Visuaalihavainnot kaudella 2016-2017

Aloittaja Pekka Lehtelä, 26.07.2016, 01:44:11

« edellinen - seuraava »

VP

Tähtihyppelyllä Andromeda on melko helppo löytää. Katso vaikkapa Stellariumista lähistön tähtiä, itse löydän sen helpoiten näin:

Alpheratz -> 31 And -> Mirach -> 37 And -> 35 And -> ja pum. Siellä se on.

-V

Saloja

#31
Viime yö oli varsin kohtalainen ja pääsin kokeilemaan tuoretta 25-senttistä putkea muutaman havainnon merkeissä työpäivän jälkeen noin tunnin verran. Seeing oli varsin hyvä ja ilma varmaan myrskyn jäljiltä aika puhdas. Valitettavasti kaupunki ei sammuta katuvaloja viikonloppuisin kello 0.00, joka olisi auttanut hajavalon kanssa reilusti.

Date: 27./28.8.2016
NE Lim.mag: 5.9 (zenith)
SQM-L: 20.05 (zenith)
Background sky: 5 (average)
Seeing: 7 (good)
Transparency: 6 (decent)
Weather: +13°C, humidity ~66%, 1012 hPa, slightly windy, clear.

M57: Selkeä rengasrakenne ja kirkkauden vaihteluita näkyvissä renkaan sisällä. Näistä huomiota herättävin pohjoispuolella oleva tähtimäinen kirkastuma, joka näkyi ajoittain yllättävänkin selkeästi. M57:n pohjoispuolella näkyi keskinkertaisesti magnitudin 14.7 tähti. Keskustähti ei näkynyt, mutta suurennos taisi olla vielä liian pieni.

NGC 6791: Vaivoin näkyvissä ja vaisu. Vain muutamia tähtiä näkyvissä + himmeä taustahehku.

NGC 6888: Käytetty sumua lähinnä tähtihyppelyyn. Koko pohjoiskaari näkyy varsin selkeästi 52-kertaisella suurennoksella ilman filttereitä.

NGC 6874 (= Basel 6): Kuten edellä, tullut vastaan siirryttäessä HD 190466-joukkoon. Hauska kolmiomainen tähtirypäs. Tähdet magnitudia 10-13 yhteensä 30*.

HD 190466-group / Chaple's Arc: Asterismi Joutsenessa. Pyöreä tähtien muodostama rengas, yhteensä ainakin 60*. Näyttä hieman hämähäkinseitiltä. Suuremmalla putkella ei enää hypännyt yhtä hyvin esiin taustataivaasta verrattuna 11-senttiseen putkeen. Useita kaksoistähtiä. Kirkkain tähti joukon pohjoisreunalla oranssi.


NGC 6826 @ 357x: Mukavasti näkyvissä. Kirkas keskustähti, jota ympäröi soikea sisärengas. Ulomman - soikean - renkaan sisällä kaksi kirkastumaa kaakkois- ja luoteispuolella, näistä jälkimmäinen kirkkaampi. Planetaarisen länsipuolella magnitudin 14.5 tähti.  Ulompaa haloa ei tullut etsittyä.


NGC 7662 @ 357x: Selkeästi sininen, elliptinen ja rengasrakenne selvästi näkyvissä. Keskustan ympärillä tuttu C-muotoinen kirkastuma, joka "auki" luoteispuolelta. Ulopi rengas tasakirkkauksinen. Koillispuolella näkyvissä magnitudin 13.4 ja 14.7 tähdet. Keskustähti ei näkyvissä.



/Jaakko

Edit. Piirrokset lisätty.

Pekka Lehtelä

Viime yönä eli 27-28/2016 oli luvattu selkeää klo 00.00 alkaen mutta pilvessä oli ja Rauli-myrskyn jälkeen tuuli puhalteli vielä reippaasti. Klo 2 oli putki ja rensselit pihalla kun aukkoja alkoi pilviin ilmestyä mutta vasta klo 2.30 oli täysin selkeää ja Linnunratakin näkyi selvästi. Jotain tuli sentään katseltua: M31ja seuralaiset , M103 (tästä olen aina pitänyt), Perseuksen kaksoistähtijoukko,  St-2 OC, M33 kolmion galaksi ja Plejadit. Alunperin piti katsella Joutsenen kohteita mutta se oli jo metsätontillani hieman hankalassa paikassa puitten välissä joten jätin sen kohteet seuraavaan kertaan. Kun kello tuli 3.30 kärräsin vehkeet autotalliin ja vein assistenttini Lapinkoira Lissun tunnin lenkille ja ihastelin samalla selkeää taivasta ja matalalla olevia kohteita jotka pihallani eivät puiden takia näy. Mukava yö taas kerran tähtitaivaan alla.

Pekka

VP

Joo tässä pitäisi olla hieno havaintokertomus jota kirjoittelin 20 minuuttia. Firefox päätti sitten alustaa yhteyden juuri kun on olin lähettämässä viestiä.. :realmad:
Illan kohteina mm. M27, M57, M31, M32, M13, M45, C30, IC1318, sekä kaksoistähtijoukko.

"Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa."

-V

VeskuP

Kylläpä on porukalla alkanut kausi mukavasti, viimeisen päälle hienoja havaintoja!!! Jaakko pisti heti riman aika korkealle :shocked: Itse en pystynyt taaskaan valvomaan yhtään :realmad:

Kerran muuten kävi itselleni sama homma kun Villellä ja kyllähän se ottaa päähän, onneksi on kuitenkin nuo hienot kuvat :grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Pekka Lehtelä

Jaakko, Ville, Juha ja moni muu tekee havaintoja Pro-sarjassa, minä olen röpösien silmänpohjieni kanssa "keräilyerissä". :laugh:

Pekka

blaatu

#36
Pikkuisen kylmempi yö ja tarkentimen siirtopyörä lyö hammastangosta yli, lämpiminä iltoina moista klappia ei ollut! Muutoin tarttisin kyllä optisen kulmatähtäimen. Punapiste kelpaa vain pelkin silmin näkyville kohteille. Lisää mukavuustekijöitä: Suurempi halkaisija putkeen ja pari laajakulmaokulaaria...

Edit: Tarkentimessa pari ruuvia löysällä, klappi korjaantui kiristämällä ne. Laatuvaikutelmani bresser putkista hieman parani.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

jperala

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 29.08.2016, 19:53:43
Jaakko, Ville, Juha ja moni muu tekee havaintoja Pro-sarjassa, minä olen röpösien silmänpohjieni kanssa "keräilyerissä". :laugh:

Pekka

Ei pidä ottaa kilpailuna, kyllä täällä muutkin "keräilyerissä" pyörii. Tänään saattaisi olla pilkkupäivä :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Pekka Lehtelä

Lopetin kaiken kilpailemisen kun olin 30v ja nyt olen 58v ja viihdyn hyvin "keräilyerissä". Laittamalla tänne havaintoja helpommista kohteista koitan rohkaista muita tekemään samoin. Jokainen harrastaa omalla tavallaan/tasollaan ja hyvä niin, tuo keräilyerä juttu on ihan puhdasta huumoria.

Pekka

jperala

Pilkut kävin katsomassa, paras rykelmä oli jo katoamassa reunan taakse valitettavasti. Sitten tuli pilvet :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Pekka Lehtelä

Tarkennan vielä sen verran, että arvostan hyvin paljon Jaakon, Villen ja muiden taitavien havaitsijoiden piirroksia. Tuntuu minusta ihan käsittämättömältä kuinka voi nähdä noin hyvin yksityiskohtia havaittavasta kohteesta. Lisäksi tällaiset vähemmän taitavat havaitsijat, kuten minä, hyötyvät paljon hyvistä piirroksista kun etsii jotain uutta kohdetta. Etsittävän kohteen valokuvista ei ainakaan minulle ole kovin paljon hyötyä kun visuaalisesti tekee havaintoja mutta toisten piirroksien avulla olen löytänyt monta kohdetta joita muuten en olisi tunnistanut/löytänyt. Tähtitaivasta kuvaavat varmaan sitten hyötyvät katsellessaan toisten ottamia valokuvia. Yhteistyö kannattaa aina.

Pekka

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 01.09.2016, 00:22:25
Tarkennan vielä sen verran, että arvostan hyvin paljon Jaakon, Villen ja muiden taitavien havaitsijoiden piirroksia. Tuntuu minusta ihan käsittämättömältä kuinka voi nähdä noin hyvin yksityiskohtia havaittavasta kohteesta. Lisäksi tällaiset vähemmän taitavat havaitsijat, kuten minä, hyötyvät paljon hyvistä piirroksista kun etsii jotain uutta kohdetta. Etsittävän kohteen valokuvista ei ainakaan minulle ole kovin paljon hyötyä kun visuaalisesti tekee havaintoja mutta toisten piirroksien avulla olen löytänyt monta kohdetta joita muuten en olisi tunnistanut/löytänyt. Tähtitaivasta kuvaavat varmaan sitten hyötyvät katsellessaan toisten ottamia valokuvia. Yhteistyö kannattaa aina.

Pekka

Moi kaikki!

On todella ilahduttavaa saada tietää, että näistä visuaali/piirroshommistakin on joku vielä kiinnostunut, ja että näistä piirroksista on jollekin jotain hyötyä!  :azn:

Mutta tosiaan, sehän tässä harrastuksessa onkin hienoa, että tätä voi harrastaa juuri niinkuin tykkää, ja sellaisella intensiteetillä, joka itselle sopii.

Ja tosiaan, yritetään me visuaalihavaitsijat jatkaa tätä hienoa perinnettä, pidetään lippu korkealla!

PS. itsekin on tullut jo muutamana yönä tehtyä havaintoja, niistä tulee tänne tarinaa, kunhan vain ehdin kirjoittaa!

/Juha

VP

Itse teen niin kuvausta kuin visuaalihavaintoja, mutta koska tekniikka on sen verran kehittynyttä ettei putken vieressä tarvitse kokoaikaa päivystää voi sen ajan hyvin käyttää visuaalihavaintoihin. Suorastaan terapeuttista touhua kun ei ole paljoa mikä voi mennä vikaan laitteiston kanssa.

Kipinän visuaalihavaintoihin ja etenkin niiden piirtämiseen sain itseasiassa Aldebaranin blogia katsoessa. :wink:

-V

Saloja

Kuten jo Juha tuossa mainitsikin on mukavaa huomata, että visuaalipuolellakin vielä kiinnostusta löytyy. Tärkeintähän on juuri että itse nauttii omasta harrastuksestaan ja kuten Pekka sanoi, jokainen harrastaa omalla tasollaan ja hyvä niin. Muiden havaintojen näkeminen aina piristää omaakin harrastusta ja samalla motivoi toki kirjoittelemaan havainnoista tännekin kun niitä joku edes lukee!  Itse piirrosten tekeminen, skannaus ja havaintojen kirjoittelu on kuitenkin sen verran aikaa vievää puuhaa, että itse välttelen esim. piirrosten tekoa aika pitkälti ellen nyt tee nopeampi räpellyksiä suoraan kaukoputken ääressä ja skannaa niitä tänne. Yhteen havaintoon voi mennä aikaa tunteja alusta loppuun.

Summa summarum,  havaintoraportteja ja piirroksia rohkeasti vaan tänne lisää ja erityisesti esim. valokuvia havaintopaikalta olisi kiva nähdä! Voisimme varmasti Juhan kanssa laittaa pystyyn "Kauden DS -kohde - syksy" aiheen, jonka alle voisi kasata valokuvia, piirroksia ja ajatuksia kohteeseen liittyen.


/Jaakko

Oskari

Hienoja piirroksia Villeltä ja Jaakolta! :cool:

Viime yönä tuli taas katseltua joitakin kohteita sillä aikaa kun kamera kuvaili linnunrataa. :smiley: Putkena 355/1650 newtoni ja siinä Baaderin 8-24 mm:n zoom-okulaari.

M31. Andromedan galaksi on vähän turhankin iso kohde tälle polttovälille. Galaksin kiekon kokoa oli vaikea hahmottaa, kun ei kunnolla erottanut kuin kirkkaan keskustan. Vasta kun löysi satelliittigalaksit M32:n ja 110:n, alkoi päästä kärryille. Yritin saada kiekosta edes jotain yksityiskohtia erotettua, mutta ei niin mitään.

M57, eli Lyyran rengassumua on hieno. Vähän syaanin värinen rinkula. :smiley: Muoto erottui todella hyvin. Rengas on vähän "venähtänyt", kirkkaat reunat ja selvästi tummempi keskusta. Tätä olisi kiva katsoa jonkin suotimenkin läpi joskus.

M27. Nostopainosumu. Muutaman viikon takaisen havaintoyrityksen jälkeen oli jopa pieni yllätys, miten kirkas tämä onkaan! Tämäkin vaikutti ehkä aavistuksen syaanin väriseltä. Vähän vaikea vertailla, mutta mielestäni ei ihan yhtä värikäs kuin M57, mutta ei kyllä täysin väritönkään.

NGC 7662. Selvästi sinertävä kiekko. Jotain kirkkausvaihteluja pystyin mukamas erottamaan, mutta jos jotain olisi pitänyt piirtää, niin mitähän olisi paperille tullut. :tongue: Ehkä UHC-suodin tms. olisi auttanut?

M34. Pieni nostopainosumu. Uusi tuttavuus minulle. Aika erikoisen näköinen. Pitkän laatikkomainen pötkylä, jonka toinen pää selvästi kirkkaampi - tai siltä se näytti :cheesy: Vasta kun katseli tästä otettuja kuvia, ymmärsi miksi tätä kutsutaan pieneksi nostopainosumuksi. :smiley:

M13. Vau! Tähtijoukkoja on todella mukava katsoa isolla peilillä! Vaikka suurennos on luokkaa x200, niin tähdet on silti teräviä. Mersunmerkkiä ei vieläkään löytynyt... :rolleyes:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM