IC 434 Hevosenpääsumu

Aloittaja Timo Kantola, 10.10.2006, 19:34:14

« edellinen - seuraava »

einari

On tosiaan aika hyvin noussut tavaraa 1 minuutin valotuksilla.
___
Tapio

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 05.11.2015, 15:15:55
En arvannut että näinkin paljon erottuisi hitaalla putkella ja himmeästä kohteesta.

Katos, sepäs erottaa hyvin heposta. Oliko sinulla tuossa D5100am:ssä IR-suodin edessä? Infrapuna kun saattaa myös levittää niitä juuri tuolla kameralla.

Täytyy tuossa jossain vaiheessa itsekin palata näihin maisemiin tuolla D800am:lla  :smiley:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Timpe

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 05.11.2015, 15:15:55
En arvannut että näinkin paljon erottuisi hitaalla putkella ja himmeästä kohteesta.

Jep, hieno kuva hyvällä sommittelulla!
- Timo Inkinen

VP

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 05.11.2015, 15:36:37
Katos, sepäs erottaa hyvin heposta. Oliko sinulla tuossa D5100am:ssä IR-suodin edessä? Infrapuna kun saattaa myös levittää niitä juuri tuolla kameralla.

Täytyy tuossa jossain vaiheessa itsekin palata näihin maisemiin tuolla D800am:lla  :smiley:

Ei ollut suotimia, ne on vielä saapumati Saksasta (LRGB). Oma IR suodin ei tuohon putkeen käy kun on kameraoptiikalle tehty. Varmaan halot johtuvat siitä että kohde oli juuri noussut horisontista ja ISO herkkyys oli 1600. Saattoipa linssissäkin olla kosteutta (?). Pienempää herkkyyttä pitää käyttää jatkossa, onneksi ei kohde karkaa ihan heti.

-V

vesa k

Hei
Vihdoinkin sain laitteston jonkinlaiseen toimintakuntoon.
Tässä kuva hevosenpäästä. Valotusta LRGB kutakin 10 x 120s, laitteisto CPC 1100 + QHY9.

t vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Kuulapaa

#305
Toissayöltä vielä hummanihei.
Meinasin tehdä tiukemman rajauksen, mutta jätin nyt kuitenkin vähän laajemmaksi niin näkyy tuo vetyhöttö.

Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

Liikanen

Tuli kokeiltua paikallisen Ursan CCD kameraa pitkästä aikaa ja lopputulos oli parempi, mitä osasin odottaa.  :rolleyes: Kamerana siis mustavalko ATIK 11000 ja putkena 100mm apokromaatti H-alpha suotimella. Kuvia otin 7 x 10min ja pinosin ne PI:llä kalibraatiokuvien kera, mutta nuo "kuumat" pikselit eivät lähde kuvasta millään.(katso liitteet). Tai ainakin ymmärtääkseni nuo pienet vaaleat pisteet ovat kohinaa, eikä tähtiä. :veryangry:

Onko noihin kohinapisteisiin jotain yksinkertaista poistoratkaisua? Kummallista kyllä, sillä otin dark-kuvan ja kennon lämpötila oli -25 astetta.
Lakeuden Ursa

henkkac

Otitko vain yhden dark-kuva? Niitä pitää ottaa tarpeeksi monta että se toimii, esim 30kpl ja tietysti sama valotusaika. Entä otitko bias-kuvia? Itse en ole vielä PI:tä käyttänyt ja DeepSkyStacker:lla olen huomannut että jos liikaakin käsittelee kuvaa niin tulee kohinaa kuvaan.

Liikanen

Lainaus käyttäjältä: henkkac - 08.02.2016, 16:42:37
Otitko vain yhden dark-kuva? Niitä pitää ottaa tarpeeksi monta että se toimii, esim 30kpl ja tietysti sama valotusaika. Entä otitko bias-kuvia? Itse en ole vielä PI:tä käyttänyt ja DeepSkyStacker:lla olen huomannut että jos liikaakin käsittelee kuvaa niin tulee kohinaa kuvaan.

Joo, yhden dark-kuvan vain otin. :lipsrsealed: Voi olla, että se ei CCD-kennolle riitä. Kiitos vinkistä, pitääpi mennä ottamaan lisää... :smiley:

Bias-kuvia otin monta ja raidat vähenivät selvästi.
Lakeuden Ursa

vehnae

Darkit eivät välttämättä saa kaikkea korjattua, esim. jos valotuksen aikana kuuma pikseli saturoituu täysin niin siitähän ei voida laskea alkuperäistä arvoa enää millään.

Tämän takia kannattaa aina ditheröidä osavalotukset eli töniä putkea muutama pikseli johonkin suuntaan joka valotuksen välissä. Tällöin kuumat pikselit osuvat kuvien kohdistamisen jälkeen kussakin ruudussa hieman eri kohtiin, jolloin voidaan käyttää tilastolliseen hylkäykseen (rejection) perustuvaa pinoamista jolla kaikki darkin jälkeen yli jäävät ongelmat korjaantuvat kuin taikaiskusta.

mickut

Pääsin pitkästä aika edes käymään kirkkaan taivaan alla. Teknisten ongelmien ja pilvilautan välissä ehdin saada 5x20min Ha valotuksia pinottavaksi.


Flickr-linkki

Ihan siedettävästi alkaa olla tuo BS8 säädelty, vielä vähän kanamunaa puskee. Osin se kyllä johtuu kameran liian pienistä pikseleistä, tuo putki ei pysty piirtämään riittävän hyvin tuolla Trius814:n kennolle.

--Antti

ollia

Hienosti tosisaan näkyy pinotussakin kuvassa nuo himmeämmät pylväs muodostelmat  :cool:
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

Liikanen

Tuli otettua tähän kohteeseen lähes viisi tuntia kokonaisvalotusta ja se kyllä kannatti. Sen lisäksi otin lisää dark-kuvia, ja nyt kuvassa ei ole enää kuumia pikseleitä juuri ollenkaan. Ensimmäinen CCD-kuva johon olen tyytyväinen. :azn: Harmittavasti jäi vain muutama "pölypallo" tuonne kennolle, vaikka flatit otinkin. :sad: Kuvaa on valotettu kolmena iltana, jolloin ongelmana oli saada kameran kennon asento juuri samaksi, kuin edellisenä yönä (ilman asteikkoa tietenkin).

Kamera: ATIK 11000 (mono)
Suodin: H-alpha
Kaukoputki: Sky-Watcher 100ED APO f9 (polttoväli: 900mm)
Jalusta: Kiinteä Eq
Kuvankäsittely: PixInsight 1.8
Kameran ohjaus: Artemis Capture
Orion autoguider & PHD2
Kuvat: 19 X 900s= 4h 45min

Kuvattu Sahanevan observatoriolla
Lakeuden Ursa

Lakeuden Ursa

lapimmies

Hienoja kuveja!!

Minä osallistun omalla teoksellani tähän ketjuun.  Kuvia 10x Luminance + 5 x R, G ja B +5 X Ha. Kaikki 120 sekuntia.
Kolme kertaa olen koko helkutin prosessin käyny läpi pinoamisesta alkaen ja tulos kyllä paranee sitä mukaa kuin harjottelee ja googlettelee.
Teleskooppina käytetty kauko-ohjattavaa 600 mm reflectoria. Raakadataa tuli 647MB ja kokonaisaika teleskoopille oli 2 tuntia.
Osan kuvista joutui tiputtamaan pois niissä näkyvien satelliittien vuoksi. Yhden jätin ja arvelen että olisiko siinä meteori. Oli tallentunut punasen valotuksen aikana.

Kustansi 80$.

Tämmönen siitä sitten tuli.

Lauri Kangas

Hieno alku. Haiskahtaa että kannattaa keskittyä kuvan venyttelemiseen eli Levels- ja Curves-työkaluihin. Numeroista päätellen kuvassa olisi vielä runsaasti tavaraa nähtävillä kun vaan kaivaa sen vähän kirkkaammaksi näkyviin.