Linnunrata

Aloittaja Lauri Kangas, 12.09.2007, 18:59:56

eehy

Tässä pari kuvaa Linnunradan keskustan suuntaan lomamatkalla Teneriffan Vilaflorista (majapaikkana olleesta Villa Forestista) ja Teiden kraaterista otettuna (Jumalan sormi).

On hiukka paremmat kuvauspaikat kuin koti-Espoossa.

JVO

Taivaallinen "maitotie" kohtaa maallisemman asfalttitien.

VeskuP

Huh, aikamoisen hieno kuva. Eikös tuolla ole vielä revontulet ja valaisevat yöpilvetkin lisänä samassa kuvassa :cool:

wm-x

Jvo:lta erittäin hieno kuva!

JKyytinen

Viime yö oli huikea. Revontulia, valaisevia yöpilviä ja täysin valosaasteettoman paikan linnunrata.

Lisää kuvia:
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Lamont

Noitten hienojen kuvien rohkaisemana on pakko laittaa ensimmäinen oman julkaisukynnykseni ylittävä maisematähtikuva. 8 x 15 sekuntin valotuksia ja pinottu deepskystackerilla ja aika rankalla kädellä lightroomin ja photoshopin läpi viety. Varkauden laitamilta otettu 15.8, kamerana sonyn a3000 + samyang 12mm @ 2.4.

jacofin

Porkkalanniemi oli itselleni uusi tuttavuus. Linssejä piti pyyhkiä huurteesta käytännössä jokaisen valotuksen jälkeen. 24.8., Canon 6D+ Samyang 14mm @f/2.8, 120 sec, ISO 6400. Monen vuoden tauko on tullut pidettyä tähtivalokuvauksessa -  tästä on hyvä taas jatkaa ja kehittyä.

Kuvailin tämän jo Perseidien aikaan vaalealta taivaalta, mutta käsittelin vasta nyt. Canon EOS 5D Mk3 + 24-70/2.8@f3.2, 40 s valotuksia 36 kpl = yht. 24min, ISO1600 (näilläkin taivaasta tuli kovin vaalea eikä ruuduissa yhtä ainoaa Perseidiä). Pöh, tulkoon sitten Linnunrata-kuva ajattelin, joten kasa DSLR-kuvia PixInsightiin ja lopputulos alla...
Olkoon samalla SkyWatcher Adventurerin ensivalo tältä suunnalta.

Kannattaa niksauttaa linkistä täysresoluutiokuvaksi (tosin linkistä aukeaa 5488px × 3820px ja 12716 KB raskas kuvatus). Turha odottaa punaisia vetysumuja elokuun alun vaalealta taivaalta, mutta tähtijoukkoja tuolta näkyy runsaasti. Piirtelin tuonne tärkeimmät tähdistöviivat navigointia helpottamaan, niin tähtikenttään ei eksy niin helpolla.
Ai niin, oikean reunan nurkat ovat EF24-70/2.8:n L-laatua eli Canonilta taida ei löytyä tähtikuviin kelvollista normaalizoomia. Kuvaa on cropattu vasemmalta, joten siellä tähdet ovat ok. Kysymys: Mikä tähtijono tuo Perseuksen kaksoistähtijoukosta vasemmalle näkyvä tähtirimpsu oikein olikaan nimeltään? Minulla on mielikuva, että se oli nimeltään jokin "tikas" mutta mikä?
(Nämä selkeät asterismit saavat usein oman nimityksensä, kuten Vaateripustin Joutsenessa :wink:)

VeskuP

Englanniksi näyttäisi olevan Kemble's Cascade. Olisiko Kemblen tikas :tongue:

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Tattis! Se olikin putous eikä mikään tikas... Ja vieläpä APOD:n arvoinen asterismi: apod.nasa.gov/apod/ap100128.html  :smiley:

VeskuP

No niinpäs tietty, putoushan se. Tuossa vaan sattui olemaan triatlas sopivasti auki niin sieltä selailin...

Hampiisi

Siinä on lauantai-illan tuloksena 3. koskaan pinoamani linnunratakuva. 9x45 sekuntia, Nikon d3100, Sigma 10-20 f4-5.6, ISO 3200 ja pinoaminen DSS:llä. DSS kadottaa ikävästi värit, pitää kaivella lightroomissa ne uudellen esille.

Skywatcher 200p dobsonian

Kuhmo

JVO

Pilvet vähä sotki, mut ei maha mitään.

47x25s.

MikaHoo

Oheinen timelapse kokeilu tuli tehtyä viime yönä ASI 120MC kameralla ja seurantajalustalla.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

TimoSu

Harjoittelua linnunradan kanssa. Harmittavasti kun saavuin kuvauspaikalle, niin alkoi sumua nousta ja en montaa kuvaa saanut. Otin myös korjauskuvat ja ihmettelin, että miten mun flatit on sinisiä? Seurasin ohjetta, jonka mukaan darkit järkkärillä pois lighteista, mutta otin flateille darkit(30) ja lopuksi biasit(30). Jotain flateissä meni pieleen kun minusta PI:llä pinottu kuva (viisi lightia) ei ole tasainen. Vaikuttaako tuo flatteihin tullut sinisyys jotenkin lopputulokseen, semmoinen hailakan sininen mutta sininen kuitenkin.

Kuvassa vasen reuna on lounaassa aika alhaalta ja oikea reuna koillinen ehkä noin 45 astetta. Valosaaste värjää jo voimakkaasti oikeaa reunaa.

En ole Tokinan piirtoon tyytyväinen. Tähdet pysyvät pyöreinä vain kuvan keskialueella. Astrotracker on minusta hyvä ja aika helppo. Pitää hommata parempi piirtoinen pienimillinen lasi jossain vaiheessa.

AstroTracker, Canon 60Da, Tokina AT-X 116 AF Pro DX 11-16mm, f/2.8, 1x124s