Odotellessa

Aloittaja Timi, 31.08.2009, 18:59:41

Timi

Kun on näin pilvistä/sateista ja pitäs päästä kuvaamaan niin vaihtoehto tuokin :smiley::

SW-80 ED / Ixus 950 IS  12,5mm/Barlow 1,5x, kuvaote okulaarivideokuvaus.

jtbo

Kaikki kuvaaminen on aina kotiinpäin, rutiinit kehittyy ja voi saada aina uusia oivalluksiakin, mainiosti sovellettu kalustoa  :cheesy:

Erik Pirtala

Varsin mainiosti onnistunut kuva.

pappa

Komea kuva urospuolisesta käpytikasta (Dendrocopos major)
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

MarkoM

80 ED näyttää sopivan lintukuvaukseen paljon paremmin kuin yksikään teleobjektiivi, ja on sitä paitsi huomattavasti halvempi kuin vastaavilla polttoväleillä varustettu objektiivi... :wink: Toki linssiputken kantaminen pitkin metsiä voi olla hieman hankalaa (vaikka samaa varmaan voi sanoa 1-4 kg:n objektiivistakin)...

Onnistunut kuva!
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 31.08.2009, 23:25:56

Vertailin itsekin SW80ED:tä visuaalikäytössä Leican 77mm APO Televid lintuputkeen ja Leican häpeäksi tuo SW80ED + WilliamOpticsin 2" kulmapeili + TV okulaari pääsi turhan lähelle 2x kalliimman Leican erottelukykyä/piirtoa/kontrastia/yms. laatuasioita. SW80ED perusputki on siis optiikaltaan vallan hyvä  :cool:
Itselläni on soviteratkaisu, jolla SW80ED:n lohenpyrston saa kiinni tavallisen Manfrotto videopään päälle, joten putki ei eroaisi tältä osin paljoakaan kannettavuudeltaan aidosta lintuputkesta (=kaipaa vain 45 asteen kulmaprismaa kuvan kääntelyyn oikein päin peilikuvasta).

pappa

Scouppaamalla oman Carl Zeissin läpi olen saanut samanlaisia otoksia, mutta parhaiten se onnistuu juuri paikallaan oleviin lintuihin. Lintuputkessahan prisma kääntää kuvan oikeinpäin ja peilikuvasta vielä toiseenkertaan joten valoa jää prismaan enemmän kuin jos ajattelisi suoralla tähtiputkella kuvaamista. Valohäviö tosin kahden tonnin (runko) lintuputkissa on häivähtävän pieni ja optinen laatu huippuluokkaa. Kiinalaisesta laadunvalvonnasta ja sarjatuotannon kappalekontrollista ei ole tarkkoja speksejä.

Pitkä polttoväli luo helposti tunteen suurennuksen autuudesta, mutta harva tulee ajatelleeksi ettei kameran tele objektiivit ole tehty kovinkaan kaukaa kuvattavaksi. Ison telen ainoa todellinen valtti polttoväliin verrattuna on suurennussuhde joka irrottaa kohteen tehokkaasti taustastaan ja ämpärin kokoinen etulinssi antaa siihen huippuvalovoiman.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Timi

Saa nyt nähä mitä etua/eroavaisuutta kuviin tulee jos on tullakseen vaikkapa kuukuvissa Baader Planetarium Hyperionilla 8mm
(tilauksessa) verrattuna celestronin X-cel 12,5mm joka nyt on käytössä.
Kuitenkin kun kyseessä on tuommonen pienilinssinen ED putki niin kannattanee panostaa tuohon okulaaripuoleen.
Kun nyt tulee näin harrastettua tuota okulaarin läpi kuvausta.