Time-lapse -kuvausta.

Aloittaja Lauri Kangas, 02.10.2007, 23:54:59

« edellinen - seuraava »

VeskuP

Joo, ehkä vähän voi tulla vaikeuksia. Mutta kuvamaan varmasti lähden(ainakin vielä olen sitä mieltä) Eilen vielä tuolla Skysafarilla mallintelin kuun liikettä ja tuossa otin muutaman kuvan kun kuu oli noussut. Seuraavia huomiota:

+Jos kuvaamisen aloittaa 04.00 ja lopettaa kuun painuessa horisonttiin 06.35. Kuvausta 2,5 h
+2,5 tuntia 450 kuvaa, tosin videota ei tule 30fps kun 18 sekuntia.
+kuun liike sivusuunnassa 26 astetta ja korkeus 04.00 noin 30 astetta, ei välttämättä tarvitsisi kuvata 18 millillä(35mm).
+lämpöä 25 astetta, ei ainakaan jäädy linssit(eikä itse)
+Kuvaussuunnassa on varmasti paljon valosaastetta(voi käyttää lyhempää valoitusaikaa, jolloin ei kuukaan näytä venukselta)
+Meteobluen mukaan olisi pilvetön taivas

-Kittilinssi on aivan kökkö, kuun ollessa reunoilla, tulee hirveä värivirhe esiin(ainakin 18 millillä)
-Kestääkö akku 450 kuvaa(ei ole kahvaa/ vara-akkua)
-hotelli on ihan keskustassa, kuvaaminen ei onnistu tod. näk. parvekkeelta
-lämpeneekö kamera jotenkin(valmiiksi +25)
-Voiko valotusta edes säätää kesken kaiken, eikö pimennyksen(kirkkauskin) silloin muutu?
-On pilvistä :realmad:
-Kuvauksen loppuvaiheessa auringon korkeus -3 astetta, on todella valoisaa...
-Joutuu johonkin mellakkaan? ja saa kyynelkaasua silmiin voi kuvaaminen olla vaikeaa :cry:(Vitsi)

Miltä tämä kuulostaisi? Olisin kiitollinen jos voisitte heitellä kommentteja/neuvoja.
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

JKyytinen

18 sekuntiakin olisi mielestäni liian pitkä aika, kun ainoa jolle kuvassa jotain tapahtuu, on kuitenkin vain kuu.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Kuulapaa

Heh, taitaa luoda painetta ja ahdistusta tämä "hauska" projekti  :rolleyes:
Ei kannata ottaa liikaa ressiä siitä. Itse ajattelin jopa nukkua koko yön. Tuntuu olevan niin pi(i)run märkää tänäkin yönä, että on vehkeet ihan sumussa jos niitä koko yön ulkoiluttaa.

Laita suosiolla 30s intervalleiksi niin saat 10 sekuntia videota ja akkukin kestää paremmin. Valotusta voit säätää rullasta kesken kaiken vaikka onkin sarja päällä. Säädä kuitenkin vain vähän kerrallaan ja esim joka 10 kuva tms niin ei tule niin hurjia valoisuuspomppuja.

Useimmiten ei muuten hyvätkään suunnitelmat sitten vastaakaan todellisuutta kun pääsee paikan päälle. Olen pari kertaa tehnyt huippuplänin ja paikalla sitten huomannut, että googlemaps ei ihan kertonutkaan koko totuutta aiotusta paikasta. Ja sitten kun ei edes ota jalustaa mukaan niin jo olisi kuvausmahdollisuutta tiedossa  :wink:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 26.09.2015, 23:55:18
Heh, taitaa luoda painetta ja ahdistusta tämä "hauska" projekti  :rolleyes:
Ei kannata ottaa liikaa ressiä siitä. Itse ajattelin jopa nukkua koko yön. Tuntuu olevan niin pi(i)run märkää tänäkin yönä, että on vehkeet ihan sumussa jos niitä koko yön ulkoiluttaa.

Laita suosiolla 30s intervalleiksi niin saat 10 sekuntia videota ja akkukin kestää paremmin. Valotusta voit säätää rullasta kesken kaiken vaikka onkin sarja päällä. Säädä kuitenkin vain vähän kerrallaan ja esim joka 10 kuva tms niin ei tule niin hurjia valoisuuspomppuja.

Useimmiten ei muuten hyvätkään suunnitelmat sitten vastaakaan todellisuutta kun pääsee paikan päälle. Olen pari kertaa tehnyt huippuplänin ja paikalla sitten huomannut, että googlemaps ei ihan kertonutkaan koko totuutta aiotusta paikasta. Ja sitten kun ei edes ota jalustaa mukaan niin jo olisi kuvausmahdollisuutta tiedossa  :wink:

No eipä nyt sen suuremmin stressiä pukannut, näissä kamerahommissa olen vaan tosi noviisi nimittäin ja ehkä joku kaltaiseni tästä voisi saada myös vinkkiä ja toisaalta onhan hyvin suunniteltu jo puoliksi tehty ;) Mutta niinkuin tuossa edellä kävi ilmi eihän siitä tosiaan tullut mitään tuosta timelapse kuvauksesta. Sitä suurempaa suurennosta olisi kaivattu ja seurantaa, varmaan joku 300+ milliä olisi ollut hyvä.

Joku reilut 100 ruutua tosin on nyt kamerassa 200 millillä. Kuvissa näkyy pimennys välillä 5.03-5.58, jolloin pilvet tulivat kuun eteen. Saisiko näistä jotenkin kasattua timelapsen, vaikka kuun sijainti ei ole sama kuvissa?
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

einari

Käsittele ensin Registaxilla niin että tallennat kohdistetut kuvat ja sitten teet kohdistetuista kuvista videon vaikka VirtualDubilla.
___
Tapio

VeskuP

Kiitos, täytyy kokeilla jos onnistuisin...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Kuulapaa

Pilvet, niinpä niin  :undecided:
Jos saat uploadattua ne johonkin niin voin joutessani ajaa kohdistuksen niihin.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

VeskuP

Iso kiitos tarjouksesta!!! Katsotaan kunhan tässä ehtisi taas touhustella jotain, edes saisi nuo kuvat aluksi koneelle...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VeskuP

Sain kuvat koneelle. Ja aivan hanurista on tarkennus tai joku muu on aivan pielessä. Ihan kuin kuu olisi ollut pilvessä koko ajan, mutta kun ei ollut koska kiikareilla seurasin tapahtumaa myös. Ei ollut teippiä mukana niin ilmeisesti tarkennus on muuttunut tai jotkut muut asetukset olleet pielessä. No yhtä kokemusta rikkaampana, että näin hyvin meni sitten tämä kuvaussessio.

Tämänkin ajan olisi voinut käyttää vaikka piirrosten tekemiseen ja jättää kamerat kotiin niinkuin aluksi uhkailin :realmad:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

wm-x

Linssin huurtumista epäilen vahvasti  :azn:

VeskuP

Siis lämmintähän oli 25 astetta :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

einari

Laitetaanpa tänne nyt alkuunsa kokeeksi kun timelapsesta tässäkin on kyse.
Eli kuvailin viime yönä (tai no itsekseen sitä teki) tähtitaivasta Orionidien toivossa ASI120MM:llä ja laajahkolla zoomilla.
Itse tässä videopätkässä olen näkevinäni ainakin kuusi satelliittia jota geostationaariseksi epäilen.
Jos tulee vahvistusta niin laitetaan enemmän aiheeseen kuuluvaan ketjuun asiaa.

Tässäpä linkki.

Kannattaa katsella 720p-moodissa.
___
Tapio

wm-x

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 21.10.2015, 20:40:14
Siis lämmintähän oli 25 astetta :wink:

HUPS. Tämä olikin etelän kuvamateriaalia  :cheesy:

pnuu

Lainaus käyttäjältä: einari - 21.10.2015, 20:57:43
Laitetaanpa tänne nyt alkuunsa kokeeksi kun timelapsesta tässäkin on kyse.
Eli kuvailin viime yönä (tai no itsekseen sitä teki) tähtitaivasta Orionidien toivossa ASI120MM:llä ja laajahkolla zoomilla.
Itse tässä videopätkässä olen näkevinäni ainakin kuusi satelliittia jota geostationaariseksi epäilen.
Jos tulee vahvistusta niin laitetaan enemmän aiheeseen kuuluvaan ketjuun asiaa.

Tässä ne mille löysin jonkinlaisen tunnistuksen. Pilvien lomasta erottui vielä kaksi satelliittia, mutta niille en löytänyt ehdokkaita. Aikaleimat niiltä nurkilta milloin ko. satelliitti kirkkaimmillaan.

00.20.47: Turksat 2A, 3A, 4A
00.22.13: HELLAS-SAT 2 (2003-020A)
00.50.53: EUTE 36B (2009-065A)
01.04.23: EUTE 25C (2002-051A) / EUTE 28A (2001-011A) / INTELSAT NEW DAWN (2011-016A)

Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

kjj

Lainaus käyttäjältä: einari - 21.10.2015, 20:57:43
Eli kuvailin viime yönä (tai no itsekseen sitä teki) tähtitaivasta Orionidien toivossa ASI120MM:llä ja laajahkolla zoomilla.

Uteliaisuuttani on pakko kysyä, millä softalla ja optiikalla? Kuinka pitkiä valotusaikoja käytit?