EQ6 parempia matoruuveja ja rattaita

Aloittaja Make, 19.08.2009, 00:41:20

« edellinen - seuraava »

Make


Olen jalustaremontin yhteydessä ottanut selvää EQ6-jalustan "tuning"-osista:

Aeroquest Machining (http://www.aeroquest-machining.com/)

  • tarkkuusjyrsityt matoruuvit $95 kappale, kuukauden toimitusaika
  • paremmat rattaat, kuva ohessa! (tuplasti hampaita, parempi viimeistely, kuulalaakeri siirtorattaassa), hinta tuntematon (aion kysyä)
  • lisätiedot: Jim Egger (aeroqst (ät) mtaonline.net)

Gierlinger (http://www.gierlinger.cc/)

  • tarkkuusjyrsityt matoruuvit ja -pyörät
  • matoruuvi + pyörä = 299 euroa
  • toimitusaika 3-4kk
  • lisätiedot: Gierlinger Richard (info (ät) gierlinger.cc)
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Kaizu

Nämä, vaikka olisivat kuinka hyviä, eivät kuitenkaan korjaa EQ6:n perusvikaa, eli liian pientä RA-matopyörää suhteessa halvalla tehdyn koneistuksen tarkkuuteen.
Näissä osissa olevat jaksolliset virheet pienevät matoruuvin välityssuhteen verran lopputuloksessa.

Kaizu
Kai Forssen

Make


Tuo Gierlingerin tuote pyrkii paikkaamaan koneistuksen tarkkuutta sekä matoruuvin että matopyörän osalta (=molemmat tehty paljon suuremmalla huolellisuudella kuin alkuperäiset). Oheisissa linkeissä kertomusta vaihdon vaikutuksista:

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Kaizu

Tuo kertoo selkeästi sen että virhe tulee pääasiassa ruuvivaihteesta. Myöskin sen että alkuperäiselle EQ6:lle PE:n oikeampi mittayksikkö olisi kaariminuutti. Lopputuloksena huolellisesti tehdyllä vaihteella päästään samalle dekadille Losmandyn G11 PE:n kanssa eli vähän yli 1.5 kertaiseen arvoon joka puolestaan on lähelle isojen hammaspyörien halkaisijoiden suhdetta. Oleellista on että jäljelle jäänyt PE on sen verran loivaa että sen pystyy poistamaan joko PEC:llä tai atoguiderilla.

Kaizu
Kai Forssen

Make


Laitoin  tilaukseen Aeroquestilta eilen (toimitus joskus lokakuussa, Jim Eggert jää kuukauden lomalle tällä viikolla):

  • 1 kpl matoruuvi, hinta 95 USD
  • 1 setti hammaspyöriä, hinta 145 USD

Aion laittaa nämä RA-akselille ja katsoa, miten paljon ne parantavat tilannetta. En uusi tässä vaiheessa matopyörää. Jos tulokset eivät vielä tyydytä, saatan myöhemmin siirtää Aeroquestin matoruuvin DEC-akselille ja tilata RA:lle Gierlingerin setin. Laitan tuloksia foorumille, kunhan osat on asennettu.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Joke

Sinulla on kohta Suomen tuunatuin (ja arvokkain) EQ6 :wink:.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Make

Joo, se on tavoitteena  :grin:. Vielä puuttuu Losmandy-tyyppinen lohenpyrstökiinnike, tuuman paksuinen vastapainotanko, RA-akselin tarkkuusenkooderi, WS2-käsittely rattaille, ....

No, täytyy ruveta jarruttelemaan tätä tuunausta ennen kuin Losmandyn, Takahashin ja Astro-Physicsin hinnat alkavat lähestyä  :afro:
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

AstroKuikka

Mistäköhän löytyisi kuvia, siis valokuvia tähdistä yms. eikä pelkästään "kippuroita", joista näkyisi selvästi mikä ero on EQ6:lla ja esim. Losmandylla otettujen kuvien tasossa. Tai harvemmin jalustalla kuvia otetaan :rolleyes:

Huom. Huom. en laita vähimmässäkään määrin Losmandyn paremmuutta kyseenalaiseksi.

Valokuvaus, siis näiden maallisten kohteiden, on karvaasti opettanut mikä merkitys on huolella tehdyllä ja vähän sen näköiseksi väsätyllä. Esimerkkinä olkoon ostamani zoomin laatu, joskus taannoin ostin erään tunnetun merkin mutta halvan eli valmistettu jossain muualla kuin Jaappanissa. Tarkennettaessa tahi zoomatessa tunsi selvästi miten muovinen putki antoi periksi miehisessä kourassa.

Make


EQ6:lla on mahdollista saada toisinaan hyvissä olosuhteissa vastaavantasoisia kuvia kuin Losmandyllä, kun käyttää kaikkia konsteja kuten "hypertuunausta", PEC:iä ja autoguidausta ja jos valotusajat eivät ole liian pitkiä tai jos käytetään adaptiivista optiikkaa kameran ja putken välissä.

Ero on enemmänkin käytettävyys-, luotettavuus- ja laatupuolella kuin yksittäisissä huippusuorituksissa. Siinä missä Losmandy pukkaa tasaista hyvää laatua vuodesta toiseen, täytyy EQ6:ta tarkkailla, viritellä, rasvailla jne. Ladasta ei saa Mersua tuning-osilla, vaikka ne lähtisivät viivalta yhtä liukkaasti yhden kerran vuodessa. Laadukkaammalla jalustalla voi itse jalustan unohtaa ja keskittyä kuvaukseen, kun taas kiinanviritelmillä täytyy aina olla ruuvimeisseli toisessa kädessä valmiina huoltamaan.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Kaizu

Edellä mainituista syistä päädyin Losmandyyn. Se on keskikastin jalusta niin hinnan, kuormankantokyvyn kuin tarkkudenkin suhteen. Riittää toistaiseksi minun tarpeisiini. Mekaanisen tarkkuden parantaminen tästä eteenpäin on kallis harrastus.

Kaizu
Kai Forssen

Make

#10
No nyt ne "tuning"-osat vihdoin saapuivat  :grin: . Paketissa tulivat matoruuvi ja rattaat moottorilta matoruuville. Yleisvaikutelma: välitysten laatu nousee huimasti. Sormin pyörittelemällä rattaita toisiaan vasten huomaa eron vanhaan: nämä pyörivät toistensa suhteen täysin sulavasti. Lisäksi matoruuvi on jämäkämmän oloinen kuin vakioruuvi ja rattaat ovat paksummat ja niissä on pienemmät hampaat. Tärkein seikka on keskirattaaseen istutettu kuulalaakeri. Jalustani jaksollista virhettä on tähän mennessä dominoinut täysin juuri tämän keskirattaan jakso (monta kertaa suurempi vaikutus kuin matoruuvin jaksolla). Uskon, että tämän setin vaihtaminen tuo suuren muutoksen.

Hintaa tälle Aeroquestin setille tuli rahteineen $257 eli 175 euroa. Paketti kolahti suoraan postilaatikkoon, vaikka sen päällä oli USA:n tulliselvitystarra hintatietoineen. Täytyy soitella huomenna Suomen tulliin ja tarjota lunnaita, joita he eivät muistaneet periä  :tongue: .

Laitoin mukaan vielä vertailun vuoksi kuvat alkuperäisrattaista. Tuossa alimmassa kuvassa näkyvä keskiratas (josta pidän sormilla kiinni) on vakiona kiinni väljällä ruuvilla ja kumisilla O-renkailla (pyörimistaso pääsee vaappumaan). Lisäksi pyörintävastus eri kiertosuuntiin on erilainen  :angry:.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Make


Laitanpa tähän vielä PE-käyrän ja spektrin ennen rattaiden vaihtoa. Huomatkaa, miten täydellisesti "transfer gear" eli se keskimmäinen ratas dominoi periodista virhettä. En ole voinut käyttää PEC:iä, koska EQMOD:issa ei voi asettaa pääjaksoksi muuta kuin matoruuvin jakson (478.7 sekuntia). Minun tapauksessani olisi ollut parempi käyttää 366.6 sekunnin "transfer gear"-jaksoa. Yritin sitä, mutta EQMOD ei sitä niellyt. EQMOD haluaa lukea matoruuvin jakson suoraan jalustan firmwaresta.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Make - 11.11.2009, 22:56:39
Hintaa tälle Aeroquestin setille tuli rahteineen $257 eli 175 euroa. Paketti kolahti suoraan postilaatikkoon, vaikka sen päällä oli USA:n tulliselvitystarra hintatietoineen. Täytyy soitella huomenna Suomen tulliin ja tarjota lunnaita, joita he eivät muistaneet periä  :tongue: .

Hyvältä näyttää tässä vaiheessa, joten onnea hankinnan jatkovaiheillekin! :smiley: Tulliposti muistaa kyllä periä omansa pois, joten voit odotella rauhassa kirjekuorta laskuineen omaan postilaatikkoosi. Itselläni tuli kerran TeleVuen okulaaripaketti samalla tavoin ennen tullin laskua ja maksuun sekin meni.
- Timo Inkinen

GaryP

Tämä mielenkiintoinen ketju ei jostain syystä saanut suoraa jatkoa. Onko mitään kerrottavaa, uusia mittaustuloksia?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...