Kuvausputkiprojekti "AM astrograph"

Aloittaja Murtsi, 06.11.2011, 18:12:15

« edellinen - seuraava »

Murtsi

Terve, nettiä selatessa törmäsin tähän tuotteeseen http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4685_ASA-2--Newtonian-Corrector---Reducer-0-73x.html ja telescope serviceltä tiedusteltuani sen soveltuvuutta Orion Optics SPX 200 putken kanssa sain vastaukseksi seuraavan viestin:

Ransburg, Wolfgang WR@teleskop-service.de -> minä
 
tarkemmat tiedot 4. marraskuuta (1 päivää sitten)
 
Dear Mr. Murtovaara,

thank you for your interest, the ASA Reducer fits your telescope but you need 90mm Backfocus from your 2"

connection.

So you will have to move the main mirror to the secondary mirror. But this is no problem - only new holes into

the tube - ready.

Do you know your backfocus?

To check this, it is very simple - you can take your camera, which camera and which coma corrector do you

have?

Best regards

Wolfi


Käsitin tuosta että pääpeiliä olisi siirrettävä 90 apupeiliin päin jotta tuo toimisi. Kyselin sitten Timpeltä yksityisviestillä että miten hän asian ymmärtää ja sain seuraavan vastauksen:

Moi,

Käsitit aivan oikein.Wolfi selostaa tuossa, että tarvitset 90mm etäisyyden tarkentimen 2" lähdöstä kennolle. Toisin sanoen kun tarkentimesi on tarkennettu lyhyimmilleen (alimpaan asentoon), tuolloin fokus asettuu siten että se sijaitsee 90mm etäisyydellä tuosta 2" okulaariholkin ulkopinnasta. Jos ajatellaan että DSLR vie tuosta 44mm (kamerarungon sisällä) ja vielä jotain Canon-T2 sovitukseen (joko 11mm tai 2-3mm riippuen T2-sovittimen pituudesta) = yht. 47mm tai 55mm. Tällöin korjaimen ja T2-lähdön väliin menisi 90mm - 55mm = 35mm loitto (tai sitten 90mm - 47mm = 43mm loitto), jonka voit hukata vaikka OAG-ohjaimelle.

Käytännössä normaalin Newtonin fokus on aivan liian alhaalla (lähellä putken kylkeä), että tuollaiseen 90mm etäisyyteen päästään ilman putken muutoksia. Wolfi ehdottaa tuossa pääpeilin siirtoa putkessa "ylös" kohti apupeiliä, mihin tarvitaan vain uudet kiinnitysreiät pääpeilinpitimelle. Nyt kun ajattelet tätä muutosta tarkemmin, huomaat että putkesi apupeili tulee lähemmäksi pääpeiliä ja se sijaitsee siksi valokartiossa alempana (katkaisee valonkartion leveämmältä kohtaa sivulle kuin aiemmin). Tämä tarkoittaa sitä, että nykyinen apupeili saattaa jäädä (jää) liian pieneksi, jotta se antaisi riittävää valojakautumaa kameralle. Putki siis vinjetoi aiempaa enemmän kulmista, jollet kasvata samalla apupeilin kokoa. Muutoin tuo varmaan toimisi Newtonissa ihan ok.

TS:n sivuilla on tämä teksti:The ASA 2Korrr has been manufactured especially for Newtonian telescopes. While reducing the focal by a factor of 0.73x, the corrector also provides a perfect and illuminated field of 22mm diagonal. Backfocus is 65mm.

Korjain antaa siis halkaisijaltaan 22mm kokoisen täysin korjatun valoympyrän kennolle. Jos oikein laskin niin Canonin APS-C kennon koko olisi 26,7mm kulmasta kulmaan ja KAF-8300 kameran CCD:n mitta olisi vastaavasti 22,5mm. Tuo korjain menisi hiukan naftisti digijärkkärille ja täydellisesti KAF-8300:lle. (Luultavasti kuva on täysin hyvä hiukan tuon mitan ulkopuolellakin, jos katsoo noita datalehden kaavioita.) Itseäni ihmetyttää enempi tuo TS:n sivulla antama 65mm backfokus-lukema suhteessa Wolfin 90mm lukemaan. Datalehden mukaan backfokus olisi jotain 65mm + 15mm = 80mm (?). Tuosta kannattaa kysyä lisää foorumilta, linkitä vaikka tuo PDF-kysymykseesi. Käytännössä nuo ovat sellaisia "liukuvia lukuja", sillä omassa putkessakin on pääpeilinpitimelle pystysuunnassa noin 30-40mm korkeussäätö, jolla saan tuotua fokuksen juuri oikeaan kohtaan tarkentimen liikealuetta.Backfokus = etäisyys 2" okulaariputken päästä kennolle, kun kamera on tarkennuksessa äärettömään (tämän sivun mukaan  wink).

-Timo

Nyt haluaisin vielä lisää kommentteja asiasta jos joku olisi vaikka miettinyt samoja juttuja.

Tässä on vielä linkki ASA:n sivuilla olevaan pdf tiedostoon

http://www.astrosysteme.at/images/Corr_2Zoll_Reducer.pdf jossa kerrotaan tuotteesta lisää, ongelma on että en osaa englantia enkä muutenkaan tulkita tuota tiedostoa.

Olen nyt sitten päättänyt olla koskematta SPX putkeen ja ostin käytetyn putken jossa on 10" F/4,5 pääpeili jonka ympärille rakentelen sitten uuden putken, joko lyhentäjän kanssa tai sitten ilman. Tällä tavalla minun ei tarvitse porailla jo valmiiksi hyvin toimivaa putkea ja samalla saan toteuttaa kauan olleen haaveen putken rakentamisesta. Samalla tulee myös ehkä testailtua tuommoista lyhentäjää jos vaikka joku muukin joskus innostuu samoihin puuhiin. Jos projekti onnistuu niin saan itselleni nopean kuvausputken F/3,285.

Otin käytetystä putkesta heti osat irralleen niin pääsee tutkimaan tarkemmin mitä tuli hankittua. Pistänpä tuohon alle kuvia putkesta. Nyt osat ovat siististi laatikossa odottelemassa pääsyä uuteen putkeen. Aikataulua en ole laatinut koska tekemistä on paljon enkä ole vielä kerennyt edes kunnolla suunnittelemaankaan.


Ransu

Erittäin mielenkiintoinen projekti tulossa :cool:
Kääräiset tuohon itse vielä hiilikuituputken niin saat kevyen ja lujan rakenteen.
Boren-Simon powernewtonit on käsittääkseni rakennettu samalla konstruktiolla, f/4 peili ja reduceri, jolla saadaan valovoimaksi f/2.8.

Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Timo Kantola

#2
Ymmärtäisin että kyseinen korrektori siirtää alkuperäistä fokusta noin 8mm kauemmas putkenkyljestä , 90mm muutos fokuksen paikkaan kuulostaa paljolta..

"Basically the corrector can be used with any newtonian starting from f/3 to f/5. It comes with a T2 threat on the cameraside soso there is no problem of any further adaption by using our numerous T2 adaptors.
the focus area wanders around 8mm away from the tube, so mostly there won't occur any focussing problems.
By increasing the fastnes of the System, a rigid and clean clamping is essential to eliminate any tilting problems that will result in defocussed stars at the very edge."
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p4685_ASA-2--Newtonian-Corrector---Reducer-0-73x.html

Lisäksi näkökentän muutos (22mm kenno koolla) 1.12 asteesta 1.53 asteesen vaatii isomman apupeilin, ettei vinjetoisi kovin.
Hahmottelin tuossa pikasesti että jos fokus tulee   295mm päähän optisesta akselista ( 300mm putki + 145mm putken kyljestä olisi fokuspiste ) 22mm täysin valaistu kuvakenttä F 3.28
vaatisi 105mm apupeilin ( ei ihan luotettava mita kun piirsin nopeasti..) noin suuntaa-antavana. Putken minimi halkaisija on 283mm, muuten putki rupeaa varjostamaan näkymiä.
Timo Kantola

Murtsi

Tuossa kyllä todellakin puhutaan tuosta 8 mm:stä, tiedä tässä nyt sitten että mikä on totta. Onko kukaan kuullut että onko noilla ulkomaiden foorumeilla ollut juttua tästä, itse en tuon kielimuurin takia ole seurannut niitä. Helpottaisi kovasti suunnittelua jos vain tietäisi varmasti.

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 06.11.2011, 19:38:09
Erittäin mielenkiintoinen projekti tulossa :cool:
Kääräiset tuohon itse vielä hiilikuituputken niin saat kevyen ja lujan rakenteen.
Boren-Simon powernewtonit on käsittääkseni rakennettu samalla konstruktiolla, f/4 peili ja reduceri, jolla saadaan valovoimaksi f/2.8.



En ole aikaisemmin kuullutkaa tuommoisesta valmistajasta, tässä linkki sinne http://www.powernewts.com/#!
Heidän putkia pystyi käsittääkseni käyttämään lyhentäjän kanssa F/2,8 ja ilman lyhentäjää  F/4 sekä barlowin kanssa  F/8 ilman pääpeilin siirtämistä.

Selviäishän tuo pääpeilin siirtoasia kyllä äkkiä kun tilaisi tuon palikan mutta hieman täytyy vielä miettiä kun tuota hintaa on kuitenkin aika reilusti.

Timo Kantola

Äkkiä sen kokeilet, laitat kiinni SPX:ään ja katsot mitä näkyy - ennen kuin rupeat porailemaan.. siinä varmaan löytyy fokkarista tuo 8mm pakkia.
Timo Kantola

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 06.11.2011, 22:02:13
Tuossa kyllä todellakin puhutaan tuosta 8 mm:stä, tiedä tässä nyt sitten että mikä on totta.
Astro-optikin (Philip Keller, tuon ASAn lyhentäjän valmistaja) sivuilla mainitaan tuosta 2" correctorista että siirtää polttopistettä 16mm pääpeiliä kohti. Siellä mainitaan myös että alkuperäinen focus tulisi olla ainakin 85mm focuserin ulkopuolella että tarkennus onnistuisi. Ja vielä jos ei halua correctoria putken sisälle niin polttopisteen tulisi olla jo kutakuinkin 150mm putken ulkopuolella (fokuksen muutos+back-focus+correctorin pituus= 16mm+65mm+62mm). Vastaavassa 4" correctorissa tuo etäisyys on jo 190mm...

Tuolla sivuilla oleva 2" korjain saattaa kyllä olla uudempi malli koska ainakin ulkoiset mitat hieman poikkeavat tuosta ASAn sivuilla olevasta mallista, mutta muuten tiedot näyttivät kyllä identtisiltä...  :undecided:
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Murtsi

No niin, mittailin tuota polttopisteen paikkaa ja se on noin 150-155 milliä putken ulkopuolella. Laitoin sitten viestin ts:lle ja kerroin tuon mitan. Vastaus on tuossa alla, edelleenkään en osaa englantia niin paljon että voisin olla varma vastauksesta mutta käsitin että se sopii putkelle ilman peilin siirtoa?

Dear Mr. Murtovaara,

thank you for your mail. To use the ASA 2KORRR, the position of the focus has to be 90mm abouve the 2" connection of the focuser.Than you will have no problems, to reach the focus.

Best regards
Wolfi

Kertokaapa mitä tuossa oikesti sanotaan. Jokohan tuon arvaa sitten tilata.

Jotta putki mahtuisi käyttämäni JS jalustan haarukan sisälle ilman remonttia niin kertokaapa paljonko pitäisi olla tilaa putkessa peilin ympärillä, nyt siihen jäisi ehkä noin 10 milliä puolelleen eli yhteensä noin 20 milliä. Mahtaako tuo riittää vai pitäisikö tilaa olla enemmän, jonkun verran siihen on mahdollista kyllä sitä saada. Putken suuta voi sitten avartaa jo reilummin eli putki olisi keskeltä hieman kapeampi.

Hiilikuitua tuskin tulee vaan osaaminen on lähinnä puussa ja kaveri osaa taivutella metalleja, voi olla että siinä on sitten yhdistelmä näistä materiaaleista saa nähdä mihin sitten päädyn. Ensimmäiseksi täytyy ryhtyä tutkimaan pääpeilin tuennan tekemiseen liittyviä asioita eli ei muuta kuin foorumia lueskelemaan.

Lithos

Hän sanoo että käyttääksesi ASA 2KORRR:ia fokuksen pitää yltää 90mm fokuserin pään taakse kun se on alimmassa asennossa, siis vähintään 90mm tarkentimen 2" holkin johon okulaaritkin laitetaan takana. Eli jos tarkennin on 6 senttiä korkea silloin pitäisi toimia.tuolla 150mm putken ulopuolella mitalla.

En ole varma tarkoititko kaukoputken putkea vai tarkentimen putkea kun sanoit putken ulkopuolella. Jos tarkentimen putken ulkopuolella niin olet selvillä vesillä backfocuksen suhteen.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Murtsi

Tarkoitin kaukoputken putkea. Tarkistin vielä tuon tarkentimen korkeuden ja se oli noin 55 milliä, tuolloin tosin tarkentimen putki meni useita senttejä (3-4) putken sisälle.

Samalla tarkisti vielä tuon SPX:n halkaisijan ja se oli 230 mm ja putken suulla siinä on supistus jonka halkaisija on 200 milliä, ei ihme että vähän vinjetoi kun peilin halkaisija on tuo sama 200 milliä. Tästä tein sen johtopäätöksen että uuteen putkeen riittää sisähalkaisijaksi 270 milliä hyvin kun pääpeilin halkaisija on 250 mm. Putki tulee sopimaan haarukkaan ilman isoja muutoksia.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 06.11.2011, 23:11:54
Astro-optikin (Philip Keller, tuon ASAn lyhentäjän valmistaja) sivuilla mainitaan tuosta 2" correctorista että siirtää polttopistettä 16mm pääpeiliä kohti. Siellä mainitaan myös että alkuperäinen focus tulisi olla ainakin 85mm focuserin ulkopuolella että tarkennus onnistuisi. Ja vielä jos ei halua correctoria putken sisälle niin polttopisteen tulisi olla jo kutakuinkin 150mm putken ulkopuolella (fokuksen muutos+back-focus+correctorin pituus= 16mm+65mm+62mm).

Tästä olen samaa mieltä JuhaK:n kanssa, sillä olen samanlaisia mittoja pyöritellyt omassa kuvaus-Newtonissakin Baaderin RCC1 komakorjaimella. Tuollainen pitkä korjainrakenne (sen oma pituus) pitää huomioida laskelmissa, jollei halua että okulaariputki (osa korrektoria/lyhennintä) tulisi valon kulkutielle putken sisään. Nykyisessä putkeni mitoituksessa tätä ei enää tapahdu, mutta olenkin nostanut pääpeiliä riittävästi "ylös" ja kasvattanut samalla apupeilin mitan 75mm:stä -> 82mm:iin.

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 07.11.2011, 17:40:45
Jokohan tuon arvaa sitten tilata.

Jollei hinta hirvitä, niin mikä ettei :wink: Itse tehty Newton-putki on niin monipuolinen rakenteeltaan, että nuo osat saa varmasti sopimaan optisesti yhteen toistensa kanssa. En tosin sano kuinka paljon siinä sivussa tulee sovittamista tai rakentelua, mutta työnä tuo on täysin mahdollista Newtonin yksinkertaisen optisen rakenteen takia.

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 07.11.2011, 17:40:45
Jotta putki mahtuisi käyttämäni JS jalustan haarukan sisälle ilman remonttia niin kertokaapa paljonko pitäisi olla tilaa putkessa peilin ympärillä, nyt siihen jäisi ehkä noin 10 milliä puolelleen eli yhteensä noin 20 milliä. Mahtaako tuo riittää vai pitäisikö tilaa olla enemmän...

Pääpeilin ympärillä tulisi olla tilaa minimissään parisen senttiä sivuunsa ts. putken halkaisija on yhteensä noin 40...50mm pääpeiliä suurempi halkaisijaltaan. Tähän on pari syytä, joista ensiksi mieleen tuleva on putkivirtaukset. Toinen seuraus liian ahtaasta putkesta on sitten pääpeilin vinjetointi, joka johtuu putken seinistä. Täällä on hyvä sivu, jonka laskurilla pääsee hiukan tutkimaan asiaa lisää. Ja täällä on jonkun toisen suunnitelmia vastaavan 10" Newtonin mitoituksesta, jossa on päädytty noin 300mm:n putkihalkaisijaan. Olen siis eri mieltä tuosta viimeisestä "Tästä tein sen johtopäätöksen että uuteen putkeen riittää sisähalkaisijaksi 270 milliä hyvin kun pääpeilin halkaisija on 250 mm." lauseesta uusimassa viestissäsi, sorry. Oma mutu sanoo, että tuo ei tule toimimaan noin pienellä vapaalla tilalla :undecided:

Edit:
Kävin vielä verkossa tutkimassa lisää asiaa ja löysin hyvän tuntuisen sivun putkimateriaalin valinnasta:
http://www.alpo-astronomy.org/jbeish/Tel_Tube.htm
Pätkä tuolta:
"One must allow for proper air flow through the telescope tube to keep heated air from the tube walls, or "tube currents," from entering the optical path.  A general rule for 6" to 10" reflectors is to add at least ½-inch clearance, or the aperture plus one inch for the tube inside diameter.  For 12" to 14" reflectors at least 1 inch clearance, or 2 inches plus aperture would be applicable and an open truss system is probably best for larger instruments."

Tuon mukaan vähintään ½" (12,5mm) vapaa tila vaaditaan 6...10" peilin ympärille joka puolelle ts. putken sisähalkaisijan olisi oltava minimissään 1" (25,4mm) suurempi kuin pääpeilin koko. Ja heti perään 12" putkelle todetaan tuo 2" (50mm) vaatimus vapaasta tilasta.
- Timo Inkinen

Murtsi

Kiitokset tiedoista, eli 280 mm riittäisi siis niukin naukin putken halkaisijaksi, se on mahdollista ilman suuria muutoksia jalustan haarukkaan. Tuo hinta ei enää hirvitä näiden tietojen pohjalta kun uuteen putkeen voi tehdä mitoitukset sen mukaan, se saattaa toimia jopa suoraan SPX:n kanssa.

Tuosta putkivirtauksesta haluaisin mielipiteitä, jos tekisi putkesta luurankomallisen ja vuoraisi kuvauksen ajaksi kankaalla niin mitä tapahtuu virtauksille. Vaimenisivatko ne koska tuolloin kiinteää putkea olisi vähemmän ja pääpeilin ja tarkentimen välillä olisi kangasta joka päästää ilmaa läpi.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 07.11.2011, 21:35:06
Tuosta putkivirtauksesta haluaisin mielipiteitä, jos tekisi putkesta luurankomallisen ja vuoraisi kuvauksen ajaksi kankaalla niin mitä tapahtuu virtauksille. Vaimenisivatko ne koska tuolloin kiinteää putkea olisi vähemmän ja pääpeilin ja tarkentimen välillä olisi kangasta joka päästää ilmaa läpi.

Putkivirtaukset ovat sellainen monitahoinen asia, jota voi tarkastella varsin monelta suunnalta. Virtausten syynä on kuitenkin aina lämpötilaerot putken osien ja niitä ympäröivän ulkoilman välillä. Jos lämpötilaeroista johtuva virtaus putkessa on tasaisesti yhdensuuntainen (esim. tasaisesti pääpeilistä poispäin), niin tästä ei olisi haittaa kuvalaadulle. Käytännössä tämä tarkoittaa putken perään asettavaa puhallinta, jolla putkesta tehdään tällainen "tuulitunneli" jossa ilma liikkuu yhdensuuntaisesti. Tässäkin on koulukuntaeroja, sillä jotkut uskovat myös pääpeilin poikki kulkevaan poikittaisvirtaukseen, joka pyyhkii mennessään pääpeilin pinnasta kaikenlaisen säteilylämmön pois. Ongelmanahan on pääasiallisesti juuri kookkaan pääpeilin jäähtyminen ja sen siinä sivussa aiheuttama lämpösäteily ulkoilmaan, mikä pilaa paikallisseeingin tehokkaasti jo muutaman asteen suuruisella lämpötilaerolla.

