eBay ja käytetyt kamat maailmalta.

Aloittaja Naamari, 31.03.2011, 21:02:33

« edellinen - seuraava »

Naamari

Mites Jenkeistä ebayn kautta ostettu käytetyt putket - joutuuko maksamaan tullit ja onko kokemusta? Itse olisin melkein valmis ottamaan riskin.
Amatööriastronomia on kuitenkin niiiiin marginaaliharrastus, että huijareita on tällä alueella mahdollisesti vähän vai olenko naiivi?  :angel:

Kommentit Jenkeistä ym. muista kohteista saadut tilauskokemukset otetaan vastaan.  :grin:
- Bresser Messier 203/800 Reflector
- Sky-Watcher Startravel 120mm
- 60mm / 415mm Refractor
+ Parit vennääläiset kiikarit

Timi

#1
Ei ole tullut tilattua mutta kannattaa olla erityisen huolellinen toimituskuluissa, voivat nimittäin helpostikin olla yhtä paljon kuin putken hinta - näin varoituksena.
Kannattaa ainakin lukea ilmoitus huolella ennen huutoa tai kysyä myyjältä toim. kulut.
Tästä on ollut foorumilla juttua.

Timpe

EU-alueella kannattaa seurata ainakin tätä osto/myynti-palstaa:
http://www.astrobuysell.com/uk/browse.php
- Timo Inkinen

Naamari

- Bresser Messier 203/800 Reflector
- Sky-Watcher Startravel 120mm
- 60mm / 415mm Refractor
+ Parit vennääläiset kiikarit

KEW

Jos oikein ymmärsin, ei toimiteta USAn ulkopuolelle.

Kaj Wikstedt

Naamari

Joo näinhän se on, ettei toimita, mutta meinasinkin lähinnä tuota tapausta esimerkkinä. Tietty tuonkin kaverin kanssa voisi mahdollisesti sopia lähetyksen Suomeen.. ehkä.
- Bresser Messier 203/800 Reflector
- Sky-Watcher Startravel 120mm
- 60mm / 415mm Refractor
+ Parit vennääläiset kiikarit

tomppa

Kyllä USA:ssa saa halvalla putkia, esimerkkinä eBayssä joku myy Celestron C8 - putkea alle 200 dollarin ja 8'' Meadea wedgellä alle 600 dollaria :shocked:

peku

 Olen tilannut jonkin verran englannista e bay,sta en vanhaa vaan uutta tavaraa : kameran osia ,optiikkaa ja viime aikoina myös soittimien lisä varusteita ! Hyvin on palvelu pelannut ja ajattelinkin tilata syksyllä kyseisestä firmasta ccd kameran astrokuvaukseen !
Kalusto :
  SW 127 mc
   SW 150/750
   Celestron 130
   Draco 66/400
   MTO  -  500 A
   Kiikari 12 x 50
   Nikon  D700
   Canon 350 D Modattu
   WO x 0,8 field flattener
   Bresser planeettakamera
   Manfrotto MT 294A3 Jalusta
   EQ 2-3 jalusta + SynScan Upgrade Kit EQ3/EQ5

JuhaK

Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

Kaizu

Käytettyä, mitä tahansa laitetta, ostettaessa oleellista on päästä näkemään ja kokemaan laite ennen ostopäätöstä. Tämä onnistuu huonosti postitse. Autokaupassa tämä on jo ymmärretty vuosikymmeniä sitten mutta muilla aloilla tuntuu hyväuskoisia riittävän. Uusia tavaroita olen ostanut postitse (=näkemättä) hyvämaineisiksi tunnetuista liikkeistä. Silloinkin olen etukäteen Googlettanut myyjän varmistaakseni että myyjään ei liity merkittävää negatiivista palautetta.
Silloin tällöin lehdissä on pikku-uutisia olematonta tavaraa myyvistä nettikauppiaista. Minua ihmetyttää mistä näille aina löytyy asiakkaita.

Kaizu
Kai Forssen

Wolff

Kannattaa tutustua Rahtiputken palveluihin osoitteessa www.rahtiputki.fi. Palvelulla saat oman henkilökohtaisen osoitteen Yhdysvalloissa. Osoitteeseen voi tilata maan sisällä tavaraa ja monesti ilman postikuluja. Toimitus Rahtiputken varastosta Suomeen maksaa sitten tietysti.

Itse olen em. palvelun tyytyväinen asiakas.

verney

Lainaus käyttäjältä: Wolff - 27.07.2011, 10:47:59
Kannattaa tutustua Rahtiputken palveluihin osoitteessa www.rahtiputki.fi. Palvelulla saat oman henkilökohtaisen osoitteen Yhdysvalloissa. Osoitteeseen voi tilata maan sisällä tavaraa ja monesti ilman postikuluja. Toimitus Rahtiputken varastosta Suomeen maksaa sitten tietysti.

Itse olen em. palvelun tyytyväinen asiakas.
Testailin hiukan laskuria ja on muuten melkoisen kallista palvelua.

Meade-mad

Olen tilannut E-baysta ympäri maailmaa aivan onnistuneesti. Maksut olen hoitanut PayPal palvelulla. Omat ostoni olen rajanut hinnaltaan sellaiseksi että roskan saanti lähinnä harmittaa mutta ei varsinaisesti vaikuta mihinkään. Jotkut jutut olen hakenut Helsinki.Vantaan tullipostista lentoasemalta. Siellä on ollut nopea ja joustava toiminta. EU alue on ostomielessä kuitenkin helpoin koska tavara tulee aina suoraan tilattuun osoitteeseen. Olen pääsääntöisesti käyttänyt tavallista postia tavaroiden toimitukseen.

Kaikki ostokset ovat onnistuneet ilman reklamaatioita ja tavara on ollut kuvausten mukaista. Eka tarkastus on myyjän saama palaute edellisistä kaupoista.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Jarkko.A

Noita rahtiputki.fi kaltaisia palveluita on Yhdysvallat pullollaan. Googlettaminen hakusanoilla mail forwarding kannattaa. Useimmissa tapauksissa näiden palvelut peittoavat tuon suomalaisen vastineensa kummasti. Itse käytän sellaista palvelua, jonka kautta saa postiosoitteen ja siihen tulevista lähetyksistä otetaan kuva, mitat ja paino noin päivä saapumisen jälkeen ja sähköpostiin tulee sitten ilmoitus siitä halutaanko lähetys esimerkiksi avata ja skannata sen ollessa kirje jolloin kirjeen sisältämät paperit tulevat pdf:nä sähköpostiin. Tästä veloittavat huimat 0,99 usd ja viiden a4 kokoisen paperin jälkeen 0,05usd seuraavilta kymmeneltä paperilta kpl. Palvelusta saa myös itselleensä utility bill paperin omilla tiedoillaan kyseisestä osoitteesta. Siten esimerkiksi netflixiin liittyminen on ollut itsellenikin mahdollista. Netflix on siis palvelu jolla saa kaikki yhdysvalloissa tehdyt uutuusleffat ja vanhat klassikot sekä tv-sarjat streamattua kotikoneelle tai vaikkapa xboxiin 7,99 usd kuukausimaksulla. Palveluun rekisteröityminen vaatii osoitteen jenkeissä ja tietysti sitten vielä sellaisen virtuaalinettipalvelun joka antaa yhdysvaltalaisen IP-osoitteen.

Paketeissa on mahdollisuutena suora uudelleenlähetys siten että paketista vain otetaan rahtikortti irti ja päälle laitetaan uusi. Lähettäjäksi saa valittua n. pari sataa eri yrityksen nimeä ja maksaa 0,99 usd per lähetetty paketti plus lähetyskulut. Esm. Upsilla 47 tuumainen tv tuli 72,66 usd hintaan kotiovelle. Toinen kätevä vaihtoehto on personal used item sending, jolla firma purkaa paketin ja heittää pakkausmateriaalit roskiin ja paketoi lähetyksen uudelleen ilman mitään asiakirjoja ja lähettäjän nimeksi ja osoitteeksi voi laittaa vaikka oman nimensä. Sopii hyvin kalliimpien pienesineiden lähettämiseen kirjeitse, jolloin ei tuota tullausta tule kuin hyvin harvoissa tapauksissa. Tuosta veloittavat 4,99-24,99usd pakkauksen koosta riippuen plus postikulut.

Noilta saa myös lähetettyä kirjeitä henkilökohtaisesta vastaanotto-osoitteesta. Eli tuon vastaanottopalvelun ja utility bill otteen kera mahdollistaa liittymisen kaikkiin vain jenkeille tarkoitettuihin palveluihin jotka yleensä ovat hieman erilaatuisia kuin suomalaiset tai jos edes löytyy koko euroopasta.

On kyllä oman järjen vastaista miten Saksassa tehty tuote voi maksaa vähemmän sen jälkeen kun se on ensiksi lähetetty Yhdysvaltoihin ja myyty siellä ja postitettu Suomeen kuin jos sen olisi ostanut suoraan Saksasta saatikka Suomesta.

Ja sitten nuo lähetyskulut. Viimeksi Saksasta tilattuani 30kg lähetykselle joka koostui kolmesta osasta, tuli lähetyskuluja 21 euroa UPSin kautta. Tämä oli moninkerroin edullisempaa kuin samanpainoisen lähetyksen lähettäminen Suomessa kotikaupungista viereiseen Postin tai Matkahuollon kautta. Järjetöntä suorastaan.

Nyt on sitten tilattu jenkkiputiikista GSO:n valmistama 6" RC putki, jolle kokonaishintaa tulee noin 360usd lentopostilla. Sama tuote Saksassa 499 euroa.

pikkuteemu

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 30.07.2011, 14:01:36
Ja sitten nuo lähetyskulut. Viimeksi Saksasta tilattuani 30kg lähetykselle joka koostui kolmesta osasta, tuli lähetyskuluja 21 euroa UPSin kautta. Tämä oli moninkerroin edullisempaa kuin samanpainoisen lähetyksen lähettäminen Suomessa kotikaupungista viereiseen Postin tai Matkahuollon kautta. Järjetöntä suorastaan.
Saksasta toimittaminen on lähes aina myös nopeampaa kuin Suomalainen toiminta ,)

Ebayssa ostajan suoja on suuri, myyjällä se on heikompi. palautejärjestelmä antaa "takuita" enemmän kuin muunlainen käytettykauppa. Jos kyselee tuotteesta tarkasti ja saa haluamansa vastaukset niin silloin on aika turvallista ostaa. Jos tuote ei vastaa kuvausta niin silloin myyjä ottaa aika riskin negarista ja se on tuollaiselle 100% myyjälle aika riski. Jos maksaa paypalilla niin voi vaatia kaupan purkua jos tuote ei vastaa kuvausta. Paypal ratkaisee lähes aina tapaukset ostajan hyväksi ja jäädyttää myyjätilin.

Muutama kamera on joskus livahtanut ohi tullitädin, mutta tullit tulee melko varmasti jenkkitilauksen päälle ja tulli lasketaan tuotteen hinnasta JA toimitusmaksuista - mikä saattaa tuntua epäreilulta ,)