Komakallio (B65)

Aloittaja Lauri Kangas, 10.04.2011, 01:44:36

« edellinen - seuraava »

naavis

Tässä vielä pari kuvaa tornin sisätiloista ja kiireellä pystytetyistä kuvauslaitteista. Kuvista näkee myös kuinka paljon tilaa kaukoputkien ja katon väliin jää.






Jouko_Kettunen

Hienolta näyttää. Pari juttua kuitenkin pohdittavaksi (ehkä olettekin jo pohtineet).
Rakennus näyttää varsin tiiviiltä. Syksyiset kuvausyöt ovat usein kosteita ja rakennuksen sisusta sekä laitteet ovat yökasteen peitossa (ainakin minulla on näitä ongelmia). Talvella taas tuppaa kertymään kuuraa joka paikkaan. Kun katto vedetään päälle, kosteus jää sisälle. Jottei observatoriosta tule homerakennusta tulee tuuletuksen olla hyvä. Suosittelisin pari tuuletusritilää seinän alakulmiin ja toiset pari ritilää seinän korkeimpaan kohtaan. Tästä voi olla apua kesälläkin, sillä mustan bitumihuopakaton pintalämpötila nousee helposti +60 asteeseen ja ylikin.
Katon kiskot rakennuksen ulkopuolella ovat sään armoilla. Suojasäällä niiden päälle kertyy lunta, joka jäätyy pakkasten tullessa niihin todella tiukasti kiinni ja katon työntäminen kiskoille ei onnistu. Itse olen ratkaissut tämän laittamalla muoviset räystäskourut kourupuoli alaspäin kiskojen päälle suojaksi. Ne on helppo ottaa pois ennen katon siirtoa. Tämä ei tietysti toimi, jos tarkoituksena on liikutella kattoa kauko-ohjatusti.
Kiskojen alla olevat painekyllästetyt palkit ovat säänkestävät ja hyvin pitkäikäiset. Puupalkit kuitenkin elävät melkoisesti ilman kosteuden mukaan ja voivat vääntyillä itsekseen. Suosittelen, että käsittelette ne ensi keväänä terassiöljyllä muutamaan kertaan, jonka jälkeen ne eivät ole kosteudelle enää niin arkoja.

Lauri Kangas

Hyvä että ainakin näyttää tiiviiltä. Todellisuudessa esim. eilisten tuulien aikaan ilma liikuskeli myös sisällä aika vikkelään. Pari isoa reikää aiotaan vielä tilkitä, mutta kiskojen alta pääsee ilma kulkemaan hyvin vapaasti. Tuuletusräppänöiden tekoa on harkittu, mutta ainakin yläreunasta ne voinee jättää melko hyvillä mielin pois. Eniten mietityttää että pääseekö kiskojen kohdalta lunta sisään.

Aiemmissa kopeissa on riittänyt keraamiset 100W lämmittimet pitämään kopin kuivana, mutta tällä on niin rutkasti tilavuutta että kokeillaan miten auton sisätilalämmitin toimii. Lämpö taitaa kyllä mennä harakoille, mutta ehkäpä kosteuskin menisi. Nyt rakennushommien aikana sisälämpötila on saatu nousemaan kymmenisen astetta rakentajien + lämmittimen yhteisvaikutuksesta. Kiskojen jäätymiselle ei ole vielä keksitty automaatioystävällistä ratkaisua, joten ensi alkuun on pakko käydä puhdistamassa niitä käsin. Oikein kunnollisen robottiobservatorion tekemiseen tarvitsisi varmaan vähän eri tavalla älyä ja rahaa.


vehnae

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 26.11.2015, 22:32:27
Oikein kunnollisen robottiobservatorion tekemiseen tarvitsisi varmaan vähän eri tavalla älyä ja rahaa.

Mainittakoon vielä automaation tavoitteista sen verran, että tarkoitushan on nostaa kuvaukseen käytettävissä olevien tuntien määrää kun kuvaaja ei jaksa/pysty/kykene istumaan paikan päällä jatkuvasti. Käytännössä jo sillä, että torni osaa ajaa putket parkkiin ja sulkea katon kelien heikentyessä tai aamun sarastaessa saadaan käyttöön arkiöiden kelit huomattavan pienellä panostuksella (yhden henkilön kolmesta pitää käydä paikalla avaamassa katto turvallisesti). Suomen talvikeleillä huoltovapaus lienee täyttä utopiaa, koska lumitöitä varmasti riittää. Mutta itse olen ainakin erittäin tyytyväinen jo tähän tasoon. Etänä avaaminen on sitten vain bonusta, jos kelit sen sallivat esim. syysaikaan tai talvisen korkeapaineen aikana – lumi/jäätilanteen seuraamiseen tarvitaan varmasti oma kameraratkaisunsa.


einari

Pitää laittaa niihin kiskoihin kunnolla virtaa/lämpöä että jäät sulaa pois  :tongue:.
___
Tapio

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 26.11.2015, 22:32:27
Kiskojen jäätymiselle ei ole vielä keksitty automaatioystävällistä ratkaisua, joten ensi alkuun on pakko käydä puhdistamassa niitä käsin.

Mulla on kiskojen suojana saranoitu, pellitetty lauta - jään ja lumen puhdistaminen käy kädenkäänteessä (Idea kopioitu Luostarisen Mikan observatoriosta).

Jos teillä katto on moottoroitu, niin ei varmaan vaikea kehitellä kiila, tai vipusysteemi joka kääntää laudan kiskon edestä kun katto avataan ja sitten joku jousi tai vastapaino systeemi joka kääntää suojalaudan takaisin kun katto ajetaan lähtöpaikkaan? Keep it simple.

EDIT: noi teidän kiskot taitaa olla 10m pitkät.. mulla 3m.  Tekeekin avaamisen pykälää haasteellisemmaksi, pitää kääntää ainakin kahdesta pisteestä yhtäaikaa, jos suojalaudan päälle kerääntyy vaikka 15cm lunta...
Timo Kantola

mistral

Tai laittaa kiskojen päälle kattopellin soirot jotka on pokattu c:n tai oikeastaan hakasulun ([) muotoiseksi profiililtaan. Jää ei pure niin kovasti kiinni kuin puuhun.

edit
Timo ehti vähän ennen pistää hyvän idean..

TuRe

Minulla on sellainen paha tapa tuppaantua toisten tekemisiin, mites muuten kuin sähköllä. Al- latat vielä kerran ylös ja sopivalla höylällä kiskon alle pieni roiro, johon mahtuu 220V itsesäätyvä vastuskaapeli. Kaapelilla on sellainen ominaisuus, että se pitää esim. +18 asteen lämpötilan. Kun lämpöä hyvin johtava Al-kisko on kaapelin päällä (eikä mitään näkyvissä ulospäin), ei kestäne  kuin hetki ja jäät ja lumet saavat kyytiä.
Mainittua kaapelia on saatavissa sähköammattiliikkeistä, jotka voivat asentaa kaapelin päähän maadoitetun pistokkeen. Varmaan itse löydätte laitteen, joka esim. puhelimella kytkee virran.

Ahkeraa kaukoputken ohjailua.
Tuomo Repo

VeskuP

Juuri näin. Yläjyrsimella esim. Tuo soiro, ja varsin halpa ratkaisu olisi suoraan pistotulppaan laitettava valun jälkilämmityskaapeli. En tiedä miten sitten tuo automaatio, mutta saahan sen vaikka kellokytkimellä ajastettua :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

wm-x

Älykkäitä pistorasioita saa nykyään aika huokealla. Ne kytketään wifi yhteyteen ja sitten esim puhelimella voi laittaa virran päälle kun tarvitsee.

Edit: tuossa:
https://m.verkkokauppa.com/fi/product/20220/dvkcm/Netwjork-NEO-WiFi-power-socket-etaohjattava-pistorasia

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 28.11.2015, 09:46:58
Älykkäitä pistorasioita saa nykyään aika huokealla. Ne kytketään wifi yhteyteen ja sitten esim puhelimella voi laittaa virran päälle kun tarvitsee.

Edit: tuossa:
https://m.verkkokauppa.com/fi/product/20220/dvkcm/Netwjork-NEO-WiFi-power-socket-etaohjattava-pistorasia
Tuohan se sitten kannattaa laittaa, saa kelin mukaan päälle ja pois...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Lauri Kangas

Kiskojen lämmitystä ollaan välillä pohdittu mutta tuollainen piuhalämmitys ei ole vielä käynyt mielessä. Kiskojen tyyppi ja kiinnitysratkaisut ei suoraan sovellu esitettyihin ideoihin mutta täytyypä mutustella ensi kesänä.

Lämmityksen ohjaaminen ei tule olemaan ongelma, siihen käytetään tietokoneohjattavia releitä ja softa koodataan itse. Ei siis tarvetta millekään kännykkäpistorasioille.

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 19.11.2015, 23:30:52
Hienolta näyttää! Mutta eikö tuo ole äärimmäisen liukas jos sattuu olemaan lunta kengänpohjissa?

Alettiin hieman pohtia tätä ja keksiä sopivia kynnysmattoratkaisuja. Pohdinnat vähän eskaloituvat. No, nyt ei ainakaan liukastella.



Koppi tänään päivänvalossa.


VeskuP

Tuo ei varmasti ole huono veto! Mökillä on nimittäin kylmä eteinen ja siinä lakattu ponttilautalattia ja  välillä meinaa olla siinä selällään jos ei muista puhdistaa kengänpohjia lumesta...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

naavis

Likakin näkyy vähän huonommin kuramatossa kuin vaaleassa lautalattiassa... :angel: