Pixinsight

Aloittaja vesa k, 14.01.2012, 23:16:58

« edellinen - seuraava »

naavis

Lainaus käyttäjältä: Liikanen - 28.04.2015, 10:36:13
Tulipahan tilattua Pixinsightin kokeilulisenssi jo neljä päivää sitten, mutta latauslinkkiä ei vieläkään ole tullut.

https://pixinsight.com/trial/index.html

Eikös tuo ole oikea osoite? On toki ihmeellistä, miksi ihmeessä ne kyselevät KOTIOSOITETTA, että saa ladata kokeiluversion? :embarrassed:
Pixinsightilta tulleessa sähköpostissa lukee, että:

"Dear PixInsight user,

For security reasons, all trial licenses are now subject to manual verification. If your license request contains valid data, it will be processed and you'll receive a new email with activation keys and download/installation instructions as soon as possible.

Thank you for your interest in our software.

The PixInsight Team at Pleiades Astrophoto

Note: This email account is not monitored. DO NOT REPLY TO THIS MESSAGE."


Montakohan viikoa tässä joutuu odottelemaan... :angry:

Jos mailia ei kuulu, kannattaa olla yhteydessä sinne päin. Eiköhän se lisenssi sieltä tule.

Liikanen

Lainaus käyttäjältä: naavis - 28.04.2015, 11:23:43
Jos mailia ei kuulu, kannattaa olla yhteydessä sinne päin. Eiköhän se lisenssi sieltä tule.

Tarkoitatko, että kannataisi yrittää saada kokeilulisenssi syöttämällä samat tiedot kenttään uudestaan? Vai onko parempia ehdotuksia?
Lakeuden Ursa

naavis

Lainaus käyttäjältä: Liikanen - 28.04.2015, 14:53:52
Tarkoitatko, että kannataisi yrittää saada kokeilulisenssi syöttämällä samat tiedot kenttään uudestaan? Vai onko parempia ehdotuksia?

PixInsightin sivuilla on yhteydenottolomake: https://pixinsight.com/contact/
Voit myös koettaa kirjoittaa PixInsightin keskustelufoorumille.

Liikanen

Lainaus käyttäjältä: naavis - 28.04.2015, 18:34:34
PixInsightin sivuilla on yhteydenottolomake: https://pixinsight.com/contact/
Voit myös koettaa kirjoittaa PixInsightin keskustelufoorumille.

Kiitos! Nyt tämäkin juttu selvisi: olin epähuomiossa laittanut nimen kohdalle vain nimikirjaimet (minulla on kaksiosainen nimi) ja sposti oli mennyt automaattisesti hylkyyn.

Laitoin viestiä tuosta naaviksen antamasta linkistä ja jo 15min päästä tuli aktivointiavain ja vastaus spostiini. :azn: Noilla menee sposti siis aika helposti hylkyyn, tuon nimen suhteen... :cry:

Mutta silti minua huolestuttaa, että aiheuttaako tuo nimi kuinka pahoja komplikaatioita ohjelman ostovaiheessa (sitten jos/kun tuon ohjelman ostan)? Eli vaaditaanko siinä pelkkä spostiosoite ja PayPal-tili?

Mutta nyt tiedän, mitä teen koko vapun...  :rotfl: :laugh:
Lakeuden Ursa

Liikanen

#94
On tullut tätä PixInsightia käytettyä nyt jo jonkin aikaa ja muutamia kokemuksia ja kysymyksiä ajattelin jakaa, eli kokemuksia:
- Ohjelma tuntuu melko nopealta MBA (mid-2013, i5, 4GB)-koneella
- Pinoamisen jälkeen värit ovat aina oikein :cheesy:
- Helppokäyttöisyys...siis kun on lukenut naaviksen ohjeet...
- Paljon toimintoja: gradienttien poisto, vihreän värin poisto, valkotasapaino jne.
- Jatkuvat rekisteröintiongelmat...(lue alta)

Ja sitten varsinaiseen ongelmaan eli kuvien rekisteröimiseen (kohdistus). Usein kalibroin, bayeroin ja debayeroin kuvat BatchPreprosessing- scriptillä. Ja yritän rekisteröidä kuvat StarAlignment-prosessilla. Kaikki sujuu hyvin siihen asti kunnes päästään rekisteröimiseen: Jokaikisen kuvat kohdalle tulee error: RANSAR:  Unable to find a valid set of star pair matches. Tähtiä kuvista löytyy jokaisesta yli 500 ja joistain kuvausta yli 10000  :undecided:.

Olen yrittänyt pyöritellä StarAlignmentin asetuksia yli ja ympäri, mutta aina sama error. M51-kuvani prosessi rekisteröi ongelmitta, mutta M13-kuvista ei yhtään. Onko minun raakadatassani jotain vikaa? Testasin rekisteröintiä myös Regimillä ja sillä homma sujui hyvin. :embarrassed:

Alla muutama yksittäisvalotus, joten koittakaa saatteko noita jotenkin pinoon PI:llä.

EDIT: Vastaan itselleni eli ratkaisu löytyi. Huomasin vasta äsken, että muutamassa kuvassa tähdet olivat aavistuksen verran liikkuneet, joten poistin nämä otokset. Tämän jälkeen rekisteröinti sujui ongelmitta :rolleyes: Mutta en ymmärrä miksi se ei ensimmäisellä kerralla suostunut pinoamaan niitä hyviä kuva. Regim tai DSS eivät piittaa vaikka tähdet olisivat pahasti viiruilla...  :sad:
Lakeuden Ursa

vesa k

hei
Minulla oli myös vaikeuksia rekisteröidä kuvia, mutta Naaviksen avustuksella löysin ongelma: jotku tähdet olivat liian isoja, mutta kun muutin rekisteröitävien tähtien määräksi esim 10 jo asiat onnistui.
PI:ssä on niin paljon rimahdollisuuksia, joita kannattaa kokeilla.

t Vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

naavis

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 15.05.2015, 18:52:45
Minulla oli myös vaikeuksia rekisteröidä kuvia, mutta Naaviksen avustuksella löysin ongelma: jotku tähdet olivat liian isoja, mutta kun muutin rekisteröitävien tähtien määräksi esim 10 jo asiat onnistui.

Tuolloin ei tainnut olla kyse tähtien määrän muuttamisesta, vaan ohjelman tunnistamien tähtien koosta. Jos kuvan tähdet ovat erityisen suuria, StarAlignment-työkalun kohdasta Star Detection voi kasvattaa Detection scales -asetusta, jolloin ohjelma tunnistaa suurempia tähtiä.

Murtsi

Kertokaapa miten saan poistettua gradientin PI:lla?

Photarin gradientexterminator lopetti yllättäen toimimisen, kysyy vain lisenssikoodia jota minulla ei enää ole olemassa, koska silloin kun ostin tuon lisenssin, käytin eri sähköpostia kuin nykyään, eikä siihen sähköpostiin enää pääse. Sen verran periaatteen mies olen että toista kertaa samasta pluginista en maksa, varsinkaan kun tuo PI on tullut hankittua ja se on asennettuna kuvausläppärille, kiitos jo etukäteen.

naavis

Kun käsiteltävä kuva on auki PixInsightissa, voit avata DynamicBackgroundExtraction-työkalun valikosta Process -> BackgroundModelization.

Kun työkalu on auki, klikkaa käsiteltävää kuvaa. Tämän jälkeen voit ruveta klikkailemaan taustataivasnäytteitä kuvasta. Jos näytteet värjäytyvät punaisiksi, voit kasvattaa Tolerance-lukemaa Model Parameters (1) -otsikon alta. Omalla kohdallani punainen väri ei välittömästi katoa, vaan kuvaa täytyy raahaamalla liikuttaa vähän, että värit päivittyvät. Voit myös yrittää Sample Generation -otsikon alla generoida taustataivasnäytteet koneellisesti, jolloin niitä ei tarvitse kliksutella itse.

Target Image Correction -otsikon alta valitse Correction-asetukseksi Subtraction, jolloin ohjelma yrittää luoda mallin taivasgradientista ja nimenomaan vähentää sen kuvasta, eikä esim. jaa kuvaa mallilla. Jakaminen voi olla hyödyllistä jos yrittää luoda keinotekoista flättiä. Nyt voit ajaa prosessoinnin klikkaamalla vihreää täppää työkaluikkunan alareunassa. Jos haluat, että uusi kuva korvaa vanhan sen sijaan että aukeaisi uusi kuva, voit valita asetuksen "Replace target image".

Toinen vaihtoehto on käyttää AutomaticBackgroundExtractor-työkalua. Työkalu tekee käytännössä samat jutut, mutta pyrkii olemaan automaattisempi. Olen yleensä käyttänyt tuota aiemmin kuvailemaani työkalua.

ollia

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 16.08.2015, 20:51:44
Kertokaapa miten saan poistettua gradientin PI:lla?

Photarin gradientexterminator lopetti yllättäen toimimisen, kysyy vain lisenssikoodia jota minulla ei enää ole olemassa, koska silloin kun ostin tuon lisenssin, käytin eri sähköpostia kuin nykyään, eikä siihen sähköpostiin enää pääse. Sen verran periaatteen mies olen että toista kertaa samasta pluginista en maksa, varsinkaan kun tuo PI on tullut hankittua ja se on asennettuna kuvausläppärille, kiitos jo etukäteen.

Jos ihan astro kuvissa normaalista tausta gradientista puhutaan niin DBE eli DynamicBackgroundExtraction työkalulla. Valitaan ensin kuva sitä klikkaamalla työkalun auettua, laittaa sieltä työkalun sisältä Correction kentän Subtraction moodiin ja lätkii niitä samplauksia sinne kuvaan tarpeeksi (esim automaattisesti muutama kymmen per rivi tai manuaalisesti sopiviin kohtiin) ja sitten painaa execute namiskaa.

Tuloksena pitäs olla originaali kuva, siitä erotettu gradientti erillisenä kuvana ja kuva josta on tuo gradientti poistettu.

Näin ainakin itse olen sen tässä viimeisen puolen vuoden aikana tehnyt kun olen softan omistanut.

Edit: ja naavis ehti näköjään ensin minuutilla  :grin:
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

Liikanen

Tuli ostettua PI:n kestolisenssi. :rolleyes: Käyttö on muuten mennyt erittäin hyvin, yhtä asiaa lukuun ottamatta: kuvien muunnos JPEG-muotoon. Ongelma on siis tämä: kun olen saanut kuvan muokattua valmiiksi, tallennan kuvan "save as"-kohdasta JPEG-muotoon (alkuperäinen muoto on xisf.). Tämän jälkeen tulee ilmoitus:

The JPEG format does not support the sample data type used by this image: *32-bit floating-point format, or a sample format with equal or higher accuracy'

Kuva siis tallentuu täysin oikein, mutta JPEG-kuvassa näkyy vaan kirkaammat tähdet eli kuva ei ole ollenkaan "venytetty". Samallainen ongelma tulee, kun avaan xisf-kuvan PI:hin: se aukeaa aina venyttämättömänä. Tavoitteena olisi saada PI:ssä kasitelty kuva muunnettua JPEGiksi niin, että sen voi suoraan laittaa nettiin näkyviin ilman erillisiä venyttelyjä.

?

:cry:
Lakeuden Ursa

kjj

Lainaus käyttäjältä: Liikanen - 17.08.2015, 12:28:17
Kuva siis tallentuu täysin oikein, mutta JPEG-kuvassa näkyy vaan kirkaammat tähdet eli kuva ei ole ollenkaan "venytetty".

Sulla on varmaan alunperin venytys tehty ainoastaan ScreenTransferFunctionia käyttäen, joka ei siis varsinaisesti muokkaa kuvadataa eikä ole näin ollen pysyvä muutos. Pysyvät venytykset voi tehdä HistogramTransformationilla.


Liikanen

Lainaus käyttäjältä: kjj - 17.08.2015, 12:43:07
Sulla on varmaan alunperin venytys tehty ainoastaan ScreenTransferFunctionia käyttäen, joka ei siis varsinaisesti muokkaa kuvadataa eikä ole näin ollen pysyvä muutos. Pysyvät venytykset voi tehdä HistogramTransformationilla.



Kiitos vastauksesta, mutta asia ei muuttunut mitenkään, vaikka venytin kuvan HistogramTransformationilla.
Lakeuden Ursa

Murtsi

Lainaus käyttäjältä: naavis - 16.08.2015, 21:29:44
Kun käsiteltävä kuva on auki PixInsightissa, voit avata DynamicBackgroundExtraction-työkalun valikosta Process -> BackgroundModelization.

Kun työkalu on auki, klikkaa käsiteltävää kuvaa. Tämän jälkeen voit ruveta klikkailemaan taustataivasnäytteitä kuvasta. Jos näytteet värjäytyvät punaisiksi, voit kasvattaa Tolerance-lukemaa Model Parameters (1) -otsikon alta. Omalla kohdallani punainen väri ei välittömästi katoa, vaan kuvaa täytyy raahaamalla liikuttaa vähän, että värit päivittyvät. Voit myös yrittää Sample Generation -otsikon alla generoida taustataivasnäytteet koneellisesti, jolloin niitä ei tarvitse kliksutella itse.


Kiitti, tuo tolerance oli se juttu mikä auttoi asiassa, tuolla työkalulla yritin aiemminkin mutta rastit värjäytyivät punaisiksi eikä homma onnistunut.

Pitää muutenkin nyt enemmän perehtyä tähän ohjelmaan, tällä tosiaankin voi tehdä kaiken kunhan tietää mitä tekee, saa nähdä kuinka kauan photaria vielä tarvitaan  (omalla kohdallani)  :tongue:

kjj

Lainaus käyttäjältä: Liikanen - 17.08.2015, 15:11:07
Kiitos vastauksesta, mutta asia ei muuttunut mitenkään, vaikka venytin kuvan HistogramTransformationilla.

Hmm, outoa.

Kun säädit histogrammityökalulla kuvaa, niin oletko varma, että sinulla oli ScreenTransferFunction-työkalu ns. nollilla? Eli et ollut esim. painanut sitä oikean yläkulman automaattivenytysnappulaa?