Toinen tapa hoitaa tämä asia kuntoon on käyttää puhallinta vain pääpeilin jäähdytykseen ja sitten kun pääpeili on samassa lämpötilassa ympäröivän ilman kanssa, se ei myöskään säteile lämpöä ja aiheuta putkivirtauksia. Ja onpa eräs aussi-havaitsija tehnyt putkeensa Peltier jäähdytyksenkin samaa tarkoitusta varten, mutta näitä tarvittaisiin Suomen oloissa lähinnä kevään/syksyn nopeissa lämpötilamuutoksissa, jolloin Newtonin pääpeili ei ennätä jäähtyä samaan tahtiin ympäröivän ilmamassan kanssa. Käytännössä Suomessa riittää jähdytykseen putken varastointi ulkovarastossa ja sen tuominen avoimen taivaan alle hyvissä ajoin (n. 30min) ennen havaintojen aloittamista. (Tai sitten observatorion luukkujen avaus tornista kaluston temperoimiseksi, jos tällaisen kaluston omistaa...)

Sitten jos pääpeilin jäähdytys on kunnossa, tullaan putkimateriaalin vaikutukseen putkivirtauksissa. Paljasta alumiiniputkea voisi suositella putkimateriaaliksi hyvän lämmönjohtavuuden takia, jolloin putki olisi nopeasti samassa lämpötilassa ympäristönsä kanssa. Toisaalta tällainen metalliputki muuttaa pituuttaan jäähtyessään, joten putken/kameran tarkennus vaeltaa hiukan putken kutistuessa jäähtymisen myötä. Yleisesti asiaa pohtien kannattaa välttää materiaaleja, jotka sitovat lämpöä itseensä ja vapauttavat sitä hitaasti ympärilleen jäähtyessään ulkoilman lämpöön (esim. paksummat metallirakenteet, lasikuitu?). Omassa Newton-putkessani on materiaalina ns. Sonotube eli kartonkiputki noin 5mm reunavahvuudella. Tällainen tuntuu toimivan termisesti ihan hyvin, kun säilytän sitä ulkovarastossa. Huonona puolena on vastaavasti kartonkimateriaalin taipuisuus eli tämä vaatii ympärilleen erillisen tukikehikon, eikä siksi ole mikään nappivalinta kuvausputken materiaaliksi. Suomalainen vaneri olisi mielenkiintoinen putkimateriaali tässä mielessä, sillä se olisi ilmeisesti termodynamiikaltaan hyvä putkimateriaali :wink:

Tämän pitkän johdannon jälkeen pääsen vihdoin kysymääsi asiaan. Luurankoputki ei aiheuttaisi niitä putkivirtauksia olemattoman putken sisälle, mutta olisit silti pääpeilin jäähtymisen varassa. Huolehtisin siis pääpeilin sopivasta aktiivijäähdytyksestä ennen kuvaukseen ryhtymistä. Putkivirtaukset ovat kyllä muutoin se pienin murhe kuvausputkessa, joten en murehtisi niitä kovin paljon. Käsittääkseni putkivirtauksista tulee vain niitä lievästi pisaran muotoisia tähdenkuvia, kun lämpöväreily levittää tähden kiekkoa epäsymmetrisesti "tähden yläreunasta". Olisin itse kovin tyyväinen, jos ainoa parannuskohtani olisi enää putkivirtauksien poistaminen! :grin:
- Timo Inkinen

Murtsi

Kiitokset jälleen. Suunnittelua helpottamaan latasin netistä AutocadLT:n, on piirustustaidot melkolailla ruostuneet sitten edellisen kerran jälkeen kun aikaa on kulunut noin 4-5 vuotta. Kovasti hakusassa kaikki komennot, mutta eiköhän tässä kuitenkin jonkunlaiset suuntaa antavat piirustukset saada aikaan.

Putken materiaalia en ole vielä päättänyt mutta muodon olen ja teen siitä kahdeksankulmaisen, tässä muodossa peilin ympärille jää minimissään 15 mm ja maksimissaan 25 mm puolelleen, näin ollen verrattuna pyöreään malliin saan hiukan lisää tilaa putken sisään. Jonkun verran aion haarukkaa muuttaa että saan putken hyvin sopimaan siihen.

Mittasin pääpeilin paksuuden ja se oli melko paksu 45 mm, mahtaakohan tuo tarvita kovinkaan kummoista tuentaa kun epäilen että ei taida paljon ainakaan taipua. Hyviä ehdotuksia kaivataan tämän asian tiimoilta. Mietityttää vain hieman muuttuvat kelit kun ulkolämpötila muuttuu rajusti niin mitenkähän hitaasti peili seuraa perässä, tässä taitaa olla pakko ryhtyä suunnittelemaan sitä peilin jäähdytystä. Pitää otta peili huomenna työmaalle ja punnita se ihan mielenkiinnon vuoksi.

