kenno ja Kosteus

Aloittaja Skiba, 06.02.2007, 15:15:48

« edellinen - seuraava »

Skiba

Olen ostamassa digijärkkäriä tähtikuvaukseen ja sellainen asia vähän huolestuttaa, että
Voiko kameran kenno mennä pilalle kun siihen menee kosteutta.  Kun välineet tuodaan käytön
jälkeen kylmästä sisälle, niin pinnoille aina kertyy aika paljonkin sitä kosteutta.

Hoituuko homma kun antaa kameran vaan kuivaa kaikessa rauhassa? 

Uppo

Ei kannata antaa kosteuden tiivistyä, ei tee vesi hyvää kameralle. Pussitan itse kameran jo ulkona ennenkuin tulen sisään, annan sen siellä sitten lämmetä rauhassa. Tosin vielä ei ole tänätalvena moista tarvinnut tehdä, ehkä nyt kun on hieman kylmempi.
Jani Virtanen

Tikkis

Lainaus käyttäjältä: Skiba - 06.02.2007, 15:15:48
Olen ostamassa digijärkkäriä tähtikuvaukseen ja sellainen asia vähän huolestuttaa, että
Voiko kameran kenno mennä pilalle kun siihen menee kosteutta.  Kun välineet tuodaan käytön
jälkeen kylmästä sisälle, niin pinnoille aina kertyy aika paljonkin sitä kosteutta.

Hoituuko homma kun antaa kameran vaan kuivaa kaikessa rauhassa? 
Kokeneet talvikuvaajat ja ammattilaiset pakkaavat kameransa ja kalunsa pakkasessa varustelaukkuun ja tuovat sen sitten sisälle. Suljetun laukun sisällä lämpeneminen tapahtuu hitaastia aste asteelta ja näin vältytään kosteuden tiivistymiseltä.

Tikkis

xpro

Enpä moista ole ajatellu, pitäis kai tästä lähtien suojata kameraa paremmin!
Kiitos vinkeistä!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Skiba

Kiitokset kaikille vinkeistä.

J.Tuukkanen

Minulla on käytössä seuraavanlainen menetelmä, ulkona pakkaan kamerat 15L muoviseen ilmatiiviiseen laatikkoon jossa on  silica gel pusseja ja tuon laatikon
sisälle lämpenemään.
Jari Tuukkanen