Kuvauskäytössä VCL200, riittääkö Sphinx?

Aloittaja Joose, 04.12.2011, 17:54:10

« edellinen - seuraava »

Joose

Hei,

Tarkoitus olisi siis päivittää kalustoa, eli nykyistä SW 114/500 newtonia, josta käyttöön jää erikseen ostettu Baaderin hyperion zoomi. Tämä viesti sisältää pääasiassa kaksi kysymystä, ja lisäksi turhantarkkaa selittelyä niihin johtaneesta pohdinnasta. Kysymykset siis ovat:

1) kannattaako Vixenin VCL 200 putken mukana ostaa myös Sphinx-jalusta astrokuvausta ajatellen, vai olisiko joku muu saman hintainen jalusta parempi?

2) Onko ylipäätään ajatus tuon putken käyttämisestä kuvaukseen älytön tuon hintaluokan jalustalla, vai pitäisikö suosiolla säästää rahat kunnon jalustaan?



Taustaa

Tarkoitukseni on siis harjoitella tähtikuvausta, ja erityisenä kiinnostuksen kohteena on planetaariset sumut ja pallomaiset joukot, sivukohteena voisin harjoitella myös joidenkin pienempien galaksien kuvausta. Tähän käyttöön olen ajatellut jotain halvempaa (<2000€) ekvatoriaalista jalustaa, sekä harjoitteluun SW ED80 ja joku DSLR (Canon 600D). Kun näiden avulla on harjoitellut perusteet (kameran ja jalustan käytön, jälkikäsittelyn, flatit ja biasit, pinoaminen, jne.), mukaan pakettiin tulee ainakin autoguideri ja eri kohteiden mukaan valittuja objektiiveja ja putkia ja tietysti myös ccd-kameraa härpäkkeineen. Aluksi kuitenkin siis kohtuullinen jalusta, pieni linssiputki ja järkkäri. Aika peruskauraa siis tähän asti.

Ongelma on, kuinka yhdistää perinteinen visuaalinen havainnointi kuvausharrastuksen kanssa? Paras vaihtoehto varmaan olisi hankkia erikseen visuaaliset härpäkkeet, esim. joku kunnon valovoimainen newton dobson -jalustalla. Tässä vaihtoehdossa on mm. se etu, että täysin erillinen kuvauskalusto ja havainnointikalusto mahdollistaa samanaikaisen kuvauksen ja visuaalikäytön. Jossain tapauksessa tämä saattaa olla myös kustannustehokkain vaihtoehto, sillä newtoneiden suhteellinen hinta on varsin kilpailukykyinen. Tämä taitaa olla ainakin järkevämpi vaihtoehto kuin ostaa jokin cassegrain OTA pelkästään visuaalikäyttöön  käytettäväksi kuvausjalustalla aina silloin, kun ei tarvitse jalustaa kuvaamiseen.

Mutta entäpä jokin sellainen putki, joka toimisi kuvaamisessa, mutta suoriutuisi myös visuaalitarpeiden tyydyttämisestä riittävän hyvin? Ajattelin, että tuo Vixenin VC200L saattaisi olla tarkoitukseen sopiva putki.
Siitä lukemani arviot kuvaussoveltuvuuteen ovat erittäin hyviä tuon hintaluokan putkeksi, mutta myös sen suoriutumista visuaalikäytössä on kehuttu. Lisäksi uskon 20-senttisen putken riittävän omaan visuaalikäyttööni mainiosti.


Kysymys

Kysymys täten onkin, että jos päätyy tuohon putkeen visuaali/kuvaus-kombona, kannattaako ostaa tuon putken  mukana samaisen valmistajan Sphinx –jalusta? Kun nämä ostaisi eräästä mielestäni hyvästä suomalaisesta liikkeestä pakettina, säästäisi 89 euroa suhteessa näiden hintaan erikseen ostettuna samaisesta liikkeestä (yhteensä siis n. 3 % hinnasta). Tarkoitus ei siis olisi aluksi kuvailla vielä tuolla kombolla, vaan käyttää alkuun vain visuaaliseen havainnointiin, ja harjoitella kuvausta jalustan, DSLR:n ja ED80:n avulla. Jotta tuon jalustan ostaminen olisi perusteltua putken mukana, niin jossain vaiheessa tuollakin kombolla (VCL200+Sphinx+autoguideri+ccd+muuthärpäkkeet) kuitenkin pitäisi pystyä kuvaamaan ilman tarvetta jalustan päivittämiselle. Muutoin mielestäni kannattaisi heti alkuun harkita joko jotain kykenevämpää jalustaa, tai sitten vaihtoehtoisesti halvempaa perusjalustaa, jos sen kuitenkin joutuu parin vuoden sisään päivittämään.

Itse jalustahan on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se on hintaluokassaan varsin tarkka, ja sille voi esimerkiksi opettaa jaksollisen virheen (kuten tosin lähes kaikille kuvauskäyttöön tarkoitetuille gotoille nykyään). Toisaalta tuntuu, että osittain Sphinxin hintaan vaikuttaa esimerkiksi starbook, eli sen ohjauskapula, jota en kyllä pidä mitenkään välttämättömänä laitteena (itse asiassa jotkut näyttävät jopa vaihtaneen tuon). Edelleen hintaan vaikuttaa jalustan keveys, joka kyllä on miellyttävä piirre, joskaan ei aivan välttämätön (vaikka kuvauspaikkani olisi Tampere, käyn satunnaisesti Pohjanmaalla, jossa edellytykset harrastukselle ovat huomattavasti paremmat). Lisäksi on huomattava, että esimerkiksi suomalaisen liikkeen myymä Sphinx -jalusta taitaa olla SXW, ei parempi deluxe-versio SXD. Tällä on vaikutusta esimerkiksi kokonaiskantavuuteen (sisällä olevat osat, muistaakseni mm. matopyörä, on tuossa vaihdettu parempaan) ja siihen, tuleeko napatähtäin mukana (kuuluu deluxe-versioon, muttei karvalakkiversioon).

Riittääkö tuossa jalustassa siis potku myös kuvaamiseen tuolla putkella, kun pakettiin lisää vielä autoguiderin ja CCD-kameran vermeineen (sinänsä tuo VC200L -putken paino ei toki ole kuin 6 kg). Seurantatarkkuus ja yleinen laatu tuon hintaluokan jalustaksi Sphinxissä vaikuttaisi monenkin eri lähteen mukaan olevan hyvä. Kantavuus siinä vaan vähän pelottaa. Jos tuo sphinx ei ole riittävä kuvauskäyttöön tuolla putkella, niin onko mikään tuolla rahalla saatava jalusta (CGEM tai nEQ6 PRO), vai onko järkevintä vain aloittaa säästäminen johonkin laatujalustaan, tai hankkia se erillinen dobson visuaalikäyttöön ja kuvailla maltillisemmilla vehkeillä?

Hyvää yleistä pohdintaa tästä jalustasta löytyy tältäkin foorumilta, ja lisäksi olen lukenut nimenomaan sen soveltuvuudesta kuvauskäyttöön Cloudy nightsilta ja Vixenin yahoo-groupista ynnä erinäisiä arvosteluja, mutta juuri tähän kysymykseen en ole valitettavasti löytänyt selkeää vastausta.

Aika laajahko sepustus tuli, toivottavasti kysymys on kuitenkin vielä järkevä. Selkeitä kelejä!

Joose
Joose Järvenkylä
Vixen Sphinx SXW + qhy5 with guiderscope + SW80ED with WO 0,8 reducer // 4,5" newtonian // canon eos 600D

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Joose - 04.12.2011, 17:54:10
Ongelma on, kuinka yhdistää perinteinen visuaalinen havainnointi kuvausharrastuksen kanssa? Paras vaihtoehto varmaan olisi hankkia erikseen visuaaliset härpäkkeet..

Lyhyt vastaus: en osannut yhdistää ainakaan omalla kohdallani. Suomessa on niin harvoin havaintokelejä, ettei niitä tee mieli "hukata" kuvaamiselta, jollei jotain todella poikkeavaa ole tapahtunut. Jos kuvaan, niin aika menee sen kanssa täysin ja jos havaitsen visuaalisesti, teen sen hyvin kevyellä kalustolla samaan aikaan kun kuvaan (ts. enemmänkin silmäillen kuin asiaan vakavasti perehtyen). Yhtään tuota raskaampi erillinen visuaalikalusto menisi hukkaan käytön puutteessa. Tuo Vixen VC200L voisi hyvinkin olla sopiva "sekä että" kalusto omaan tarpeeseesi ja se vastaisi tällöin omaa 300/1500mm Newtonia tuollaisessa kuvaus/visuaali -vaihtoehtokäytössä, mutta tuosta Sphinx jalustasta en osaa sanoa mitään...
- Timo Inkinen

Joose

Kiitoksia vastauksesta. Kieltämättä erittäin hyvä huomio on, että kuvaus saattaa viedä niin hyvin mukanaan, että aikaa visuaalihommille ei enää löydykään. Ehkä järkevintä olisi miettiä asia kokonaan kuvauksen kannalta, ja vasta jos sen jälkeen huomaa tarvetta ilmenevän, hankkia myös visuaalikalustoa siten, mikä nyt siinä vaiheessa on järkevintä ja tukee sen vaiheen kuvaustouhuja. Täytyy vielä hieman punnita asiaa.
Joose Järvenkylä
Vixen Sphinx SXW + qhy5 with guiderscope + SW80ED with WO 0,8 reducer // 4,5" newtonian // canon eos 600D

Kaizu

Sphinx riittää ihan hyvin visuaalikäyttöön. Samaan aikaan kun katselet kohteita, voit säästää rahaa kuvausjalustaan. Kyllä kai Sphinxilläkin pystyy kuvaamaan lyhyellä polttovälillä ja lyhyitä valotuksia. Olen kuullut huhuja että Sphinxin declinaatioakseli temppuilisi autoguiderin kanssa ja se estäisi pidempien valotuksien ottamisen. Tämä on toisen käden tietoa, omakohtaista kokemusta ei minulla ko. jalustasta ole.
Linkin takaa löytyy jotain vertailutietoa jalustoista.
http://lambermont.dyndns.org/astro/pe.html

カイズ
Kai Forssen

Joose

Kiitokset myös Kaizulle vastaamisesta, sekä erinomaisesta linkistä, johon itse asiassa osittain perustinkin tuon alkuperäisen arvioni Sphinxin laadusta, jaksollinen virhe nimittäin näyttäisi tuon mukaan kohtuulliselta hintaluokassaan.

Kyseltyäni asiaa cloudy nightsilta, ja tutkittuani asiaa vielä hieman pidemmälle, olen myöskin törmännyt siihen, että kaikkein suurin ongelma vaikuttaisi olevan juuri tuo Kaizun mainitsema deklinaatioakseli guidauksen kanssa: se tekee jonkun ihmeellisen satunnaisen hypyn guidauksen jatkuessa yli kaksi minuuttia. Tämä siis toisin sanoen kyseenalaistaa koko guidauksen mielekkyyden.

Tähän näyttäisi kuitenkin olevan yksi ratkaisu, jota varmaan jokaisen kyseistä jalustaa pohtineen kannattaa miettiä, jos mielii soveltaa sitä kuvauskäyttöön. Tämä ratkaisu on vaihtaa jalustaan NexSXD piiri. Seikkaperäiset ohjeet löytyvät tuolta: http://www.telefonica.net/web2/amalthea/NexSXD/NexSXD_eng.htm

Tämän operaation järkevyys on sitten taas monitahoinen juttu. Ensinnäkin Sphinxin 5 vuoden takuu todennäköisesti menee heti, kun jalustan avaa. Toisekseen Sphinxin hintaa suhteessa muihin vastaavan kantavuuden jalustoihin todennäköisesti korottaa kolme seikkaa, jalustan keveys, laatu(?) ja käsiohjain. Nyt siis jalustaa pitäisi heti modata niin, että yksi niistä seikoista, eli käsiohjain, tulee täysin tarpeettomaksi (Starbookia ei siis voi enää käyttää, jos sen piirin vaihtaa). Toisaalta tuo käsiohjain on joka tapauksessa omasta mielestäni turhin tuon jalustan ominaisuuksista, joten siinä suhteessa tämä ei ehkä ole niin suuri miinus. Edelleen jos tuohon modaukseen ryhtyy, niin samallahan voi ainakin vaihtaa koneiston rasvat.

Itse en ole vielä ihan varma, mitä aion tehdä. Vertailu on lienee syytä suorittaa modatun jalustan ja muiden vastaavan hintaisten jalustojen kanssa, jolloin laadun olisi todella oltava Sphinxissä hyvä, että operaatioon kannattaa ryhtyä (olettaen siis, että jalustaa on vasta ostamassa). Kun tuossa vaiheessa aletaan jo lähestyä hinnoissa Losmandyn GM 8:a, niin jälkimmäinen alkaa kyllä kuulostaa aika houkuttelevalta vaihtoehdolta.
Joose Järvenkylä
Vixen Sphinx SXW + qhy5 with guiderscope + SW80ED with WO 0,8 reducer // 4,5" newtonian // canon eos 600D

einari

Jos keveys on yksi tärkeä kriteeri niin miten olisi HEQ5 pro tai sitten iEQ45 GEM ?
Molemmissa hieman toistakymmentä kiloa kantokykyä.
iEQ45 GEM on noista kevyempi mutta sen laadusta ei ole paljon kokemusta mutta HEQ5 Pro ainakin toimii.
Laadullisesti Vixen vienee noista voiton.
___
Tapio

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Joose - 05.12.2011, 14:13:44
Kiitokset myös Kaizulle vastaamisesta, sekä erinomaisesta linkistä, johon itse asiassa osittain perustinkin tuon alkuperäisen arvioni Sphinxin laadusta, jaksollinen virhe nimittäin näyttäisi tuon mukaan kohtuulliselta hintaluokassaan.

Kyseltyäni asiaa cloudy nightsilta, ja tutkittuani asiaa vielä hieman pidemmälle, olen myöskin törmännyt siihen, että kaikkein suurin ongelma vaikuttaisi olevan juuri tuo Kaizun mainitsema deklinaatioakseli guidauksen kanssa: se tekee jonkun ihmeellisen satunnaisen hypyn guidauksen jatkuessa yli kaksi minuuttia. Tämä siis toisin sanoen kyseenalaistaa koko guidauksen mielekkyyden.

Tähän näyttäisi kuitenkin olevan yksi ratkaisu, jota varmaan jokaisen kyseistä jalustaa pohtineen kannattaa miettiä, jos mielii soveltaa sitä kuvauskäyttöön. Tämä ratkaisu on vaihtaa jalustaan NexSXD piiri. Seikkaperäiset ohjeet löytyvät tuolta: http://www.telefonica.net/web2/amalthea/NexSXD/NexSXD_eng.htm

Tämän operaation järkevyys on sitten taas monitahoinen juttu. Ensinnäkin Sphinxin 5 vuoden takuu todennäköisesti menee heti, kun jalustan avaa. Toisekseen Sphinxin hintaa suhteessa muihin vastaavan kantavuuden jalustoihin todennäköisesti korottaa kolme seikkaa, jalustan keveys, laatu(?) ja käsiohjain. Nyt siis jalustaa pitäisi heti modata niin, että yksi niistä seikoista, eli käsiohjain, tulee täysin tarpeettomaksi (Starbookia ei siis voi enää käyttää, jos sen piirin vaihtaa). Toisaalta tuo käsiohjain on joka tapauksessa omasta mielestäni turhin tuon jalustan ominaisuuksista, joten siinä suhteessa tämä ei ehkä ole niin suuri miinus. Edelleen jos tuohon modaukseen ryhtyy, niin samallahan voi ainakin vaihtaa koneiston rasvat.

Itse en ole vielä ihan varma, mitä aion tehdä. Vertailu on lienee syytä suorittaa modatun jalustan ja muiden vastaavan hintaisten jalustojen kanssa, jolloin laadun olisi todella oltava Sphinxissä hyvä, että operaatioon kannattaa ryhtyä (olettaen siis, että jalustaa on vasta ostamassa). Kun tuossa vaiheessa aletaan jo lähestyä hinnoissa Losmandyn GM 8:a, niin jälkimmäinen alkaa kyllä kuulostaa aika houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Osta vaikka alkuun Neq6, niitä saa alle tonnilla käytettynä. Säästät rahaa tarpeen vaatiessa parempaan jalustaan. En tosin tiedä tuosta Vixenin polttovälistä, että pärjääkö tuo Neq6 kuinka hyvin, enkä sitä, että mitenkä yksilöllisiä nuo jalustat ovat. Omalla Neq6:llanii ja 800 millin polttovälillä on onnistunut tähän asti 100% 20 minuutin valotukset, sekä olen ottanut muutamia 30 ja 40 minuutin valotuksia, ja kaikki on tähän asti mennyt nappiin. En sitten tiedä onko minulle sattunut joku superyksilö.

Joose

Hyviä kommentteja myös näissä uusissa vastauksissa. Jos NEQ 6:n toiminta on tosiaan parantunut aikojen saatossa (minkä puolesta Einari taisi puhuakin jossain toisessa viestiketjussa, jota en tosin tähän hätään löytänyt), niin se voisi olla ihan järkevä valinta. Ja jos se tosiaan kykenee Jussin mainitsemiin valotuksiin, niin tämä toki lupaa hyvää. Ainakin se olisi kohtis riskitön jalusta harjoitteluun, jota käyttäessä voi sitten samalla myös säästää parempaan, jos sellaista tuntuu myöhemmin tarvitsevan (ellei tietysti sitten välittömästi säästä vielä parempaan jalustaan). Ja siis paino ei ole vielä noilla lukemilla kynnyskysymys, pikemminkin niin päin, että keveys on aina hyvää plussaa jos se ei tarkoita menetystä kantavuudessa.

Myös tuo IEQ45 vaikuttaa itse asiassa varsin mielenkiintoiselta, siitä täytyy ottaa enemmän selvää. Jotenkin itseltä tuo oli jäänyt huomioimatta.

Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, niin VC200L:n kanssa ei välttämättä kannata ostaa sitä Vixenin jalustaa. Syy tähän on, että putki on tehty etupäässä kuvaukseen, mutta tuo jalusta ei täytä tuota tehtävää lähtökohtaisesti riittävän hyvin (edes tietämättä, kuinka hyvin se periaatteessa jaksaisi tuota putkea kannatella). Ongelmana jalustassa on siis tuo deklinaatioakselin satunnainen hyppely eri suuntiin guidattaessa (mistä tuo bugi sitten johtuukin). Toisaalta tämän voisi kiertää vaihtamalla tuon jalustan piirin, mutta ilmeisesti kukaan tämän foorumin käyttäjistä ei ole nähnyt järkeväksi ruveta tuohon projektiin (eikä ko. jalustan käyttäjiä taida muutenkaan olla liiemmälti). Todettakoon vielä, että tuon modauksen jälkeen tuolla jalustalla kyllä olisi aika vannoutuneita puolestapuhujia kuvauskäytössäkin. Itse taidan kuitenkin kallistua siihen suuntaan, että hylkään tämän idean, ellei jostain tule vastaan halvalla käytettyä Sphinxiä, jossa jopa saattaisi olla tuo modaus valmiina. Alunperin ideahan oli, että pakettina tuon putken kanssa sekä jalusta että se putki tulisi hieman halvemmalla, mutta tuo välttämätön jalustan modaus näyttäisi vain kasvattavan jo sikäli (suhteellisesti) melko kalliin jalustan hintaa, mikä tekee turhaksi tuon pakettina ostamisesta saavutetun hyödyn.
Joose Järvenkylä
Vixen Sphinx SXW + qhy5 with guiderscope + SW80ED with WO 0,8 reducer // 4,5" newtonian // canon eos 600D

Tane

 Neq-6 pelasi minullakin Jussin kertomalla tavalla...olin yllättynyt kun aiemmin käytin Celestronin CG-5:ä paljon huonommalla menestyksellä.Mutta huomioidaan seuraavat asiat:CG-5 oli minun ensimmäinen jalusta jolla autoguidasin.Nyt virittelin tänä syksynä tavallisen Eq-5 jalustan ja ostin Lacerta ohjaimen että saa autoguidattua(moottorit laittelin jo aiempina vuosina)niin alussa näytti aikahuonolta.Vasta kun sain jalustan asemoitua kunnolla paikalleen eli se on siinä ja pysyy jos sitä aikoo käyttää todella niin alkoi tulosta syntyä.Olen pitänyt siinä jopa kuusikiloa painavaa VMC 200L:ää.Sillä kun saa ensin ilman autoguidausta pysymään tähdet pistemäisinä vähintään kaksi minuuttia niin voi kokeilla jo guidausta...käytin kun ei vielä ole Vixenin omaa lyhentäjää,meaden 6.3 joka ei kyllä sovi koska VMC:ssä ei ole korjauslasia mutta suuntaa antavaa tulosta sain.Parikymmentä minuuttia valottaa kun tulee valosaaste rajoittajaksi...Mutta niin se on että kun Neq-6 asennat kuvauskuntoon niin sen uskaltaa siitä vielä purkaakin ja saa taas tarvittaessa asennettua.Mutta tämä Eq-5 teettää sen kellosepänhomman ja ihan pienemmälläkin kalustolla... nyt olen käyttänyt Atik 16hr kameraa ja mahdollinen seurantavirhe näkyy.
Celestron C14,

Joose

Lisättäköön vielä tähän vanhaan ketjuun sellainen päivitys, että olin jo taipunut sen NEQ6:n kannalle, kun eräs tätä ketjua lukenut ilmoitteli myyvänsä erinomaiseen hintaan Sphinxin. Lopulta siis kuitenkin päädyin jalustan osalta tuohon vaihtoehtoon, eipä sille hintaa kuitenkaan tullut enempää kuin NEQ6:lle, vaikka sitten sen nexSXW-piirin ja nexremoten vielä päälle ostaisikin. Saas nähdä oliko järkikauppa, ainakaan en voi vedota siihen, etteikö olisi varoiteltu :)

Järkeilynä oli se, että vaikka tuossa jalustassa onkin tiettyjä ongelmia, olen kuitenkin ottanut niistä selvää ja tiedän mitä ne ongelmat ovat, ja mikä tärkeämpää, tiedän kuinka ratkaista ne! Toisin sanoen tiedän mitä saan. Kun vielä lisäksi olen nähnyt, mihin tuloksiin ko. jalustalla nexSXW-päivityksen jälkeen on päästy, niin ajattelin jo ihan mielenkiinnostakin kokeilla tätä hommaa. Keväällä ehtinee hyvin kokeilla guidausta QHY5:n kanssa, ja kesän projektiksi voi sitten tarvittaessa ottaa sen piirilevyn vaihdon. Jos tähän hommaan ryhdyn, niin ilmoittelen tänne kokemuksia päivityksistä, ne kun kiinnostanevat niitä muutamia muita ko. jalustan omistajia.

Alkuperäisestä aiheesta vielä sen verran, että ainakaan toistaiseksi en ota mitään kantaa jalustan kantokykyyn suhteessa VC200L-putkeen+kuvausromppeisiin, vaan ainakin toistaiseksi tyydyn perinteisempään kuvaukseen 80 ED Apolla (+ flattenerilla), jonka lisäksi jalusta kantaa duomountilla guidausputkea ja kameraa. Katsotaan, koenko tarpeelliseksi koskaan ostaa isompipolttovälistä putkea (ehkäpä ainakin visuaalihommiin).

Kiitoksia tosiaan vielä kaikille ketjuun kommentoineille!
Joose Järvenkylä
Vixen Sphinx SXW + qhy5 with guiderscope + SW80ED with WO 0,8 reducer // 4,5" newtonian // canon eos 600D

3p0

Tervetuloa kerhoon ;)

Mulla on omaan Sphinxiini NexSXD tulossa (postissa parhaillaan), saa nähdä auttaako mitään.
Jos se dec bounce nyt häviää ja saa sen dec guidauksen yhtään samalle tasolle kuin mitä ra on, niin kyllä se sitten jalustaksi kelpaa. Mulla on putkena se Sphinxin ED80sf, siinä on aika passeli kuvakenttä pohjoisen taivaan kohteisiin.

Otto Huhta
Herrain Raketti- & Tiedeseura

Joose

Lainaus käyttäjältä: 3p0 - 25.02.2012, 00:29:44

Mulla on omaan Sphinxiini NexSXD tulossa (postissa parhaillaan), saa nähdä auttaako mitään.



Ilmoittelehan sitten kanssa tänne tai johonkin uuteen ketjuun, että millaisia kokemuksia päivityksestä. Kiinnostaa luonnollisesti ainakin allekirjoittanutta.

Vaikka homma vaikuttaakin sinänsä tosi simppeliltä, niin kuitenkin lykkyä pyttyyn päivityksen kanssa!
Joose Järvenkylä
Vixen Sphinx SXW + qhy5 with guiderscope + SW80ED with WO 0,8 reducer // 4,5" newtonian // canon eos 600D