Kokemuksia guiding- putkista

Aloittaja TuRe, 06.10.2011, 14:55:16

« edellinen - seuraava »

TuRe

Kuvausputki Orion UK SPX 200 F/4.5, guiding-kamera ORSSAG + UV/IR cut suodin ja jalusta HEQ 5 Pro kiinteä asennus.
Olin yrittänyt koko syksyn saada seurantaa kuntoon 8 x 50 etsinputkella, josta adapterilla saa niin muotiin tulleen seurantaputken.  Olin kalibroinut pitkin ja poikin ja yrittänyt kaikin keinoin kunnon seurantaa, mutta epäonnistuin. Vain Dec guide modella Auto, olin saanut muutaman 180s seurannan hyväksyttävälle tasolle. Saanti oli kuitenkin vain n. 10-15 %, siis aivan mitätön. Epäilin jo jossain vaiheessa guiding-putken lyhyyttä syyksi huonoon seurantaan.
Niinhän siinä kävi. Tein vanhasta kameran obiskasta, 350mm f/6,2, guiding-putken ORSSAG:lle ja sille kunnon kiinnityksen, muuten sama oli tehty kuin 8x50:lla. Kertalaakista homma rupesi pelittämään. Tein eilen parikymmentä valotusta 180, 240 ja 300s seurannalla ja kaikki onnistui nappiin 100%. Riemun kiljahdus taisi päästä pömpelistä yön selkään pitkän piinan jälkeen.
Muutamia kalibrointiarvoja, joilla seurantani pelaa:
- Dec guide mode Auto
- Calibration steps 1500
- Ra aggress 120
- Dec algorithm Resist swit.
Mainittakoon, että uudella guiding-putken pituudella homma käy reippaasti, molemmat akselit ja varmaan samalla korjautuvat pienet pohjoissuuntausvirheetkin. Guiding tähtiäkin tulee PHD-ikkunaan sopivasti.

   
Tuomo Repo

TuRe

Oheisena yksittäisvalotus 300s seurannasta.
Tuomo Repo

einari

No siis, kuten jossain ketjussa taisin kirjoitella niin perusetsinhässäkkä ilman modausta (tukevoitusta) voi olla aika hempula (ainakin jousikuormitteinen).
Mullakin käyrä ja tulokset parani kun älysin tunkea tiivistettä ja teippiä sopiviin paikkoihin.
Viimein ostin sitten toisenlaisen kehikonkin (kuudella kiristysruuvilla).
Niin ja auttoi tosiaan sekin kun lisäsin barlowista linssin guidekameran eteen.

Lopputulos näyttää kyllä hyvältä.
Mutta onpas jännän sininen värimaailma. Mutta johtuukos siitä että on modaamaton kamera ?
___
Tapio

TuRe

Kuvattu ISO400:lla ja CLS-filtterillä. Tuo filtteri antaa yksittäiskuviin sinertävän sävyn, mutta ei näy enää pinottuna.
Tuomo Repo

naavis

Lainaus käyttäjältä: einari - 06.10.2011, 17:10:14
No siis, kuten jossain ketjussa taisin kirjoitella niin perusetsinhässäkkä ilman modausta (tukevoitusta) voi olla aika hempula (ainakin jousikuormitteinen).
Mullakin käyrä ja tulokset parani kun älysin tunkea tiivistettä ja teippiä sopiviin paikkoihin.
Viimein ostin sitten toisenlaisen kehikonkin (kuudella kiristysruuvilla).
Niin ja auttoi tosiaan sekin kun lisäsin barlowista linssin guidekameran eteen.

Lopputulos näyttää kyllä hyvältä.
Mutta onpas jännän sininen värimaailma. Mutta johtuukos siitä että on modaamaton kamera ?

Etsin riittää polttovälinsä puolesta tosiaan siinä missä teleobjektiivikin. Veikkaan että ongelma on ollut etsimen kiinnityksessä jos se on ollut sinulla normaalissa jousikuormitteisessa pidikkeessä. Olen itse hankkinut etsimelle jykevät puiset pannat.

TuRe

Minulla on tukevat metalliset renkaat kuudella ruuvilla ilman liimatippoja. Renkaat on kiinni lohenpyrstökiskossa Newtonin vöissä. Myös etsinputki oli kiinni samalla tavalla.
Tuomo Repo