Visuaalihavainnot kaudella 2016-2017

Aloittaja Pekka Lehtelä, 26.07.2016, 01:44:11

« edellinen - seuraava »

Celest1al Sphere

Moi kaikki!

Nyt mulla vihdoin oli vähän aikaa käsitellä havaintoja, tähän mennessä olen saanut käsiteltyä elokuun havainnot, joten tässä pieni katsaus elokuun havaintoihin!

10./11.8.2016
Friitala, Ulvila
N250/1200 mm
Selkeää, tuulista, vähän yläpilviä, +12C, RJM: 5,7; SQM: 20,14
Havaitut kohteeht: NGC 7062

Kauden 2016/2017 avaus! Tosin vain yksi havavainto, taivaskin oli vielä valoisa.


NGC 7062 @ 10'', 120x, avoin joukko Joutsenessa.

11./12.8.2016
Leistilänjärvi, Nakkila
N250/1200 mm
Puolipilvistä, tyyntä, perseidimeteoreja! RJM: 5,7; SQM: 20,13
Havaitut kohteeht: NGC 1513


NGC 1513 @ 10'', 120x, avoin joukko Perseuksessa.

27./28.8.2016
Stormälö, Parainen
N250/1200 mm
Selkeää, heikko tuuli, kuiva ilma, +13-11 C RJM: 6,6; SQM: 21,22
Havaitut kohteeht: NGC 6756, 7296, 7510, 7142, 1245,


NGC 1245 @ 10'', 120x, avoin joukko Perseuksessa

30./31.8.2016
Ulvilan tähtitorni
C280/2750 mm
Selkeää, tyyntä, +13C RJM: 6,2; SQM: 20,68
Havaitut kohteeht: NGC 6834


NGC 6834, @ 11'', 117x, avoin joukko Joutsenessa

Lisää havaintoja syyskuulta ja lokakuulta tulossa myöhemmin! Latasin juuri kaikki elokuun havaintoni Deep Sky Archiveen, eli käykääpä katsomassa, jos kiinnostaa nähdä enemmän!

Terveisin,

Juha

VP

Komeita havaintoja Juhalta!

Viime yönä taisi vihdoin päättyä jo kuukauden päivät kestänyt pilvisakko. Kuunvalosta huolimatta piti koittaa edes jotain havaita uudella putkella. On muuten kätevää jos kaveri valokuvaa vieressä, sen kuvista saa realiaikaiset tähtikartat suoraan kamerasta. Ainakin kirkkaisiin kohteisiin se toimi hyvin. :laugh:

Samalla tuli verestettyä muistia missä kaikki kohteet ovatkaan, helposti unohtuvat kesän jäljiltä ja etenkin kun koko syksynä ei ole muuta tehnytkään kuin gotolla ajellut tähtikuvien perässä. Hyvää treeniä tuommoinen manuaalinen dobson. Löytyihän tuolta taivaalta, pienen tuskailun jälkeen, 16 kohdetta kuitenkin.

-V


VeskuP

Hähää, kaappasin tämän tänne tuolta toisesta ketjusta, kun täällä on hetkeen ollut hiljaista(keleillä ei varmaan vaikutusta) ja sitten tämä vähän liippaa tätä visuaalipuolta kuitenkin enemmän :wink:

Lainaus käyttäjältä: OceanH - 08.12.2016, 17:32:31
Ei näkynyt taaskaan muuta kuin galaksin ydin ja ympärillä utuläiskää mutta jo parempi kuin edellisellä kerralla, kuukin haittasi.

Kyllä tuo 10mm okulaari joka tuli putken mukana on tuossa putkessa mitään tekemätön, ei tarkenna edes kuuta kunnolla, 25mm toimii hyvin ja myös 2x barlowin kanssa.

Kokeilin 10mm Radianilla maanantaina tuota mystistä utuläiskää. Minun putkella se oli M32. Juuri sellainen kuin kuvailit, pieni utuläiskä, joka näyttää siltä, että siihen on vaikea saada tarkennusta sattumaan. Nyt taitaa Kuu jo olla liian iso syvän taivaan galaksi havaintoihin, joten muita kohteita vaan kehiin :grin:

Itselläni on nyt sellainen kalusto, että on todella mukava harrastaa. Nappia painamalla on kohde kun kohde okulaarissa :tongue: Tässä on tullut pikakelauksella käytyä läntisen taivaan kohteita läpi. Toki jätin kiinnostavimmat itse etsittäviksi, koska tykkään haasteista ja se on mahtavaa kun löytää itse ilman apuja jonkun kohteen. Jaksaisi vain odotella parin viikon joululomaa :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Pekka Lehtelä

Laadussa on eroja. Mulla on Rikun ja Veikon tekemä ensimmäinen Messierin kohteet kirja ollut havaintosalkussa siitä lähtien kun ostin sen 27/3 2000. Vähän on hiirenkorvilla ja nuhjuinen kovasta käytöstä mutta muuten ihan ehjä. Suhtaudun kirjoihin vähän liiankin kunnioittavasti mutta ajattelin mitä ne hyllyssäkään seisoo ja laitoin Itsenäisyyspäivänä O'Mearan Deeb-Sky Companionsin: The Messier Objects kirjan salkkuun. Pakkasta -12 kun putkella katselin ja tunnin päästä otin O'Mearan kirjan salkusta kun piti katsoa kohteen piirros. No varmaan arvaatte, kun avasin kirjan niin meni heti kahteen osaan samantien, että rämähti. En ole koskaan raaskinut viedä Uranometria kirjaa ulos vaan ottanut aina kopioita mutta nyt kynnys ottaa se ulos kasvoi entisestään.  Jaakolla Uranometria näkyi kuuluvan varustukseen mutta kestääkö se tosiaan ulkokäyttöä pitemmän päälle Suomen keleissä? Kertokaa jos on kokemuksia ettei mun kirjojen kunnioitus syndrooma vain pahene entisestään.

Pekka

timokarhula

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 10.12.2016, 01:11:54
En ole koskaan raaskinut viedä Uranometria kirjaa ulos vaan ottanut aina kopioita mutta nyt kynnys ottaa se ulos kasvoi entisestään.  Jaakolla Uranometria näkyi kuuluvan varustukseen mutta kestääkö se tosiaan ulkokäyttöä pitemmän päälle Suomen keleissä? Kertokaa jos on kokemuksia ettei mun kirjojen kunnioitus syndrooma vain pahene entisestään.

Olen käyttänyt Uranometriaani lähes 27 vuotta (siten 1990) ulkosalla kaukoputken ääressä (Ruotsin oloissa) ja atlakseni voi aivan hyvin.  Jotkut sivut on muuttunut aaltomaisiksi kosteuden takia.  Itikoita, lukkeja, hyttysiä mm kyllä löytyy litistettyinä sivujen välistä kun olen havaintojen jälkeen sulkenut kirjan.  No ainakin eteläisestä Urano-osasta kun olen havainnut Australiassa.  :azn:

/Timo Karhula

VP

Lainaus käyttäjältä: timokarhula - 16.12.2016, 14:27:38
Olen käyttänyt Uranometriaani lähes 27 vuotta (siten 1990) ulkosalla kaukoputken ääressä (Ruotsin oloissa) ja atlakseni voi aivan hyvin.  Jotkut sivut on muuttunut aaltomaisiksi kosteuden takia.  Itikoita, lukkeja, hyttysiä mm kyllä löytyy litistettyinä sivujen välistä kun olen havaintojen jälkeen sulkenut kirjan.  No ainakin eteläisestä Urano-osasta kun olen havainnut Australiassa.  :azn:

/Timo Karhula

Tähtikallion tapaamisessa kierti hieno havaintovihkosi. Pakko kysyä, mikä on himmein kohde jonka olet havainnut visuaalisesti ja millä laitteilla?

-V

timokarhula

Himmein tähti lienee ollut sinne 17 magnitudin paremmalle puolelle.  Esimerkiksi erotin useita yksittäisiä tähtiä NGC604 sumussa Kolmion galaksissa Tuukkasen putkella ja 908x suurennuksella. Länsi-Australiasta olen myös päässyt noin 17 magnitudiin 17.5-tuuman putkella.  Västeråsin kerhon 16-tuuman Optimized Dall-Kirkham putkella ja 302x suurennuksella olen havainnut V=16.6 mag tähden Lyyran Rengassumun vieressä jolla on tarkka fotometria.  Tämä siis Västeråsin ulkopuolelta jossa taivas ei ole pimeä mutta tosin kuvun sisältä.  Australiasta näin helmikuussa V=16.41 mag tähden Suuressa Magellanin Pilvessä 10-tuuman putkellani ja 150x suurennuksella mutta tähti onkin SIMBADin mukaan muuttuja ja oli luultavasti tuolloin kirkkaampi mitä luetteloarvo viittaa.  Viime maanantaiaamuna yritin nähdä komeetta 144P/Kushidan Neitsyn tähdistössä 25x100 kiikarilla.  En nähnyt komeettaa mutta erotin erään V=12.9 (GSC:n mukaan 13.1) tähden vierestä.  Ihme että näin niin himmeästi kiikarilla vaikka oli tuore lumipeite, SQL-M mittarini näytti vain 20.0 ja tähti oli melko matalalla.

/Timo Karhula

VP

Huh! Kovia magnitudeja. Tästähän oli jo tapaamisessa puhe, mutta yksi kohde josta varmaan ei ole visuaalihavaintoja lainkaan olisi Cygnus X-1 shokkirintama. Pintakirkkaus kuvan perusteella tuntuu olevan todella pieni.

Hattua pitää kyllä nostaa jos tuon onnistut näkemään. :smiley:
http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/56596

-V

timokarhula

#113
Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 08.12.2016, 22:36:03
Itselläni on nyt sellainen kalusto, että on todella mukava harrastaa. Nappia painamalla on kohde kun kohde okulaarissa :tongue: Tässä on tullut pikakelauksella käytyä läntisen taivaan kohteita läpi. Toki jätin kiinnostavimmat itse etsittäviksi, koska tykkään haasteista ja se on mahtavaa kun löytää itse ilman apuja jonkun kohteen. Jaksaisi vain odotella parin viikon joululomaa :wink:

Minäkin ostin uuden kaukoputken lokakuussa, 12-tuumaisen f/5 Skywatcher Go-To Skyliner-300P FlexTuben.  Minulla on entisestään sekä pienempiä että suurempia kaukoputkia mutta tuli mieli hankkia putki koska nyt on autotallissa tilaa.  Isäpuoleni myi autonsa pois ja muutin äitini taloon hänen kuolemansa jälkeen.  Kylän nimi on Virsbo ja sijaitsee 45 km Västeråsista NW.  Täällä on verraten pimeää, parempi kuin SQM-L 21.0 kartanolla ja 21.5 vähän matkan päässä (lumettomina, kuuttomina öinä).  En ole käyttänyt uutta putkeani vasta kun kuusi kertaa mutta olen tyytyväinen siihen.

Neljä viikkoa sitten oli kirkas taivas mutta kun olin kalibroinut putken tulivat pilvet esiin!  Pilvenraoista pystyin kuitenkin muutaman kerran tiirata planetaarisen sumun Humason 1-1 Kassiopejassa.  Eipä olisi onnistunut löytää sumu tänä yönä tähtihyppäämällä!  Olen jahtanut Andromedagalaksin 15.5 magnitudin pallomaisia tähtijoukkoja tällä "lelulla", esimerkiksi G58, G144 ja G96.  Olen tähän asti bonganut 27 pallomaista M31:ssä.  Orionsumun Trapetsissa erottui helposti kuusi tähteä.  Kaunista!  Joulun aikaan arvelen että tulee tasan 5000 DS-kohdetta täyteen havaittua!  Viime sesonkini (2015-2016) oli antoisin urani aikana jolloin havaitsin 525 uutta DS-kohdetta 229 tunnin aikana.  Tänä vuonna olen löytänyt 366 uutta DS-kohdetta eli sekin tekee tasan yksi uusi DS-kohde per yö koko vuoden ajan.  :cheesy:

/Timo Karhula

VP

Muutama havainto tältä illalta. Kerrankin ongelmana oli se, että ennusteet näyttivät vain muutaman tunnin mittaista selkeää jaksoa. Kun tulin pois ja katsoin uudestaan niin lupaileekin 05 asti kirkasta, enää on turha lähteä tunnin ajomatkan päähän virittelemään kuvausvehkeitäkään joten piipahdinpa sitten Huuhanmäellä jonne ajaa vain 10min.
Uuden jalustan (EQ8) kanssa on ollut ongelmia alusta alkaen, sain sen kuitenkin osumaan sille hehtaarille ja pienellä lakaisemisella kohteet löytyivätkin ilman suurempia voimasanoja. Parkkiasento on nyt noin 30 astetta vinossa normaalista mutta ainakin kohteet löytyy.

Illan kohteina oli mm. M57, M27, M1, M42, NGC7662, NGC2392, NGC6826 sekä muutama kaksoistähti: Zeta Pisces ja Gamma Aries. Koitin myös etsiä valkoista kääpiötä Van Maneen 2 mutta en sitä varmaksi löytänyt. Tein ympäristön tähdistä pikaisen piirroksen ja totesin että se olisi ollut kentässä aivan oikeassa laidassa mutten sitä tietoisesti havainnut.

Kaikista NGC kohteista tein piirrokset, keli oli kehnohko läpinäkyvyyden suhteen sillä pohjoisesta nousi jotakin höttöä ilmaan revontulten lisäksi. Onneksi kaksoistähdet ja planetaariset sumut ovat melko antoisia huonollakin kelillä, etenkin kun nyt seeing tuntui olevan jopa minuutteja erinomainen. Kuitenkin pääosin perinteisen huono.

-V

VeskuP

Hienoja havaintoja taas Ville! Pakkohan se on veisata kun urut soi! Just tulin sisälle, ihan mukava sessio. Joskus seitsemän jälkeen oli putki havaintokunnossa ja siitä sitten koko ilta havainnoiden. Pilviä vähän ajelehti välillä, joten sain kerran pidettyä vähän pitemmän lämmittelytauon. Piirrokset jäi vieläkin valitettavasti seuraavaan kertaan, koska en tällä kertaa havainnoinut yksin. Nyt nukkumaan ja Joulun viettoon. Eli eikun hyvät Joulut!!!
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VP

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 24.12.2016, 00:58:41
Hienoja havaintoja taas Ville! Pakkohan se on veisata kun urut soi! Just tulin sisälle, ihan mukava sessio. Joskus seitsemän jälkeen oli putki havaintokunnossa ja siitä sitten koko ilta havainnoiden. Pilviä vähän ajelehti välillä, joten sain kerran pidettyä vähän pitemmän lämmittelytauon. Piirrokset jäi vieläkin valitettavasti seuraavaan kertaan, koska en tällä kertaa havainnoinut yksin. Nyt nukkumaan ja Joulun viettoon. Eli eikun hyvät Joulut!!!

Kiitti Vesku, hyvät joulut sinnekkin! :smiley:

-V

Pekka Lehtelä

Tänne Akaaseen on viimeisen viikon aikana ennustettu kolme kertaa selkeää yötä. Joka kerta on kaikki rensselit olleet sen vuoksi valmiina ja joka kerta sitä selkeää yötä ei ole tullut. Aika huonosti ovat sääennusteet viime aikoina pitäneet paikkansa. Nyt uuden vuoden yönä on selkeää ja hieno tähtitaivas mutta tietysti minulla on flunssa juuri nyt enkä sen vuoksi voi putkella katsella. No, eihän tämä tähtiharrastajalle mitään uutta ole...

Pekka

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 23.12.2016, 23:51:05
Muutama havainto tältä illalta. Kerrankin ongelmana oli se, että ennusteet näyttivät vain muutaman tunnin mittaista selkeää jaksoa. Kun tulin pois ja katsoin uudestaan niin lupaileekin 05 asti kirkasta, enää on turha lähteä tunnin ajomatkan päähän virittelemään kuvausvehkeitäkään joten piipahdinpa sitten Huuhanmäellä jonne ajaa vain 10min.
Uuden jalustan (EQ8) kanssa on ollut ongelmia alusta alkaen, sain sen kuitenkin osumaan sille hehtaarille ja pienellä lakaisemisella kohteet löytyivätkin ilman suurempia voimasanoja. Parkkiasento on nyt noin 30 astetta vinossa normaalista mutta ainakin kohteet löytyy.

Illan kohteina oli mm. M57, M27, M1, M42, NGC7662, NGC2392, NGC6826 sekä muutama kaksoistähti: Zeta Pisces ja Gamma Aries. Koitin myös etsiä valkoista kääpiötä Van Maneen 2 mutta en sitä varmaksi löytänyt. Tein ympäristön tähdistä pikaisen piirroksen ja totesin että se olisi ollut kentässä aivan oikeassa laidassa mutten sitä tietoisesti havainnut.

Kaikista NGC kohteista tein piirrokset, keli oli kehnohko läpinäkyvyyden suhteen sillä pohjoisesta nousi jotakin höttöä ilmaan revontulten lisäksi. Onneksi kaksoistähdet ja planetaariset sumut ovat melko antoisia huonollakin kelillä, etenkin kun nyt seeing tuntui olevan jopa minuutteja erinomainen. Kuitenkin pääosin perinteisen huono.

-V

Hyvältä näyttä Ville! Sinulla on ollut varsin tuottelias havaintosessio  :smiley:

/Juha

VP

Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 01.01.2017, 11:33:13
Hyvältä näyttä Ville! Sinulla on ollut varsin tuottelias havaintosessio  :smiley:

/Juha

Kiitos Juha, yllättävän paljon pystyy keskeltä kaupunkiakin havaitsemaan. Paikkahan on todella valosaasteinen, piirtäessäkään ei tarvitse lamppua jos kupu osoittaa kaupunkiin päin.

-V