Hyvä flätti järkkärillä

Aloittaja MLa, 22.10.2016, 21:58:23

« edellinen - seuraava »

MLa

Hoi

Millainen on hyvä flättikuva järkkärillä? Miltä kuvan histogrammi tulisi näytää?
Kamera on Nikon D90.

MarkusL
Lohja

ollia

En tiedä että tuleeko joku väittämään vastaan, mutta itse olen ainakin omalla D7000:lla ollut lähiaikoina tyytyväinen lähtökohtaan että fläteille yritetään saada suunnilleen samanlainen histogrammi kun kunnon valotuksillekkin. Ja samalla ISOlla olen myös aina mennyt.

Runsas määrä niitä että ei jää turhaa noisea pinoamisen jälkeen, ekstran ottaminen ei vie kauaa. Ja joka session yhteydessä aina uudet.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: ollia - 22.10.2016, 22:25:19
Ja samalla ISOlla olen myös aina mennyt. Runsas määrä niitä että ei jää turhaa noisea pinoamisen jälkeen, ekstran ottaminen ei vie kauaa. 

Sama ISO -> lyhempi valotus -> vähemmän fotoneita -> enemmän kohinaa.

Pienin ISO -> pidempi valotus (silti lyhyt) -> enemmän fotoneita -> vähemmän kohinaa -> vähempi määrä ruutuja riittää.

kjj

Ja olennaisinta tässä lienee, ettei päästä histogrammia saturoitumaan l. ylivalota. Itse olen valotellut nuo jonnekin 1/2 - 2/3 nurkille maksimikirkkaudesta.

Ja erilaisten suotimien kanssa saa olla varovainen, ettei yksittäinen r, b tai g -komponentti pääse saturoitumaan, vaikka flätti periaatteessa saattaa silmään näyttää enemmän tai vähemmän normaalilta.

ollia

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 22.10.2016, 22:53:03
Sama ISO -> lyhempi valotus -> vähemmän fotoneita -> enemmän kohinaa.

Pienin ISO -> pidempi valotus (silti lyhyt) -> enemmän fotoneita -> vähemmän kohinaa -> vähempi määrä ruutuja riittää.

Totta toki tämäkin mutta siinä tapauksessa että sattuu järkkärillä käyttämään darkkeja ja biaseita niin pitää ottaa fläteille omat kun niiden pitäisi olla samoilla ISO lukemilla kun kuvat jota niillä kalibroidaan.

Tästä päästään tosin heti siihen dark/bias järkkäreillä argumenttiin mutta siitähän jo on ketju  :laugh:
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

naavis

Lainaus käyttäjältä: ollia - 22.10.2016, 23:18:24
Totta toki tämäkin mutta siinä tapauksessa että sattuu järkkärillä käyttämään darkkeja ja biaseita niin pitää ottaa fläteille omat kun niiden pitäisi olla samoilla ISO lukemilla kun kuvat jota niillä kalibroidaan.

Sekunnin murto-osan valotuksilla ei kyllä pääse darkkivirtaa kertymään millään nykyjärkkärillä, joten darkit voi jo ihan senkin takia jättää pois. Biaskin yleensä pysyy vakiona riippumatta ISO-lukemasta.

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: ollia - 22.10.2016, 23:18:24
Totta toki tämäkin mutta siinä tapauksessa että sattuu järkkärillä käyttämään darkkeja ja biaseita niin pitää ottaa fläteille omat kun niiden pitäisi olla samoilla ISO lukemilla kun kuvat jota niillä kalibroidaan.

Jos käyttää darkkeja niin ei tarvitse biasseja, ja vaikka fläteille ottaisi omat darkit (mistä ei järkkärillä hyödy yhtään mitään) niin niihinkäänhän ei mitenkään vaikuta millä ISO:lla varsinaiset kuvat on otettu, niinkuin ei flättiruutuihinkaan.