Newtonin peilin siirto

Aloittaja Tikkes, 29.11.2011, 16:09:40

« edellinen - seuraava »

Tikkes

Tarvitsisin hieman neuvoja, kun mielessä alkanut kummittelemaan, että saisiko Celestronin newton putken muutettua sopivaksi myös kuvauskäyttöön. Nyt ei tarkennu millään tavalla paitsi barlowin voimalla. Kuinka paljon kärsii pistää poikki ja mistä tietää mikä on sopiva mitta. Jossain netissä oli ohje että mittaa tarkentimen korkeus putken pinnasta + etäisyys kameran kennolle, mutta itse kun mittailin niin sain pituudeksi 11cm. Kuulostaa aika paljolta ja entä jos kamera vaihtuu? Nykyinen kamera EOS 20D. Kannattaako lähteä tuohon lyhennys projektiin lainkaan, vai pelaako vain noilla Barloweilla. Toimiiko putki lyhentelyn jälkeen miten visuaalikäytössä? Jos on henkilöitä, jotka tehneet kyseisen kirurgisen operaation, olisi kiva kuulla toteutuksesta. Kiitos.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Tikkes - 29.11.2011, 16:09:40
Kuinka paljon kärsii pistää poikki ja mistä tietää mikä on sopiva mitta.

Jos on kyse sellaisesta Newtonista, missä putken alapäähän tulee tulppana se pääpeilin pidike, kannattaa tehdä katkaisu useassa vaiheessa. Tarkoitan tällä sitä, että lyhennät putkea alapäästä noin sentin ja teippaat peilinpitimen paikalleen tilapäisesti, mutta tukevasti (!) siihen lyhennettyyn putkeen (poraamatta vielä uusia kiinnitysreikiä). Katsot sitten kameralla/okulaareilla paljonko tarkennus muuttui ulommaksi ja kuinka paljon kuva-alan nurkat pimenivät tuon 10mm lyhentämisen seurauksena.

Ja jos tiedät jo nyt kuinka paljon tarkennus jää vajaaksi järkkärillä, niin voit toki lyhentää putkea enemmänkin ts. suoraan "sopivalla" mitalla. Mutta tällöin jokin 40-50 mm siirto alkaa varmaan jo näkymään selvästi kuva-alan nurkkien liiallisena tummentumisena, mikä vaatisi sitten myös apupeilin vaihtoa pykälää suuremmaksi. Liian suurta lyhennystä et saa tekemättömäksi, mutta liian vähäisen katkaisun saa helposti korjattua sahaan tarttumalla, kun tuollainen tarkennuspisteen muutos ei ole mitenkään hankala toteuttaa käsityövälineilläkään. (Putken kollimointi-menettelyn pitää toki olla selvää, mutta sehän kuuluu muutenkin Newtonistien vakio-rutiineihin :wink:)

Jos pääpeilinpidin menee kokonaan putken sisälle, niin sitten rakennat vain pitimen kiinnitysruuveille liikkumavaraa pystysuunnassa. Kuvassa on oman kuvaus-Newtonin alapää, jossa saa siirrettyä pääpeilin pidintä ylös-alas noin 6-7 cm matkan. (Tuo sivuttaislukitus on tehty jälkikäteen useiden minuuttien valotusta varten, joten sille ei ole tehty 30-40mm pidempää ovaalireikää julkisivun puolelle.)
- Timo Inkinen

Tikkes

Kiitos Timpe havainnollisesta vastauksesta.

Tuota "liukusysteemiä" vois yrittää tutkia, onko sellainen toteutettavissa. Pelottaa vain uhrata ainoansa, vaikka se tieteen nimiin menisikin  :grin:.
Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Meade-mad

Lainaa
Liian suurta lyhennystä et saa tekemättömäksi, mutta liian vähäisen katkaisun saa helposti korjattua sahaan tarttumalla, kun tuollainen tarkennuspisteen muutos ei ole mitenkään hankala toteuttaa käsityövälineilläkään.

Tuokaan virhe ei ole fataali, joskaan liika lyhennys ei tietysti tuota optimi tilannetta. Tarkennuslaitteen ja kameran T-renkaan väliin saa eri paksuisia loittorenkaita, jolla tarkennuksen saa säädettyä passeliksi. Rengasvalikoima on laaja ja hinnat eivät ole pahoja. Jos olet modaamassa putkea, voi olla terveellistä miettiä myös onko tarkennuslaite sovelias kuvauskäyttöön.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Nurinniska Observatory

Minä tein putkeni lyhentämisen niin, että suuntasin putkeni Kuuhun ja asetin tarkentimen kohtaan, jossa halusin sen olevan kameran kanssa lyhentämisen jälkeen (kannattaa jättää pelivaraa ainakin muutama milli, eli ei aivan kokonaan sisään sitä tarkenninta).
Sitten kamerasovite paikalleen ja paperinpalan avulla tutkimaan, missä kohdassa Kuu oli fokuksessa. Kun fokus löytyi, mittasin sen etäisyyden sovittimen kameraa vasten tulevasta reunasta. Nyt tarvittava lyhentäminen voidaan laskea vähentämällä saatu tulos kameran runkopaksuudesta (kennon ja objektiiviholkin välinen etäisyys). EOS-Canoneille ko. etäisyys on tasan 44 mm.
Käytännössä jouduin ottamaan pois muistaakseni 3 cm.

edit: Canoneissa on aika pieni runkopaksuus; jos aiot vaihtaa merkkiä, käy katsomassa Teknofokuksen sovitesivulla eri merkkien runkopaksuuksia. Näistä voi arvioida tarvittavan pelivaran.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 30.11.2011, 17:47:02
Tuokaan virhe ei ole fataali, joskaan liika lyhennys ei tietysti tuota optimi tilannetta. Tarkennuslaitteen ja kameran T-renkaan väliin saa eri paksuisia loittorenkaita, jolla tarkennuksen saa säädettyä passeliksi.

Juuri näin. Itse ajattelin tuota kirjoittaessani enemmänkin apupeilin muutostarvetta, joka tulee kyseeseen kun fokusta siirretään ylös putkessa ja valokartio on aiempaa leveämpi tuossa apupeilin leikkauskohdassa. Kasvatin omassa putkessani 75mm apupeilin 82mm kokoiseksi tuon siirron jälkeen. (Omassa putkessani tuon karkean siirron saa tehtyä pääpeilin pitimen kiinnityspaikkaa vaihtamalla ts. se tulee kiinni eri pulteilla eri asennoissa. Tätä ei tullut mainittua edellä.)

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 30.11.2011, 18:16:38
Minä tein putkeni lyhentämisen niin, että... Käytännössä jouduin ottamaan pois muistaakseni 3 cm.

Tästähän se syy kuvausputkesi vinjetointiin löytyikin, kun manailit toisaalla kuva-alan kulmien liikaa pimenemistä... :grin:
- Timo Inkinen

Nurinniska Observatory

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 30.11.2011, 19:45:26
Tästähän se syy kuvausputkesi vinjetointiin löytyikin, kun manailit toisaalla kuva-alan kulmien liikaa pimenemistä... :grin:

Juuri näin  :cheesy: Tiesin vinjetoinnin pahenevan kun päätin lyhentää putkeni valokuvauskäyttöön, mutta alkuun se ei oikeastaan edes haitannut. Vasta pari viikkoa sitten hermoni paloivat totaalisesti  :veryangry:
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Tikkes

No nythän alkoi apuja tulemaan. Kiitosta vaan kaikille vaivannäöstä ja selventävistä kommenteista.


Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 30.11.2011, 17:47:02
voi olla terveellistä miettiä myös onko tarkennuslaite sovelias kuvauskäyttöön.

Varmaan tuo nykyinen tarkennuslaite ei ole sovelias, kun on ihan perus yksinopeuksinen, mutta jos nyt sais yhden asian onnistumaan kerrallaan  :tongue:

Celestron C8 SCT XLT
Sky Watcher ESPRIT 100ED SUPER APO
Sky Watcher EQ8
ATIK 314L+ / SBIG ST-8300M /Canon 80D

-Esko

Nurinniska Observatory

Lainaus käyttäjältä: Tikkes - 30.11.2011, 22:57:14

Varmaan tuo nykyinen tarkennuslaite ei ole sovelias, kun on ihan perus yksinopeuksinen, mutta jos nyt sais yhden asian onnistumaan kerrallaan  :tongue:


Kyllä sen kanssa pärjää jos putken valovoima ei ole kovin suuri. Yksinopeuksisen minullakin on putkessani (F/6). Jossain F/3 -systeemissä tarkan fokuksen alue alkaa olla jo niin kapea, että sellaisella putkella hienosäätö lienee välttämätön.
Paljon ratkaisevampi on tarkentimen tukevuus. Järkkäri ei kuitenkaan kovin paljon paina, joten se antaa jo jotain anteeksi tukevuuden suhteen.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/