Todella hyvä kollimointi ohje, videon kera

Aloittaja kehveli, 09.01.2008, 16:11:27

« edellinen - seuraava »

kehveli


Tapanivi

On todella havainnollinen.  Meikäläisen yhteysnopeudella video oli kyllä diasarja...
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Joke

Oikeasti hyvä ohje!  ;D

Kiitos linkistä, Kehveli!
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

nenatriv

Löysin tuon saman sivun. En luota enää pelkkään silmään. Okulaarin  polttopisteen arviointi ilman ristikkoa on vähän arviokauppaa, kun apupeilin varjo Newtonissa on joka tapauksessa sivussa. Cheshirellä huomasin olevani väärillä jäljillä. Olisi mukava jos joku konkari pistäisi tänne kuvien kera miten kollimointi oikeasti tehdään ja mihin pyritään. Siis joku sellainen, joka tietää eikä arvaile Kindermuniensa kanssa. Siis: Mitä välineitä tarvitaan ja mihin pyritään. Suomeksi en ole ohjeita löytänyt mistään. Apupeilin säädön ymmärrän ja mielstäni se on niin keskellä kuin olla voi. Pääpeili on sitten eri asia. Todennäköisesti sekin on aika hyvin kohdallaan nyt. Meitä puolikielisiä lienee kuitenkin paljon. Meillä ikääntyvillä ikäpolvilla ei ole englanti niin hyvin hanskassa kuin nuoremmilla, kun koulussakin luettiin "tekniikan kieltä" eli saksaa. Ja tosiasiahan on, että mikään ei äidinkieltä korvaa. Luulisin, että tämä on oikea palsta poistamaan luulottelut ja puolisalaiset sukkahousuniksit. Newton eli 1600-luvulla, joten arvelen tarvittavien työkalujen tulleen keksityksi.

Olli

Tapanivi

Minä ostin ensimmäisen newton-putken v. 1976. Ja katselin monet vuodet kollimointi poskellaan.  Videon kollimointiohje ei ole täydellinen mutta uusille/kokemattomille newtonputken omistajille se on mielestäni ihan hyvä.  Apuvälineistä on, edelleen vain omasta mielestäni Cheshire-tyyppinen kapistus käyttökelpoinen ja se auttaa keskittämään katseen optisen akselin suuntaiseksi.  Siihen en itse pysty kindermunakoteloon tai 36 mm:n filmipurkkiin perustuvilla ratkaisuiilla.
Ja, edelleenkin vain omasta mielestäni, asiat täällä menevät joskus vähän liikaa hifistelyn puolelle ja sekoittavat tämän jalon harrasteen aloittajaa.  Itse olisin aikoinaan skidinä pissinyt hunajaa jos käytettävissä olisi ollut tämän keskusteluryhmän tasoinen tiedonhankintamesta.  Olisi ainakin kollimointi ollut likipitäen paikallaan :)
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

nenatriv

Siihen minäkin lopulta (ihan raakile olen :) ), etten filmipurkin ( tein putken mukana tulleesta 10 mm:n onnettomasta okulaarista "filmipurkin" linssit poistamalla) avulla pysty mitenkään kohdistamaan katsettani oikeaan paikkaan. Siinä sukunimikaima Tapanivi on oikeassa, että jo pieleen kollimoidulla putkella näkee sykähdyttäviä näkyjä. Niin minulle kävi Saturnuksen kanssa. Toisella kerralla Cheshire-kollimoinnin jälkeen näkymät vain paranivat. Tilasin sitten itsellenikin sen Cheshiren. Lienevät olleet Titan, Rhea ja Iapetus, jotka itse Saturnuksen lisäksi sain näkyviin. Ensimmäisellä kerralla näkyi vain Titan aavistuksenomaisesti. Siksi  puutuin tähän(kin) aiheeseen. Aloittelijalle kaikki on muuta kuin itsestäänselvää eikä voi tietää, mitä pitäisi nähdä. Minulla kun ei kaikenlisäksi autottomana ole mahdillisuutta liittyä minulle kaukaiseen,silti läheiseen, tähtiseuraan( Jyväskylän Sirius).  Kyselemällä ja nostamalla kissaa pöydälle pärjännee. Teitä kokeneempia kuitenkin on onneksi olemassa.

Olli

Fabu

Tuota, kun on niin aloittelija , ettei edes tiedä mikä on Cheshire-tyyppinen kollimointi laite?
Ajattelin vähän ostaa tuon laserlaitteen. Oletteko sitä mieltä, että siintä ei ole iloa?
Menin vähän leiikimään apupeilillä ja tuloksen arvaatte. No sain sen filmipurkilla ja kovalla yrityksellä sinne päin. Ainakin tuossa Sky-Watcher 150/750:ssä vaikean tuntutuiset nuo säätöruuvit. Vois edes nuo ruuvin päät olla pyöreät, että ei takertelisi osuessaan siihen kallistuslevyyn.

Tapanivi

Cheshire-tyyppinen aparaatti on esim. http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1980&show=all.  En tiedä onko laserkollimaattori hyvä, itse olen pärjännyt tuollaisella.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Fabu

Ok, kiitos. Oikein sitten arvasin. Voisitko hieman valaista miten sitä käytetään, niin voisi yrittää arvuutella vastaako laserjutskaa.

Tapanivi

Hmm, vaikea selittää mutta yritetään...Katsotaan tuubin päästä jolloin toimii tähtäimen tavoin.  Eli toisessa päässä on reikä ja toisessa ristikko.  Reiän keskelle sihdataan ristikko ja pääpeilin keskellä oleva merkki samaan linjaan.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Fabu

#10
Ok, kiitos. Ei ainakaan maksa paljoa. Olisha se tietysti kiva leikkiä tuolla laaserillakin. Taitaa itselle tää tekniikan kiinnostavuus olla puolet koko jutusta, ainakin siihen asti, että onnistus jotain kiinnostavaa näkemään.
Muille aloittelijoille vinkiksi. Ei kannata putsata apupeiliäkään naisten puuterisudilla. Oli käyttämätön ja tuntu pehmeältä. Tuli sitten silti naarmuja tai jotain viivoja pintaan. Itsepäisen on kaikki opittava kantapäänkautta.

Tapanivi

Jeps, eli cheshire keskittää sen katseen optisen akselin suuntaiseksi vai mitenkä sen hienosti sanoiisi :) . Laser on varmaan myös ihan kelpo peli, itse en ole sitä käyttänyt niin en osaa kehua enkä moittia.  Peileistä on sanottu että ne naarmuuntuvat melkein jo ajatuksestakin.  Tosin en tiedä haittaavatko ihan pienet naarmut mitään.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Fabu

Menee vähän of topiksi, mutta kun nyt on saanut yhteyden. Kiusataan täälläkin tuolla ikuisuus kysymyksellä, eli onko hyvä. Nuo tulis tuohon Sky-Watcher 150/750 malliin.
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1219&show=all
ja siihen http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2468&show=all

vai koko salkku
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3427&show=all

On niin sika vaikeeta valita, kun on miljoona vaihtoehtoa ja haluis kuitenkin mukana tulleita paremmat.

Tapanivi

Jaa-a, enpä osaa sanoa...Okulaarisalkku tuntuu vähän liiankin edulliselta, voiko halvalla saada hyvää?  Ensiksi mainittu barlow lienee ihan laatuunkäypä.  Ortoskooppinen okulaari on kai yksinkertaisempi rakenteeltaan kuin Plösll-tyyppinen, jostain muistan lukeneeni että ortoskooppiset olisivat nimenomaan planeettaokuja.  Saattavat olla ihan hintansa arvoisia.  Kuten sanoit, tänä päivänä valinta on vaikea koska tarjontaa on niin paljon.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Fabu

Ok, kiitos. Eniten kiinostai sumut ja tähtijoukot ja muut DP sky kohteet, mutta taitaa olla vähän pieni putki.