Pinotun kuvan ihmettelyä?

Aloittaja tk1, 26.02.2010, 12:06:02

« edellinen - seuraava »

tk1

Harjoittelin eilen illalla hieman kuvausta,kohteena California sumu.Tarkoitus oli valotella 20x2min mutta kameran akku mykisty,pilviharso lipui paikalle ja muuta mukavaa.Sain vain 5x2min valotukset.
Pinosin kuvat DSS:llä ja mukana oli bias ja flat ruudut.Mutta kysymykseen,onkohan nyt minun flätit pielessä vai onko kaikki pielessä kun tuo kuva on aika erikoinen pinoamisen jälkeen.
Kuvan yläreuna on aika vaalea alareunaan verrattuna vai onko tuo normaalia.Alottelen vasta käyttämään flättejä ja bias ruutuja niin on vähän homma hakusessa.
Kuvauskalusto Canon 350d fd200/2,8 Astronomik CLS clip filter,jalusta Astrotrac.
Tero Korhonen
Lieksa

pnuu

Lainaus käyttäjältä: tk1 - 26.02.2010, 12:06:02
Harjoittelin eilen illalla hieman kuvausta,kohteena California sumu.Tarkoitus oli valotella 20x2min mutta kameran akku mykisty,pilviharso lipui paikalle ja muuta mukavaa.Sain vain 5x2min valotukset.
Pinosin kuvat DSS:llä ja mukana oli bias ja flat ruudut.Mutta kysymykseen,onkohan nyt minun flätit pielessä vai onko kaikki pielessä kun tuo kuva on aika erikoinen pinoamisen jälkeen.

Helpointa on ensin tarkistaa, miltä pelkkä pinottu flätti ja yksittäinen valotus näyttävät. Ja mikä ettei valmista biastakin voisi vilkaista, jos se on kuvaamalla otettu. Laurin oppien mukaan järkkäreille riittää bias-kuvaksi vakioarvon vähentäminen raakadatasta (350D:n tapauksessa 256).

Panu
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

tk1

Kuvasin uudet flätit ja pinosin kuvat uudelleen,kaikki asetukset samat kuin edellisessä.Kyllä fläteillä on vaikutusta kun vaan oppisi ottamaan ne kunnolla.
Tero Korhonen
Lieksa

naavis

Millä menetelmällä kuvaat flätit?

tk1

No tuota kun ei ole noita flättilaatikoita eikä kalvoja niin näin päivällä arvelin että mullahan on keittiössä tasasen valkea katto,kokeilempa sitä.
Kameran asetukset on samat kuin varsinaisessa kuvauksessa,valotusajan säädin niin että histogrammi on noin 1/3 vasemmasta reunasta.
Ai niin,objektiivin edessä oli vielä loisteputkivalaisimesta valkea muovi :grin: tasaamassa valoa.Voi olla päin peetä mutta en keksinyt parempaakaan.
Tero Korhonen
Lieksa

Lauri Kangas

Pelkkää seinää/kattoa ei kannata koskaan kuvata, koska niistä tulee tosi pahoja gradientteja flätteihin ja sitä kautta kuviin. Tuo muovikalvo kyllä helpottaa tilannetta. Riippuen vähän kuinka diffuusoivaa kalvoa se on ja millä obiskalla otat, kannattaa ehkä mielummin osoittaa obiskan edessä oleva kalvo kohtisuoraan jotain kirkasta lamppua kohti.

Ennen noita valaisevia kalvoja on flättejä otettu kaukoputkella niin että tohotetaan todella kirkkaalla lampulla johonkin suunnilleen valkoiseen paperiin, josta sitten heijastuu valoa toiseen isoon paperiin jota sitten kuvataan kaukoputkella. Oleellista on, että se jälkimmäinen arkki on kohtisuorassa ensimmäiseen arkkiin. Voi olla vähän vinossa kaukoputkeen nähden. Silloin pitäisi gradientit häipyä. Liitin jonkunlaisen kuvankin.

Jos kuvaat jollain 50mm obiskalla niinkuin kuvan mittakaavasta suunnilleen voi päätellä, niin kokeile ottaa tietokoneen/läppärin litteästä näytöstä flätti. Vaikka Word auki ja valkoinen sivu koko ruudulle. TFT-näyttöjen katselukulmat vaikuttavat yllättävän paljon, eikä tämä enää toimi tuota 50mm:ää paljon laajakulmaisemmilla laseilla.

naavis

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 26.02.2010, 15:17:28
Jos kuvaat jollain 50mm obiskalla niinkuin kuvan mittakaavasta suunnilleen voi päätellä, niin kokeile ottaa tietokoneen/läppärin litteästä näytöstä flätti.

Ensimmäisessä viestissä taisi lukea, että obiskana on FD 200/2,8.

Lauri Kangas

Jaa niin katopas. Siinä tapauksessa näytöstä otetut flätit pitäisi ainakin toimia aika hyvin.

tk1

Kiitokset Lauri tuosta näyttö vinkistä.Nyt kun kaikki laitteet on siinä kunnossa että pääsisi harjoittelemaan tuota kuvaamista ja muitakin kuvioita,niin eiköhän tästä seuraa vähintään 2 kuukauden pilvisyys.
Tero Korhonen
Lieksa

Timpe

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 26.02.2010, 12:37:08
Helpointa on ensin tarkistaa, miltä pelkkä pinottu flätti ja yksittäinen valotus näyttävät.

Jatkan samasta aiheesta, kun minullakin DeepSky Stackerin pinoamat flatit ja darkit ovat monesti jotenkin pystyraitaisia. Laitan tähän alle kolme kuvaa, josta ongelman näkee selvästi. Ensiksi tulee eri dark-ruutujen vertailua, missä on ylinnä 100% crop DSS:n tekemästä master darkista + sen alla on skaalaus dark-ruudusta 800 pikseliin (kenties helpottaa raitojen näkemistä) + näiden alla vielä lopuksi originaali 100% crop Canon EOS 7D:n yksittäisestä dark-ruudusta. Näitä kaikkia on venytelty rankasti Levelsillä, jotta raitaisuus tulee esiin päällisin puolin virheettömästä dark-kuvasta.

Toiseksi tulee sama vertailu DSS:n flat-ruutujen osalta:
ensin DSS:n master flat -pinosta 100% crop, sitten skaalaus 800 pikseliin koko kuva-alalta ja lopuksi vielä 100% crop Canon EOS 7D:n taivas-flat originaalista.

Kolmas harmaasävykuva on noin 50% croppi jostain päin tähtikenttää, kun PhotoShopissa on käännetty kuvan Levels-säätöjä rankasti venyttäen valoisan suuntaan. Tästä näkee kuinka taustan raitainen kohina hyppää esiin, jos käyriä vääntelee reippaasti. Tällaiseen raitaiseen kohinaongelmaan tulee törmättyä turhan useasti kuvia PhotoShopissa käsiteltäessä ja se teettää runsaasti ylimääräistä työtä :sad:
Sikäli kun ymmärrän asian oikein, tuo raitaisuus siirtyy loppukuvaan joko DSS:n master flat tai master dark -kuvien mukana, joten tietääkö joku mistä tämä raitaisuus-ongelma voisi johtua DSS:n flat/dark-pinoissa?
- Timo Inkinen

Nurinniska Observatory

Timpe, minäkin olen kamppaillut (kamppailen edelleen) ihan samannäköisen pystyraitaisuusongelman kimpussa, kamera EOS 1000d.
Mutta en edes käytä DeepSkyStackeria vaan teen pimeävähennykset ja pinoamiset sun muut kokonaan Photoshopissa. Eli siis, sellainen tuli mieleen että jospa kyseessä on jokin Canonin feature?

Olisipahan vaan kiva päästä eroon noista raidoista...
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 27.02.2010, 10:20:03
Timpe, minäkin olen kamppaillut (kamppailen edelleen) ihan samannäköisen pystyraitaisuusongelman kimpussa, kamera EOS 1000d.
Mutta en edes käytä DeepSkyStackeria vaan teen pimeävähennykset ja pinoamiset sun muut kokonaan Photoshopissa. Eli siis, sellainen tuli mieleen että jospa kyseessä on jokin Canonin feature?

Tähän suuntaan alan taipua minäkin. Tein tänään urakalla pinoamistestejä ja tässä alla on lopputulosten vertailua testikuvien muodossa.
* Ensimmäisessä kuvassa on DSS:n rekisteröinnin tuloksena syntyneet dark/flat-kuvat, kun käytettiin oletuksena olevaa Median -pinoamista näille ruuduille.
* Toisessa kuvassa on samat kuvat rekisteröity uudelleen ja käytetty nyt Average -pinoamista aiemman Medianin sijasta.
* Kolmas ruutu sisältää dark/flat-pinot käyttäen DSS:n Auto Adaptive Weighted Average -toimintoa.
* Neljännessä on vielä verrattu DSS:n Dark optimization -toiminnon vaikutusta tähän raitojen syntyyn (kuvat pinottu Median -toiminnolla).

Kuvissa on ensin skaalattuna lähes koko kuva-ala ja sitten sen alla 200% crop darkin/flätin reuna-alueelta (kuvatekstit selventänevät tätä riittävästi).
Kuvia voi verrata toisiinsa noiden raitojen suhteen, koska ainakin skaalatut kuvat ovat kaikki likimain samasta kohtaa pinotuista dark/flat ruuduista. Näistä näkee, että raidat ovat ja pysyvät pääpiirtein samoilla kohdin kuvaa koko ajan ja koska yhteinen nimittäjä kaikissa on Canon, niin epäilykset kohdistuvat siihen suuntaan.

Toinen seikka, mikä löytyy kuvista on se, että Canonin dark-ruudut näyttävät tuovan raitoja kuvaan enemmän kuin nuo flat-ruudut. Tämä tukee Laurin Hauholla esittämää hypoteesia, jonka mukaan ne darkit voisi unohtaa kuvattaessa Canonin digijärkkärillä! Kommentoitko tätä jotenkin, Lauri?
Kaikki kuvat ovat rankasti levels-säädöllä väänneltyjä, jotta tuo raitaisuus saadaan esiin: musta dark-ruutu on tuotu säädöllä keskiharmaaksi ja vaalea flat-ruutu samoin. Itselläni on epäilys siitä, että mustan dark-ruudun voimakkaampi levels-säätö saattaa olla yksi syy siihen, että dark-ruudut näyttävät nyt aiheuttavan enemmän raitaisuutta kuviin kuin flat-ruudut. Tältä osin tämä kokeilun tulos saattaa hyvinkin olla tyypillinen "nollatutkimus"... :wink:

Mutta toisaalta nuo raidat näyttävät pysyvän samassa kohtaa kuvaa, joten testi on tässä mielessä ollut pinoamisohjelman aiheuttaman virheen pois sulkeva. Jos tämän haluaisi vielä varmistaa, pitäisi Canonin kuvia pinota jollakin toisella stackerilla ja venyttää niiden dark/flat-kuvien histogrammit samalla tavalla kuin tässä testissä. Ja miksei joku Nikonin/Pentaxin omistajakin voisi tulla esittelemään tähän ketjuun oman kameransa erinomaisuutta raitojen puuttumisen suhteen. :grin:
- Timo Inkinen

-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 27.02.2010, 14:10:10
Ja miksei joku Nikonin/Pentaxin omistajakin voisi tulla esittelemään tähän ketjuun oman kameransa erinomaisuutta raitojen puuttumisen suhteen. :grin:

Tässä 16-bittinen 15Mt kokoinen 8 flätin masterflätti, joka on pinottu DSS:llä...http://koti.mbnet.fi/~jarenco/sekalaista/MasterFlat_ISO1600.png

En havainnut raitoja tuossa, joten siltä osin ongelmasi viittaa enempi kameran ominaisuuksiin  :sad:.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 27.02.2010, 14:10:10

Kaikki kuvat ovat rankasti levels-säädöllä väänneltyjä, jotta tuo raitaisuus saadaan esiin: musta dark-ruutu on tuotu säädöllä keskiharmaaksi ja vaalea flat-ruutu samoin. Itselläni on epäilys siitä, että mustan dark-ruudun voimakkaampi levels-säätö saattaa olla yksi syy siihen, että dark-ruudut näyttävät nyt aiheuttavan enemmän raitaisuutta kuviin kuin flat-ruudut. Tältä osin tämä kokeilun tulos saattaa hyvinkin olla tyypillinen "nollatutkimus"... :wink:

Mutta toisaalta nuo raidat näyttävät pysyvän samassa kohtaa kuvaa, joten testi on tässä mielessä ollut pinoamisohjelman aiheuttaman virheen pois sulkeva. Jos tämän haluaisi vielä varmistaa, pitäisi Canonin kuvia pinota jollakin toisella stackerilla ja venyttää niiden dark/flat-kuvien histogrammit samalla tavalla kuin tässä testissä. Ja miksei joku Nikonin/Pentaxin omistajakin voisi tulla esittelemään tähän ketjuun oman kameransa erinomaisuutta raitojen puuttumisen suhteen. :grin:

Jos darkit tekevät kuviisi raitoja, on kameraan päässyt valoa darkin kuvaamisen aikana , esim etsimen kautta jos kuvaa urbaanissa - "turvavalaistussa" ympäristössä.
Pystyraidoituksesta pääsee eroon ( laitetaan nyt viellä kerran.. ) kun kohdetta siirtää joka valotuksen jälkeen 5..15 pikseliä - sille oli joku nimi "dihteröinti.. sirottelu tjsp.
Toisten mielestä se on hassua siirtää valotustenvälillä, mutta säästyy paljolta murheelta ja ylimääräiseltä kikkailulta. Pystyraidat johtuvat kennon kolumnien (vaimikäseoli) herkkyyseroista - siirtelyllä saadaan raidat tasoittumaan. Kannattaa kokeilla.
Timo Kantola

Timpe

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 27.02.2010, 20:36:44
Tässä 16-bittinen 15Mt kokoinen 8 flätin masterflätti, joka on pinottu DSS:llä...http://koti.mbnet.fi/~jarenco/sekalaista/MasterFlat_ISO1600.png
En havainnut raitoja tuossa, joten siltä osin ongelmasi viittaa enempi kameran ominaisuuksiin  :sad:.

Jep, tuo oli hyvä flätti oman levels-venyttelyni jälkeenkin, joten taitaa olla tapauskohtaista...

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 27.02.2010, 21:10:47
Jos darkit tekevät kuviisi raitoja, on kameraan päässyt valoa darkin kuvaamisen aikana , esim etsimen kautta jos kuvaa urbaanissa - "turvavalaistussa" ympäristössä.
Pystyraidoituksesta pääsee eroon ( laitetaan nyt viellä kerran.. ) kun kohdetta siirtää joka valotuksen jälkeen 5..15 pikseliä...

Hyvä vinkki, kiitos! Tästä saattaa olla kyse vaikka otankin darkit "pimeän kopin" sisällä. Minuuttien pituisessa darkissa pienikin valon tihkuminen voinee aiheuttaa tuollaisia ongelmia, joten kokeillaanpa kameran säkittämistä esim. mustan hupun sisään muiden pimennystoimien lisäksi. Vertailun vuoksi vanhan Canon EOS 20D rungon master dark -kuva 30s valotuksilla noin vuoden takaa (tuo on melkoisen paljon heikompi esitys kuin edellä esitetyt Canon EOS 7D:n master darkit 8 minuutin valotuksilla  :shocked:).

Tuosta sirottelusta en tiedä kuinka sen toteuttaisi, jos seurantaputkeen kiinnitetty autoguideri on liian kranttu tuon siirtelyn suhteen ja hukkaa seurantatähden tämän takia. En ole kokeillut siirtelyä valotusten välissä mm. tuosta syystä, mutta tuotakin voisi kokeilla myöhemmin. Toinen syy on jalustan tekemä "automaattisirottelu", jolloin 1500mm polttovälillä on turha kuvitella pysyvänsä saman pikselin sisällä eri kuvien välillä (koska seurannan virheet kasautuvat ja siirtävät kuvakenttää kuitenkin alla olevan mallikuvan mukaisesti -> tuossa on 100% croppi 14 x 8 min kuvien pinosta sekalaisilla väliajoilla kuvattuna). Ei taida maksaa vaivaa sirotella tuollaisen siirtelyn jälkeen :huh:
- Timo Inkinen