Tähdet ja avaruus

Kirjoittaja Aihe: Budjettijalusta DIY  (Luettu 334 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa majuta

• Meteoroidi
  • *
Budjettijalusta DIY
« : 10-01-2017, 21:30:06 »
Pitkään vireillä ollut projekti, tehdä jalusta tähtikuvailuihin. Alkuhuumassa piirtelin jo koneistusosien piirustuksia ja Rasberry Pi & askelmoottoritkin tuli hankittua. Nyt kuitenkin alkuhuuman jälkeen olen päätynyt siihen että koko jalustan tekeminen saa jäädä ja ehkä Rasberry myös, vaikka tarvikkeet jo löytyy. Vanha TAL-1 jalusta menee kokeilukappaleeksi.

Koska autotallissani ei ole koneistuskeskusta niin kyselisin että mistä saisi matovaihteita tai hammasrattaita sopuhintaan? Lisäksi vaikka koneinsinööri olenkin niin varsinkin matovaihteen mitoitus on hakusassa näin 15 vuotta tekun jälkeen.

Onko joku tehnyt Rasberry pohjaista askelmoottori ohjelmaa jolla voisi ajaa sopivaa nopeutta askelmoottoreita? Toinen vaihtoehto on jonkinlainen valmiina ostettava askelmoottori ohjaus.

Projekti on siis aika hakoteillä ja hukassa, siksi ajattelin kirjoitella tänne.

Poissa J Piira

• Eksoplaneetta
Vs: Budjettijalusta DIY
« Vastaus #1 : 11-01-2017, 18:29:08 »
Olen tilaillut rattaita beltingonline.com:sta tämän viimevuosisadalla aloittamani jalustaprojektin aikana. Halvoiksi niitä ei tosin voi sanoa, mutta siellä on monenlaisia saatavilla.
Käyntinopeuden olen säätänyt askelmoottoreille AstroEQ:n (valmiina ostetun ja toisen itse Arduino Mega:n halpaversioiden avulla kootun) avulla.
Canon EOS 60D ja EOS 60D modattu
Newton peili  250/1300 mm(Teknofokus) Oma putki(apupeilikelkka)
Oma jalusta (mekaaninen seuranta)