Revontulet havaintokaudella 2016-2017

Aloittaja MattiH, 29.07.2016, 14:01:03

« edellinen - seuraava »

MattiH

Viime yönä näkyi runsaan vartin ajan. Itse olin Turun seutuvilla.


Jhmt

Noita revontulisivustoja näkyy olevan aika montaa sorttia ja osa tarjoaa myös hälytyspalveluita. Jollakin on varmaan kokemuksia niistä? Tekisi mieli kokeilla yhtä, eli tätä http://www.aurora-service.eu/aurora-alerts/ kun itse sivusto vaikuttaa hyvin tehdyltä. Onko kellään kokemusta tuosta? Jos nyt itseäni ajattelen niin palvelu olisi valokuvaamista varten kätevä mutta se ratkaisee että miten ajoissa hälytyksen saa. En viitsi valosaasteen vuoksi mennä omaan pihaan niitä kuvaamaan ja tämän vuoksi yöllä kello 01 saapuva hälytys on luultavasti useimmin turha. Pitäisi tietää jo illalla mielellään hyvissä ajoin ja miettiä sitten sen mukaan että onko mahdollista lähteä kuvauspaikalle passiin. Eli lähinnä kysymykseni on että onko kuka käyttänyt ja minkälaisella viiveellä niitä tulee?

Tässä on yksi kuva viime syksyltä. Ainoa revontulikuvani tähän mennessä.


RL

Kannattaa seurata facebookissa revontulikyttääjät ryhmää. Sieltä saat aina tietää jos jotain on tulossa. Tuttu paikka muuten kuvassa.

Jhmt

Lainaus käyttäjältä: Roope - 27.08.2016, 11:48:06
Kannattaa seurata facebookissa revontulikyttääjät ryhmää. Sieltä saat aina tietää jos jotain on tulossa. Tuttu paikka muuten kuvassa.

Katos vaan  :azn: Kiitokset vinkistä, pitää katsoa kyseistä ryhmää.

Javs86

Suosittelen tätä. Itse tilasin tuolta revontulihälytyksen sähköpostiini ja on aina toiminut. http://aurora.fmi.fi/public_service/ kyseessä on siis ilmatieteen laitoksen ylläpitämä avaruussääpalvelu
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Jhmt

Lainaus käyttäjältä: Javs86 - 27.08.2016, 18:15:56
Suosittelen tätä. Itse tilasin tuolta revontulihälytyksen sähköpostiini ja on aina toiminut. http://aurora.fmi.fi/public_service/ kyseessä on siis ilmatieteen laitoksen ylläpitämä avaruussääpalvelu

Mulla oli tuo viime talvena ja sieltä tuli tälläisiä viestejä:

NUR_XYDERIV=  43(2016-02-16-17UT)
NUR_XYDERIV=  32(2016-02-18-00UT)
NUR_XYDERIV=  41(2016-02-16-21UT)

jne...en oikein käsittänyt viestien sisältöä niin lopetin palvelun. Tuo toisen palvelun tarjoama informaatio vaikuttaa paljon selvemmältä kun on kartta alue joka on jaettu vyöhykkeisiin ja hälytykset tulevat vain kun revontulevat saavuttavat oletetusti sen vyöhykkeen jossa itse asut.


Javs86

- NUR tarkoittaa Nurmijärven magneettisiin rekisteröinteihin perustuvaa revontulihälytystä

- XYDERIV, kertoo magneettikentän x- ja y-komponenteista lasketun maksimimuutoksen.
Jos arvo on yli 30, niin kyseessä on voimakas myrsky ja revontulia voidaan nähdä Etelä-Suomessa... Itse asun Porissa ja lähestulkoon aina on tällöin myös täällä näkynyt.

- Sulkujen sisällä on päivämäärä, sekä kellon aika UT-ajassa
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Jhmt

Lainaus käyttäjältä: Javs86 - 28.08.2016, 10:58:07
- NUR tarkoittaa Nurmijärven magneettisiin rekisteröinteihin perustuvaa revontulihälytystä

- XYDERIV, kertoo magneettikentän x- ja y-komponenteista lasketun maksimimuutoksen.
Jos arvo on yli 30, niin kyseessä on voimakas myrsky ja revontulia voidaan nähdä Etelä-Suomessa... Itse asun Porissa ja lähestulkoon aina on tällöin myös täällä näkynyt.

- Sulkujen sisällä on päivämäärä, sekä kellon aika UT-ajassa

Ok, kiitokset selvennyksestä. Kyllähän tuotakin vois kokeilla uudestaan.

Jhmt

Kausi avattu ja ensimmäiset tulet kuvattu. Pari iltaa oli otollista ennustetta ja ensimmäisenä iltana istuin passissa pari tuntia pilvilauttoja katsellen ja lähdin kotiin kun alkoi satamaan vettä. Eilen keli muuttui kirkkaammaksi ja viimein sain jotain kuvattua. Taas tuli sorruttua liian pitkään valotukseen. Pitää varmaan hommata joku sekunttikello kun puhelimen käyttö tuossa laskennassa on niin kömpelöä.




einari

Lainaus käyttäjältä: Jhmt - 01.09.2016, 11:46:24
Kausi avattu ja ensimmäiset tulet kuvattu. Pari iltaa oli otollista ennustetta ja ensimmäisenä iltana istuin passissa pari tuntia pilvilauttoja katsellen ja lähdin kotiin kun alkoi satamaan vettä. Eilen keli muuttui kirkkaammaksi ja viimein sain jotain kuvattua. Taas tuli sorruttua liian pitkään valotukseen. Pitää varmaan hommata joku sekunttikello kun puhelimen käyttö tuossa laskennassa on niin kömpelöä.


Yleensä kameran tarjoamat ajat 30s asti pitäisi kyllä riittää reposten kuvaamiseen.
Pidempiin valotuksiin kannattaa käyttää ohjelmoitavaa kaukolaukaisinta.
___
Tapio

Jhmt

Lainaus käyttäjältä: einari - 01.09.2016, 12:20:56
Yleensä kameran tarjoamat ajat 30s asti pitäisi kyllä riittää reposten kuvaamiseen.
Pidempiin valotuksiin kannattaa käyttää ohjelmoitavaa kaukolaukaisinta.

Joo, luulen kans. Mulla on sellainen ohjelmoitava kaukolaukaisin mutta hankala se on käyttää kun pitää johdolla liittää kameraan. Nämä on otettu tälläisellä pienellä kädessä pidettävällä langattomalla kaukolaukaisijalla ja sekuntteja laskettu päässä ja välillä ihan vaan fiiliksen mukaan annettu aukon olla auki. Olispa kätevä kun tähän saisi vielä sekunnit näkyviin kun nappia painaa  :tongue:


RL

Joskus kannattaa valotukset pitää jopa 5sec luokkaa. Jos on kovin nopeat revontulet ei 5sec valotuksetkaan pysäytä liikettä ja silloin revontuliin ei jää yksityiskohtia. ISO:a vaan silloin rohkeasti isommalle.

Jhmt

Lainaus käyttäjältä: Roope - 01.09.2016, 13:13:29
Joskus kannattaa valotukset pitää jopa 5sec luokkaa. Jos on kovin nopeat revontulet ei 5sec valotuksetkaan pysäytä liikettä ja silloin revontuliin ei jää yksityiskohtia. ISO:a vaan silloin rohkeasti isommalle.

Eiliset tulet olivat juuri ja juuri silmällä nähtävät. Siksi pitkä suljinaika.

Jhmt

Tuosta eiliseltä vähän lyhyemmällä valotuksella. ISO 3200, aukko 1.4 ja aika 4 sek.


RL

Hieno kuva. Tuollainen f1.4 linssi kyllä kelpaisi.

Samalta illalta, vai olikohan maanantailta. Mukavan värikkäät tulet olit. Saturaatiota ei ole yhtään lisätty.