Tietokoneohjattu kaukoputki liikuntarajoitteiselle

Aloittaja mals77, 29.04.2011, 20:54:36

« edellinen - seuraava »

mals77

Tervehdys,

Minulla on lihassairaus ja olen käytännössä neliraajahalvaantunut. Tässä tilassa harrastusmahdollisuudet ovat todella rajoittuneet ja vaativat luovuutta ja mielikuvitusta. Tietokonetta käytän kuiten sujuvasti pään liikettä tottelevan hiiren avustuksella ja näin ollen vietänkin suurimman osan päivästä koneen ääressä.

Nyt minulla on alkanut kiinnostamaan "taivaankappaleiden" seurailu ja kysynkin nyt teiltä neuvoa tässä asiassa. Onko saatavilla sellaista kaukoputkipakettia, jota voisi ohjata tietokoneella "etänä" (piuhalla tai langattomasti) ja myös kaukoputken näkymän saisi tietokoneen näytölle. Ajatus olisi, että asentaisin kaukoputken parvekkeelle (minulla on kaksi parveketta itä ja länsi suunnassa) ja sisältä voisin ohjata ja seurailla tietokoneelta. Jos tällainen kokonaisuus onnistuu, niin mitähän se mahtaisi maksaa (budjetti n. 1000 eur)?

Parhain terveisin
Mikko Kehusmaa, Rovaniemi

jmantyla

Teknisesti tuon pitäisi olla mahdollista, mutta ei ihan 1000 eurolla. Ja taitaisi vaatia myös avustajan, joka ainakin toisinaan kävisi katsomassa laitteita.
Ursa ja paikallisyhdistys liikkeelle nörtin kera, niin eiköhän tuo saada järjestymään.
Vai - mitä mieltä Rovaniemellä?
Havaintokausi on nyt loppu, joten aikaa asian hoitamiseen olisi ennen ensi syksyä.

Jorma M.
Kangasala

Timo Kantola

Hei, tervetuloa foorumile

Minulla ei ole kokemusta noista tietokoneohjatuista putkista, mutta kuvailemasi kokonaisuus kyllä onnistuu... ja sitten liuta asioita huomioitavaksi.
- Valmista pakettia ei ole - toimiva paketti on itse päätettävä ja kasattava .
- Tietokoneella ohjattava putki tarvitsee tietysti kasaajan ja käyttöön ottajan - siinä on aika liuta asioita opeteltavaksi ennen kuin putki on parvekeella ja toimintakunnossa.
- En ole varma, mutta pitääköhän noille GOTO putkille joka havaintoillan aluksi tehdä "manuaalinen" kohdistus, jotta putki tietää suuntansa mihin se on suunnattu. Ainakin jos putkesta katkaistaan välillä virrat.
- näkymä tietokoneen ruudulle onnistuu monenmoisella kameralla , digijärkkärillä, videovalvontakameralla, webbikameralla ja erityisesti tähtikuvaukseen tehdyillä kameroilla.
kameraa valitessa tulee valita samalla, katsooko kuuta ja planeettoja vai ns. DS kohteita ( tähtijoukot, galaksit, sumut jne.) Kuu ja planeetat vaatii suuren suurennoksen, ja DS kohteet kuvataan ilman suuria suurennoksia suoraan pääoptiikan polttotasolta. Suurennoksen vaihtaminen ei käy käsin koskematta.
- havaintojen jälkeen on putki suojattava lumi tai vesisateilta..
Timo Kantola

mals77

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 29.04.2011, 21:33:15
Teknisesti tuon pitäisi olla mahdollista, mutta ei ihan 1000 eurolla. Ja taitaisi vaatia myös avustajan, joka ainakin toisinaan kävisi katsomassa laitteita.
Ursa ja paikallisyhdistys liikkeelle nörtin kera, niin eiköhän tuo saada järjestymään.
Vai - mitä mieltä Rovaniemellä?
Havaintokausi on nyt loppu, joten aikaa asian hoitamiseen olisi ennen ensi syksyä.

