M 106.

Aloittaja Mikko Päivinen, 11.03.2007, 17:00:08

« edellinen - seuraava »

Murtsi

Kylläpä täällä on taso taas kivunnut korkealle, hienoja kuvia jokaisella kuvaajalla  :cool:

Tuli kuvattua taas tämäkin kohde kun edellisestä kerrasta alkaa olla aikaa ja kalusto on muuttunut kokonaan sen jälkeen, silloin käytin vielä sitä kuuluisaa JS jalustaakin... http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=938.msg71559#msg71559

Tällä kertaa valotusta tuli LRGB suotimienläpi 160/50/60/60 minuuttia. Kuva on kuvattu yhtenä yönä (21-22.3.2015) ja keli tuntui tuolloin olevan erikoisen hyvä. Samalla tuli ensi kertaa kokeiltua Baaderin RC1 komakorjainta ja hyvin tuo näyttää pelittävän. Sen verran mokasin että rajaus olisi voinut olla parempikin koska kuvaan olisi helposti sopinut myös nuo pari kirkasta ja värikästä tähteä jotka jäävät kuvassani juuri ja juuri kuva alan oikealle puolelle, nyt vasen alakulma on jotenkin tyhjän tuntuinen.
Foorumikuva toimii linkkinä 1897x1419 934 kt kuvaan.



Kalusto: GSO 10" F/4 newton, Baader RC1 komakorjain, SBIG STF 8300, SBIG FW8-8300, SBIG OAG-8300, guidaus SBIG st1 color.

tuunari

Kyllä,
Jälleen laadukasta kuvaa pukkaa Murtsilta. Rajaus mielestäni kuitenkin onnistunut. Osavalotuksien määrät/pituuden myös kiinnostaa...
Itsellä myös tuo Baaderin RCC-1 korjain (korjaa jos eri tuote), jonka kollimointi ei läheskään niin tarkkaa vs ASA .73 lyhentimen kanssa.
-pasi

Murtsi

Kiitos, sama tuote, yksi kirjain näköjään on unohtunut eli korjain on mallia RCC1 ja tällä ei tosiaankaan ole läheskään niin kriittinen tuo kollimointi kuin tuolla ASA lyhentäjällä, minulla oli aiemmin MPCC komakorjain mutta sen backfocus oli liian pieni käyttämälleni kamera/filtteripyörä/OAG systeemille.

Timpe

Joo, nättiä ja väreiltään mallikasta loppukuvaa tuli Murtsilta :cool:
Ja kuvan rajaus paranee, kun sipaiset kuvan alareunasta kapean kaistaleen pois (tuon signeerauksen verran).
- Timo Inkinen

naavis

Täytyypä painaa tuo RCC1 mieleen, voi olla että päädyn itsekin hankkimaan sellaisen ensi kevääksi. Keväisin tuppaa olemaan pulaa laajoista kohteista, jolloin voisi vaihtaa ASA-lyhentimen tuohon pelkkään komakorjaimeen.

Jussi Koponen

Tästä kohteesta oli valmiina 23h LRGB valotuksia 1800 sekunnin osissa. Aloin tarkastelemaan olisiko noihin himmeämpiin osiin mahdollista saada värejä näkyville. Kovin on kohinaista tavara, joten jäi harkintaan josko ottaisi lisää valotusta RGB kanaville. Ha:ta täytyy valottaa lisää, pari tuntia ei näyttänyt tuovan kuin lisäkohinaa tähän kuvaan.

Kuva ei ole ihan täydellä antaumuksella prosessoitu kun 1v mukula on tässä kaverina vääntämässä PixInsightin nappuloita :rolleyes:



Rajaamaton kenttä http://astro.galleria.fi/kuvat/2014%20Deepsky/M106WEBLRGB23h.jpg/_full.jpg

einari

Huhhuh kun on komea.
___
Tapio

Jussi Koponen

Kiitos Einari!

Vielä olisi työtä jäljellä. Noin vuosi viimeisestä kunnon käsittelytreenistä ja homma on aika hakemista. Mutta kunhan tuohon saa vähän RGB ja Ha -valoa lisää, koitetaan uudestaan.

Timpe

Huimasti valoa "isolla" 12" putkella ja jälki on sen mukaista eli todella näyttävää! :cool:
Jos/kun teet uusintakäsittelyä, niin galaksin kiekon päältä voisi vähentää tuota purppuraa ja magentahehkua, se kun pomppaa esille turhan korostetusti. (Rohkenin laittaa viestin liitteeksi nopeasti muokatun sävyehdotuksen siitä mitä yritän tuossa sanoa ts. kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ;-)
- Timo Inkinen

Jussi Koponen

Kiitos Timpe! Ja hyvä ehdotus. Millä työkaluilla teit tuota säätöä? PI:n värikalibrointi tekee käsissäni välillä vähän tuollaista pinkki/purppura/magenta settiä, en ole siihen vielä paneutunut.

Timpe

Heitin tuon kehiin ihan PhotoShopissa sormituntumalla Color Balance työkalulla (hyi minua!) ja kuten sanoin, "nopeasti".
Mutta olettaisin, että samaan lopputulokseen pääsee PixInsightissa huolellisesti toimien, mutta olen itse sangen kyvytön sitä neuvomaan...  :grin:
(Täällä on käytössä perustason Spyder 3 laitteella kalibroitu IPS-monitori, jolla pääsee näissä värisävyjutuissa vasta alkueriin.)
- Timo Inkinen

Jussi Koponen

#131
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 12.02.2016, 21:10:12
Heitin tuon kehiin ihan PhotoShopissa sormituntumalla Color Balance työkalulla (hyi minua!) ja kuten sanoin, "nopeasti".
Mutta olettaisin, että samaan lopputulokseen pääsee PixInsightissa huolellisesti toimien, mutta olen itse sangen kyvytön sitä neuvomaan...  :grin:
(Täällä on käytössä perustason Spyder 3 laitteella kalibroitu IPS-monitori, jolla pääsee näissä värisävyjutuissa vasta alkueriin.)

Pitää vähän verestää värikalibroinnin työnkulkua. Näissä käsittelyhommissa tuppaa muutenkin tulemaan hieman sokeaksi pitkän säätämisen jälkeen.

Edit:Huomasin että minulla on melko epätasaiset määrät RGB valotuksia. Esim. R, B ruutuja on molempia 18kp ja sinistä 26kpl. Purppuraa sai vähennettyä ajamalla ACDNR -kohinanvaimennusta värikanaville. Eli lisää valotusta, niin ongelman pitäisi ainakin osittain ratketa sillä. En sinällään keksinyt mikä olisi mennyt pieleen värikalibroinnissa. Olen siis kuvannut tätä kohdetta jo reilu vuosi sitten, enkä tarkastanut liiemmin yksittäisvalotusten määrää.

ollia

Nyt näiden parin viimeisen kuvan jälkeen lasketaan vähän rimaa alemmaksi  :grin:



täysi kokonen: https://c2.staticflickr.com/2/1684/25806850191_d9d79c95ab_o.jpg

astrobin: http://www.astrobin.com/242380/
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

Ransu

Hienoja kuvia, Ollin järkkärikuva on hyvä laajemman kentän esitys ja tuo Jussin aiempi onkin siten oikein kunnon lähikuva.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Oskari

Kyllä heikosti saa värejä näistä mun galaksikuvista... Tässä nyt taas tällainen dobsonilla kuvattu kohinahirvitys(isommassa koossa ainakin) 25. ja 26. päivän väliseltä yöltä :rolleyes: 20 sekunnin osavalot ja yhteensä 1h 30 min. Vähän hassussa asennossa se tuossa ihan pystyssä nököttää, mutta enpä viitsinyt kameraa enää tuossa vaiheessa käännellä, kun olin jo Orionin sumua ja Eskimosumua tuntikausia valotellut... Orionit tosin lensivät roskiin saman tien, kun jalusta ei aluksi pelittänyt ollenkaan... Eskimotkin saattavat seurata esimerkkiä :grin: Mutta siis joo, se kuva :cheesy:

Nikon D750, Sky-Watcher Coma corrector (x0,90), Astronomik CLS filter, Sky-Watcher Skyliner 350P Flextube Synscan(355/1650).
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM