Visuaalihavainnot kaudella 2016-2017

Aloittaja Pekka Lehtelä, 26.07.2016, 01:44:11

« edellinen - seuraava »

Oskari

Kiitoksia! Kyllä se pitää yrittää muutaman tunnin aikana jos meinaa. :cheesy: Maisemat muuttuu kuitenkin koko ajan. :smiley:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

VeskuP

Palasin todella antoisalta havaintoreissultani P-Karjalasta. Perjantai-iltana vesisateen jälkeen taivas oli auki paikkapaikoin noin 25 minuuttia. Saatte arvata, ettei edes kannattanut ruveta virittämään isoa putkea jalustalle, saati sitten kaivaa edes havaintokortteja esiin. Äkkiä heitettiin Tal-1 pihalle ja havainnoimaan. Eipä siitäkään oikeen mitään tullut, mutta perus kohteet ehdittiin enoni kanssa käydä läpi. Ja on kyllä mahtava paikka kun ei ole valosaastetta juuri yhtään. Andromedan galaksistakin erottui rakenteita, eikä ollut vaan se perus ututäplä :wink:

Lauantaina ei sitten taivas auennut ollenkaan, ja putket vaan nökötti ulkona pihan koristeena. Joskus kahdelta menin nukkumaan todella pettyneenä. No kuitenkin ison putken huoltoon jäi aikaa ja sen kollimointikin onnistui loistavasti. Samaten Tal-1:n korjaus ja kollimointi onnistui sekin yli odotusten.

Ehkä sitten ensi vuonna :realmad:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

jperala

Mahtaako andromeda näkyä 120 linssillä mitenkään ? yritin 32mm okulla haravoida mutta en löytänyt tai sitten löysin mutta en vain huomannut ?
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: jperala - 01.10.2016, 22:45:52
Mahtaako andromeda näkyä 120 linssillä mitenkään ? yritin 32mm okulla haravoida mutta en löytänyt tai sitten löysin mutta en vain huomannut ?

Vastaus on kyllä sillä se näkyy minun 9x50 kulmaetsimelläkin ihan helposti. Hommaa punapiste-etsin tai optinen suora- tai kulmaetsin niin auttavat paljon kohteiden löytymisestä. Pienempää kuin 8x50 ei kannata ostaa ja kulmaetsin vaatii sen punapiste-etsimen avuksi mutta optinen suora etsin taas välttämä ei. Right-Angle kulmaetsimessä kuva on samoin päin kuin kartassa ja eikä tarvitse niska väärässä katsella etsimestä mutta tämäkin on niitä makuasioita. Ilman etsintä on aika vaikea löytää mitään kohdetta.

Pekka
Ps. Tarkoitit varmaan Andromedan galaksia M 31?

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: jperala - 01.10.2016, 22:45:52
Mahtaako andromeda näkyä 120 linssillä mitenkään ? yritin 32mm okulla haravoida mutta en löytänyt tai sitten löysin mutta en vain huomannut ?

Just pakkasin tavarat kasaan, ja kannoin ulkoa sisälle. Pekka tuossa mainitsikin myös tuosta jo. Olet kyllä vaan haravoinut väärästä paikasta... Minulla on tuollainen 9x50 suora etsin, ja siinä se kyllä oikeen hyppäsi silmille. Uutta yritystä vaan kehiin, kyllä se löytyy. Joskus kannattaa lähteä liikkelle aivan eri suunnasta kuin edellis kerralla, sekin on joskus auttanut. Muistaakseni itse etsin sitä kerran yli tunnin :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

blaatu

Toissa yönä katselin andromedaa ensin 12x50 kiikarilla ja myöhemmin noin 45x114 kaukoputkella. Kiikarilla se näkyi kirkkaanpana?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

jperala

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 02.10.2016, 01:55:59
Just pakkasin tavarat kasaan, ja kannoin ulkoa sisälle. Pekka tuossa mainitsikin myös tuosta jo. Olet kyllä vaan haravoinut väärästä paikasta... Minulla on tuollainen 9x50 suora etsin, ja siinä se kyllä oikeen hyppäsi silmille. Uutta yritystä vaan kehiin, kyllä se löytyy. Joskus kannattaa lähteä liikkelle aivan eri suunnasta kuin edellis kerralla, sekin on joskus auttanut. Muistaakseni itse etsin sitä kerran yli tunnin :wink:

Tunti tuli myös haettua, varmuuden vuoksi useasta eri kohtaa... ei napannut :) juu ja tarkoitan M31. Mirachia yritin käyttää lähtökohtana, mutta voi olla mahdollista että sekin oli väärä, oli sen verran pilkkuja taivaalla :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: jperala - 02.10.2016, 08:01:36
Tunti tuli myös haettua, varmuuden vuoksi useasta eri kohtaa... ei napannut :) juu ja tarkoitan M31. Mirachia yritin käyttää lähtökohtana, mutta voi olla mahdollista että sekin oli väärä, oli sen verran pilkkuja taivaalla :)

No höh. Eikun uutta yritystä kehiin tosiaan. Siitä Mirachista myös itse lähden ja siitä "ylöspäin" on seuraavaksi tähti myy Andromeda(mitenhän tuo nyt sitten kirjoitetaan), ja siitä sama matka samalla linjalla sinne ylös löytyy M31.

Eilen olin taas muutaman tunnin putken ääressä ja kyllä taas tuli selville etten vaan osaa katsoa siihen etsinputkeen jostain syystä. Helpoimmat kohteetkaan eivät löytyneet jostain syystä... Santelin kanssahan olen luovuttanut jo ajat sitten ja käytän siinä ainoastaan punapiste etsintä ja seuraava tapaa:

Katson kohteen paikan kartasta verrattuna muutamaan kohdistustähteen, näiden tähtien ja niiden geometristen kuvioiden/suorien avulla suuntaan punapistetähtäimen siihen pisteeseen. Viimeksi tällä tavalla 9/10 kohteesta oli 24 millisen hyperionin kentässä kun katsoin okulaariin(Oliko jopa Ville joka epäili tätä tapaa toisessa ketjussa :wink:). Niin ja sitäpaitsi se 1/10 oli sellainen mitä ei voinut nähdä :grin:

No koko alkuyö oli tosiaan mennyt pilalle kun jumppasin siellä etsimen takana ja alkoi melkein hermot jo menemään. No Stefanin kvintetistä oli aikaisemmin puhetta ja ajattelin yrittää sitä. No taas jouduin tilanteeseen etten tiedä minne putki näyttää, mutta lopulta löysin valitsemani kaksi kohdistustähteä eta Pegasin ja pii Pegasin väliseltä linjalta.

Katsoin kännykän karttaohjelmasta reittiä ja yritin löytää perille, mutta eksyin monta kertaa reitiltä. Lopulta olin taas melkein luvuttamassa, mutta muistin että kännykässä on myös ladattuna Triatlas. Se oli lopulta pelastukseni, sillä siinä saa kartan käännettyä peilikuvaksi ja zoomattua aivan kuten näkymä okulaarissa. Oli suorastaan mahtavaa ja todella helppo seurata reittiä puhelimesta. Tähti tähdeltä pääsin perille, mutta aika huonolta näytti, mitään ei näkynyt. Sitten huomasin okulaarissa todella kirkkaan galaksin okulaarin vasemassa alakulmassa(pohjoinen siis ilmeisesti vasemmalla). No sehän olikin NGC 7331! Piirtää tuhersin siitä kuvan ja sitten siirryin kvintetin kimppuun. Ei kyllä kovin hyvin mitään näkynyt ja vaikeaa oli muutenkin, kun piti oikeaa silmää pitää kiinni koko ajan jos ei katsonut okulaariin. Sen varran hajavaloa on havaintopaikassani. Sain jotain paperillekin, mutta aika huonoa tosiaan oli, ja alkoi kyllä olla näkyminen sitä ja tätä, ehkä silmät tekivät jo tepposet jatkuvasta tihrustamisesta. Kuitenkin löysin kohteen tai ainakin paikan, joten loppu hyvin kaikki hyvin.

Laitan kuvat myöhemmin tänne kunhan ehdin...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

jperala

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 02.10.2016, 10:22:48
No höh. Eikun uutta yritystä kehiin tosiaan. Siitä Mirachista myös itse lähden ja siitä "ylöspäin" on seuraavaksi tähti myy Andromeda(mitenhän tuo nyt sitten kirjoitetaan), ja siitä sama matka samalla linjalla sinne ylös löytyy M31.

Eilen olin taas muutaman tunnin putken ääressä ja kyllä taas tuli selville etten vaan osaa katsoa siihen etsinputkeen jostain syystä. Helpoimmat kohteetkaan eivät löytyneet jostain syystä... Santelin kanssahan olen luovuttanut jo ajat sitten ja käytän siinä ainoastaan punapiste etsintä ja seuraava tapaa:

Katson kohteen paikan kartasta verrattuna muutamaan kohdistustähteen, näiden tähtien ja niiden geometristen kuvioiden/suorien avulla suuntaan punapistetähtäimen siihen pisteeseen. Viimeksi tällä tavalla 9/10 kohteesta oli 24 millisen hyperionin kentässä kun katsoin okulaariin(Oliko jopa Ville joka epäili tätä tapaa toisessa ketjussa :wink:). Niin ja sitäpaitsi se 1/10 oli sellainen mitä ei voinut nähdä :grin:

No koko alkuyö oli tosiaan mennyt pilalle kun jumppasin siellä etsimen takana ja alkoi melkein hermot jo menemään. No Stefanin kvintetistä oli aikaisemmin puhetta ja ajattelin yrittää sitä. No taas jouduin tilanteeseen etten tiedä minne putki näyttää, mutta lopulta löysin valitsemani kaksi kohdistustähteä eta Pegasin ja pii Pegasin väliseltä linjalta.

Katsoin kännykän karttaohjelmasta reittiä ja yritin löytää perille, mutta eksyin monta kertaa reitiltä. Lopulta olin taas melkein luvuttamassa, mutta muistin että kännykässä on myös ladattuna Triatlas. Se oli lopulta pelastukseni, sillä siinä saa kartan käännettyä peilikuvaksi ja zoomattua aivan kuten näkymä okulaarissa. Oli suorastaan mahtavaa ja todella helppo seurata reittiä puhelimesta. Tähti tähdeltä pääsin perille, mutta aika huonolta näytti, mitään ei näkynyt. Sitten huomasin okulaarissa todella kirkkaan galaksin okulaarin vasemassa alakulmassa(pohjoinen siis ilmeisesti vasemmalla). No sehän olikin NGC 7331! Piirtää tuhersin siitä kuvan ja sitten siirryin kvintetin kimppuun. Ei kyllä kovin hyvin mitään näkynyt ja vaikeaa oli muutenkin, kun piti oikeaa silmää pitää kiinni koko ajan jos ei katsonut okulaariin. Sen varran hajavaloa on havaintopaikassani. Sain jotain paperillekin, mutta aika huonoa tosiaan oli, ja alkoi kyllä olla näkyminen sitä ja tätä, ehkä silmät tekivät jo tepposet jatkuvasta tihrustamisesta. Kuitenkin löysin kohteen tai ainakin paikan, joten loppu hyvin kaikki hyvin.

Laitan kuvat myöhemmin tänne kunhan ehdin...

Pitää tehdä tarkempi toimintasuunnitelma seuraavaan kertaan ja varmistaa että etsitään tosiaan oikeasta paikasta, tuli tutuksi tosiaan se jumppaaminen etsimen takana :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Pekka Lehtelä

#84
Minun tyyli on katsoa ensin punapiste-etsimellä sopivan kirkas tähti ja suunnata siihen. Kun sitten mulla on Right Angle kulmaetsin niin näkymä on sama kuin kartassa. Kulmaetsimellä ei tarvitse olla niska väärässä vaan sillä voi katsella ihan rauhassa kuin okulaariin katsoisi ja suurimman osan tähtihyppelystä voi tehdä etsimellä. Ainakin minua kulmaetsin auttoi heti löytämään kohteita paljon paremmin, ensin ostin 9x50 ja sitten 10x60 portaattomasti säädettävällä ristikolla ja vaihdettavalla okulaarilla, jolla ristikon saa myös kokonaan pois, mikä joskus auttaa löytämään kohteen. Etsimet on niin sijoitettu, että molemmat ovat aivan lähellä tarkennuslaitetta jolloin silmää ei tarvitse siirtää kuin vähän niin voi katsoa jompaan kumpaan etsimeen. Vasta aivan lähellä kohdetta aloitan tähtihyppelyn okulaarilla ja aika hyvin on kohteet löytyneet vaikka okulaarinit eivät ole mitenkään laajalla näkökentällä varustetut.

Pekka

jperala

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 02.10.2016, 13:01:35
Minun tyyli on katsoa ensin punapiste-etsimällä sopivan kirkas tähti ja suunnata siihen. Kun sitten mulla on Right Angle kulmaetsin niin näkymä on sama kuin kartassa. Kulmaetsimellä ei tarvitse olla niska väärässä vaan sillä voi katsella ihan rauhassa kuin okulaariin katsoisi ja suurimman osan tähtihyppelystä voi tehdä etsimellä. Ainakin minua kulmaetsin auttoi heti löytämään kohteita paljon paremmin, ensin ostin 9x50 ja sitten 10x60 portaattomasti säädettävällä ristikolla ja vaihdettavalla okulaarilla jolla ristikon saa myös kokonaan pois mikä joskus auttaa löytämään kohteen. Etsimet on niin sijoitettu, että molemmat ovat aivan lähellä tarkennuslaitetta jolloin silmää ei tarvitse siirtää kuin vähän niin voi katsoa jompaan kumpaan etsimeen. Vasta aivan lähellä kohdetta aloitan tähtihyppelyn okulaarilla ja aika hyvin on kohteet löytyneet vaikka okulaarinit eivät ole mitenkään laajalla näkökentällä varustetut.

Pekka

Kulmaetsin on kyllä ollut vahvassa harkinnassa, on vain ollut muuta menoa esim: auton vaihtoa niin ei ole ehtinyt keskittymään leluihin :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Saloja

Viime yönä tuli havaittua jo hieman paremmasta paikasta ja kelikin oli varsin kohtuullinen. Sääjumalille kiitos, ettei reposia tullut. Tässä lyhyesti havaitut kohteet.

Date: 1./2.10.2016
NE Lim.mag: 7.0 (zenith)
SQM-L: 21.40 (zenith)
Background sky: 7/10 (fairly good)
Seeing: 7/10 (fairly good)
Transparency: 7/10 (fairly good)
Weather: +9°C - +2°C, humidity 74-90%, 1010 hPa, W wind 3-8 m/s, clear.

Palomar 10  – 10" GSO @ 357x: Käytin runsaasti aikaa kohteen etsimiseen ja yrityksistä huolimatta se ei näkynyt. Varmistin vielä valokuvasta, että katsoin juuri oikeaan paikkaan, mutta ei kun ei. Yö ei alkanut kovin hyvin kun heti ensimmäinen kohde jäi näkemättä. Taivaalla tosin oli hieman pilveä, joten menin vielä hetkeksi sisälle odottamaan, että taivas selkeää kunnolla.

Messier 57 (Lyra) – 10" GSO @ 357x: Jälleen Rengassumun keskustähden kimpussa hämäränäköä odotellessa. Tällä kertaa onnistuin kun onnistuinkin tähden näkemään! 357-kertaisella suurennoksella sumun keskellä näkyi vain ajoittain himmeä tähtiä. Nyt sumun vierestä näkyi myös varsin helposti magnitudin 15.3 tähti, joka kotipihalta jäi näkemättä. Ensimmäistä kertaa näin keskustähden alle 30-senttisellä kaukoputkella.

NGC 6826 (Cygnus) – 10" GSO @ 357x + OIII: Tällä kertaa ei itse sumun rakenteet kiinnostaneet niinkään paljon vaan keskityin havaitsemaan kohteen ulompaa haloa. Suurella suurennoksella sisähalon ympärillä näkyikin ~2' kokoinen rengas. Ulomman renkaan reunalla olin näkevinäni myös yhden kirkastuman, mutten ollut varma oliko kyseessä tähti vain joku muu yksityiskohta.

IC 4677 (Draco) – 10" GSO @ 357x + OIII: Lähes syntisen helposti näkyvissä OIII filtterillä.  Elliptinen hehku NGC 6543:n ja magnitudin 10 tähden välissä.

NGC 7027 (Cygnus) – 10" GSO @ 357x + OIII: Todella erikoisen näköinen planetaarinen. Keskustähteä ei näkyvissä. Kirkastuma planetaarisen länsipuolella. Piirroksen kanssa meinasi mennä hermot.

NGC 6888 (Cygnus) – 10" GSO @ 78x + OIII: Pysädyin kohteeseen matkalla planetaariseen ja olipa upea ilmestys. Tuttu C-muoto näkyvissä jo ilman filtteriä. Keli oli riittävän hyvä, että kykenin seuraamaan himmeitä sumujänteitä laidasta laitaan, jolloin koko sumu muodosti ympyrän.

Veil Nebula (Cygnus) – 10" GSO @ 52x + OIII: Hairahdin kohteeseen matkalla kohti PK 80-6.1:ta ja se kannatti. Suorastaan tyrmäävä! Kykenin näkemään kaikki Uranometriassa näkyvät kohteen osat ja yhteensä laskin, että näin ainakin 17 yksittäistä osaa Harsosumusta! Tavallisesti tulee vain katsottua kirkkaimmat osat NGC 6960 ja NGC 6992-5, mutta kannattaa todellakin etsiä sumun himmeämpiäkin säikeitä. Erityisesti NGC 6992 oli upean "kuitumainen".

Kts: http://www.astronomy-mall.com/Adventures.In.Deep.Space/Veil.big.jpg
-> Kuvassa näkyvistä komponenteista jäi näkemättä ainoastaan "B". Hyvä suoritus sinänsä, ettei minulla ollut käytössä Uranometriaa tarkempaa karttaa.

PK 80-6.1 / Egg nebula (Cygnus) – 10" GSO @ 357x: Kirkas, kaksiosainen protoplanetaarinen sumu. Pohjoinen komponentti kirkkaampi.

NGC 7026 (Cygnus) – 10" GSO @ 357x: Pieni, mutta kirkas. Kaksi erillistä komponenttia, keskustähteä ei näkyvissä. Näytti nimensä mukaisesti juustohampurilaiselta ja taisi allekirjoittaneella oli jo hieman nälkäkin kohdetta havaitessa.

Palomar 1 (Cepheus) – 10" GSO @ 357x: Sain kohteen vihdoin havaittua ainakin 10 vuoden yrittämisen jälkeen. Erittäin himmeä, lähes tähtimäinen sumu(kirkastuma) Otava-muotoisen asterismin päässä. Oletin helpommaksi, mutta olikin hyvin vaikea. Näkyi 20% ajasta syrjäsilmällä.

Abell 6 (PK 136+ 4.1) + HFG 1 – 10" GSO @ 357x + OIII: Abell 6 oli kohtalaisen vaikea, pyöreä hehku ilman yksityiskohtia. Kohteen kyljessä sijaitseva magnitudin 6 tähti [HD 18137] tuntui aina häikäisevän silmään vaikka käytössä oli OIII ja yritin tunkea tähteä aina näkökentän ulkopuolelle.

HFG 1: Hyvin himmeä, kookas ja epäsäännöllinen hehku Abell 6:sta koilliseen. Näkyi ainoastaan OIII avulla. Löydetty vasta vuonna 1982.

UGC 12613 (Pegasus Dwarf) – 10" GSO @ 139x: Varsin helposti näkyvissä. Y-muotoisen asterismin kaakkoisreunalla. SE-NW elliptinen galaksi ilman yksityiskohtia.

NGC 604 – 10" GSO @ 357x: Tuukkasen ja Henrikssonin piirrosten innoittamana katsoin itsekin tätä kohdetta. Sumun pohjoispuolella olin näkevinäni suoran "tähtijonon", eteläpuolella puolestaan yhden yksittäisen kirkastuman. Muodoltaan tosiaan kolmiomainen.  Kohdetta katsoessa tulee aina ajatelleeksi, että katsoo sumua kokonaan toisessa galaksissa...

NGC 1 + 2 + 16 + 22 + UGC 69 – 10" GSO @ 357x: Näiden kanssa tuli hieman sössittyä. Löysin helposti yhden galaksi, mutta sen sijainti ei sopinut kohtaan jossa Uranometrian mukaan oli NGC 1 ja NGC 2. Lopulta päädyin ainakin 20 minuuttia yrittämään paikallistaa galaksin DSS-kuvasta ja vihdoin pääsin takaisin "kartalle". Kuten arvelinkin, olin lähellä, mutta en tarpeeksi lähellä ja kuten taas arvelin kyseessä olikin NGC 16. Valokuvan avulla oli helppo etsiä alueelta myös pari muuta galaksia. NGC 22 ja UGC 69 olivat minulle kokonaan uusia kohteita. Kannattaisi kyllä aina käyttää kunnon etsintäkarttaa...

NGC 7635 (Bubble nebula) – 10" GSO @ 357x + OIII: Katsoin ja piirsin ohikulkumatkalla seuraavaan kohteeseen. Helposti näkyvissä ilman suodinta. Piirsin LVAS:n pojille.

Cassiopeia A (SN 1572) - 10" GSO @ 357x + OIII: Jälleen kerran meni turkasen paljon aikaa oikean paikan etsimiseen. Lisäksi oli pakko odottaa, että kohde laskee matalammalle, koska se oli aivan zeniitissä. Valokuvan avulla löysin vihdoin oikean paikan, sujautin UHC okulaariin ja voilá! Uskomatonta kyllä, mutta kohde näkyi ja näkyi vielä "harmittavan" helposti. Näkyvissä oli himmeä sumukaari, joka on sumun pohjoisosa. Kohde on kyllä nähty pienemmälläkin kaukoputkella, mutta on aina yllätys nähdä  jopa Suomen oloista, jotain vähän haastavampaa.

/Jaakko

Pekka Lehtelä

Kiva lukea Jaakko näitä sinun havaintokertomuksia, tästäkin sinun kirjoituksesta paistaa hienosti läpi kaukoputken avulla etsittyjen kohteiden löytämisen voisiko sanoa riemu. Ps. Mikä kartta on tarkempi kuin Uranometria kun olen aina pitänyt sitä kaikkein parhaimpana ja tarkimpana? '

Pekka

Saloja

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 03.10.2016, 02:02:21Mikä kartta on tarkempi kuin Uranometria kun olen aina pitänyt sitä kaikkein parhaimpana ja tarkimpana?

Minulla on tosiaan vanha Uranometria Vol 1 (tähdet magnitudiin 9.75 asti), joka on ulkokäytössä ja se on yleensä aina mukana havaintoreissuilla. Toisinaan on myös tarkempia karttoja tulostettuna yksittäisistä kohteista, jotta ne on helpompi löytää. Tavallisesti mukana on myös läppäri, josta löytyy MegaStar + SkyMap. Megastariin on ladattu USNO-A2.0 (http://tdc-www.harvard.edu/catalogs/ua2.html), josta löytyy se  500 miljoonaa tähteä magnitudiin ~21 asti, joten kohteet oikea sijanti on kyllä sinänsä "helppo löytää".

Nykyisin yritän aina liikkua ns. minimikitillä eli mahdollisimman vähän tavaraa mukaan. Yksi laatikko okulaareille yms. härpäkkeille, tuoli, mahdollisesti pyötä ja sitten kaukoputki. Mitä enemmän on tavaraa mukana sitä enemmän on siirreltävää, muistettavaa, käynnistettävää ja ladattavaa.

Toiseksi on pakko mainita, että kun kohteita etsii pelkän Uranometria avulla, ei tiedä aivan niin "tarkkaan" kohteiden paikkaa ja se on hyvä. Mikäli joudun käyttämään esim. valokuvaa kaukoputken ääressä kohteen löytämiseen, merkitsen kohteen nähdyksi, mutta havainnon epävarmaksi. Väsyneenä ja yli-innokkaana ihmismieli näkee toisinaan ihan mitä sattuu.

Niin ja mitä tulee muihin tähtikarttoihin:

Triatlas (http://www.uv.es/jrtorres/triatlas.html)
Ilmainen ja itse saa valita ja tulostaa kartan ja tehdä oman atlaksensa. Loistava paketti.

Millennium Star Atlas. Oli jossain vaiheessa omalla hankintalistalla, mutta SkyMap ja Megastar menivät paperisten atlasten ohi. Tähtiä näkyy aina magnitudiin 11, mutta ds-kohteita "vain" 10 725 kappaletta (Uranometriassa tähdet 9.75 ja kohteita 30 000+).

/Jaakko

VeskuP

Jaakolle sellainen kyssäri, että minkälaista UHC:tä muuten käytät? Todella hienoja taas nuo sinun havainnot! Tuohon karttahommaan vähän kommenttia. Triatlaksessa on ainakin merkattu paljon enemmän tähtiä mitä edes pystyin omalta pihalta näkemään. Eli aika himmeät tähdet siihenkin on merkattu...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro