NGC7000 - Pohjois-Amerikka sumu

Aloittaja Timo-Pekka Metsälä, 05.08.2006, 22:04:56

« edellinen - seuraava »

Kettu-Pekka

Modattu 1000D, 150mm f5 newton, 13x2 min. Meksikonlahden ympäristöä.


Kharan



Oma PA:ni, 19x3min Tamron 300mm objektiivilla ja modatulla Canon450D:llä

http://www.astrobin.com/86841/

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Kharan - 11.04.2014, 21:55:44
Oma PA:ni, 19x3min Tamron 300mm objektiivilla ja modatulla Canon450D:llä

Aikas hyvä ensikuva PI:lla/PA:sta! :smiley:
- Timo Inkinen

vesa k

Hei
Olen joutunut tulemaan tänne Eurooppaan tuolta saarilta ja lisäksi ilman teleskooppia, joten päätin hankkia halvan ja helposti kuljetettavan jalustan. Kamera ja linssit oli jo ennestään.

Tilasin SkyWatcher Merlin SynScan AZ GoTo TableTop Mount:n Optical-Systems.com hintaan 230 euroa. Toimitus tapahtui 4:ssä päivässä.
Jalusta on kompakti pakkaus. Painoa n. 5 kg.
Jalusta on pöydälle sijotettava malli ja tarkeintä sen asentamisessa on, että se tulee vaakasuoraan.
Kameran kiinnitys on vakiona, joten kiinnitin modatun Canon 550 kameran jalustaan ja siihen 200mm f2.8 linssin.
Ei muuta kuin sähköt päälle. Jalusta kysyy paikkakoordinaatit. Siinä ei itsessään ole GPS:ää, mutta koordinaatit saa helposti kännykällä. Samoin jalustalle on syötettävä aika.
Tämän jälkeen jalusta pyytää valitsemaan kirkkaan tähden taivaalta. Suuntaus siihen ja sen jälkeen valitaan toinen tähti jalustan kapulan ehdottamasta listasta.
Tämä tähti kohdalleen ja niin jalusta on käyttövalmis.
Ohjasin tähdet kameran etsinikkunan keskelle, joten suuntaus ei ollut mitenkään huipputarkka, mutta go-to toiminto pelasi mainiosti ja jalusta löysi haluamani kohteet.
Pystyin jalustalla ottamaan JOPA 3 min valotuksia, mutta parhaimmaksi tyydyin ottamaan 1 mn valotuksia.
Oheisessa kuvassa on pohjois-Amerikka sumu kuvattu 200 x 60s valotuksia. Näistä kuvista hyväksyin 130, jotka pinosin Pixinsight ohjelmalla. Datamäärä oli aika iso, mutta sohta selvisi hyvin sen käsittelystä.
Kuva ei ole mitenkään vimpanpäälle viimeistelty. Onhan vain esimerkki halvalla laitteistolla otetusta kuvasta.
Paikka, jossa olen, on pieni kaupunki Luxembourgissa. Täynnä valosaastetta ja usvaa, sillä tämä on syvällä joen aikojen kuluessa tekemässä uomassa, jossa ilma ei paljoakaan kierrä.

Olen hyvin tyytyväinen jalustaan ja voin suositella.


T Vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Cith

Vähän laajempaa viime syksyltä.

Modaamaton 7D, 50mm/1.8, 15x3min rgb.
AkiH

vesa k

Hei
Oliin viime yönä paremmassa paikassa täällä Luxembourgissa kuin edellisen kuvan aikana.
Nyt oli kirkas sää ja sain otettua 120 x 60s valotuksia Pohjois-Amerikka sumusta.
Laitteisto oli sama kuin edellisessä viestissäni ja en voi muuta kuin kehua jalustaa. Asennus kestää n. 5 min ja koska kyseessä on go-to jalusta löytyvät kohteet helposti. Minulla on myös astrotrack, mutta tämä korvaa sen moninkertaisesti helppoudellaan retkijalustana.
t vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

vesa k

Hei
Tässä yhdistetty 2:n yön kuvakset yhteensä 250 minuuttia.
Lisäksi kuvasta on leikattu vain hieman reunoja, joten tällaisena sen saa Canonin 550 +200mm f2.8 putken avulla.
Kuvat on käsitelty Pixinsightillä.
Minulla on käytössä läppäri normaalin pöytäkoneen sijasta, joten esim 200 canonin .raw kuvan kalibrointi, kohdistaminen ja pinoaminen Pixinsight:ssä olevan scriptin avulla kesti n. 2 tuntia, mutta osoittaa myös mielestäni ohjelman tehokkuutta ja hyvää rakennetta, että missään vaiheessa ei tullut ilmoituksia muistin vähyydestä tai vastaavasta. MaximDl:n kanssa on joskus sen kaltaisia ongelmia, kun käsittelee muutamia satoja kuvia.

T Vesa
pls kritisoikaa tekeleitäni
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

einari

Sellaisen kritiikin heitän että kuvasi voisi näyttää paremmalta kun ei olisi täällä täydessä koossa isolla pakkauksella.
Eli pienennä kokoa tai laita johonkin kuvapalveluun ja linkkiä tänne.
___
Tapio

TuRe

Sumu erottuu todella hyvin taustastaan ja kuvasi ovat hyviä. Kuvauksesi innostaa  kokeilemaan ensi syksynä samalla linssillä, joka tuli hankittua hiljakkoin.
Osavalotuksia on noinkin paljon, kun pituus on vain 60s. Voiko tuolla  käyttää pidempää osavalotusta ja millä ehdoin. Mitä herkkyyttä käytit kuvauksessa. Onko Sinulla käytössä joku filtteri, valosaaste-, tai joku muu. Kysymyksiä satelee. Olen vähän harkinnut Canon 60Da:lle HA12- clip filtteriä avuksi, olisiko tuosta hyötyä. vesa k,olet onnistunut kuvauksessasi hyvin.
   
Tuomo Repo

vesa k

Hei
Kiitos paljon kommenteista. Pitänee hankkia jokin kuvapalvelu, johon tallentaa kuvat. Olisiko ehdotuksia?

Kuvassa näkyy tämä reissuobservatorio. Jalusta on hyvin kätevä pystyttää ja käyttää, mutta olen katsonut parhaimmaksi ottaa noit 60 -100s valotuksia, koska pitemmillä valoituksilla huonojen kuvien määrä kasvaa. Olen ottanut kuvia myös 300 ja jopa 500s valotuksilla, mutta hyvien ruutujen määrä pienenee huomattavasti.
Kamera on Canonin EOS 550, josta olen poistanut ir-filtterin. Olen etsiskellyt Canonin 60Da:ta, mutta sen valmistus on lopetettu ja käytettyjä en ole löytänyt.

Tuo Canonin 200mm linssi on hyvä. Onnittelen hankinnasta. Mielenkiintoista nähdä kuvia jatkossa.

T Vesa
Edit: Käytän kaikkissa järkkärikuvissa iso 800 herkkyyttä.
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

kapa



                 Terve Vesa.

Rajalakamerassa Canon 60Da 1199€  .


   



einari

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 05.05.2014, 12:35:56
Hei
Kiitos paljon kommenteista. Pitänee hankkia jokin kuvapalvelu, johon tallentaa kuvat. Olisiko ehdotuksia?


Onhan noita: imgur, photobucket, flickr jne. Ja sitten tietty täälläkin syystäkin suositeltu astrobin.

Tuo Skywatcherin jalusta atsimutaalisena rajoittaa joka tapauksessa valotukset tuonne minuutin parin luokkaan kentän kiertymisen johdosta.
___
Tapio

vesa k

Lainaus käyttäjältä: einari - 05.05.2014, 12:53:40
Tuo Skywatcherin jalusta atsimutaalisena rajoittaa joka tapauksessa valotukset tuonne minuutin parin luokkaan kentän kiertymisen johdosta.

Kiitos muistutuksesta. Unohdin kokonaan mainita tuon kentän kiertymisen.
Parempi siitäkin syystä pidättäytyä lyhyisiin valotuksiin.

t vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

laari

Laitetaan nyt tämäkin random-kikkailu tänne: Eli viime syksyn kuvaalujen dataa (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=3059.msg113216#msg113216)
piti koittaa lisähieroa DSS:n drizzle pinolla (2x). Homman teoria ei ole vieläkään oikein hallussa, mutta hieman parempia/helpommin käsiteltäviä "croppi" kuvia tällä tekniikalla tuntuis saavan. Väärässäkin toki voin olla, mutta kokeilemalla & kikkailemalla taas mennään :)

Tähän pinoon tuli ~80% osavaloista, ~5tuntia, 50mm, F3.5, ISO 800,(3-4min osavalot).
(Tämä croppi on ihan kuvakentän reunaa, joten sen takia kirkkaimmat tähdet venyneitä)




Juha Peräsaari

Astrobin

Ioptron Cube-A
Nikon D5300

Jupiter 37A 135mm f3.5
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-P DX 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR
iOptron 1200mm / 90mm MC

vesa k

Hei
Täältä löytyy nyt parempilaatuinen kuva. Tämä 500px.com tuntuu olevan liian kaupallinen. Täytynee kokeilla muita tallennuspaikkoja.
t vesa
http://500px.com/photo/69534195/north-american-nebula-by-vesa-kousa?from=user_library
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein