Guidaus - Autoguidaus?

Aloittaja mals77, 22.08.2011, 09:09:26

« edellinen - seuraava »

ellu

Haha, no eipä se guidaus toiminu. niinkuin epäilinkin  :smiley:
Tai no joo kyllähän se guidas tavallaan, mutta ne oli aika hurjanpuoleisia liikkeitä...  :grin:

Hmm, nämä mun testailut vois jo paremminkin mennä huumori-kategorian puolelle...  :rolleyes:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

RL

Saisiko täältä apua. Koitin tuossa muutama viikko sitten guidata ekaa kertaa phd2:sella. Mutta ei oikeastaan ollut hajuakaan mitä siinä pitäisi tehdä, kun en ole vielä aikaisemmin ehtinyt kokeilemaan, sain kuvan tietokoneen näytölle etsimestä ja sain ohjelman piirtämään sitä viivaa, eli mielestäni kyllä guidasi. Mutta ei se sittenkään guidannut, koska 2.5min valotuksissa tähdistä tuli niin hirveitä. Kamerana on asi120mc ja jalusta neq6pro. Napatähtäys meni suhtkoht hyvin kyllä kochab clockilla kohdilleen.

Ohjelma välilllä vilkutti punaista ja kerran valitti että dec duration pitäisi olla isompi, mutta en saanut säädettyä sitä isommaksi. Pari kertaa otin johdon irti ja aloitin uudelleen, mutta en saanut guidaamaan. Olinkohan valinnut tuolle phd2:selle oikean jalustan edes, laitoin sille: asi st4 telescope driver(ascom). Jos joku voisi auttaa, olisin kiitollinen, jos tänään pääsisi ottamaan kunnon kuvia :smiley:

einari

Kerrotko ensin oliko kuvausputkena nimimerkkisi 20-senttinen newton.
Ja guiderioptiikkana mikä ? Etsinoptiikka ?
Menikö kalibrointi alussa oikein, eli alussa tähti siirtyi kunnolla ?
___
Tapio

RL

Kuvausputkena oli tuo 20cm newton, 1000mm polttovälillä ja guideriputkena mukana tullut 9x50etsin(mikähän siinä mahtaa olla polttovälinä?). Käytin viimeeksi kameraa vissiin aika vanhoilla ajureilla, jotka tuli kameran mukana olleessa cd:ssä, asensin juuri uusimmat ajurit ja uusimman phd2. Mikä minun pitäisi valita sillä ohjelmalla kameraksi ja jalustaksi asetuksista?

Edit. Niin minun mielestä se jalusta liikutti tähteä kumpaankin suuntaan, mutta en ole ihan varma. Voi olla myös että ei. Ainakin jossain vaiheessa se tähden ympärillä oleva risti muuttui vihreäksi, mutta välillä koko näyttö vilkkui punaisena. En oikeen rauhassa silloin saanut tehdä tuota hommaa, niin pitää tänään koittaa uudelleen.

einari

Jos sulla menee guidauspiuha ASI:n kamerasta jalustaan niin silloin  asi st4 telescope driver(ascom) pitäisi olla oikein.
Mutta kuten kysyin niin suorititko alussa kalibroinnin ? Tämä kestää riippuen calibration stepistä jopa kymmeniä minuutteja.
Täällä on perusasetukset PHD2:n käytöstä:
http://openphdguiding.org/man/Basic_use.htm

Jos sulla on graafi näkyvissä niin ruksaamalla Corrections saat ohjausgraafitkin näkyviin:
http://openphdguiding.org/man/Visualization.htm

Joka tapauksessa etsinguiderin polttoväli (luokkaa 200-milliä) alkaa olemaan niukanpuoleisesti 1000-millin kuvauspolttovälille. Olen tuotakin tehnyt mutta säädöt ja tasapainotukset ja napasuuntaukset pitää olla kunnossa.
___
Tapio

RL

Juu menee kamerasta jalustaan piuha. Minkä laitan kameraksi sille ohjelmalle? Netissä lukee, että jollain on asetuksena windows wdm-style camera. Sitten sieltä löytyy zwo asi camera ja asi cameras ascom driver. Taisin viimeeksi käyttää zwo asi camera. Omasta mielestä tein kalibroinnin, eikö se tee sen itsestään, kun painaa sitä start guiding?

Edit. Asin sivuilla lukikin, että kamerana pitää olla tuo wdmstyle..

vehnae

Lainaus käyttäjältä: Roope - 19.01.2015, 13:55:09
Edit. Asin sivuilla lukikin, että kamerana pitää olla tuo wdmstyle..

Minulla toimii ASI120MM:n kanssa parhaiten PHD2:n sisäänrakennettu ZWO ASI Camera -tuki, WDM-ajuri ei muistaakseni tue subframeja eli ainoastaan pienen kuvan lukemista kennolta seurattavan tähden ympäriltä (saa korjata jos olen väärässä). Ja ASCOM-ajuri tuntuu välillä antavan satunnaisesti rikkinäisiä ruutuja (ilmeisesti väärästä kohtaa kuvakenttää) ulos, jolloin ruutu välähtää punaisena ja tulee star lost. Tai jos guidetähden lähelle sattuu osumaan kuvakentän toinen tähti niin guidaus vetää putken johonkin kuuseen..

RL

Lainaus käyttäjältä: vehnae - 19.01.2015, 21:04:47
Minulla toimii ASI120MM:n kanssa parhaiten PHD2:n sisäänrakennettu ZWO ASI Camera -tuki, WDM-ajuri ei muistaakseni tue subframeja eli ainoastaan pienen kuvan lukemista kennolta seurattavan tähden ympäriltä (saa korjata jos olen väärässä). Ja ASCOM-ajuri tuntuu välillä antavan satunnaisesti rikkinäisiä ruutuja (ilmeisesti väärästä kohtaa kuvakenttää) ulos, jolloin ruutu välähtää punaisena ja tulee star lost. Tai jos guidetähden lähelle sattuu osumaan kuvakentän toinen tähti niin guidaus vetää putken johonkin kuuseen..

Okei, kiitos tästä ja kiitos einarille avusta.

Kävin eilen kokeilemassa uudelleen, ohjelma teki jalustalla kalibroinnin ja alkuun liikutti jalustaa joka suuntaan ja sitten luki guiding. Sen jälkeen laitoin kameralla 4min valotuksen ja kun oli ottanut kuvan, prkl 4min pituisia viivoja kameran näytöllä. Eli ohjelma oli ohjannut jalustaa yhteen suuntaan kokoajan sen neljän minuutin ajan???? Silti tietokoneen näytöllä oli kuva, missä oli vielä ne tähdet. Ja tietokone kävi valittamaan ettei tunnista enään usb laitetta? Olisikohan siinä tietokoneen usb paikassa joku vika, jos sitä liitintä hipasee niin se katkaisee yhteyden kameraan. Hyvä reissu taas..

ellu

#68
Olisiko Roope usb paikkaan kerääntynyt kosteutta, kun tuodaan pihalta sisälle? Vähän sitten ruostunut... En tiedä samanlaista yhteys-ongelmaa oli putkeni seurannalla. Vähän kun johtoa hipaisi niin sammu. Olikohan rosoffia vai mitähän mahtoi olla jota ruiskutin virtajohtoon.
Mutta en tiedä käykö tuollaiset aineet läppäriin! Että älkää kuunnelko mua... Ja syy tuohon voi olla ihan jokin muu  :tongue:

Sitä piti tulla kyselemään, että onko jotain muunlaista guidausta kuin pulse guiding? Lueskelin vaan dobsonin synscanista, että ongelma ilmeisesti on siinä ettei se tue pulse guidausta. Onko sitten olemassa muunlaista guidausta?

Kiitos jos joku tietää ja kertoo  :smiley: olen näköjään täällä kokoajan kyselemässä  :embarrassed:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

RL

Lainaus käyttäjältä: ellu - 21.01.2015, 19:18:31
Olisiko Roope usb paikkaan kerääntynyt kosteutta, kun tuodaan pihalta sisälle? Vähän sitten ruostunut... En tiedä samanlaista yhteys-ongelmaa oli putkeni seurannalla. Vähän kun johtoa hipaisi niin sammu. Olikohan rosoffia vai mitähän mahtoi olla jota ruiskutin virtajohtoon.
Mutta en tiedä käykö tuollaiset aineet läppäriin! Että älkää kuunnelko mua... Ja syy tuohon voi olla ihan jokin muu  :tongue:

Voihan tuo olla, olen kyllä tietokone laukussa pitänyt yön yli lämpiämässä. Pitää seuraavaksi koittaa toisella puolella olevaa usb paikkaa tai sitten hommata invertteri ja kokeilla toisella koneella.

Eihän siitä kysymisestä haittaa ole :smiley:

Tane

 En usko että nyt tästä on kyse mutta minulla joskus ei kalibrointi PHD:llä onnistunut millään ja lopulta kaikkea kokeiltuani vaihdoin kaapelin jalustasta kameraan niin ongelma loppui. Oli viallinen guidauskaapeli. Päällepäin ei näy johdossa mitään erikoista mutta kalibrointi ei kaikilta osiltaan onnistu. Se kyllä voi jotain yrittää kalibroida mutta guidaus ei sitten pysy mukana.
Celestron C14,

-Essi-

Eilisestä kelistä sekä tekniikka ongelmista huolimatta sain kuin sainkin guidaushommia aloiteltua. Tässä hommassa kiireellä ei yleensä tule kuin sutta ja sekundaa, mutta jotainhan se oli kuitenkin yritettävä. Miten tärkeää muuten on tuossa phd2 :ssa tuo kalibrointi? Jäi nimittäin kokonaan tekemättä. Napatähtäys pitäisi olla kohdillaan, samoin kuin putken tasapainoitus. Silti epäilyttää, että jossain on vikaa ja suhteellisen paljon, kun noita testikuvia katselee. Mitään ohjelman antamia "käppyröitä" en sen tarkemmin kerennyt seuraamaan, koska ne kuuluisat pilvet taas valuivat nopeasti päälle. Mitään asiasta tietämättömänä sanoisin, että tuolla kokoonpanolla/asetuksilla maksimivalotus sattuisi johonkin 2-5 min välimaastoon? Käytetyt välineet olivat: 150/750mm Explorer-150P,  EQ5 + AstroEq + Eqmod, Nikon D3100, Orion 50mm guide scope ja GHY 5-II-C kamera


-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

Tane

 Olen aina kalibroinut jokaiselle kohteelle erikseen. Tosin käytän vain sitä alkuperäistä PHD:tä. Mutta kakkosellakin on tehtävä ainakin ensimmäinen kalibrointi alussa. Joilla on siitä kokemusta kertovat varmaan...
Joskus guidailin paljonkin EQ-vitosella ja tein kokeita kantokyvystä. Kun laitteita kasautui yli seitsemän kiloa tuli yleensä ongelmia...Guidaus seilaili sinne tänne. Itselläni on juuri tuo 150p newton ja ilman kuvausvälineitä ja etsinputkea se painaa aika tasan viisi kiloa.
Celestron C14,

-Essi-

Lainaus käyttäjältä: Tane - 08.02.2015, 00:07:24
tein kokeita kantokyvystä. Kun laitteita kasautui yli seitsemän kiloa tuli yleensä ongelmia...
Eli ongelmana ei ole ainakaan painolasti. Kamera + guidausvälineet tuo lisäpainoa n. 1,3kg eli jäädään vielä reippaasti alle tuon seitsemän kilon. No kunhan tässä taas joskus on keliä, niin pitää kokeilla, jos vaikka hieman asettuisi tuolla kalibroinnilla? Jostain olin lukevinani, että tuossa putken tasapainotuksessa tulisi jättää hieman "takapainoa" (pitää paremmin ratasten hampaat yhdessä)?
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

-Essi-

Lisää testiä.. eipä se tuo phd2 jostain syystä halua kalibroida? Ilmoittaa vaan "calibration failed star did not move enough". olen kokeillut lisätä calibration step (ms) --> 1500-2000, vaan ei tunnu tuokaan auttavan. Mistähän tätä ongelmaa lähtisi ratkomaan, jotta ei menisi kaikki hyvät kelit pelkästään guidauksen testaamiseen. Vai pitäiskö suosiolla kokeilla jotain toista guidaus ohjelmaa (metaguide)?
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-