Pixinsight

Aloittaja vesa k, 14.01.2012, 23:16:58

« edellinen - seuraava »

naavis

Lainaus käyttäjältä: tuunari - 16.03.2014, 10:49:51
Samulilla ei "valitettavasti" ole Kodakin kennoa eikä ilmeisesti joudu taistelemaan kuumien pikseleitten kanssa.
Kokemukseni mukaan darkit eivät korjaa kunnolla kalibroinnissa, vaikka miten vääntäisi. Viimeisimmän M97 sumun käsittelyssä opin kantapään kautta että CosmeticCorrection -työkalulla saa loputkin "rumat" pilkut poistettua. Tämän voi yhdistää myös kivasti BatchPreprocessing -scriptiin.
Täällä hyvä esimerkki video: http://www.harrysastroshed.com/preprocessing.html.
-pasi

Kyllä darkkikalibroinnin pitäisi PixInsightissa toimia ihan normaalisti, mutta darkkikalibrointi ei varsinaisesti hävitä kuumia pikseleitä. Jos kuuma pikseli on saturoitunut täysin valkoiseksi, kalibroinnin jälkeen kuvassa on samalla kohdalla musta piste valkoisen sijaan. Näistä ei pääse oikein muuten eroon kuin ditheröimällä ja käyttämällä tilastollisia pinoamismenetelmiä, tai käyttämällä CosmeticCorrectionia. Yleisen kuvanlaadun kannalta ditheröinti on aina parempi vaihtoehto.

naavis

M51-ketjussa oli puhetta eri mittaisten valotusten yhdistämisestä PixInsightilla. Jos kohde niin vaatii, olen yleensä ottanut kohteesta sekä pitkiä valotuksia (~10 minuuttia tai enemmän), että lyhyitä valotuksia (30 sekuntia tai vähemmän). Pinoan värikanavakohtaisesti pitkät ja lyhyet valotukset erikseen, jolloin lopputuloksena on joka kanavalle kaksi eri pinoa. Nämä kaksi pinoa voi yhdistää yhdeksi pinoksi HDRComposition-työkalulla. Työkalu sovittaa pinot yhteen niin, että niiden kirkkaudet vastaavat toisiaan, ja poimii pitkän valotuksen pinossa puhkipalaneet osat lyhyiden valotusten pinosta. Näin lopputuloksena on jokaista värifiltteriä kohti yksi suuren dynaamisen alueen pino, ja käsittelyä voidaan jatkaa normaalisti. HDRComposition tuottaa 64-bittisiä kuvia, joten niiden pyörittely vaatii vähän enemmän tehoa kuin 32-bittisten kuvien.

tuunari


Jussi Koponen

Moi!

Onko kellään tullut moista vastaan RGB kuvissa, että osa tähdistä on violetin sävyisiä mutta muuten värit näyttäisi olevan oikein?

Olen yrittänyt pari kertaa kalibroida värikanavat ja RGB -pino näyttää hyvälle, mutta muutamat tähdet on väärän värisiä.

Olen tehnyt DBE:n, BackGroundNeutralization:n, ja ColorCalibration työkaluilla tarvittavat työt ja syöttänyt mielestäni oikeanlaiset referenssit kuvan taustasta jne.


Timpe

Kenties tyhmä kysymys mutta onko LRGB Combination työkulussani jokin virhe PixInsightissa, kun L + RGB kuvat näyttävät ennen yhdistämistä tällaiselta (automaattinen SFT käytössä):



Ja sitten kun yhdistän luminanssin RGB kuvaan varsin suurella "RGB-saturaation" osuudella, lopputulos on hyvin vaikea saada luonnollisen näköiseksi.
Tässä vaikka esimerkiksi värikehiä tähtien ympärillä ja valjut värit kaikkialla muualla:



Toinen LRGB-kuvan teossa helposti toteutuva mahdollisuus on lähes mustavalkokuvan tekeminen, jossa värejä on vain rippeeksi. Onko tässä yksinkertaisesti kyse vain siitä, ettei RGB dataa ole tarpeeksi? Esimerkissä LRGB kanavien keskinäiset valotusajat ovat tässä:
   L 255 min (1x1 bin), R 105 min, G 105 min, B 105 min (=RGB yht. 315 min 2x2 bin).
Olen törmännyt samaan ilmiöön myös edellisessä PI-kuvassani, joten kysymys lienee kumminkin aiheellinen :wink:
- Timo Inkinen

naavis

LRGB-yhdistäminen tuolla työkalulla on ainakin tarkoitus tehdä vasta venytetyille eli epälineaarisille kuville. Lineaariset R, G ja B yhdistetään ensin värikuvaksi, ja venytetään, sitten otetaan lineaarinen L joka myös venytetään, ja lopuksi nämä venytetyt kuvat yhdistetään LRGB-kuvaksi. STF tarkoittaa tuota näyttövenytystä, eli kuvat ovat oikeasti vielä lineaarisia, mutta venytetään vain ruudulle. Jos olet jo venyttänyt kuvat, STF:lle ei pitäisi olla tarvetta.

