katon rajakytkimiksi tulee US5881 hall-antureita ja kattoon neodyymimagneetit. Kattoa sulkiessa ohitetaan ensin rajakytkin jonka jälkeen hissutellaan vauhtia ja ajetaan niin kauan kunnes moottorin hörppimä virta nousee ja tiedetään että ajettiin kiinni seinään. Ylivirtasuoja pysäyttää katon myös sen törmätessä ihmiseen, kaukoputkeen tms. Katon liikkuessa virrankulutus näkyy selaimessa nättinä käppyränä.



Tällä vispilällä ja kahdella valoportilla saadaan enkoodattua katon paikka 7mm tarkkuudella niin tiedetään etänäkin missä mennään.

Huomenna sovittamaan palasia paikalleen.

Paikalla naavis

  • Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1966
  • Samuli Vuorinen
    • Samuli Vuorinen - Portfolio
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #123 : 18-09-2016, 21:18:16 »
Komakalliolta on ihan vaivihkaa kadonnut vanha koppi ja tilalle tullut uusi. :shocked:





Viime kesänä rakennetusta triplakopista myös sen verran päivitystä, että saimme tänään liikuteltua kattoa moottorin avulla ensimmäistä kertaa.  :cool: Yksityiskohtia seurannee lähiaikoina.

Paikalla naavis

  • Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 1966
  • Samuli Vuorinen
    • Samuli Vuorinen - Portfolio
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #124 : 17-11-2016, 23:30:45 »
Kävin yksi päivä napsimassa valokuvia Komakalliolla. Tässä triplakopin tämänhetkiset asukit.


Poissa Lauri Kangas

  • Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • *****
  • Viestejä: 4262
  • Vostok @ #sirius (IRCNet)
Vs: Komakallio (B65)
« Vastaus #125 : 15-01-2017, 00:22:57 »








Nyt alkaa katon moottoriohjain olla kasassa ja suurin osa ominaisuuksista testattukin. Viimeisiä bugeja vielä metsästellään, jonka jälkeen johdotus- ja kotelointihommiin.

Kytkennöistä tuli varsin siistit käyttämällä Arduino megan prototyyppishieldiä ja Pololun moottoriohjainshieldiä. Prototyyppilevyn kuvassa näkyy jännitteenjako moottoria ajavan akun jännitteen monitorointiin, pari kondensaattoria suodattamassa moottoriohjaimen virtamonitorointia. Lisäksi on liittimet kahdelle valoportille (katon liikkeen enkoodaukseen), kahdelle hall-anturille (katon liikkeen rajakytkimiksi), kolmelle käsikäyttöiselle napille (auki, kiinni, hätäseis) ja lämpöanturille.

Arduinon firmware on loppusuoralla ja softapuolella toimii jo mukavasti PC-puolen ohjaus, jossa selainikkunassa on samat namiskat kuin fyysisesti (auki, kiinni, seis) ja silmien eteen piirtyy hieno käppyrä virrankulutuksesta ajan funktiona kun moottori käy.

Kunhan saadaan systeemi liikuttamaan ihan oikeaa kattoa, voidaan alkaa keksiä virtarajoja katon pysäyttämiselle (pysähtyy jos törmää seinään, ihmiseen tai kaukoputkeen) ja hinkkailla ASCOM-rajapintaa jotta kuvauskoneiden SGP:t voivat pyytää kattoa auki aloittaessaan ja ilmoittaa milloin kunkin kaukoputken puolesta sopii sulkea katto.