Hyperion Zoom

Aloittaja Wezen, 16.10.2007, 21:37:57

« edellinen - seuraava »

Wezen

T&A-lehdessä kehuttiin Baaderin Hyperion Zoom -okulaaria sen verran, että itsekin vähän kiinnostuin. Aiemmin zoomit eivät ole kiinnostaneet lähinnä kapean näkökenttänsä takia. Esim. Televuen zoom on näkökentältään tietääkseni vain 40 asteinen pisimmällä polttovälillä. Hyperionin pitäisi olla laajakulmaisempi, mutta tietääkö joku sen näkökenttää tai kuvakentän halkaisijaa eri polttoväleillä? Baaderin mainosmateriaalista en tietoa löydä. Myös okulaarin paino kiinnostaa.
An tti Veit ola

Wezen

Taisinpa löytää kysymykseeni vastauksen tai näiden perusteella sen voi ainakin päätellä:

http://www.teleskop-service.de/baaderseiten/baadervorschau/okularseitigeszub.htm#HyperionZoom
http://www.birdforum.net/showthread.php?t=73147
http://alpineastro.com/Eyepieces_Accessories/Eyepieces_Accessories.htm#Zoom

Näkökentäksi mainitaan 50-68 astetta ja todennäköisimmin niin, että 50 astetta polttovälillä 24 mm ja 68 polttovälillä 8 mm, vaikka nuo luvut ovat yhdessä lähteessä toisinkin päin. Taitaa kuitenkin olla zoomien luonne, että pitkällä polttovälillä näkökenttä kapenee. Ei varsinainen laajakulma siis, taidan säästää rahat Ethokseen tai Nagleriin ja tyytyä lyhyissä polttoväleissä vanhoihin "tavallisiin". Okulaarin painoksi taidettiin jossain mainita 370 g.

Jos T&A:n freelance-toimittaja sattuu tämän lukemaan, voi havaita joidenkin lukijoiden olevan kiinnostunut näistä teknisistä tiedoistakin, ne voisi tuollaiseen laitetestiin sisällyttää  ::).
An tti Veit ola

papamiguel

Itselläni on tuo kranaatti ollut hallussa viime keväästä Saksasta tilattuna ja olen ollut TOSI tyytyväinen itse siihen. Tarkennustahan siinä joutuu aina pikkaisen muuttamaan, kun polttoväliä muuttaa, mutta sillä on kyllä aina kohteen löydyttyä mukava "hypätä" lähemmäksi kohdetta, kun kohde on näkökentässä. Venusta sillä tuli tiirattua paljon kevään aikana ja kuvattua jonkin verran planeettoja ja kuuta.

Teknisiä speksejä en ole kyllä siitä tullut katsoneeksi, painoa varmaankin parisensataa grammaa. Suurin "murhe" on ollut se, että kun katsoo esim. maksutov- putkella 90asteen kulman kanssa, niin peilin kiristysruuvia ei ole omassani mahtunut ihan kunnolla kiristämään. Muutoinhan se on erinomainen okulaari ja Baaderin laatu näkyy ja tuntuu mukavasti. Myöskin jos käyttää filttereitä, niin niitä saa siihen jengoilla suoraan kiinni. Ja sitten siinä on vielä kaikkia noita kamerakiinnitys systeemeitä, mutta kun vielä en ihan kaikilla vehkeillä valokuvaa paljoa, niin en osaa niistä ihan mitään tarkkaa sanoa. Okulaarin läpi kuvatessa kuitenkin saa todella helposti kuvia, vaikkakaan mikään yleisadapteri ei kiinnity Hyperionin isoon runkoon.
No siinä nyt jotakin infoa ihan peruskäytöstä :)


artoni

Minuakin alkoi kiinnostaa toi okulaari. Onko muilla mahdollisesti kokemuksia tosta okulaarista. Näkökentät 68° 8mm ja 50° 24mm. Mitä noitten 12 / 16 / 20mm näkökentät mahtais olla? Ne olis kans hyvä tietää kun Starry Night ohjelmaan pitäis syöttää okulaaritiedot.

Meade-mad

Aika hyvät hyperion, myös zoomi sivut:

www.alpineastro.com/Hyperion-Eyepieces_com/hyperion-eyepieces.htm

Saattaa olla samaa dataa mihin voi päästä myös Wezen linkistä.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Space1999

Onko kellään kokemusta miten tämä Hyperion Zoom toimii/käyttäytyy barlowin kanssa?






Jarska

Lainaus käyttäjältä: Space1999 - 06.02.2008, 11:48:27
Onko kellään kokemusta miten tämä Hyperion Zoom toimii/käyttäytyy barlowin kanssa?



Mitä itse olen käyttänyt, niin hyvin pelaa.
Jos joku kertoisi kuinka saan kameran(eos) okulääriiin kiinni..T2 sovitin on olemassa.Ohjeissa oli että pitäisi mennä suoraan kiinni ,mutta en saa osia kyl passaan.

Terv.Jari Ylioja


Tapanivi

Lähdenpä just Teknofokuksesta noutamaan ko. okulaarin :)
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

einari

Lainaus käyttäjältä: Jarska - 06.02.2008, 16:05:08
Mitä itse olen käyttänyt, niin hyvin pelaa.
Jos joku kertoisi kuinka saan kameran(eos) okulääriiin kiinni..T2 sovitin on olemassa.Ohjeissa oli että pitäisi mennä suoraan kiinni ,mutta en saa osia kyl passaan.

Terv.Jari Ylioja



Mulla oli Hyperionin okulaari ja kuvittelin että mulla oli 'miljoonalaatikossa' jo tarvittava sovite mutta ei ollutkaan joten myin okulaarin pois.
Jotain tämäntapaista:
http://www.alpineastro.com/digital_photography/digital_photography.htm#Hyperion%20T-Adapter
Teknofokuksesta varmaan löytyy myös sopiva sovite.
___
Tapio

Jarska

Lainaus käyttäjältä: einari - 06.02.2008, 17:12:11
Mulla oli Hyperionin okulaari ja kuvittelin että mulla oli 'miljoonalaatikossa' jo tarvittava sovite mutta ei ollutkaan joten myin okulaarin pois.
Jotain tämäntapaista:
http://www.alpineastro.com/digital_photography/digital_photography.htm#Hyperion%20T-Adapter
Teknofokuksesta varmaan löytyy myös sopiva sovite.

Löytyi..:)

terv.Jari Ylioja

Tapanivi

Pääsin tänä iltana katsomaan kuuta tuolla uudella Hyperion Zoom-okulaarilla ja kyllä se laatupeliltä vaikutti.  Näkökenttäkin vaikutti ihan mukavan laajalta näin silmälasinkäyttäjän näkökulmastakin katsottuna. Noinkohan sitä täytyy kohta laittaa myyntiin repullinen tavallisia okuja  ;)
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

AP

Itselläni on sama,olen todella tyytyväinen, tavalliset Vixenin plösslit on kyllä jääneet pölyyntymään tuon hankinnan jälkeen; ainut asia mitä kannattaisi teroittaa mahdollisille hankkijoille on se että ( kuten jo T&A -testissä todettiin) Hyperion Zoom on TODELLA PAINAVA murikka siellä
putken perässä eli ei kannata hämmästyä jos kulmapeilikin menee vaihtoon saman tien tukevampaan.....Ja muistakaa sitten kiristää ne ruuvit tiukalle! Allekirjoittaneella on kerran pyörähtänyt (se tukevampi)kulmapeili ja zoomokulaari ympäri ...Oli "muka" ruuvit kiinni... :-X

T:AP
Antti Paaso

Kimmo Oinonen


Oletteko havainneet Hyperionin zoomin "valovoimassa" merkittävää eroa esim. kiinteisiin Hyperioneihin verrattuna? Mietiskelen kuinka käyttökelpoinen kyseinen murikka olisi DS-havainnoinnissa?

Timpe

Laitan nyt tähän ketjuun linkin sivuille, joista voi käydä katselemassa käyttäjäkokemuksia eri valmistajien okulaareista:
http://excelsis.com/1.0/section.php?sectionid=22
Valitettavan vähän Baadereita, mutta muuten varsin paljon sisältöä (painotettujen) okulaari-arvioiden muodossa.
- Timo Inkinen

ajt

Lyhyen kokemuksen mukaan tuo toimii ihan kivasti. Saturnuksesta ainakin olen saanut parempia näkymiä tuon zoomin ja 2xbarlovin kanssa kuin vastaavan polttovälin SW:n superplöslillä ilman tai barlovin kanssa. Putkena 150/750 mm Syntan Fraunhofer akromaatti, eli planeettahavaintoihin surkea peli. Tuon Zoomin (ja fringe killerin) kanssa itse asiassa ihan yllättävän hyviä näkymiä. Ei kuitenkaan kannata hankkia ko yhdistelmää planeettahavaintoihin. Juuri ja juuri kaupunkioloissa näkyy Cassinin jako.