Pixinsight

Aloittaja vesa k, 14.01.2012, 23:16:58

« edellinen - seuraava »

wm-x

Photari antoi oikotien. Ei mikään tyylipuhtain suoritus, mutta katsotaan jos tämä kuva pääsisi foorumille asti.

Nämä ovat siis niitä kuvia mitä otin silloin kun jalusta ei toiminut. Oli sieltä 900 kuvan joukossa mm. 4 tuntia hyviä kuvia sydänsumusta  :oops:... Mutta ajattelin silloin ettei kannata flattejä ottaa kun on niin huonot kuvat :tongue:


einari

Näytti aika kelvolliselta Sydänsumu Photaritaiteilun jälkeen - joskus olen huvin ja urheilun vuoksi koittanut samaa.
Jälkeenpäin löysin vielä tämmöisenkin ohjeen:
http://trappedphotons.com/blog/?p=756

Mutta helpommalla vaan pääsee kun ottaa ne kalibrointikuvat.
___
Tapio

wm-x

Oli ihan opettavainen käsittely. Olisi pitänyt tallentaa eri vaiheet käsittelystä. Pitää laittaa stf venytetty kuva tähän näytille. Tuntui että jonkun ihmeen tuon kuvan kanssa tein, alku näytti todella surkealle  :azn:.

wm-x

https://drive.google.com/folderview?id=0B24ECy12UBmLWkw3bHpneXZ0MUE


Jatkoin tuota minun epäonnen kohteen kuvausta. NGC 1931 ja IC 417 kohteena. Nyt olen varmasti 10-15 kirkasta yötä tähän käyttänyt ja aina on joku pielessä revontulista seurantavirheisiin.

Sain toissa yönä hyvää dataa pari tuntia kohteesta ja aloin uskomaan että minun polttoväli/tarkkuus ei riitä tälle kohteelle. En vain tiedä pitäisikö minun käyttää tähän lisää valoitus aikaa vai lopettaa vain leikki kesken tämän kohteen kanssa. Vaikeita päätöksiä kun on niin monta "helpompaa" kohdetta kuvaus listalla.

Yllä olevassa linkissä massiivinen yli 1 gigan 64bit drizzlattu tiedosto pinotussa mutta käsittelemättömässä muodossa. Tiedosto on pixinsight tiedosto. Tuskin kukaan jaksaa tuota ladata, mutta jos joku haluaa käpistellä dataa ja katsoa saisiko jotain  tarkkaa siitä irti niin olkaa hyvä. Kuvan voi jakaa kysymättä enempää tähän ketjuun.

Itse tein nopean abe+dbe joka näytti että värimailma ja tähdet ovat kunnossa. Stf näyttää sumun mutta tarkkuus ei vaikuta riittävältä. Vaikka tekisin kontrasti eroja sumuun ja saisin sen revittyä taustataivaasta irti riittääkö tarkkuus silti.

Yritin automatic strechiä, masked strechiä ja histogram transformationia. Näitä koitin maskeilla ja ilman.
Mutta en vain saa pidettyä tähtiä kasassa ja sumua nousemaan taustataivaasta.

wm-x

Miten olette käsitelleet valoitukset eri öiltä, jos on orientaatio sattunut jäämään ihan vinksalleen? Eli minulla on kuvadataa joka on noin 45 astetta ''vinossa'' toisiinsa nähden.  Haluasin saada rajauksesta paremman mutta PI on clipannut toisen yön kuvista puoli framea pois kun tein rekistöröinnin koko kuvasarjalle yhdessä? Pitäisikö nuo pinota erilleen ja sitten yhdistää pinotut kuvat?

wm-x

Toinen asia mikä aiheuttaa ongelmia on valita pinoamis metodi.

Yleinen ohje on ilmeisesti:
Averaged Sigma Clipping for < 10 frames
Winsorized Sigma Clipping for 10 to 20 frames
Linear Fit Clipping for > 20 frames


Normaalisti pinoan aina yli 20 kuvaa. Saan tuolla linear fit clipillä paljon tasaisempia kuvia, mutta samalla myös paljon pimeämpiä. Jos ajan winsorized sigmalla pinotun kuvan STF:n linear fit clip kuvalle niin siitä tulee todella pimeä.  Linear fit clip ei poista myöskään kuumia pikseleitä samalla lailla kuin winsorized sigma clip. Kohinaa jää paljon enemmän taas tuohon winsorized sigma clippiin.

Joten kysymys kuuluu millä asetuksilla oikein pinoan kuvani. Valoisampi ja enemmän kohinaa, vai pimeämpi ja vähemmän kohinaa??  :shocked:

Lauri Kangas

Eikai tähtikuvan data voi olla mitenkään pimeää tai valoisaa. Pimeästä voi aina tehdä venyttämällä valoisan, jolloin tietysti kohinakin kirkastuu mukana. Ratkaisevaa on signaalin suhde kohinaan, eli SNR.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 09.10.2016, 14:48:31
Eikai tähtikuvan data voi olla mitenkään pimeää tai valoisaa. Pimeästä voi aina tehdä venyttämällä valoisan, jolloin tietysti kohinakin kirkastuu mukana. Ratkaisevaa on signaalin suhde kohinaan, eli SNR.

Totta kun sen noin sanot. Miten tuota loppukuvan snr voi arvioida muuten kuin silmällä?


Yritän selvittää mistä johtuvat muutamat 0 arvon mustat pisteet kuvissa. Tein nyt superbiassin: näyttääkö tämä oikealta?

kjj

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 09.10.2016, 12:52:37
Miten olette käsitelleet valoitukset eri öiltä, jos on orientaatio sattunut jäämään ihan vinksalleen? Eli minulla on kuvadataa joka on noin 45 astetta ''vinossa'' toisiinsa nähden.  Haluasin saada rajauksesta paremman mutta PI on clipannut toisen yön kuvista puoli framea pois kun tein rekistöröinnin koko kuvasarjalle yhdessä?

Siis tapahtuuko näin, vaikka olet mielestäsi valinnut rekisteröinnin referenssiframen ns. "fiksusti"?

wm-x

Luulen että tuo olisi käynyt toisin päin jos olisin valinnut toisen framin. Eli näin kävi:

kjj

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 09.10.2016, 17:33:02
Luulen että tuo olisi käynyt toisin päin jos olisin valinnut toisen framin. Eli näin kävi:

Eihän se tuon paremmin voi mennä, jos eri valotuksilla kuva on tuolleen 45 astetta sivussa.

Tai ööh...tajusinkohan nyt oikein mitä tarkoitit? Haluatko mahdollisesti, että kuvat pinotaan kokonaisina, jolloin osaan kuvasta tulisi vähemmän pinottuja pikseleitä, kun kaikki freimit eivät osu kohdalleen?

wm-x

Lainaus käyttäjältä: kjj - 09.10.2016, 18:22:27
Tai ööh...tajusinkohan nyt oikein mitä tarkoitit? Haluatko mahdollisesti, että kuvat pinotaan kokonaisina, jolloin osaan kuvasta tulisi vähemmän pinottuja pikseleitä, kun kaikki freimit eivät osu kohdalleen?

Kyllä. Haluaisin framit kokonaisina, se tuo vähän lisää mahdollisuuksia rajata.

Tuon hämähäkki sumun kanssa oli ihan sama juttu, mutta jostain syystä drizzle integration tasoitti koko kuvakentän puolestani. Mikäköhän logiikka siinä oli? Jos sitä kuvaa katsoo niin koko oikea laita on 2-3h vähemmän valon kanssa.

PetriKe

Tähänkö threadiin voi pistää kysymyksiä PixInsight guruille?

Olen rakentamassa neljän framen mosaiikkia, mutta kun kyseessä on sumu ja erittäin vähän tähtiä, niin käyttämäni StarAlignment ei toimi. Ei löydy tarpeeksi tähtiä kuvien rekisteröintiin. Mikäs nyt avuksi?
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

kjj

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 09.10.2016, 18:40:48
Kyllä. Haluaisin framit kokonaisina, se tuo vähän lisää mahdollisuuksia rajata.


Aah, ok. Sitten voisit kokeilla, toimisiko käsin rekisteröitäessä StarAlignment-prosessin working moden "Register/Union - Separate"-säätö haluamallasi tavalla.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: kjj - 09.10.2016, 19:20:49
Aah, ok. Sitten voisit kokeilla, toimisiko käsin rekisteröitäessä StarAlignment-prosessin working moden "Register/Union - Separate"-säätö haluamallasi tavalla.

Selvä kiitos.


Tässä siis minun ongelmani tuon valoisuuden suhtee. Enemmän tulee winsorized sigmassa mustia alueita näkyviin, joten taidan yrittää siitä värkätä kuvan, toisaalta tuo linear fit clip on tasaisempi ja kohinaa ei juurikaan.

Linear fit clip vs. winsorized sigma clip