Sky-Watcher klappaa

Aloittaja pluukkanen, 04.09.2011, 12:15:08

« edellinen - seuraava »

pluukkanen

Hei!

Pari vuotta on ollut visuaalikäytössä tällainen 8" puoliavoin Sky-Watcherin dobson (http://www.skywatcher.com/swtinc/product.php?id=170&class1=1&class2=106)

Olen huomannut että kun kapulalla (se pieni seitsennappinen, siis tämä ei ole Synscan-versio) falskaa kun sitä ohjaa tuolla kapulalla = napin painalluksen jälkeen pieni viive kun moottori surisee, mutta putki ei liiku. Mietin että liittyykö samaan kun aletaan lähestymään horisonttia, niin putki lösähtää itsekseen alas tai sitten pienelläkin hipausulla niin että että sojottaa nurtsiin.

Onko kellään kokemusta vastaavasta?

Jarkko.A

Mie en tiedä, miten motorisoiduissa Dobsoneissa moottorit on kiinnitetty, onko niissä vaihteita ja mikä pinta ottaa kiinni mihinkin loppuen lopuksi. Mutta jos siinä on vaihteisto, ja se on löystynyt eikä ota kunnolla kiinni hammasrattaiden osalta ja skippaisi osan rattaista pyöriessään, kuuluisi rutinaa kun moottori liikkuu (ellei ota ollenkaan kontaktia rattaisiin). Tämä olisi korjattavissa kiristämällä vahteistoa kiinnipitävät ruuvit ja jos vaihteistossa on rikkinäisiä hammasrattaita, vaihdettaisiin ne uusiin. Jos siinä on jokin hihnavetosysteemi, on siinä varmaankin kiristys, joks on löystynyt, tämä voisi olls se selkein vaihtoehto jos ääntä ei kerran kuulu moottorin surinaa huolimatta. Tämä korjataan kiristämällä se hihnaa kiristävän puolan säätö. Jos siinä on hihnaveto, eikä kiristystä on hihna päässyt kulumaan, jolloin vaihtoehtoina on vaihtaa hihna tai tehdä itse kiristyspuola jos mahtuu.

Jarkko.A

Tuo on siis termiltään backlash ja sitä esiintyy aina kun liikutetaan painavia osia pikkumoottoreilla.

ellu

#3
Kaipa kysymykseni tänne sopii parhaiten... Eli tässä Skywatcher 400p synscan goto dopsonissa saisi laittaa jotain backlash korjauksia. Tietäisikö joku sanoa mitä numeroita siinä pitäisi olla ja onko siitä ylipäätään mitään hyötyä?
Katsoin, että matopyörä liikkuu ehkä joku pari milliä hammaspyörästä... sen mukaan ilmeisesti korjaillaan?

Lisätäänpä vielä vähän tarkennusta. Eli synscanin kapulassa saisi laittaa backlashi korjaus lukemia.
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Kettu-Pekka

En tunne tuon goto Dobsonin rakennetta. Mutta jos kyseessä on yleinen matoruuvirakenne niin siihen voi ja pitää tehdä kaksi säätöä: matoruuvista säädetään pois ruuvin suuntainen päittäisvälys. Sen jälkeen säädetään matoruuvin ja hammasrattaan välys minimiin. Matoruuveissa on usein säteensuuntaista heittoa eli matoruuvia kannattaa pyöritellä edestakaisin ja hakea kompromissi käytettävän pyöritysvoiman ja välyksen suhteen. Matoruuvin pitäisi liikuttaa hammaspyörää kohtuullisella näppivoimalla.

ellu

Matoruuvi joustaa jousenvarassa niin yritin tätä vähän kiristää, mutten onnistunut liikuttaa ruuveja vaikka kuinka väänsi... Eikai ne voi olla liimattuja...  :shocked:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Kettu-Pekka

Entäs se matoruuvin päittäisvälys?

ellu

En huomannut kokeilla sitä silloin... Pitää katsoa se vielä tänään.
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

jussi_k_kojootti

Elina, kapulan backlash-säädöillä viimeistellään kapulan näppäinten "tatsi", mutta sitä ennen (tarpeen vaatiessa) on syytä korjata mahdollinen matoruuvin (tms.) välys. Kun tämä on tehty, niin varsinaiset backlash-arvot kapulaan löytyy kokeilemalla:  painat nappia esim. +az-suuntaan ja katsot samalla tähteä;  jos napin painalluksen ja tähden liikkeen välillä kuluu liian kauan (tai vastaavasti vaste on liian herkkä, tähti "hyppää" liikkeelle), säädetään backlashia isommaksi (pienemmäksi).

En tiedä mikä on lopullinen totuus tai edes tämänhetkinen viisaus siitä miten backlash-asetukset vaikuttavat (PHD-)guidauksessa, luulen että vaikuttavat.  Pelkästään kapulan käyttömukavuuskin on kuitenkin jo riittävä syy säätää asia kuntoon.

Mutta ensin välykset.  Niitä varten pitäisi kai löytyä kaksi (kuusiokolo-)ruuvia, toinen on lukko ja toinen säätää.  Ensin lukko auki, sitten säätö, sitten lukko kiinni.  Jostain varmasti ilmaantuu tähänkin ketjuun nettiohjeet nimenomaisesti s-w goto-dobsoneille :-)
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Lithos

Ihmettelisin jos Ari ei olisi asiaa jo tutkinut kun on jo säätänyt kitkat ja vaikka mitä.. veikkaan että tietoa asiasta tulee jahka hän tätä ketjua vilkaisee.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

ellu

No juu pikkuhiljaa on ruvennut ärsyttämään, kun varsinkin hitailla nopeuksilla liikuttelee putkea, niin pienellä viiveellä vasta tapahtuu jotain... Kyllä sen kanssa pärjää, mutta hyvähän sen olisi saada mahd. minimiin... Helpottaisi suurilla suurennoksilla katsomista.

Jaa eipä tuo matoruuvi oikein minnekkään päin liikkunut kuin hammasrattaaseen kiinni ja irti (sen jousen varassa), liikkumavara oli ehkä millin verran.
Ja jos putkea liikutti sivulle päin (katsoin nyt siis atsimuuttin ruuvia) hammaspyörän ja matoruuvin väliin tuli taas n. millin väli... tosin hampaan toiselle reunalle nyt vaan. Mutta tämä riippuu mielestäni ihan siitä kuinka kireälle ylempi puulevy on kiristetty alimpaan puulevyyn... Liian kireällä moottori ei jaksa pyörittää, liian löysällä moottori ei pyöritä ollenkaan... että kuuluuko tämä tähän asiaan nyt edes ollenkaan...

Toivottavasti tuosta höpötyksestä nyt sai selvää... En varmaan ymmärtäny sitä päittäisvälystä  :cheesy:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D