M42 - Orionin suuri kaasusumu

Aloittaja Make, 23.09.2006, 12:40:22

« edellinen - seuraava »

Hampiisi

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 21.01.2015, 21:12:54
verkkoon julkaistu kuvakaan ei ole vapaata riistaa, jollei sitä ole erikseen määritelty julkaisuvapaaseen käyttöön.

Kuva on wikipediasta ja siellä sanotaan lisenssissä näin:    The copyright holder of this file allows anyone to use it for any purpose, provided that the copyright holder is properly attributed. Redistribution, derivative work, commercial use, and all other use is permitted.

Eli kun olen maininnut kuvaajan nimen ja linkin hänen kotisivuilleen, niin ei kai tässä nyt ole tapahtunut mitään tekijänoikeusrikosta?
Skywatcher 200p dobsonian

Kuhmo

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Hampiisi - 22.01.2015, 17:06:06
Kuva on wikipediasta ja siellä sanotaan lisenssissä näin:    The copyright holder of this file allows anyone to use it for any purpose, provided that the copyright holder is properly attributed. Redistribution, derivative work, commercial use, and all other use is permitted.

Eli kun olen maininnut kuvaajan nimen ja linkin hänen kotisivuilleen, niin ei kai tässä nyt ole tapahtunut mitään tekijänoikeusrikosta?

No jos siellä näin sanotaan, niin asia on silloin ok (tällaisen lisenssin olemassa olosta olisi tietysti kannattanut mainita heti kättelyssä)...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Hampiisi

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 22.01.2015, 17:46:08
tällaisen lisenssin olemassa olosta olisi tietysti kannattanut mainita heti kättelyssä...
Olisin toki maininnut jos olisin hoksannut sen lukea... Minun moka.  Olen tarkkaavaisempi vastaisuudessa.
Skywatcher 200p dobsonian

Kuhmo

mazikainen



Ensimmäinen "virallinen" itse otettu kuva. 6" Meade, 15mm oku (ainut joka mahtuu kamera-adapterin holkkiin eikä kuvatasokuvaus onnistu ollenkaan) , 20 kpl 30 s ISO800 -kuvia Canon d1000:lla. Pinottu Iriksellä Ursan sivujen vinkkien mukaan. DSS ei saanut noista isoista tähden möllyköistä kiinni ollenkaan.

Yhden illan tuon Iriksen kanssa ährättyäni huomaan että noiden kuvien tuottamisessa se itse valokuvaus kaukoputken kanssa on se nopein ja helpoin työvaihe :)

vesa k

#739
Moi
Tässä kuvassa on PI:llä pinottu 212 x 30s kuvaa.
Laitteistona EOS 60Da + Celestron 8" putki + synscan EQ5 ilman autoguidausta. Vuokrasin putken ja jalustan paikalliselta vuokraajalta. Oma laitteistoni on vielä varastossa.  :oops:
EDIT Jalustan ja puthen hinta oli 125 Euroa / viikko.

Keli oli vihdoinkin suht. kirkas harvinaisen kauan kestäneen Kaliman jälkeen.

t vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

mistral

Vesa k, ainakin minun näytölle Orion ei mahdu alkuunkaan. Sinänsä hieno kuva, siellä etelässä se lienee aika korkealla joten sen puolesta vähemmän ilmakehää välissä.

vesa k

Moi
Lainaus käyttäjältä: mistral - 25.01.2015, 22:12:00
Vesa k, ainakin minun näytölle Orion ei mahdu alkuunkaan. Sinänsä hieno kuva, siellä etelässä se lienee aika korkealla joten sen puolesta vähemmän ilmakehää välissä.
Tarkoitatko kuvan olevan liian suuri ? Itse ihmettelin, että käsiteltyäni kuvaa PI:llä ja tallentaessani sen .jpeg muodossa levylle oli koko tuo n. 400k.
Kuitenkin kuva on otettu Canonilla .raw ja bin 1x1 muodossa.

liitteenä yksittäisen kuvan tietoja. Kuva on rgb 1:6, Datasta ilmenee, että kuvan printtiversio olisi 183 x 122 cm ??? Voiko tuo pitää paikkansa ??

Orion, seulaset jne ovat todellakin suoraan päänpäällä. Kuitenkin kelit voisivat olla huomattavan paljon parempia, mutta ei valiteta. Kyllä ne siitä vielä.

t vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

kurja

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 26.01.2015, 01:04:03
MoiTarkoitatko kuvan olevan liian suuri ? Itse ihmettelin, että käsiteltyäni kuvaa PI:llä ja tallentaessani sen .jpeg muodossa levylle oli koko tuo n. 400k.
Kuitenkin kuva on otettu Canonilla .raw ja bin 1x1 muodossa.

liitteenä yksittäisen kuvan tietoja. Kuva on rgb 1:6, Datasta ilmenee, että kuvan printtiversio olisi 183 x 122 cm ??? Voiko tuo pitää paikkansa ??

Orion, seulaset jne ovat todellakin suoraan päänpäällä. Kuitenkin kelit voisivat olla huomattavan paljon parempia, mutta ei valiteta. Kyllä ne siitä vielä.

t vesa

Raw ja jpegin koko tavuina eivät liity toisiinsa juuri mitenkään, jpeg pakkausta muuttamalla saadaan samasta kuvasta 50kt tai 5Mt kuva.

Printin koko perustuu annettuun dpi- lukuun, joka on metadataa ja vapaasti muutettavissa. Eli sinulla on tuossa 72 pistettä tuumalle, kertaa kuvan koko pikseleinä josta sitten tulee nuo printin senttikoot. Valokuvavedoksethan ovat yleensä ~300dpi tarkkuudella, eli vedos ei olisi noin iso.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 26.01.2015, 01:04:03
Tarkoitatko kuvan olevan liian suuri ?

Pikselikoko on kuvassasi 5184x3456 eli monikerroin liikaa suhteessa foorumisuositukseen nähden. Lisäksi kaikki selaimet eivät skaalaa automaattisesti kuvia näytölle sopivaksi, joten  kuvasta on voinut näkyä vain vasemmasta ylänurkasta näyttöruudun/selainikkunan kokoinen pikkupalanen...
- Timo Inkinen

vesa k

Moi
Kiitos tiedoista. Mitkä ovat foorumin suositukset tai mistä ne löydän ?

t vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

JKyytinen

Jos kuvan laittaa suoraan foorumille liitteeksi, kannattaa käyttää hyvin pientä pikselikokoa, sillä foorumi pakkaa vähänkin isomman kuvan pilalle, jos sitä ei ole jos valmiiksi pakattu pilalle.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

einari

Täällä on foorumin sääntöjä missä on kerrottu myös kuvien liittämisestä:
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=22.0

"Kuvia liittäessäsi ota huomioon myös mobiilikäyttäjät, joten kuvan pisimmän sivun pituus tulee olla korkeintaan 800 pikseliä. Sitä suurempi kuva skaalautuu pienemmäksi. Pyri välttämään liian suurien tai useiden kuvien lisäämistä yhteen viestiin. Mikäli kuvat ovat suuria tai niitä on paljon, lisää ne linkkeinä tai erillisiin viesteihin. Ylläpitohenkilöstöllä on oikeus poistaa liitetiedostot levytilan säästämiseksi."
___
Tapio

Liikanen

Tuli vietettyä tämän kuvaamisen kuninkuuslajin parissa viime ilta. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kun pääsin käyttämään autoguidattua kaukoputkea enemmän kuin 15 min.  :cheesy: Ennemmin olen kuvannut Seulasia, Andromedaa ja Orionin kaasusumua Tamronin 70-300mm f4-5.6 putkella ilman mitään seurantaa.

No ei se helppoa ollut. Aluksi käänsimme katseemme kohti Jupiteria ja 2X Barlowin kanssa alkoi yksityiskohdat erottua, mutta sen kuvaaminen oli todella hankalaa. Kohde oli todella kirkas ja yksityskohtia en saanut millään kameraan tallennettua.

Seuraavaksi aloin kuvata plejadeita, mutta pilvet alkoivat tulla eteen. Lisäksi seuranta, joka oli toiminut moitteettomasti Jupiteria katsottaessa, alkoi nyt temppuilemaan. Seuranta ei pystynyt pitämään kohdetta kuin puoli minuuttia paikallaan.  :cry:

Onneksi hetken päästä pilvet lähtivät ja pääsimme siirtämään putken kohti Andromedaa. Pääkaukoputkella oli kuitenkin niin pitkä polttoväli (3500mm), että siirsin kameran lyhyempään putkeen. Andromedasta otin vain yhden valotuksen (1min, ISO 6400). Ongelmia aiheutti se, että tietokoneella ohjatessa putki siirtyi vähän sivuun kohteesta, jolloin se piti manuaalisesti siirtää oikeaan kohtaan. :cry:

Päätin lisätä vaatimustasoa, joten siirsin putken kohti Hevosenpääsumua (IC 434) ja sain pään näkymään! Kuvasta tuli kuitenkin todella punainen kauttaaltaan (Tekeekö pilvet tätä?). Sitten vuorossa olikin Orionin kaasusumu, josta sain jo yhdestä valotuksesta kelpo kuvan, kun Regim ei suostunut toimimaan. :cry:

Tästä on hyvä jatkaa. Toivotaan selkeitä kelejä.
Messier 42 (Sahanevan observatoriolta kuvattuna, ISO 6400, 31s) :

Edit: ...ja kamerana "vakio" Canon EOS 1100D
Lakeuden Ursa

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: Liikanen - 08.02.2015, 18:19:29
Kuvasta tuli kuitenkin todella punainen kauttaaltaan
RAWin valkotasapainon asetuksella saa sen korjattua.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

konkka

Tässä olisi meidän ensimmäinen etappi. 16 kpl 10s otoksia.
Canon 450D, Tamron 70-300. Rataseurannan hoiti omakehitelmä, josta ehkä myöhemmin lisää, jos aihetta löytyy.

Jouni