Sijoitan fokusointilaitteen sillä tavalla että saan polttopisteen vähintään sen 150 milliä kaukoputken putken ulkopuolelle eli putken halkaisija 280 mm + rakenteen vahvuus 5 mm = polttopisteen paikka 295 mm putken keskeltä. Laskin tämän mukaan apupeilin halkaisijan ja sain tulokseksi 65,5 mm. Jos haluan täysin valaistun kuvatason järkkärin kennolle niin tuohon kun lisätään noin 25 mm niin ollaan aika lähellä eli yhteensä se tekee noin 90 mm. Kertokaa jos laskin väärin, tässä vaiheessa kun apupeiliä ei ole vielä tilattu niin voi tehdä suunnitelmiin muutoksia.

Ai nii, pistin sen ASA lyhentäjän tilaukseen (myöhäistä rypistellä kun p¤¤¤a on jo housuissa) etten tule asiassa katumapäälle ja projekti tulee tehtyä loppuun asti. Täytyy myöntää että pikkuisen hirvittää mutta pakko kai sitä joskus on pelata hieman riskilläkin, vaikka eihän tuossa menetä kuin korkeintaan hieman rahaa.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 09.11.2011, 23:11:03
Putken materiaalia en ole vielä päättänyt mutta muodon olen ja teen siitä kahdeksankulmaisen...

Kahdeksankulmainen vaneriputki olisi sopivasti pintakäsiteltynä aikas komea ilmestys (tai miksei avonaisenakin luurankona), koska sellaisen ulkomuodon ja yksityiskohdat voi suunnitella melko vapaasti  :wink: (Ja on niitä putkireplikoitakin nähty samasta materiaalista...)

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 09.11.2011, 23:11:03
Mittasin pääpeilin paksuuden ja se oli melko paksu 45 mm, mahtaakohan tuo tarvita kovinkaan kummoista tuentaa kun epäilen että ei taida paljon ainakaan taipua. Hyviä ehdotuksia kaivataan tämän asian tiimoilta. Mietityttää vain hieman muuttuvat kelit kun ulkolämpötila muuttuu rajusti niin mitenkähän hitaasti peili seuraa perässä, tässä taitaa olla pakko ryhtyä suunnittelemaan sitä peilin jäähdytystä. Pitää otta peili huomenna työmaalle ja punnita se ihan mielenkiinnon vuoksi.

Peilille tulee painoa varmaan sellaiset 4...4.5 kg, joten tuentaa kannattaa miettiä. Kirjoittelin aikoinaan paljon asiaa tuennasta tähän ketjuun:
   http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2245.0
Sellainen sopivasti mitoitettu kuuden pisteen tuenta pohjasta olisi ihan riittävä tuossa kokoluokassa, mutta peilin sivuttaistuentaa kannattaa miettiä. Samoin pitää miettiä koko peilinpitimen lukitusta paikalleen (kollimoinnin jälkeen), jotta pidin ei taipuisi pitkän valotuksen aikana. Olet luultavasti samanlainen pilkunviilaaja kuin allekirjoittanut, joten Plop nimiseen ohjelmaan kannattaa tutustua (linkit tuolla aiemmassa ketjussa). Oman peilinpitimeni yleisrakenteeseen olen sangen tyytyväinen, mutta tuollainen pitäisi tehdä suoraan vielä järeämmästä materiaalista kuin mitä olen käyttänyt tuossa ketjun pitimessäni. Saanet kuitenkin hyviä ideoita työhön noista omista virheistäni :tongue:

Jäähdytykseen riittäisi yksi 12cm puhallin (matalilla kierroksilla käyvää mallia) pääpeilin taakse sijoitettuna (jos kyseessä avoputki). "Ajon aikana" käytettävien puhaltimien kiinnitys on sekin hiukan haasteellista, mutta ymmärrän tuollaisen edut hyvin.

Omassa 300mm f5 putkessa on 82mm apupeili (27,3%) ja sillä nurkat tummenevat hiukan liikaa omaan makuuni (korjautuvat silti fläteillä ongelmitta). Toisaalta suuremmasta apupeilistä on haittaa diffraktiohaittojen pahentajana. 250mm peilille 65,5mm apupeili antaisi 26% peittoprosentin, joten laittaisin suosiolla sinne noin 70mm apupeilin (28%). Mutta kuten sanoit, tämä riippuu myös tarkennustason etäisyydestä putken kyljestä. Pst... muistit kai huomioida sen, ettei tarkennuslaitteen putki painu liikaa putken sisään (valon kulkutielle)? Lisäksi liian matalasta tarkennustasosta on se riesa, että ulokkeita sisältävä kamera saattaa ottaa kiinni tarkennuslaitteen nuppeihin/runkoon tietyissä asennoissa.
- Timo Inkinen

Murtsi

Peili painoi 5,42 kg eli mitään ultrakevyttä putkea ei sitten ole luvassa, taitaa tosiaan tarvita kunnon peilintuennan. Tuota ketjua on nyt tullut lueskeltua jonkin aikaa, vinkkejä on tullut roppakaupalla ja varmaan sen plop ohjelmankin lataan koneelle kunhan saan asioita hieman jäsenneltyä päässäni.

Kun yhtäkkiä rupeaa miettimään putken rakentamiseen liittyviä asioita niin huomaa aika pian että ei tiedä paljon mistään paljon mitään. En kuitenkaan aio luovuttaa vaan eteenpäin mennään vaikka mikä olisi, eihän kaiken aina tarvitse olla liian helppoa. Taitaa olla parasta ottaa rauhallisesti ja mietiskellä yksi asia kerrallaan sillä tavalla että kokonaisuudesta tulee vähintäänkin hyvä. Tuosta pilkun viilaamisesta en tiedä, sanontahan sanoo että samalla vaivalla voi tehdä hyvinkin (tai tässä tapauksessa ainakin niin hyvin kuin osaa... tarkemmin kun ajattelee niin tämähän taitaa tarkoittaa jonkunasteista viilaamista).

Tuo jäähdytys asia saattaa jäädä hautumaan taustalle tässä vaiheessa, ajattelin ensin testailla ja palata aiheeseen jos tarvetta ilmenee, säilytän laitteita kylmässä varastossa joten niitä ei tarvitse erikseen jäähdytellä ulkolämpötilaan.

Saa nähdä että miten tuo korjaaja lyhentäjä asettuu paikalleen, se selviää heti kunhan tulee kotiin. Kokeilen sitä ensin tietenkin SPX:n kanssa ja sitten niiden kokemusten jälkeen ollaankin jo vähän viisaampia tässä asiassa, kaikkea voi muuttaa vielä tässä vaiheessa ja vaikka vähän myöhemminkin jos löytää paranneltavia paikkoja. Polttotason olen suunnitellut aika ylös joten minun mielestäni tuo 70 millin apupeili taitaa jäädä vähän pieneksi, tämä on semmoinen asia johon toivoisin enemmän tietoa koska itselläni sitä ei ole tarpeeksi. Minkälaiset haitat liian isosta apupeilistä on? liian pienellä apupeilillä haittana on ainakin tuo vinjetointi mutta onko muita merkittäviä haittoja? Käytän putkea pelkästää kuvaukseen, en aio tehdä sillä visuaalihavaintoja vaan siihen hommaan käytän muita instrumentteja. Tuon apupeilin koon laskeskelin teknofokuksen sivuilla olevan kaavan mukaan, mitään muuta tarkempaa tietoa minulla ei ole. Muutan tietenkin mitoituksia esille tulevien asioiden niin vaatiessa.

Fokusointilaitteen tilaan näillä näkymin Orion Opticsilta, http://www.orionoptics.co.uk/ACCESSORIES/focusmountspage.html tuommoisesta on kokemusta ja olen todennut sen riitävän hyväksi omiin tämän hetken tarpeisiini. Samasta puljusta saa myös nuita apupeilejäkin mutta odotellaan nyt vielä vähän muidenkin kokemuksia asiasta ennen kuin pistetään tilaukseen, kiirettähän ei vielä ole kun putken varsinaista rakentamistakaan ei ole edes aloitettu.