Registax3:n aloitus?

Aloittaja poksu, 23.12.2007, 22:26:03

« edellinen - seuraava »

poksu

Moro!

Taas on jokin jippo jota en oikein meinaa hokata, nimittäin latasin tuon registax3:n ja
olen niillä Capellan siuvilta löytyvistä ohjeista koittanut tutkailla että miten se homma kävisi.
Olen testimielessä koittanut pinota muutamaa Venuksesta ottamaani kuvaa, jotka
ohjeen mukaan valitsin registaxin aloitussivulta Select-nappulalla jne.
Ohjeen mukaan seuraavana voisi alkaa sitten kohdistus-prosessia viemään eteenpäin mutta
mun näyttöön ei tule samankaltaista sivua kuin ohjeessa.
Ohjeen perusteella näytön oikeassa laidassa pitäisi olla "Framelist" ja "Quality" ja "Additional" ym. mutta mulla on
vain nämä "Wavelet" -jutut. Näyttäisi siltä että tämä Align-toiminto ei mulla suostu alkamaan. Mikähän tähän voisi olla syynä?
Kuvani on kuvattu järkkärillä, ovat jpg-muotoa ja ne on pikselimäärältään kaikki samaa kokoa, eli 3072*2048.
Varmaan joku ihan simppeli juttu jota en vaan nyt tajua... :)

t.poksu




Timo Kantola

#1
En ole lukenut noita Capellan ohjeita, mutta näillä ohjeilla pitäisi onnistua kuvien pinoaminen:
Huom. Pinoan nykyisin ainoastaan TIFF ja JPG kuvia, muistaakseni ainakin .BMP kuvien pinoaminen ei minulta onnistunut.

1: Vasemmasta  yläkulmasta "Select" ja valkkaat kansion sekä "maalaat" pinottavat kuvat, ja paina Open.
2.Kun kuvat on auki, katso että vasemmalla ylhäällä on vihreä täppä kohdassa "colour" mutta ei LRGB
3. Samalla korkeudella keskellä on "Agliment box" valitse joku koko, ja liikuta kursoria pinottavan kuvan päällä, näet kohdistus ruudun koon kuvassa - yleensä 64...256 koko on hyvä.
4. Oikeassa reunassa (texti ovelasti pystyssä) on "Framelist" ja "Quality" ja "Additional...
5. Avaa "Tracking" lehdykkä ja laita täpät kohtiin "Track objekt" ja "Misaling warning"- sulje lehdykkä
6. Avaa kohta "Additional" ja katso että vihreää täppää ei ole missään kohdassa (jos pinoat SLR kuvia) - sulje lehdykkä
7. avaa "Framelist" ja klikkaa johonkin valitsemaasi kuvaan, nyt pääset nuoli näppäimillä "kelaamaan " valitsemiasi kuvia. Spacella voit valita tai hylätä kuvia ( vihreä täppä päälle tai pois)
8. Vie kursori kuvasi päälle ja valitse kohdistus piste - kirkas tähti tms. ja klikkaa siihen - ja odota!
Kuvaan pitäisi ilmestyä " FFT Spektrum" Ja "Initial optimizing run" ikkunat. Anna kohdistus tähden FFT filtterille (ko. ikkunassa) arvo jotain 6->11 väliltä.
9. Avaa oikeassa reunassa "Quality" lehdykkä ja  ylimmälle "Classic" riville säädä ekaan ruutuun arvo 1 ja oikeanpuoleiseen arvoksi 15->20 väliltä. silje lehdykkä
10. ylhäällä oikealla on kohta "Lowest quality" anna siihen arvo 0.
11. Vasemmalta ylhäältä paina painiketta "Aling" Ja odota, kunnes sen alapuolella tulee painike "Limit" aktiiviseksi - paina siitä, Ja odota, kunnes vaihtaa "Optimize" ikkunaan.
12. Paina vasemmalta ylhäältä "Optimize & Stack" ja ODOTA - älä koske mihinkään, kunnes vaihtaa ikkunaan "Wavelet" saattaa mennä muutama minuutti (1.4Ghz kone selvii 3kpl Canonin kuvasta noin 2min - useammalla menee pitempään)
13. Kun olet päässyt ikkunaan "Wavelet", paina "Do All" ja odota  taas muutama minuutti.
Kun alhaalla näkyvä "prosessin edistyminen" palkki osoittaa 100% ja näyttää kone muutenkin rauhoittuneen - talleta kuva.
14. Säädä tekemäsi kuva jollain kuvankäsittely ohjelmalla.

Jos Registax ikkunasta puuttuvat nuo "Framelist" ja "Quality" ja "Additional... lehdykät, saattaa näyttösi näyttö tila olla liian pienellä minimi taitaa olla 1024x768.. ehkä

Kerro miten kävi.

Timo Kantola

poksu

Kiitos mainioista yksityiskohtaisista ohjeista!!

Neuvomasi asiat sain pelittämään ja kone pinosi haluamani kuvat!
En tiedä teinkö alussa siinä sitten väärin kun olin alussa Select-napin kautta käynyt joka
kuvan erikseen tuomassa siihen ohjelmaan, ja ohjelma ei sitten suostunut tunnistamaan kuin sen viimeisimmän
joten sen mielestä mitään pinottavaa ei ollut... :)
No, ainakin homma onnistui ja olen tosi iloinen, kiitti.
Täytyy sitten aikanaan ja ajan kanssa tutustua mikä merkitys niillä kaikilla välivaiheissa valituilla valinnoilla oli
merkitystä.
Lopussa kun tallensin pinotun kuvan, kuvalle pystyi valitsemaan mm. bmp tai jpg formaatin.
Kumpikahan näistä olisi järkevämpi?
Molemmilla tavoilla tallennettuna kuva mielestäni näkyi samanlaisena koneella mutta bmp-muotoinen kuva oli moninkertaisesti suurempi kooltaan (megapix:nä mitattuna).

poksu

xpro

Kiitoksia todella paljon tuosta ohjeesta!

Olin antanut jo periksi Registaxin käytöstä, mutta Timppa pelasti tilanteen  ;D


TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: poksu - 26.12.2007, 21:36:28

Lopussa kun tallensin pinotun kuvan, kuvalle pystyi valitsemaan mm. bmp tai jpg formaatin.
Kumpikahan näistä olisi järkevämpi?
Molemmilla tavoilla tallennettuna kuva mielestäni näkyi samanlaisena koneella mutta bmp-muotoinen kuva oli moninkertaisesti suurempi kooltaan (megapix:nä mitattuna).

poksu

Hyvä että toimii. Itsellänikin meinasi aiemmin mennä hermot kun ei pelittänyt millään - kyse oli säädöistä..

Tallena kuva bmp:nä jos aiot sitä jollain kuvankäsitelyllä säätää, valmiin säädetyn kuvan voit sitten tallettaa jpg:nä.
Itse tallennan parhaat kuvani arkistoon bmp:nä ja kuvat jotka laitan nettiin tai eteenpäin laitan jpg:nä JPG hävittää kuvasta informatiota, bmp on häviötön tallennusmuoto.
Timo Kantola

Lauri Kangas

Jos alkuperäiset kuvat ovat enemmän kuin 8-bittisiä, niin pinokin kannattaa tallentaa 16-bittisenä tiffinä 8-bittisen bmp:n sijaan.
En tiedä laskeeko registaxi 8-bittisten kuvien pinoa sitten 16-bit tarkkuudella (luulisi laskevan), joten jpg:istäkin tehdyt pinot kannattaa ehkä tallentaa tiffinä.

tähtisumu

Saako kysyä että mitä tämä pinoaminen tekee kuville? Parantaako se laatua eli laskeeko se jotenkin kuvien keskiarvon ja tekee siitä parannellun version?  ???

Kummalla kameralla minä sitten saisin hyviä kuvia: Canon a520 pokkari jossa valotusaika 15 sekuntia ja f-arvon saa 2.6 asti,  vai panasonicin pikkusella DV videokameralla joka tekee dv avia resoluutioalla 720x576 ...  ::)   ::)
Aloittelija

einari

Tällä foorumilla jotkut on ainakin esitelleet hienoja planeettakuvia jotka on otettu videokameralla - tosin pieni haaste voi olla kameran liittäminen putkeen (tai okulaariin).
Eli videokamera planeettakuvaukseen ja pokkarilla yrittämään syvän taivaan kuvia.
___
Tapio

Timo Kantola

#8
Lainaus käyttäjältä: tähtisumu - 04.01.2008, 13:06:21
Saako kysyä että mitä tämä pinoaminen tekee kuville? Parantaako se laatua eli laskeeko se jotenkin kuvien keskiarvon ja tekee siitä parannellun version?  ???
Laskee pikselien kirkkauskeskiarvoja , samalla paranee kuvan singaali/kohinasuhde. Tekee parannellun version.


Lainaus käyttäjältä: tähtisumu - 04.01.2008, 13:06:21
Kummalla kameralla minä sitten saisin hyviä kuvia: Canon a520 pokkari jossa valotusaika 15 sekuntia ja f-arvon saa 2.6 asti,  vai panasonicin pikkusella DV videokameralla joka tekee dv avia resoluutioalla 720x576 ...  ::)   ::)

DV käynee kuu ja planeetta kuvaukseen - pienin varauksin.. kamera pakkaa kuvaformaattia, ja samalla matalien kontrastien pienet erot katoavat , varsinkin planeettakuvauksissa siitä saattaa olla haittaa - kokeilemalla selviää.
Pokkarilla voi ottaa tähdistöistä kuvia, ja tähdenlentoja kannattaa kuvata parvimaksimien aikaan!
Putken läpi "digiscoping" kamera+okulaari+kaukoputki voi kuvailla kirkkaimpia avonaisia ja  pallomaisiatähtijoukkoja sekä ehkä kirkkaimpia sumuja (M57,M27,M42..?) Ja kaksoistähdistä saattaisi löytyä hyviä kuvauskohteita, myös kirkkaimpien asteroidien liikkeen saa näkyviin..
Pinoamisen vaikutus planeettakuvissa:
Saturnus 3.1 2003 klo 01:20 Kuvattu m/v videokameralla, kuva kaapattu Hauppaugen WinTV2000 kortilla, 24RGB - avi, 768x576 koossa..
Vasen yläkuva on 100 kuvaa pinottuna ja terävöitettynä, sen alapuolella on sama 100 kuvan pino  käsittelemättömänä .
Oikea yläkuva on samalla tavalla käsitelty yksi kuva ja sen alla käsittelemätön alkuperäinen..  Pinoamisesta on hyötyä.
Timo Kantola

portsu73

Lainaus käyttäjältä: tähtisumu - 04.01.2008, 13:06:21
Saako kysyä että mitä tämä pinoaminen tekee kuville? Parantaako se laatua eli laskeeko se jotenkin kuvien keskiarvon ja tekee siitä parannellun version?  ???

Kummalla kameralla minä sitten saisin hyviä kuvia: Canon a520 pokkari jossa valotusaika 15 sekuntia ja f-arvon saa 2.6 asti,  vai panasonicin pikkusella DV videokameralla joka tekee dv avia resoluutioalla 720x576 ...  ::)   ::)

Itsellä käytössä powershot a530
Täältä näet mitä pinoaminen vaikuttaa verrattuna yksittäiseen kuvaan.
http://kuvablogi.com/blog/10975/5/
Tuolta nuo linnunratakuvat.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

Timppa_

Kiitos Timolle tästä hyvästä ohjeesta. Multankin meinas mennä hermot ton Registaxin kanssa=)
Tossa kun pinoan noita kuvia, niin pitääkös siinä jos kuvataan esim. kuuta, ottaa ihan kameralla vaikka 10 kuvaa eikä niin miten äsken kokeilussa tein, eli koneella oli yksi kuva ja sitten vaa copy pastetin sitä. Ymmärsittekö? ;)
"... And nothing else matters..."

-Jarz-

Ehdottomasti 10 erilaista kuvaa. Idea pinoamisessa on se, että kuvattava kohde on suunnilleen samanlaisena kaikissa kuvissa, mutta kohina on erilaista jokaisessa kuvassa, jolloin pinottaessa se pystytään poistamaan. Nyt kun otat kopioita vain yhdestä kuvasta on niissä jokaisessa myös kohina samanlaista ja ohjelma "tulkitsee" sen myös kohteeksi ja näin ollen signaali/kohina suhde ei parane pinottaessa.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Timppa_

Ok, onnnistuuko tähtikuvaus miten hyvin Canon PowerShot A520 digikameralla? 4 megapixeliä ja 10x zoom.
"... And nothing else matters..."

white velho

Kiitos hyvistä vinkeistä, meinasi itselläkin pinna palaa tuon RegiStaxin kanssa, mutta nyt sujuu hyvin  :angel:

TähtiJussi

Itse latasin RegiStaxin version 4 ja kokeilin pinoamista joillakin kuvilla. Tuo oli todella hyvä ohje kiitos Timon.
Minulla kuitenkin tuli ongelma että kuinka siis kuvat saa samalle kohdalle eli päällekäin?
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein