Jalusta itse tehden!

Aloittaja Pete, 05.05.2009, 22:29:40

« edellinen - seuraava »

Mauno

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Pitääpä välittää vinkit pojalleni joka on tehnyt ohjelman.
Ehkä voisi kokeilla myös korjausajon ajan rajoittamista esim n, sekuntiin kerrallaan.


Mauno

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Pitääpä välittää vinkit pojalleni joka on tehnyt ohjelman.
Ehkä voisi kokeilla myös korjausajon aikaa voisi rajoittaa esim n, sekuntiin kerrallaan.


J Piira

Toissa keväänä laittelin kuvia jalustastani, jota olen rakennellut lähes kolme vuosikymmentä. Viime kesänä tein viimeisen (oliko n. kymmenes) päärattaan, mutta sitä pientä edestakaista liikettä, joka estää yli 30 sekunnin valotukset (f 1300 mm:n putkella) ei sekään poistanut. Hieman haikein mielin luovuin tuosta ideasta ja korvasin rattaan saman kokoisella hihnapyörällä. "Yhdellä vedolla" jalusta pyörii nyt n. 5 tuntia samalla synkromoottorilla kuin aikaisemminkin. Lähes kolmen kuukauden yhtäjaksoisesta pilvisyydestä  huolimatta olen niinä muutaman kymmenen minuutin puolipilvisinä jaksoina saanut suunnattua jalustan joten kuten ja sorvattua tuon vetopyörän suunnilleen kohdilleen. Nyt mittaukset näyttävät erittäin lupaavilta. (Suunnilleen kuin Talvivaaran tilanne ilman Suomessa yllättäviä lumi ja vesisateita) Liitteenä yksi kuva m109:stä  valotus 40 s (kaikki n. 20 kuvaa jotka pilvien välistä ja läpi sai olivat sunnilleen samanlaisia ) ja pari kuvaa jalustastani
- Jukka -

konkka

Piti sitä tekniikkaa sitten itse kokeilla.
Lopputulos testistä vaikuttaa mielestäni lupaavalta, vaikka lopullinen mekaniikka on vielä suunnittelupöydällä.

https://www.youtube.com/watch?v=HF7IhEOatnQ

Jouni

mistral

Itse rakensin ekvatoori jalustan "seurannan" 120 vattisesta voimavirtamoottorista. Seurantakoneisto painaa luultavasti enemmän kuin 10" Newton mutta ei se mitään, pääasia että saa napista siirrettyä putkea. Eikä se oikeasti seuraa, tekee vaan pikaliikkeitä.

mistral

Lainaus käyttäjältä: konkka - 03.04.2015, 22:20:01
Piti sitä tekniikkaa sitten itse kokeilla.
Lopputulos testistä vaikuttaa mielestäni lupaavalta, vaikka lopullinen mekaniikka on vielä suunnittelupöydällä.

https://www.youtube.com/watch?v=HF7IhEOatnQ

Jouni

Meinaatko tehdä uuden version? Kyllä tarkan laitteen tekemiseen saa varata aikaa, mutta saa sitten mieleisensä.

konkka

Moi.
Jep, suunnitteilla ihan koko mekaniikka, tämä EQ3 testi koski vain ohjaus tekniikkaa.
Liitteenä Sketsi aiheesta...

Jouni

Mauno

Hei!
Taas tarvittais apua!
Nyt on taas pitkästä aikaa ollut muutama hyvä tähtikuvausilta. Jouduin kuvaamaan pelkän synkroonimoottorin antaman vakionopeuden avulla, ilman serantaohjelman tekemiä korjausliikkeitä.
Syy siihen on se, että en ole saanut ohjelmaa toimimaan kannettavassa tietokoneessa. Seurantakamera on BRESSER merkkinen  PC-okulaari no: 49-59000. Olen siirtänyt saman poikani tekemän pöytäkoneessa toimineen ohjelman sellaisenaan kahteenkin eri kannettavaan, mutta se ei toiminut kummassakaan.
Osaako joku sanoa, missä voisi olla vika.

Mauno

einari

Puuttuisko jotain kirjastoja ?
Jos poikasi tehnyt niin eikö hän tietäisi miksei toimi eri koneessa ?
___
Tapio

Mauno

Hei!
Helpointahan se olisi tosiaan kysyä ohjelman tekijältä, mutta hänkään ei tiedä.
Olemme pähkäilleet sitä myös yhdessä, mutta tuloksetta.
Asiaa vaikeuttaa sekin että asumme mekein 200km:n päässä toisistamme.
Ainoa keksimäni ero koneiden välillä on se, että kannettavissa on web kamera kiinteänä.

Mauno

Pessi

Millä lailla ohjelma ei toimi? Eikö ohjelma aukea vai eikö ohjelma muuten toimi oikein? Tuleeko mitään virheilmoituksia?

Tuo kannettavien web kamera voi vaikuttaa. Kannettavassa on kaksi kameraa kytkettynä, kun seurantakamera on kiinni, niin voi olla ettei ohjelma silloin osaa toimia. Onkos kannettaviin asennettu seurantakameran ajurit?

Mauno

Hei!
Kun ohjelmaa yritti käynnistää, ohjelma ilmoitt,i että se lakkasi toimimasta. Ohjelman tekijä taisi löytää vian. Ohjelmassa on myös osa joka ohjaa relekorttia ja kannettavista nähtävästi puuttui jotakin tästä osasta. Uudessa testiversiossa on pelkkä kameraan liittyvä osa ja se toimii nyt. (paitsi, että kamera on väärä: läppärin oma kamera, se pitäisi saada vielä muutettua oikeaksi).
Kiitos mielenkiinnosta.
Täytyy viikonloppuna jatkaa yrityksen ja erehtymisen kivikkoisella, mutta niin mielenkiintoisella tiellä.

- Mauno

Kaizu

Uusista läppäreistä usein puuttuu sarja- ja rinnakkaisliitin. Niille on saatavissa USB-adapterit mutta ohjelmat eivät aina tunnista kaikkia adaptereita oikein.

Kaizu
Kai Forssen

Pessi

Laitehallinnasta voi kannettavan web kameran poistaa käytöstä. Parempi ratkaisu toki olisi että ohjelmasta saisi valittua mitä kameraa käytetään, mutta tuolla pääsee eteenpäin.

Mauno

Testasin sunnuntaina jalustaan lisäämieni tuntikiekkojen toimintaa. Kiekkojen nollakohtaa pitää vielä säätää. Paras havainto illalta oli se, että jalusta osottautui erittäin "torsiojäykäksi". Tuulen voimakkuus oli silloin Ylivieska lentokentällä 8m/s ja puuskissa 14m/s. Kuvasin kokeeksi Anromedaa 15x 30s ja sain kohtalaisen kuvan, ottaen huomioon kovan tuulen ja  että seurantaohjelma ei ollut käytössä.