ongelma Thousand Oaksin heaterin kanssa

Aloittaja AaJii, 23.08.2016, 09:30:10

« edellinen - seuraava »

AaJii

Hei,

Ostin Thousand Oaksin dew heater controllerin ja kasan AST:n pantoja. Olin ihmetellyt ensimmäisestä kokeilukerrasta lähtien, kun pannat eivät lämpene ollenkaan, mutta ajattelin, etten vain pysty havaitsemaan asteen, parin, lämpötilamuutosta. No nyt tutkin asiaa tarkemmin ja huomasin, että kanavat 1-2 eivät lämmitä ollenkaan ja kanavilla 3-4 saan tosi voimakkaankin lämmön aikaan. Kyseessä on varmaan viallinen yksikkö. Astromarket lähettää minulle uuden. Kiva. Mutta kysyessäni asiaa itse Thousand Oaksilta, he kertoivat, että joskus yksi kanava on saattanut olla viallinen ja sekin on ilmeisesti (jos ei ollut vain markkinointipuhetta) johtunut muiden valmistajien pantojen aiheuttamasta oikosulusta. Onkohan näin? Saan kohta uuden controllerin, ja mietin, uskallanko käyttää noita AST:n pantoja ihan ok? Voiko sitä testata jollain mittarilla? Minulla on universal sähkömittari kotona, mutta ei mitään hajua, miten sillä voisin asiaa kokeilla, kun jäi fysiikan tunnit väliin opiskeluaikoina. 

anttij
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

pnuu

Mittaa pantojen vastus. Jos ne on tarkoitettu käytettäväksi 12 voltilla, ja nimellisteho on esim. 15 W, saat oikean vastuksen hehtaarin selville R = U*U/P = 12 V * 12 V/ 15 W = 9.6 ohmia. Ihan tarkkaan ei mitatun tarvitse olla tuo laskettu, mutta suunnilleen kuitenkin.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Lauri Kangas

Satasen arvoiseen kontrolleriin olisi ehkä ollut kohtuullista tehdä oikosulkusuojaus jokaiselle outputille.

Pantojen vastuksen mittaamisen lisäksi voit mitata niitä outputteja kääntämällä lähdön täysille ja katsomalla onko liittimen jännite 12 volttia. Pienemmillä tehoilla saattaa näyttää mitä sattuu riippuen siitä minkä taajuinen pulssiohjaus laitteesta tulee.

Saako kotelon auki helposti? Sisään katsomalla voisi myös saada vihjeitä onko ongelma itse korjattavissa.

AaJii

Thanks vinkeistä. Mittailin tuossa ohmeja. Kaikki pannat (2 x 30cm, 6W ja 1x70cm, 14W) antoivat suurinpiirtein samat lukemat 0.5-9ohmia. Mittaustulos heilui kamalasti ja arvioin keskiarvon olevan jotain 1ohm. Onkohan mun mittari susi vai mistä tässä voi olla kyse? Pannat, kuten myös 1000Oaks, ovat siis suoraan paketista. Saan ehkä huomenna uuden controllerin, uskallanko työntää näitä pantoja enää uuteen laitteeseen?

Entä voisiko controllerin ja pannan välille vielä laittaa varmuuden vuoksi jonkinsorttisen kuormituksenkatkaisijan tms.? Mikä se sellainen voisi olla nimeltään? Olen hautaan asti humanisti, joten nyt olisi iso apu tarpeen!

aj
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

Timpe

Ei pitäisi heilua. Mittasit kai pienimmällä (200) ohmi-alueella? Itselläni on kaksi Dew-Not pantaa ja nille Hitecastro-kontrolleriboksi. Pannoista löytyi 9,5 ohmia ja 13,5 ohmia yleismittarin pienimmällä vastusmittausalueella mitaten ja lukema oli melko vakaa, kun painoin mittapiikit kunnolla liukkaalle liitinpinnalle.

Mittapiuhat oikosulkemalla pitäisi tulla lähes 0 ohmin lukemia ja pannoista mitaten jotain suurempaa, kun et päästä mittapiikkejä keskenään oikosulkuun. Tee siis uusintamittaus ja jos lukemat ovat lähellä nollaa vakaasti, niin sitten pannoissa on oikosulku ja niitä ei pitäisi kytkeä uuteen kontrolleriin  :wink:
- Timo Inkinen

AaJii

Vähitellen tässä oppii. Mittausvirhe johtui mittaajasta.

Pienemmillä pannoilla (30cm, 6W) ohmit olivat 24 ja pidemmällä (80cm, 16W) 10, joten kunnossa ovat. Taisin siis saada maanantaikappaleen controllerista.

Kiitos vaan kaikille.

ajaajajji
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod