EQ3-2 + päivityspaketti guidaukseen

Aloittaja TuRe, 07.04.2009, 11:45:47

« edellinen - seuraava »

TuRe

Tässä mennään matalaa profiilia budjetin kanssa (" vähän hävettää").
Jos nyt sitten otetaan parannusaskel harrastukseen ja ruvetaa autoguidaamaan ( kiitos Vesalle ohjeista), niin täytyisi jalustalle tehdä jotain,  tai panna se vaihtoon. Tuo otsikon jalusta kantaa kuvauksessa nykyiset putket ja sallii pidemmän linssiputkenkin(ei Newtonin kanssa) , joten jalustan päivityspaketti olisi eullisin ratkaisu. 
Jos hankin päivityspaketin, niin meneekö rahat hukkaan, vai pääsenkö käyttämään guidinkameraa. Nyt olisi kokemuksistanne apua.
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Itsekin olen miettinyt tuohon samaan jalustaan päivityspaketin hommaamista guidaamista ajatellen. Tosin ei kyllä tulisi mieleenkään yrittää kuvailla sillä millään kameraoptiikkaa pidemmällä. Jos aiot newtonilla kuvata niin tässä taitaa olla se kohta jossa ei kannata ottaa halvinta, jalusta on kuitenkin koko kuvaussysteemin tärkein osa.

Jaavakos se tuollaisen päivityspaketin oli hankkinut, hän varmaan tietää millä tavalla tuon saa syömään guidauskameran ST4-liittimen.

TuRe

Jalusta on tukevassa metalli/betonijalassa (kiinteä paikka) ja 150/750 mm Newtonilla on pystynyt kuvaamaan 1,5 min valotuksia ilman guidausta. Mutta kun pitäisi päästä 2 min:sta ylöspäin, että kuvaan tarttuisi kunnolla pinottavaa. Onkohan päivityspaketin moottorit 6 vai 12 V. Siinä on tosiaan ST-4 portti ja siihen kävisi hyvin esim Star Shoot guideri. Erillinen seurantaputki (valmiina 50/190 mm)  ei sotke suodinten käyttöä kuvausputkessa.  Mielipiteitä lisää, kiitos.
Tuomo Repo

TuRe

Lauri, voithan tietysti olla oikeassakin. Täällä Foorumissa ollaan yleensäkin aika pessimistisiä noihin halpoihin jalustoihin kuvauksissa, aina EQ6:eenkin. En tiedä, kohdistuuko kritiikki kolmiojalalla seisovia varten.
Minä väittäisin, että hieman paremmin pelaavat, kun pistää nupin kiinteän betoniin ruuvatun jalustan päälle. Silloin saadaan säädöt erittäin tarkoiksi ja pysymään paikoillaan, esim vatupassi- ja pohjoisnapasäädöt ja tähtikohdistukset. Moottorien, hammasrattaiden ja kierukoiden laatu vaikeuttaa seurantaa.
Kantokyky halvimmissa, esim EQ3:ssa, on tietysti paha puute, moottori ei jaksa enempää.
Eräitä vaihtoehtoja olisi:
- EQ5 Syn Scan (pelkään sen rasvoja perusjalustassa).
- Celestron CG-5 GT ( testin mukaan seuranta heittelee aika paljon)
- HEQ5 Pro Syn Scan (toimii jo paremmin pakkasella). Kantaa ehkä 150/750mm Newtonin yhdessä linssiputken kanssa.
- EQ6 Pro Syn Scan (vaatii jo ison katoksen, tai on hankala siirrellä). 
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Guidaamattomaan täydellisyyteen pyrkiminen menee musta tällä foorumilla vähän överiksi toisinaan. Mitä olen päässyt olan yli seuraamaan niin vissiinkin EQ6 ja HEQ5 taitavat olla aika lyömättömiä vastineita rahoille jos niitä vain guidaa (vissiinkin Pro-versiot, vai miten se nyt meni?). Jompi kumpi olisi varmaan oma valintani jos pitäisi itselle nyt saada jalusta.

EQ3-2 on myös laadukasta kamaa kokoonsa ja hintaansa nähden, mutta vähän kyllä tuntuu hankaluuksien kerjäämistä lähteä varustelemaan kahdensadan jalustaa newtonin kannattelemiseen. Toisaalta nykyinen systeemisi kyllä näyttää ihan vakuuttavan jämäkältä.

Itselläni ei ole myöskään mitään kokemusta eikä tietoa tuosta päivityspaketista, joten ties vaikka noilla saisi ihan hyviäkin tuloksia.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 07.04.2009, 21:27:16
Guidaamattomaan täydellisyyteen pyrkiminen menee musta tällä foorumilla vähän överiksi toisinaan. Mitä olen päässyt olan yli seuraamaan niin vissiinkin EQ6 ja HEQ5 taitavat olla aika lyömättömiä vastineita rahoille jos niitä vain guidaa (vissiinkin Pro-versiot, vai miten se nyt meni?)...

"Koira älähtää", kun tuntee kalikan kalahtavan omaan suuntansa  :laugh:
Selvitän omia jalustanäkemyksiäni (joita olen esitellyt laveasti täälläkin) sen verran, etten ole jalustasuosituksillani pyrkinyt milloinkaan "guidaamattomaan täydellisyyteen". Itselleni riittää, jos ja kun jalusta kantaa kunnialla sen päälle asetetun kuorman. Kantavuutta + tukevuutta tulee olla niin paljon, että sen päälle asetetusta putkesta pystyy ottamaan irti ongelmitta riittävän suuria (=seeing-rajoitteisia 200x...350x) suurennuksia planeettojen ja Kuun tarkasteluun. Jos Newton-putki "twistaa levottomasti" jalustan päällä useiden sekuntien ajan tarkennuslaitetta hipaistessa (tuulen puuskista puhumattakaan), niin jalusta ei ole tämän speksini mukainen. Todellisuus on kiloeurojen laitteistollakin sellainen, että näillä saa riittävästi kantavuutta omille putkilleen, muttei kuitenkaan sitä "guidaamattomuuden täydellisyyttä", josta yllä oli puhe (Petri voi olla eri mieltä AP900:n kanssa ;). Tämä olettaen, että jalustaan pultattu putki täyttää noin 3/4 jalustan kantavuudesta tai enemmän...

EQ6 Pro on tosiaankin niin hyvä jalusta hinta/laatu-suhteeltaan, että on harmi etteivät kiinalaiset ole tehneet EQ7 Pro -mallia, joka ottaisi n. 35-40kg selkäänsä ja seuraisi tähtiä edes 10" tarkkuudella. Tälle EQ6:sta raskaammalle "välimallille" (ennen näitä järeitä observatoriojalustoja) olisi varmaankin tarvetta, jos sen hinta pysyisi selvästi alle 4 k€:n.
- Timo Inkinen

TuRe

Niin minä olen "yhden lajin hullu", mutta tykkään itse rakennella sen minkä osaan. Kyllähän ne näyttävät aika hand made- näköisiltä, mutta nautinto on sitä suurempi, jos onnistuu. Samalla budjetti pysyy pienenä - vai pysyykö. Vanha kansa sanoi: "Köyhän ei kannata ostaa halpaa".
Saattaa pitää paikkansa myös tässä harrastuksessa. Yllättävän usein näyttää käyvän niin, että koko kalustoa ajatellen, jokin osa ei ole balanssissa.
Tuomo Repo

Kaizu

Minulla  on vanha EQ3-2 ja olen kuvannut sillä ja Helios 102 putkella n.30 sek valotuksia ilman autoguideria. Kun vertasin sen virheitä EQ5 ja EQ6 jalustoihin totesin EQ3-2:n olevan tarkempi. Kuormaa se ei siedä kovinkaan paljoa, tuo 10cm:n (F10, 5kg) putki on sille yläraja. Jos jalustalle ei tule liikaa painoa, en näe mitään estettä etteikö sillä voisi autoguidern kanssa saada onnistuneita kuvia pidemmälläkin ajalla.

Kaizu
Kai Forssen

jaava

#8
Moi,
pitkästä aikaa taas hieman tähtitieteenkin pariin.

LainaaJos hankin päivityspaketin, niin meneekö rahat hukkaan, vai pääsenkö käyttämään guidinkameraa.

Tarkoittanet päivityspaketilla EQ3-2 SYNSCAN pakettia.

Ei me hukkaan, kyllä pääsee autoguidaamaan. ST4 portti löytyy ja toimii aivan samoin kuin isoveljillä EQ5 ja EQ6 malleissa (täällähän on usealla noita SYNSCAN-versioina). Guiderikamerasta vaan piuha SYNSCAN:lle moottoriohjaimeen, jossa ao. liittimessä lukee selvällä englanninkielellä "Autoguider". Moottorit on muuten sen verran jytyt, että varmasti jaksaa vääntää putkesi mihin asentoon sen sitten haluatkin. Vaikka ei olis oikeen balansissakaan. Jos käytät PC:n päässä EQMOD:a ohjaamassa SYNSCAN:a, niin sen saa (jos muistini ei petä) autoguidaamaan myös ilman ST4:n käyttöä.

Kuten Kaitsukin jo totesi, EQ3-2 näyttää olevan netistä löytyvien käyrienkin perusteella nätimmin käyttäytyvä kuin isot veljensä. Aineisto on tosin niin suppea, ettei siitä kerry vielä tilastollisesti merkittävää.

Tuo painorajoitteisuus täytynee ottaa tosissaan. Meinaan sen kuitenkin aikanaan myös testata. Mielenkiinnosta. Toisaalta tällaisessa mukana raahattavassa järjestelmässä pieni paino on myös etu.

Minulla on edelleen putken kiinnitys vaiheessa, alumiiniosa on viimeistelyä ja pinnoitusta vaille valmis. Jää sekeästi ensi kaudelle elokuulle ensivalojen otto. Aluksi testailen EQ3-2:n omalla alumiini-tripodilla ja jos tulokset on kelpoisia, niin rakennan ja aiemmin täällä esitellyn puisen "ruggedised, vibration free, tripod with integrated electronics chassis" jalustan, jossa yhteydessä teen siitä kaukokäytettävän.

Mulla nää projektit tahtoo kestää. Mutta hyvä niin kunhan ei tule stressiä.

JAAVA
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Lauri Kangas

Hittolainen kun tuli hyvä myyntipuhe. Pitäisikö ostaa omaan jalustaan päivityspaketti? Voisi kuvata kameraoptiikalla H-alffaa ja guidata toisella kameran linssillä. Kaukoputkia en kuitenkaan aio ripustaa kyytiin, niihin riittää esim. Ursan tähtitornin 17 kiloeuron Mathis. :)

TuRe

Olin jo hetken huolissani, mihin mies on kadonnut. Jaava, tuollainen palaute on kannustava.
Tuomo Repo

ajt

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 07.04.2009, 11:45:47
Tässä mennään matalaa profiilia budjetin kanssa (" vähän hävettää").
Jos nyt sitten otetaan parannusaskel harrastukseen ja ruvetaa autoguidaamaan ( kiitos Vesalle ohjeista), niin täytyisi jalustalle tehdä jotain,  tai panna se vaihtoon. Tuo otsikon jalusta kantaa kuvauksessa nykyiset putket ja sallii pidemmän linssiputkenkin(ei Newtonin kanssa) , joten jalustan päivityspaketti olisi eullisin ratkaisu. 
Jos hankin päivityspaketin, niin meneekö rahat hukkaan, vai pääsenkö käyttämään guidinkameraa. Nyt olisi kokemuksistanne apua.

Mulla on eq5 SynScan-päivitys. Toimii kuten originaalit synscanit. Käytän itse PHD;tä ja Cartes du Cieliä läppärillä käsikapulan kautta paketin mukana tulleella sarjakaapelilla (menee siis käsikapulan ja tietokoneen sarjaportin väliin). Pitäisi toimia eq3-2-jalustalla samoin. Tuosta suoraan ST4-porttiin menevästä ohjauksesta en tiedä  mitään.

TuRe

Jatkoa EQ3-2 + Syn Scanin käytöstä goto- käytössä.
Nyt kun tähtiä alkaa olla jo runsaasti, saa helposti 3-tähden suuntauksen. Täytyy sanoa, että paketti on yllättänyt minut varmuudellaan.
Tähän asti täällä valosaasteesta kärsivällä alueella on ollut vaikeuksia löytää aina kohde. Se ei välttämättä näy etsimessä ja sen saa esille vasta
useiden koevalotusten jälkeen, jos silloinkaan. Aikaa tuhraantuu melkoisesti ja pilvet yllättävät.

Nyt, kun lähdetään liikkeelle "kotipesästä" ja palataan samaan pisteeseen, niin tähtisuuntaukset säilyvät seuraavaankin kertaan.  Kolmen tähden suuntaus on yllättävän tarkka otettuna eri puolelta taivasta. Kun sen jälkeen haetaan esim. jokin Messierin kohde, niin siinähän se on - kameran kuvaruudulla.  Eihän se aina ihan keskellä ole, mutta kun on näkyvissä, niin sen voi helposti siirtää keskelle. Otin kokeeksi kymmenkunta Messierin kohdetta ja kaikki tulivat näytölle.

Seuraavaksi pitää saada LVI Smartguider toimimaan.

Tuomo Repo

Lauri Kangas

Hienoa että paketti toimii. Itse joudun vielä odottelemaan, kun postissa tuli päivitys väärälle jalustalle. Onneksi Modern Astronomy hoitaa tilanteen mallikkaasti ja ystävällisesti.

Saattaa muuten olla, että joutuu laittamaan ccd-kameran mukaan samaan pakettiin oikean synscan-paketin kanssa.

Lauri Kangas

Jokos joku on päässyt autoguidailemaan synscan-paketilla? Itse yritin mutta tulokset ei olleet mairittelevia. Moottoreissa on aika reilusti klappia eikä tähdet meinanneet liikkua mihinkään päin. Oli vähän huonot olosuhteet testailemiseen, joten pitää vielä tutkia asiaa lisää. MaximDL:n guidauksen kalibroinnissa tapahtuu jotain kummallista kun guidauskameran kalibrointiruudut on ensimmäistä lukuunottamatta pimeitä. PHD näkee tähden kokoajan, mutta se ei liiku mihinkään.

Shoestringistä tilaamani EQDIR-palikan avulla jalustan ohjaaminen tietokoneella toimii loistavasti EQMOD-softalla. Luultavasti tulevaisuudessa lähetän autoguidauskomennotkin EQMOD:n pulseguiden kautta, niin säästää yhden piuhan (ST4:n) verran. Palikan lisäksi tarvitsee myös adapterin DB9-liittimestä RJ45-liittimeen, Shoestringistä saa tämänkin, HEQ5:n adapteri käy EQ3:n synscaniin myös.