IC 348

Aloittaja Julius, 24.11.2009, 18:21:02

« edellinen - seuraava »

Julius

Aika vähän kuvattu himmeänpuoleinen heijastussumu Atikin vieressä.
Toki Atikilla myös kuvattu ja yhteensä tunti RGB-valotusta viime lauantaina.

Never

Kyseessä on nuori avonainen tähtijoukko, jota ympäröi sinertävä sumu, jossa syntyy lisäksi uusia tähtiä. Yksittäisiä tähtiä ~30 kpl. Pitkällä valotuksella voisi olla mahdollista saada näkyviin himmeää taustatavaraa. Täällä erinomainen esimerkkikuva: http://www.astroclassifieds.com/gallery/data/526/NGC1333_IC348_Med.jpg

/Jake

J-P

Kaunis ja tasapainoinen kuva haastavasta kohteesta.
Lyhyt valotusaika tuo esille ydinasiat hyvin.
Jos intoa riittää, tuota kannattaisi valottaa vaikkapa nelisen tuntia lisää.
Hieno kuva tosin jo nyt.

Julius

Kiitokset kommenteista! Huomasin kyllä, että 2 min osavalotukset oli aika vähän kohteelle,
mutta sain kuitenkin tuntumaa siihen. Eipä tullut kokeiltua josko kapeakaistasuotimista
olisi lisäapua. Lisävalotusta haen kyllä jos riittävän hyviä kelejä piisaa.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Julius - 24.11.2009, 18:21:02
Aika vähän kuvattu himmeänpuoleinen heijastussumu Atikin vieressä. Toki Atikilla myös kuvattu ja yhteensä tunti RGB-valotusta viime lauantaina.

Hieno kuva, jonka kuvatekstin sanaleikki jäi alkuun ymmärtämättä. Tämä sivu kertoi sumun vieressä olevan kirkaan tähden nimeksi Omicron Persei, josta allekirjoittaneen piti vielä erikseen tehdä toinen Wiki-haku. Ja sitten vasta... ahaa! :grin: Nuo jatkuvat työkiireet ja syyspimeys alkavat näemmä näkymään ajatustoiminnassa haitallisessa määrin... eh  :embarrassed:
- Timo Inkinen

Julius

#5
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 24.11.2009, 22:10:49
Hieno kuva, jonka kuvatekstin sanaleikki jäi alkuun ymmärtämättä.

Kiitti! Enpä arvannut sen niin paljoa työllistävän. Stellarium sen minulle tarjosi vaivatta.
Arvoituksista puheenollen, minulla olisi kyllä yksi otos, jossa on mahdollisesti himmeä
komeetta. Sitä en ole mistään tunnistanut. Voisin sen laittaa komeettapuolelle jos
saan siitä yleensä kohtuullisen selvää kuvaa. Osavalotukset vain 30 s, joten laatu
ei ole kehuttava.

--- Äh! Taitaa olla liian huonolaatuista komakamaa. Ei kannata vaivata.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Julius - 24.11.2009, 20:01:42
Huomasin kyllä, että 2 min osavalotukset oli aika vähän kohteelle, mutta sain kuitenkin tuntumaa siihen. Eipä tullut kokeiltua josko kapeakaistasuotimista
olisi lisäapua. Lisävalotusta haen kyllä jos riittävän hyviä kelejä piisaa.

Tein tästä kohteesta kuvauskokeilun, mutta projekti taitaa jäädä tälle asteelle sillä lopputulos jäi kovin vaatimattomaksi 2min 30s valotuksilla. Näitä tuli pinoon yhteensä 35 minuutin edestä Canon EOS 7D:llä (ISO 1600) ja Baader Moon&Skyglow/Neodymium filsulla. Putkena 300/1500mm Newton ja kuvien takana tuskainen kuvankäsittely, koska 16-bit TIFF-loppukuvissa oli kovin vähän jäljellä kohteesta (pinosin nuo parilla eri tavalla samoin lopputuloksin) :undecided:
- Timo Inkinen

mickut

Pitkän pilvisyyden jälkeen oli vihdoin muutama tunti kirkasta täällä etelässäkin.


IC 348

LRGB, 5x10min per kanava, WO FLT110, WO 0.8x mk IV, SXVR-H18 ja Baaderin LRGB-suotimet.

Kohtuullinen määrä aloittelijamaisia virheitä tuli kyllä, seurantatähdeksi tuli epähuomissa valittua jokin saturoituvan kirkas yksilö ja siitähän ei Lodestar tykännyt pätkääkään. Ongelman ymmärtämiseen meni niin kauan että oli liian myöhäistä tehdä asialle enää mitään. Fokusoinnin jälkeen jostain syystä tuli palattua hieman eri kohtaan kuin mistä lähdin, joten kuvan asemointikaan ei ole niinkuin sen alunperin halusi. Ja lopputuloskin on ylösalaisin.

Oppia ikä kaikki,
.antti

jussi_k_kojootti

Erittäin makoisan näköinen kaikesta huolimatta  :azn:
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Timpe

Lainaus käyttäjältä: mickut - 06.01.2013, 15:28:53
LRGB, 5x10min per kanava, WO FLT110, WO 0.8x mk IV, SXVR-H18 ja Baaderin LRGB-suotimet.
Kohtuullinen määrä aloittelijamaisia virheitä tuli kyllä...

Selvästi ketjun paras kuva silti... (täälläkin pitkät katkot kuvaamisessa saavat aikaan virhealttiutta, joten ei  tuota kannata harmitella liikaa).
Tämä on ensimmäinen näistä ketjun kuvista, mikä kertoo aavistuksen tämän tienoon todellisesta kuvapotentiaalista. Kohde sopii hyvin tuolle FLT:n polttovälille, joten onpa komea loppukuva tulossa (säiden niin salliessa) :smiley:
- Timo Inkinen

Murtsi

Moi, kuvailin tätä kohdetta 22.10.2014 iltana ja sitä seuraavana yönä yhteensä viiden tunnin verran, kaksi tuntia luminanssia ja tunti kutakin värikanavaa. Käsitellessäni kuvaa yllätyin siitä että sain sen julkaisukelpoiseksi kerralla, olin varautunut kuvaamaan tätä useampanakin iltana mutta siirrynkin muihin kohteisiin seuraavilla kuvauskerroilla.

Jonkun verran haastetta käsittelyyn tuli kun punaisen kanvan flatit eivät toimineet ja jouduin oistamaan vinjetoinnin käsipelillä, voi olla että se johtui putken taipuilusta jollakin tapaa, kuvasin flat ruudut ennen light kuvien ottoa ja putki osoitti eri suuntaan. Muut kanavat toimivat flattien osalta moitteettomasti, kuvasin ne punaisen jälkeen ja suunta oli melko lähelle sitä mihin päin tuli nuo flatitkin otettua. Täytyy tehdä joitain toimenpiteitä että saisi taipuilua kuriin.

Samaan kenttään sopi myös hieno pimeä sumu Barnard 3, josta näytekuva maailmalta seuraavassa linkissä http://bf-astro.com/barnard3/barnard3.jpg Wikisky:n mukaan kentässä on myös Barnard 4 mutta se lienee tuo suurempi tumma laue joka täyttää koko kuvan alaosan jatkuen vielä alemmaskin kuvan ulkopuolelle? tästä en ole ihan varma.

Foorumikuva toimii linkkinä 1906x1430 1,3 Mt kuvaan. Sanomattakin lienee selvää että olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen.



Kalusto: GSO 10" F/4 newton, lyhennettynä F/2,8 ASA 2KORRR korjaimella, SBIG STF 8300, SBIG FW8-8300, SBIG OAG-8300, guidaus SBIG st1 color.

JVO

Kuvasin kanssa samaa aluetta, tosin valotin vain 80min.


Ransu

Kaunista katseltavaa taas Murtsilta, taattua laatua. Tykkään. Oikeasta yläkulmasta taitaa pilkistää joku pieni galaksi taustalta, vai lieneekö osa sumua?
JVO:lta myös hyvä laajempi kuvakulma kohteeseen tuota sumuainesta jatkuu näköjään reilusti kuvan ulkopuolelle
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Timpe

Hyvää jälkeä hankalasta aiheesta taas kerran Murtsilta, mutta nyt silmään tarttui tietty "kuvakäsittelyn maku" joka näkyy pikkuisen liiallisena siloitteluna tuossa heijastussumun nurkassa (=outo kommentti Murtsin kuviin, kun mies yleensä välttää tätä ja itse olen siihen syyllistynyt monissa aikaisemmissa kuvissani, kommentoitko?). Murtsin kuva maistuu silti tänne sen verran hienosti, että pitää nostaa tätäkin aihetta kuvauslistalla ylöspäin ja katsoa mitä kuvaan jäisi kapeammalla kuvauspolttovälilläni.  :wink:

JVO:lla olisi nappinäkymä laajempana, jos kuva-alaa saisi siirrettyä hiukan ylös oikealle kun tuo kuvan vasen laita jää kovin "tyhjäksi" (=nämä pimeät sumut ovat haastavia sommittelun kanssa kun niistä ei tiedä ennen loppupinoa mitä kuvaan tulee). Pitäisi oikeastaan kiittää herroja hyvien "kuvausnuottien antamisesta"!  :smiley:
- Timo Inkinen

Murtsi

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 27.10.2014, 20:48:37
Hyvää jälkeä hankalasta aiheesta taas kerran Murtsilta, mutta nyt silmään tarttui tietty "kuvakäsittelyn maku" joka näkyy pikkuisen liiallisena siloitteluna tuossa heijastussumun nurkassa (=outo kommentti Murtsin kuviin, kun mies yleensä välttää tätä ja itse olen siihen syyllistynyt monissa aikaisemmissa kuvissani, kommentoitko?).

Moi, en oikein nyt saa kiinni mitä tarkoitat tuolla liiallisella siloittelulla, eli siis tarkemmin missä nurkassa? Kuvaan olen kyllä tehnyt kohinan poistoa ja voi tietenkin olla että sitä on saattanut lähteä mahdollisesti väärästäkin kohtaa pois, olen nimittäin keskittynyt tuohon pimeän sumun alueeseen ja sen kohinatasoon mutta vaikka mainitsit tuon niin en huomaa mistä sitä olisi lähtenyt liikaa, olisiko niin että kuvan pienenyksen yhteydessä se olisi pehmentynyt vielä lisää, tämä tulee itselleni mieleen.

Joka tapauksessa olen valottanut kohdetta vielä lisää vaikka en niin aikonutkaan, oli nimittäin yhtenä iltana pakollinen meno ja ennen sitä virittelin välineet kuvauskuntoon ja varsinainen kuvauskohde oli vielä liian matalalla kuvattavaksi joten hätäpäissäni annoin kuvauskalustolle tämän kohteen koordinaatit. Lisävalotuksia tuli 30 minuuttia LRGB suotimilla eli yhteensä siis pari tuntia ja kokonaisvalotus on nyt sitten seitsemän tuntia, enempää en aio enää kuvata tätä kohdetta. Hieman värisävyt syvenivät aiempaan verrattuna, kohinan poiston kanssa olin myös varovaisempi, toivottavasti kelpaa. Kalusto on pysynyt muuttumattomana.

Foorumikuva toimii linkkinä 1906x1430 905kt kuvaan.