Flip-mirror eli kääntöpeili kuvauksessa

Aloittaja TuRe, 09.01.2007, 19:03:08

« edellinen - seuraava »

TuRe

Tervehdys.
Laite soveltunee putkiin, joissa on pitkä back-focus. Helpottanee kuvaamista, kun kameraa irroittamatta voi okulaarilla tarkistaa kohdistuksen ja tarkennuksen? Miten tarkennus tapahtuu, kamera erikseen ja okulaari erikseen, vai kuinka. Entä, jos okulaari vaihdetaan, niin tarkennus menee uusiksi okulaarin osalta? Minulla ei ole kokemusta laitteen käytöstä, mutta kiinnostaa, jos se helpottaa työskentelyä pimeässä.
Tuomo Repo

dirty

Itse olen käyttänyt ETX:n sisäänrakennettua flippipeiliä ja olen havainnut sen
käteväksi kuvauskäytössä. Periaatteessa muiden putkien okulaariholkkiin asennettava
erillinen systeemi on varmaan samanlainen käyttää, mutta polttotaso
pitää olla kyllä aika kaukana, että tarkentaminen onnistuu.

Käytän flippiä enimmäkseen planeettakuvauksessa. Ensin kiinnitän barlowin ja toucamin
tuohon suoraan holkkiin. Sitten laitan parfocal ringin okulaariin ja pudotan okulaarin
tuohon 90:n asteen kulmassa  olevaan holkkiin, käännän flippipeilin eteen,
suuntaan johonkin kirkkaaseen tähteen,  tarkennan suurinpiirtein kuvan ja keskitän tähden keskelle
okulaarin kenttää.  Sen jälkeen käännän flippipeilin pois, jolloin valo pääsee kameraan.
Nyt tähti näkyy kameran kautta, tarkennan kuvan teräväksi kameralla (Hartmann maski
tai K3CCDTools:in fokusointityökalu ovat tässä hyviä). Sitten käännän
flipin taas päälle ja nostan okulaaria ylös sen verran että kuva on terävä myös siinä ja lukitsen
parfocal ringin. Tämän jälkeen sekä kamera että okulaari ovat tarkennettuja.
Putken voi nyt suunnata planeettaan siten, että planeetta haetaan keskelle okulaarin kenttää,
flippi pois päältä ja avot, kohde pitäis olla kamerassa.

Se hyöty tuosta flipistä on, että ei tarvitse irrotella okulaaria ja kameraa edestakaisin.
Varsinkin kun tuo toucam+barlow tuottaa vain parin kaariminuutin kuvakentän ja irroittaminen
liikuttaa helposti putkea (jalustahan tässä systeemissä on vähän niin ja näin).
Harri Hytönen

TuRe

Kiitoksia vastauksistanne.
Mistä niitä okulaarin rajoitinrenkaita saa, vai tulevatko ne laitteen mukana. Meadella on model 644, johon sopii 1,25" okulaarit. En kuitenkaan löytänyt tietoa, onko laitteen toisessa päässä T2 sisäkierre ja toisessa -ulkokierre (tai liittimet) putkea ja Canonia varten. Irroitettava holkki esim web-kameraa varten näyttää olevan. En löytänyt tähän hätään muita sopivia malleja.
Nähtävästi SWED 80:n fokuksen säätövara riittää laitteelle. Aiheuttaako laitteen aukon koko 22 mm Canonin kanssa vinjetointia?
Tuomo Repo

dirty

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 10.01.2007, 11:55:53
Mistä niitä okulaarin rajoitinrenkaita saa, vai tulevatko ne laitteen mukana. Meadella on model 644, johon sopii

Omani tuli DSI:n mukana. Luulis noita löytyvän esim. Teleskopserviceltä, vaikkei web-sivuilta
niitä heti silmään osunut. Metallisorvilla tuollainen olisi helppo itsekin tehdä.
Harri Hytönen

Meade-mad

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas