Jupiter kaudella 2010

Aloittaja Julius, 10.04.2010, 16:12:33

« edellinen - seuraava »

TähtiJussi

Nyt tuli pinottua toinen video. Nyt vähän yli 1500 kuvaa ja värikanavia siirrelty.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Pietari

Käsittelin vielä uudestaan tuon viime iltaisen kuvan. Siitä erottuu nyt selkeämmin punanenpilkku, mutta kuvasta tuli sumeampi.

einari

Jupiter-hyökkäyksen kunniaksi kuvasin lauantaina taas Jupiteria - no eipä okein muutakaan voinut kun oli täysikuu.

Tässä yksi maistiainen.



Kokeilin samalla erilaisia kamera/suodatinyhdistelmiä ja yllätyin joistain tuloksista.
Käykääpä katsomassa lisää kuvia ja kuvausinfoja (bonuksena myös kökköanimaatio):
http://www.ursa.fi/capella/ilmot/jupiter_231010.htm
___
Tapio

Ari Haavisto

Tässä ketjussa on mahtava seurata kuinka kaikki kuvaajat kehittyvät ja pääsevät yhä parempiin tuloksiin. Hienoja kuvia!

Ja sitten on nämä joilla ei ilmakehää taida olla ollenkaan....Einarin suodatinvertailut olivat kiinnostavia. Itsekin olin Lauantai-iltana (23.10.2010) kuvaamassa ja huomasin kauheita eroja seeingissä illan kuluessa. Ensin oli normaalin kehnohko seeing tuonne puoli yhteentoista, sitten ehkäpä vajaan tunnin ajan jopa melkein hyvä ja puoli kahdeltatoista romahti sitten huonoksi. Siltä paremmalta ajalta seuraava EOS-kaappaus jossa Jupiter ja Ganymedes.



Tällä kertaa kollimoin putken barlowed-laser-metodilla. Jostain syystä tuo EOS CamMovRec ei tahdo millään yhdistää tuohon 500D:hen vaan sen kanssa saa aina tapella kymmenkunta kertaa ennekuin alkaa pelittää :huh:
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

YoKahainen


YoKahainen

8.9.2010 sarjan viimeinen kuva. Kuut on tuotu lähemmäksi Jupiteria.



LKE

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 24.10.2010, 21:59:09
Ja sitten on nämä joilla ei ilmakehää taida olla ollenkaan....

M.O.T. kun tuota YoKahaisen kuvaa katsoo  :shocked: :shocked:
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: YoKahainen - 24.10.2010, 23:46:52
8.9.2010 sarjan viimeinen kuva. Kuut on tuotu lähemmäksi Jupiteria.
LKE

No voi hyvää päivää mikä kuva!

tomppa

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 25.10.2010, 00:01:15
No voi hyvää päivää mikä kuva!
Miksi minusta tuntuu hetki hetkeltä enemmän, että YoKahaisella on salainen kuvauspaikka Callistossa?  :grin: Kyllä on käsittämätön kuva, eihän me tarvita Hublea enää laisinkaan, kun Yokahainen ottaa samantasoisia kuvia 20cm Celestronilla.  :shocked: Tuossakin näkyy Ganymedekin saman kokoisena, kuin Mars minun 4'' Maksullani  :rotfl:

einari

Yokohainen teki taas sellaiset pohjat että vaikea tuota Suomessa paremmaksi vetää.

Ihmetyttää hämmästyttää pientä kulkijaa kuinka isoksi ja tarkaksi on kohde saatu, kun käsittääkseni pelissä on vaan 2X barlow.
___
Tapio

Erik Pirtala



Tällaista tänään.

-Nextar 130SLT
-20mm okulaari + 2X Barlow ja 4x kameran zoomia.
-540 framea

TeroP

Ei ole sitten kelejä ollut 6.10.2010 jälkeen, nyt ensimmäisen kerran näkyy sentään pilvien läpi, mutta eipä ole mitenkään otolliset olosuhteet. Siitä huolimatta kello ~22:14 kuva jakoon, onpahan sentään jotain katsottavaa. Loput kuvat voi halutessaan käydä katsomassa kuvat.fi jos kiinnostaa.


Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 27.10.2010, 20:59:01
Tällaista tänään.
-540 framea

Erik antaa CG-3:lle KYYTIÄ!   Ite en oo vieläkään ottanu Jupiterista yhtä pinoa varten yli 150 (järkkäri-)kuvaa.  Syytä näköjään olisi.   Hyvä, tarkka kuva, rohkenisinpa jopa epäillä että tuon kaluston suorituskyvyn ylärajoilla.  Videolla vielä parempaa?
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Erik Pirtala

Videokuvaus on kyllä kannattavaa. Minä kuvaan planeettakuvat tästälähtien poikkeuksetta videoista. (Nuo muutama edellinen kuva on myös tietysti videosta pinottu :wink:)
Olen  yrittänyt ottaa seurannan kanssa jupiterista yli 60 sekunnin videota 30kuvaa/sek -nopeudella, joka tuottaisi ruhtinaalliset 1800 framea! Ilmeni kuitenkin, että Registaxiin ei voi laittaa pinottavaksi enintään kerrallaan, kuin noin 700 framea.


CG-3 on kyllä hyvä jalusta - ja mikä parasta, helppokäyttöinen tällaiselle tumpelolle. :smiley:

Harmi homma, että SLT:ssä on niin pieni polttoväli (650mm), että jää kohteet melko pieniksi. Astromasterissa olisi reippaammin polttoväliä, mutta siinä on halkaisijaltaan 4cm pienempi apertuuri..

kirka_

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 28.10.2010, 18:40:29
Videokuvaus on kyllä kannattavaa. Minä kuvaan planeettakuvat tästälähtien poikkeuksetta videoista. (Nuo muutama edellinen kuva on myös tietysti videosta pinottu :wink:)
Olen  yrittänyt ottaa seurannan kanssa jupiterista yli 60 sekunnin videota 30kuvaa/sek -nopeudella, joka tuottaisi ruhtinaalliset 1800 framea! Ilmeni kuitenkin, että Registaxiin ei voi laittaa pinottavaksi enintään kerrallaan, kuin noin 700 framea.


Kyllä minä olen registax 5:lla pinonnut reippaasti yli 1000 (enimmillään noin 1900) freimiä kerralla. Eli sinulla on jotkut asetukset pielessä tai sitten eri versio.
Celestron Astromaster 90EQ
Canon EOS 1000D
10 + 20 mm okulaarit
http://www.flickr.com/photos/54611971@N02/sets/