Saturnus ja Baader Contrast Booster (visuaalihavainto)

Aloittaja Mare Nectaris, 19.04.2008, 23:34:58

« edellinen - seuraava »

Mare Nectaris

Pääsin juuri testaamaan Saturnukseen uunituoretta Celestronin 2 x barlow Ultimaa, jonka yläosa on ruuvattavissa irti ja sinne väliin voi laittaa filttereitä. Ruuvasin sinne tuoreen Baaderin Contrast Booster -filtterin, ja okulaariksi jo hyvinkin tutuksi tulleen Baaderin 8-24 Clickstop Zoomin (muuta okua ei juuri tule käytettyä enää paitsi tätä ja UWAa). Putkena oli tällä kertaa tavallisuudesta poiketen C8-N (f/5) eli valovoimainen 20 cm Newton (1000 mm polttovälillä). Odotuksena ei siis ollut mikään erityinen planeettaelämys kylläkään.

Täytyy kuitenkin sanoa, että mahtava oli näkymä jopa 250 x suurennoksella tämän yhdistelmän kanssa! Erityisen upeasti tämä valovoimainen Newton kuitenkin piirsi Saturnusta Baaderin 125 x suurennoksella (16 mm 2 x Barlowilla). Kuista oli näkyvissä ainakin 3 lähintä melko tiivissä nipussa toisiinsa nähden. Kyllähän Saturnus on upeata katseltavaa tarjonnut - ja oli nyt aika hyvä seeingkin sattumalta - mutta eron huomasi kyllä.

Voi siis lämpimästi suositella tätä yhdistelmää! On kyllä näemmä hintansa väärtti setti ainakin Saturnuksen kanssa. Tuntui kuin olisi nähnyt pallukan uutena - tällä kalustolla tosin en pystynyt kyllä Cassinin jakoa erottamaan varmaksi havainnoksi - saattaa olla että siitä häivähdys tuli, mutta vannomatta paras.
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Pekka Moisio

Olin katsomassa Saturnusta nyt muualla kuin parvekkellani ja 275x Cassinin jako näkyi hyvin ja neljäs kuu Japetus vilkkui välillä näkyviin. Seeing parani vaan iltaa myöden ja luulen että yksityiskohtia olisi näkynyt enemmän jos olisi jaksanut kökkiä kauemmin. Nyt sai 2.5 tuntia riittää.

Mites muuten on ero ilman filtteriä ja filtterillä? Kannattaako siis harkita edes ostavansa?

Mare Nectaris

... jos vertaan siihen mitä parhaimmillaan olen Saturnusta katsonut TAL250 Klevtsov-Cassegrainilla, niin tämä ylsi kyllä hyvin lähelle (tuolloin 2.1.2008 klo 23.15-23.45 oli kyllä älyttömän hyvä seeing havaintopäiväkirjan mukaan). TALhan on siis polttoväliltään yli 2 metrinen planeettaputki luonnostaan ja vähän yli f/8. Tämä taasen on siis polttoväliltään 1000 mm ja 20 cm peilillä oleva valovoimainen Newton (minkä vuoksi odotukset eivät olleet lähtökohtaisesti kovin korkealla), ja normaalisti f/5. Nyt siis ajoin sitä Celestronin 2 x huippubarlowilla ja filtterillä, ja kyllä filtteri nimensä mukaan yksityiskohtia esiin nosti vaikka tuo Cassini jäikin varmuudella näkemättä tällä koneella.

Katsoin myös ilman Contrast Boosteria ja Barlowia (kun en viitsinyt ruveta ruuvaamaan ulkona enää auki tuota barlowia), ja eron huomasi siinä miten Saturnus filtteri+barlow -yhdistelmällä "astui ulos" kuvasta ihan eri tavalla framille. Tietty pitäisi tuon Cellun barlowinkin olla kovan luokan lasi, mutta silti uskallan kyllä tämän kokemuksen mukaan suositella tuota suodinta(kin). Tilauksessa on mulla vielä TALin 3 x barlow, jonka suhteen odotukset on kovat (maailmalta nähtyjen kuvien mukaan ainakin Kuusta pitäisi antaa hienoa jälkeä).

Summa summarum: vähäsen on tämä kyllä arvokkaampi suodin, mutta saattaa olla järkevä hankinta. Ainakaan ei eilen kaduttanut. Mahtaako muilla olla kokemuksia tästä suotimesta (Baader Contrast Booster 1 1/4"  #2458360)?
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Erik Pirtala

Minä olen katsellut saturnusta 90 mm astromasterilani, Baaderin punainen suodin on ollut hyvä hankinta saturnukseen, Contrast booster lisää siis yksityiskohtia? myös tuo punainen värisuodin lisäsi aika mukavasti yksityiskohtia