M42 - Orionin suuri kaasusumu

Aloittaja Make, 23.09.2006, 12:40:22

« edellinen - seuraava »

juhou

Ensimmäinen kuva Orionin sumusta
Nikon d300s, 200mm F2,8, ISO 800, 180x1,6s



kannattaisiko aukko muuttaa hieman pienemmäksi, esim F4-F5,6?
tästä on hyvä jatkaa.

kurja

Lainaus käyttäjältä: juhou - 28.10.2014, 18:04:50
Ensimmäinen kuva Orionin sumusta
Nikon d300s, 200mm F2,8, ISO 800, 180x1,6s

kannattaisiko aukko muuttaa hieman pienemmäksi, esim F4-F5,6?
tästä on hyvä jatkaa.

Paljon parempi tuo on kuin oma ensimmäiseni :)

Valotusaika 1.6s on kovin lyhyt, eikä linssin aukkokaan ole suuri, komeampaa kuvaa voisi saada valon määrää pikemmin lisäämällä kuin vähentämällä. Vilkaise vaikka astrobinistä minkälaisilla valotuksilla ja minkälaisin tuloksin tätä sumua on kuvattu - valotusaika usein minuutteja sekuntien sijaan.

JKyytinen

Vähän on mennyt musta pää tukkoon, kannattaa vaalentaa tummia alueita. Aukkoa ei kannata pienentää, valovoiman huonontuessa ilman seurantaa kuvasta tulee entistä tummempi.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

juhou

täytyy kokeilla hieman pidempää valotusta mutta kovin pitkiin tuskin voin mennä ilman seurantaa. kokeilemalla varmasti selviää max. valotusaika.

kurja

Niin tosiaan 200 millisellä ilman jonkinlaista seurantaa ei paljon valotusaikaa tuosta pidennetäkään. Ei muuta ku ladonovea rakentamaan, tai jos on taskut rahaa täynnä niin jalusta tilaukseen ;)

wm-x

Ensimmäinen sumu kuva. Ehkä jo liikaa venytetty kun alkaa kohina tulemaan esille. Ilman seurantaa 76x3sec, iso 3200, nikon 5200 + tamron 70/300 @300 f5.6. Rajattu hieman


JKyytinen

En sanoisi, että liikaa venytetty, sumu jää aika tummaksi. M42 on toisin hankala säädettävä, keskusta kun on niin kirkas. Kannattaa vielä yrittää nostaa sumun tummia osia. Valotusaika näyttäisi olevan hieman liian pitkä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

wm-x

Kiitos kommentista, neuvoja täällä kaivataankin. Valoitus aavistuksen pitkä, vähän viiruksi tähdet vetää. Mutta pääasiassa olen tyytyväinen että onnistui tämän kuvaus ja pinoaminen. Iris antoi global stacking asetuksella yhdistää jokaisen ruudun. Yllätyin myös miten tuo 50e käytettynä ostettu tamronin putki toimii, hyvälaatuista kuvaa tulee ihan zoomin ääripäässä.

Saan iiriksellä tuosta pelkällä tresholdilla paremman kuin photoshopilla. Nostin rgb tasoja 3 kertaiseksi. Harrastaako joku tätä samaa, moninkertaiseksi niitä voi nostella? Olen ainakin kuvittelevinaan että se lisää valon määrää kuvassa mutta pitää mustan tason asiallisena?

Lähtökuva oli niin tumma ja kuitenkin vaaleassa päässäkin oli dataa, joten en saanut säädettyä levelssien kirkasta päätä ollenkaan vasemmalle ilman että menetän informaatiota. Kun venytän levelssiä vain keskipalkista niin kuva menee äkkiä puhki tai muuten suttuisaksi, olisiko tähän neuvoja?

Tänään pitäisi jatkaa tämän kuvausta seurannan kanssa, jos saisi iso:akin tiputettua.

kurja

Aloittelija olen itsekin, tiedä sitten onko konkareilla tähän parempia vinkkejä, Orionin sumua mitä itse olen yrittänyt kuvata niin olen saanut parempia tuloksia siten että olen tallentanut tiffit valmiista pinoista muutamalla erilaisella valotuksella (siis niin että yhdessä erottuu sumujen himmeitä osia, toisessa kirkkaan keskustan yksityiskohtia, ja muutama siltä väliltä) ja sitten yhdistänyt nämä kuvat toisiinsa hdr- menetelmällä.

Nokkelampi olisi tietysti voinut kuvata kahdella eri valotusajalla, ja sitten yhdistänyt ne.

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 30.10.2014, 10:30:35
Lähtökuva oli niin tumma ja kuitenkin vaaleassa päässäkin oli dataa, joten en saanut säädettyä levelssien kirkasta päätä ollenkaan vasemmalle ilman että menetän informaatiota.
Totta kai vaaleassakin päässä on informaatiota, tähdet. Lisäksi M42:n keskusta on kirkas.

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 30.10.2014, 10:30:35
Kun venytän levelssiä vain keskipalkista niin kuva menee äkkiä puhki tai muuten suttuisaksi, olisiko tähän neuvoja?
Kannattaa kokeilla säätää curveja, niillä saa tehtyä kaiken muun, kuin mustan ja valkoisen pään säädön selvästi paremmin kuin levelsseillä. Kokeilin curvesilla pikaisesti, ja keski- (ja myös huippu)valoja reilusti ylöspäin nostamalla sain seuraavanlaisen tuloksen, kuvanpakkaus vähän sotki. Ei kannata liikaa pelätä niiden kirkkaimpien yksityiskohtien lähtöä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

wm-x

Tuostahan tuli jo paljon lisää tuota ohuinta sumua, tosiaan ei tuota jpg:tä ole tehty venytettäväksi. Pitää koittaa joku ilta tehdä tuo homma uudestaan, tänään taitaa päästä kuvaamaan lisää.
Olen sitä curvesia nostanut aina muutamia pykäliä input output toiminnolla, useita kertoja niin että kärään ei tule liian jyrkkiä ''kurveja''. Valitsen juuri taustataivaan yläpuolelta pisteen johon lisään 1-10 pykälää niin että mustan taso ei muutu kirkkaammaksi.

Mihin saatte tiff kuvat siirrettyä niin ettei tila lopu kesken? astrobin tai vastaava?

Kiitos neuvoista taas!

einari

Kuukkeliin kun laittaa hakusanaksi curves levels astrophotography niin saa hyviä vinkkejä kuvien venytykseen.
Esim tämä, tai tämä.

Onhan niitä pilvipalveluita mihin tiffejä voi laittaa jos haluaa raakakuvia jakaa.
Astrobin ei taida niitä hyväksyä.
___
Tapio

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 30.10.2014, 15:25:58
Mihin saatte tiff kuvat siirrettyä niin ettei tila lopu kesken? astrobin tai vastaava?
Taitavat kaikkiin pilvipalvelihin mennä TIFFit, esim. OneDrive ja Dropbox.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

vesa k

Hei
Tässä 20 kpl 60s kuvaa pinottu PI:llä.
Laitteistona tällä kertaa EOS 60Da+ Ikharos 70 / 420 mm putki, jalusta SynScan alt/az (tästä syystä vain 60s valotuksia).

t vesa
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

halmex

#704
Lainaus käyttäjältä: vesa k - 26.12.2014, 13:55:36
Hei
Tässä 20 kpl 60s kuvaa pinottu PI:llä.
Laitteistona tällä kertaa EOS 60Da+ Ikharos 70 / 420 mm putki, jalusta SynScan alt/az (tästä syystä vain 60s valotuksia).

t vesa

On kyllä kaunis, hienot värisävyt.  Mikä ohjelma tuo PI on ?
Tässä mun M42 yritys,
16x 33s Laitteisto: Sony a580 + gso 8/f4 , jalusta Celestron avx , deepskystacker, kuvattu 25/12/2014  Maskussa klo 22-23. , M42 oli juuri Turun yläpuolella ja taivas oli aika valea, olosuhteet eivät otolliset. Silti olen aika tyytyväinen tähän:)