Jorma M.
Kangasala


Avustaja minulla on 24/7, joten se ei ole ongelma ;)

-Mikko-

mals77

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 29.04.2011, 21:38:26
Hei, tervetuloa foorumile

Minulla ei ole kokemusta noista tietokoneohjatuista putkista, mutta kuvailemasi kokonaisuus kyllä onnistuu... ja sitten liuta asioita huomioitavaksi.
- Valmista pakettia ei ole - toimiva paketti on itse päätettävä ja kasattava .
- Tietokoneella ohjattava putki tarvitsee tietysti kasaajan ja käyttöön ottajan - siinä on aika liuta asioita opeteltavaksi ennen kuin putki on parvekeella ja toimintakunnossa.
- En ole varma, mutta pitääköhän noille GOTO putkille joka havaintoillan aluksi tehdä "manuaalinen" kohdistus, jotta putki tietää suuntansa mihin se on suunnattu. Ainakin jos putkesta katkaistaan välillä virrat.
- näkymä tietokoneen ruudulle onnistuu monenmoisella kameralla , digijärkkärillä, videovalvontakameralla, webbikameralla ja erityisesti tähtikuvaukseen tehdyillä kameroilla.
kameraa valitessa tulee valita samalla, katsooko kuuta ja planeettoja vai ns. DS kohteita ( tähtijoukot, galaksit, sumut jne.) Kuu ja planeetat vaatii suuren suurennoksen, ja DS kohteet kuvataan ilman suuria suurennoksia suoraan pääoptiikan polttotasolta. Suurennoksen vaihtaminen ei käy käsin koskematta.
- havaintojen jälkeen on putki suojattava lumi tai vesisateilta..


Kiitos vinkeistä! Kehittelemä ajatusta, aikaahan meillä on, sillä Lapin valo häiriköi pitkälle syksyyn.
Millä nimelläö voin etsiskellä nuita tähtikuviaukseen tarkoitettuja kameroita?

-Mikko-

tiukkapipo

Lainaus käyttäjältä: mals77 - 29.04.2011, 21:50:23
tähtikuviaukseen tarkoitettuja kameroita?
Jalustasta kannattaa valita "park-mount" toiminnolla varustettu malli, jolloin napasuuntausta ei tarvitse tehdä joka session alkuun.

tp://www.modernastronomy.com/camerasAstroVideo.html

http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/language/en/cat/c15_Astrofotografie.html

Tästä löytyy pahimpaan nälkään kameroita.
Tarvitset myös guidauskameran+putken jos kuvaat syvän taivaan kohteita. Himmeinä vaativat pitkän valotuksen. Silloin kannattaa valita guidaus-planeettakamera, jolloin voit kuvata kirkkaampia kohteita guidauslaitteita., ilman erillisiä virityksiä.

http://www.modernastronomy.com/camerasGuider.html

t:Tiukkis
Ps. Budjetin rajallisuuden huomioon ottaen voisi olla aiheellista keskittyä planetary-laitteisiin.

Timo Kantola

Timo Kantola

Timo Kantola

Timo Kantola


mals77

Nythän mie vasta hokasin, että eihän tuo tietokoneohjattu jalusta "takaa" vielä homman toimivuutta. Kohteen hyvä näkyminen vaatii ymmärtääkseni putken tarkenusta ja hienosäätöä? Onko tämä hankkeen kompastuskivi?

-Mikko-

Timo Kantola

Ei se tarkennus ole suurin ongelma.
Kerran tarkennettuna kyllä se tarkennus aikahyvin pysyy kohillaan, ja on niitä moottori tarkentimiakin keksitty..
Timo Kantola

mals77

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 30.04.2011, 15:13:18
Ei se tarkennus ole suurin ongelma.
Kerran tarkennettuna kyllä se tarkennus aikahyvin pysyy kohillaan, ja on niitä moottori tarkentimiakin keksitty..


No huh, mie jo ehin säikähtää ;) Kiitti tiedosta.

-Mikko-

mals77

Mistä nuita moottoritarkentimia löytyy ja onko jossain putkissa tällaisia vakiona?

-Mikko-

pluukkanen

Kokeneemmat korjatkaa, mutta pitäisikö putken olla kuitenkin tällainen virta-päälle-ja-valmis -mallia? Ymmärtääkseni Celestronin  SkyProdigyt (http://www.celestron.com/c3/category.php?CatID=122) ja Meaden Lightswitchit olisivat tuossa tarkoituksessa helpompia käyttää, jollei avustaja opettele tekemään alkukalibrointeja. SkyProdigyt ainakin USA:n hinnan perusteella saattaisivat olla budjetissa sinne päin, Meadet taitaa mennä vähän kalliiksi.