Timpe

Ok, kiitos avusta! :cheesy:
Asia tuli selväksi eli olin yrittänyt tehdä tuota LGB-yhdistämistä turhan aikaisessa vaiheessa, kun nämä PI:n käsittelymenetelmät ovat vielä hakusessa. Harjoitukset jatkuvat ja mitä enemmän tätä PI:ia käyttää sitä enemmän tästä oppii tykkäämään...
- Timo Inkinen

Murtsi

Moi, miten muuten pinotaan kaksi kuvaa. Olen yrittänyt imageintegration prosessilla mutta ohjelma herjaa että pitäisi olla vähintään kolme kuvaa että rupeaa pinoamaan, mutta jos ei ole tarjolla muita kuin nuo mainitsemani kaksi... Tässä vaiheessa olen siirtynyt photoshoppiin ja yhdistänyt kuvat siellä, PI ohjelma on onneksi kuitenkin osannut kalibroida ja kohdistaa kuvat valmiiksi.

naavis

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 25.09.2014, 22:29:30
Moi, miten muuten pinotaan kaksi kuvaa. Olen yrittänyt imageintegration prosessilla mutta ohjelma herjaa että pitäisi olla vähintään kolme kuvaa että rupeaa pinoamaan, mutta jos ei ole tarjolla muita kuin nuo mainitsemani kaksi... Tässä vaiheessa olen siirtynyt photoshoppiin ja yhdistänyt kuvat siellä, PI ohjelma on onneksi kuitenkin osannut kalibroida ja kohdistaa kuvat valmiiksi.

Riippuu miten haluat pinota kuvat. Keskiarvopino on helppo tehdä esimerkiksi PixelMathilla. Voit PixelMathissa yhdistää kuvat A ja B kirjoittamalla RGB/K-kohtaan "(A + B)/2".

Murtsi

Kiitos, arvasin että onnistuu helposti kun vain tietää oikean työkalun, kokeilenpa seuraavalla kerralla tuota.

Timpe

Siirsin tuolta Sumut-havaintoalueelta...
Lainaus käyttäjältä: tuunari - 04.10.2014, 23:07:22
Se mielestäni PixInsightissa onkin ongelma, ettei histogrammia saa näkyviin niin selkeästi kun esim photarissa ja joskus värit jäävät ..rsiilleen.

Oletko huomannut nämä histogrammin näyttötavat PixInsightissa? (ks. liitekuvaa)
Pyörittelen yleensä manuaalisesti HistogramTransformationissa RGB-käyriä, jos on tarvetta fiksailla kuvaa DBE:n ja Background Neutralizationin jälkeen. Nuo histogrammikäyrät ovat zoomattavia + reaaliaikaisia ja sikäli parempia kuin Photarissa, jossa saa painella Refresh -nappia koko ajan pienenä näkyvän histogrammikuvan kanssa.
- Timo Inkinen

kjj

Löytyykö PI:n uudelle pixelmath-prosessille kunnollista tutoriaalia tms. mistään? Virallisen dokumentaation ongelma on vähän siinä, että se muistuttaa perinteistä Unixin man-sivua - äärimmäisen kätevä referessimanuaaliksi, mutta tutoriaalina vähän onneton. Tässä 1.8-versiossa tuo pixelmath taitaa olla vieläpä aika lailla uudelleenkirjoitettu vanhempiin versioihin verrattuna.

No, sain mä sillä eilen tehtyä synteettisen bias-masterin itselleni, mutta en dokumentoinnin ansiosta vaan yrityksen ja erehdyksen kautta. Onneksi ei tarvinnut tehdä mitään monimutkaisempaa.

Mare Nectaris

Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

kjj

Lainaus käyttäjältä: Mare Nectaris - 16.01.2015, 15:08:39
Voisko tästä olla apua?

Haa, siinä määrin olen vanhan liiton miehiä, että en ole videoihin tutustunut lainkaan. Mutta nuo saattaapi olla hyviä, kiitos vinkistä.

kurja

Olen pixinsightia tässä viikon verran opetellut ja kaikkien kehujen mittainen softa näyttäisi olevan kyseessä. Ymmärtääkseni tällainenkin toimenpide pitäisi olla tehtävissä, mutta en keksi miten, jospa täältä löytyisi neuvo:

Kuvan kutakuinkin valmiiksi tehtyäni hoksasin että aiemmassa vaiheessa olisi ollut parempi käyttää toisenlaista maskia. History explorer näyttää kyseisen prosessin ja kertoo mitä maskia sen kanssa on käytetty; klikkaamalla prosessia pääsen kyseiseen prosessiin silloisine parametreineen, mutta jos tässä vaiheessa vaihdan kuvalle toisen maskin ja suoritan prosessin uudelleen siirtyy se historiassa viimeiseksi (loogisesti) joka tietenkään ei anna samaa lopputulosta kuin alkuperäinen toteutusjärjestys. Kuinka toimia??  :huh: