Kiitos paljon tuosta vinkistä Jyrki!
Kokelin ensin automaattista TPointin tekoa, mutta siinä ohjelma antaa jonkin virheilmoituksen. TheSkyX Pro ohjelmassa olen kuitenkin muodostanut yhteyden ccd-kameraan. Mutta tuolla manuaalisella tavalla sain tehtyä TPointin oikein helposti tähti kerrallaan. Laitoin digijärkkäriin liveview ominaisuuden päälle ja 10 kertaisen suurennoksen, kun tähti oli silloin keskellä kuvakenttää painoin ohjelmassa sitä TPoint painiketta, joka lisäsi tähden sijainnin alla olevaan listaan. Tuohon listaan voi myöhemmin laittaa lisää tähtiä, jolloin Goto tarkkuus paranee entisestään. Jo noinkin vähäisellä tähtimäärällä tuolla taivaan alueella Goto siirtymät osuivat keskelle kuvakenttää.

Tässä on sitten kuva, jossa ohjelma on TPoint tähtien sijainneista laskenut tarvittavat korjaukset jalustan napasuuntaukseen. Atsimuutti suuntaa pitäsi korjata 20,4 kaariminuuttia länteen päin, ja kaltevuutta nostaa 23,0 kaariminuuttia. Samalla ohjelma kertoo kuinka paljon itse jalustassa pitäsi säätää ruuveja. En ole vielä ehtinyt tekemään tarvittavia korjauksia. Jalusta on melkein "heittämällä" mennyt oikeaan suuntaan, säädin vain silmämääräisesti kaltevuuden mahdollisimman tarkasti. Kaltevuuden asteikolla on merkit asteen tarkkuudella.

Olen oikein tyytyväinen tähän jalustaan, voisi sanoa että tässä on hinta/laatusuhde kohdallaan. Tuossa TheSkyX ohjelmassa on se huono puoli, ettei siinä pysty hiirellä liikkuttamaan tähtikarttaa, silloin kun ohjelma on jalustaan yhteydessä. En tiedä, pystyykö sitä jostain asetuksista muuttamaan.
Toinen pieni hankaluus koskee käsiohjainta, se ei lähde toimimaan jos se on kiinni jalustassa käynnistyksen yhteydessä. Käsiohjain pitää laittaa sitten jalustaan kiinni, kun jalustassa on jo virrat päällä, sitten syttyy valot käsiohjaimeen.
Kyllä muuten Goto siirtymät tapahtuvat vauhdikkaasti, tuosta voisin vaikka ottaa videokuvaa ihan päivänvalossa ja laittaa näytille.