Jalusta väkevämmäksi - vinkkejä kaivataan

Aloittaja Kastle, 03.12.2009, 23:42:52

« edellinen - seuraava »

Kastle

En ainakaan löytänyt tällaiselle aiheelle omistettua ketjua, joten:

EQ-1 -jalusta on todellakin hutera, joten olisiko tietoa DIY-henkisistä (Do It Yourself) parannusehdotuksista? Jossain ketjussa mainittiin kettinkien vetämisestä jalkojen ympärille tai jotain tuon suuntaista. Painoa kannattaisi varmaan lisätä, mutta minne? Oli nimittäin järkytys, kun vertailukohteena olleen RET-45:n puujalat tuntuivatkin vankoilta tapauksilta, vaikka muistikuvat olivat toisenlaiset.

Jossain vaiheessa on edessä paremman jalustan osto, mutta tämä talvi + kevät pitäisi ainakin pärjätä tällä. Jos Rakentelunurkka -alueella on aiheesta lisää, niin saa vinkata/linkata.

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Jussi Koponen

Minä tumppasin Eq1:n jalat täyteen hiekkaa, painoa tuli melekosen paljon lissee.

Kastle

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 15.12.2009, 10:41:43
Minä tumppasin Eq1:n jalat täyteen hiekkaa, painoa tuli melekosen paljon lissee.

Hiekkalaatikon hiekat on jäässä, entäpä hiekoitussora  :rolleyes: Enivei, kiitos tästä.

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

J-P

Jalustan keskelle voi yrittää ripustaa pussin, jossa jotain painavaa, mahdollisimman alas roikkumaan.
Vesikin varmaan käy, jäätynee tosin, ellei vuoda mäkeen.

J-P

Meade-mad

Onko akseliston alapäässä kierteytetty pultinreikä? Jos on niin siihin kierretanko sekä lukitusmutteri ja tankoon käsipainoista levy tai pari prikkojen ja mutterien väliin. Tuollainen reikä on pikku-lillukan akselistossa.

Jos reikä löytyy (tai sen voi porata ja kierteyttää) niin kierretangon alapään voi ankkuroida tarvikelevyn keskelle porattuun reikään mutteriparilla. Painon voi laittaa myos tarvikelevyn alle, jolloin painopiste menee alemmaksi. Samalla kun jäykistää tarvikelevyn kiinnitykset jalkoihin niin itse jalusta tukevoituu aika paljon. Onko jalkojen ja akseliston kiinnityspultit oikein mitoitetut? Lillukassa kun porasi pultinreijät numeroa suuremmiksi (6mm -> 8mm), sai jalkojen notkumisen yläpäästään pienenemään.

Lisäpainot muuttavat koko hökötyksen ominaisvärähtelytaajuutta ja jäykkyyden paraneminen nopeutti heilahdusten vaimenemista. Näillä konsteilla itse akselisto jää kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Jussi Koponen

Unohdin sanoa että itse sain jalustan suuntauksen paljon helpommaksi, kun ostin Punapistetähtäimen. Pikaliimalla pätkä suihkuverhon tankoa kiinni jalustaan ja siihen tähtäin.

Kaizu

Voisitko laittaa aiheesta kuvan, selviäisi muillekkin mihin tähtäin tule.

Kaizu
Kai Forssen

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 21.12.2009, 16:47:42
Voisitko laittaa aiheesta kuvan, selviäisi muillekkin mihin tähtäin tule.

Kaizu


Piruvie onpa taas tasokasta tekstiä tullut meikäläiseltä, kanuunapäivät on tämmösiä.


Jussi Koponen

Ja sitten tuossa on koko laitos (lankalaukaisinta lukuunottamatta) Ylhäällä oleva sötös objektiivin ympärillä on huurteenesto panta.

Muutamia parannuksia pitää tehdä kuin jaksaa. Yksi niistä on tuon huurrepannan kevennys. Kyllä se nyt toimii, mutta on siinä rajoilla että objektiivia voi tarkennella vaivattomasti.

Meade-mad

...eli punapistetähtäin on napatahtäimenä, ei etsimenä.

Minkälainen etsin värkissäsi on?

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Jussi Koponen

Niin siis tosiaan jalustan suuntaan pohjantähteen tuolla Punapistetähtäimellä. Etsimenä toimii tällä hetkellä kameran etsin. Kohteita on kertynyt niin vähän, kun kelit on ollut persiistä täällä Kuopiossa, joten en ole kerennyt vielä täysin hermojani menettämään tuohon kameran etsimeen :rolleyes:. Näin täällä kuvan jossa joku oli laittanut etsimen kiinnni kameran "salamaständiin" Ajattelin kopioida idean häneltä.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 21.12.2009, 18:22:18
Minkälainen etsin värkissäsi on?

jk

Hmmm...? Käsikopeloetsin? Hajuhaku?
:laugh:

Tämä Atkinsin dieetti vie loputkin aivotoiminnot primitiiviselle tasolle!!! Muuten on hyvä olo, mutta maailman menosta ei tajua mitään.

Kari

PS. Pyydän anteeksi syntymähumalan aiheuttamia häiriöitä...
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Jussi Koponen

HOLA!

Teenpä tässä Eq1:lla seuraavaa testiä: Laitoin kameran plakuttamaan 30 sekunnin valotuksia plejadeista lankalaukaisimella automaattisesti. Ensimmäisen kierroksen tulos on mielenkiintoinen. Otin yhteensä 56 kuvaa, pari ensimmäistä meni siinä kun säädin moottorin nopeuden kohilleen. Sittenpä kävi niin että aina noin 8-9 kuvaa onnistui ja sama määrä meni pilalle. Pilalle menneistä kuvista pari ensimmäistä tähteä vääntyi oikealle, pari vasemmalle ja sitten muutama alaspäin. Raporttia sitten seuraavasta kuvasarjasta.

VeskuP

Ajattelin herätellä vanhan ketjun, kun olen aikeissa vähän tuunata omaa NEQ3 jalustaani...

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 15.12.2009, 22:52:17
Onko akseliston alapäässä kierteytetty pultinreikä? Jos on niin siihin kierretanko sekä lukitusmutteri ja tankoon käsipainoista levy tai pari prikkojen ja mutterien väliin. Tuollainen reikä on pikku-lillukan akselistossa.

Jos reikä löytyy (tai sen voi porata ja kierteyttää) niin kierretangon alapään voi ankkuroida tarvikelevyn keskelle porattuun reikään mutteriparilla. Painon voi laittaa myos tarvikelevyn alle, jolloin painopiste menee alemmaksi. Samalla kun jäykistää tarvikelevyn kiinnitykset jalkoihin niin itse jalusta tukevoituu aika paljon.

Lisäpainot muuttavat koko hökötyksen ominaisvärähtelytaajuutta ja jäykkyyden paraneminen nopeutti heilahdusten vaimenemista. Näillä konsteilla itse akselisto jää kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi.

jk

Ajattelin seurata samaista ohjetta, paitsi ajattelin tehdä tarvikelevyn ja jalustan väliin muutospalikan(M10 ja M8 jatkomutterit hitsattu yhteen). Silloin ylempi M10 kierretanko voi olla koko ajan kiinni akselistossa ja alempi M8 kierretään irti kun jalustan haluaa kasaan.

Akseliston alapäässä on M10 kierretangolle sopiva kierre. Ihmeellistä kyllä kolmijalassa olevassa reiässä on myös kierre, mutta ainakaan sinkitty M10 kierretanko ei mahdu siitä läpi, vaikka kiertyy todella hyvin akseliston alapäässä olevaan reikään. On tainnut tulla kiinanpojalle pieni virhe.
Ajattelin sen verran näyttää tuolle moottorisahaviilaa, että M10 kierretanko mahtuu kolmijalan yläpäässä olevan reijän läpi...

Paljonkohan olisi muuten sopiva paino tuonne tarvikelevyn alapuolelle???
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

mistral

Oiskohan jalustassa oleva kierre 3/8" mikä on n. 9,5mm ja nousu jotain tuumamittaa.

edit
3/8" unc nousu olisi 1,5875mm/kierros.  M-10 kierretangossa se on 1,5mm joten ei mitään mahdollisuuksia vääntää edes puoliväkisin yhteen.