Apua newtonin "elvyttämiseen"

Aloittaja Lamont, 24.07.2016, 19:43:19

« edellinen - seuraava »

Lamont

Eli lyhyesti: ostin saksasta käytetyn gso:n 750/150 putken ja sitä ei saa tarkennettua mitenkään. 10mm- , 25mm okulaarin, 2x barlown (kaikki skywatcherin halpiksia) sekä 1000d:n kanssa yrittänyt ja kaikissa noissa pitäisi mielestäni backfocusta saada lisää, 25mm okulaarilla focal plane(?) on noin 2cm focuserin yläpuolella kun kohteena on kuu. Alkuun ajattelin että tottakai se on kollimoinnista kiinni, mutta kun silmämääräisesti kollimointi ei auttanut yhtään ja laserkollimaattorihankinnan jälkeen oli tilanne täysin sama, niin jotain muuta on keksittävä.

Tuossa putkessa oli myyntikuvassa kiinni mikrotarkennin (joka oli yksi syy miksi tuon ostin), mutta se ei kuulunutkaan kauppaan (ja kyllä, siellä se ilmoituksen lopussa luki, mutta saksan taitoni eivät ostohuumassa siihen riittäneet), focuserin kohdalla oli kahdeksan reikää ja focuserin ruuvipussissa oli mukana viisi ohutta prikkaa, noista rei'istä vain neljään tuo mukana tullut focuseri sopi ja laitoin neljään ruuviin putken sisäpuolelle prikat, mutta yksi jäi siis yli ja mietinkin että voisiko se kallistaa focuseriä sopivasti että tarkennus olisi mahdollista, hylkäsin tämän ajatuksen kuitenkin, sillä nuo prikat on vain puolen millin paksuisia ja en tiennyt mihin ruuviin sen olisin laittanut. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ajattelin sitten että voisin tehdä puusta aluslevyn tuon focuserin alle, jotta saisin backfocusta lisää, hieman luettuani tulin kuitenkin siihen tulokseen että dslr kameran pitäisi nimenomaan olla lähempänä apupeiliä eikä kauempana. Joten vaihtoehtoina olisi putken sahaus lyhyemmäksi tai apupeilin ja focuserin siirtäminen. Tänään sitten oppimismielessä irrotin pääpeilin (hyvässä kunnossa itse peili oli) ja tämän pääpeilin kiinnikkeiden kohdallekin oli porattu kolme lisäreikää ja itse pääpeili oli kiinni putkessa vain kahdella ruuvilla jotka sai melkein sormin auki. Putken sisäpuolelle olikin laittettu teipillä kiinni kaksi ohutta mutteria jotka kyllä hoiti hommansa mutta ei mitenkään luotettavan oloisesti. Sitten sain päähäni mitata tuon putken ensimmäistä kertaa ja sehän olikin vain vajaan 68cm eli sitä on jo lyhennetty aiemmin, vai ilmoitetaanko nuo mitat jotenkin eri tavalla?

Eli mitä minä nyt voin tehdä? Lyhentää lisää vai se noin 3cm aluslevy focuserin alle? Tarkoitus olisi niin visuaali kuin kuvauskäyttöön tuo putki valjastaa, mutta minimibudjetilla.

Ja melkein sama putki kuin tämä siis kyseessä, eri värisellä focuserilla vain, 2' grayford kuitenkin

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p26_GSO-6--F-5-Newton-Reflektor-OTA-150-750-mm---2--Crayford.html

jperala

Yleensä peiliä siirretään lähemmäs focuseria että tarkennus saadaan toimimaan. Riippuen kiinnityksestä helpommillaan kolme reikää putkeen, näin sitä voi siirrellä sitten visuaalikäyttöä varten.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

VP

Toinen vaihtoehto on ostaa loittorenkaita. Kovin painavaa kuormaa ei kannattane kyllä kauas putkesta ripustaa niiden varaan.

-V

Lamont

Lainaus käyttäjältä: jperala - 24.07.2016, 19:54:14
Yleensä peiliä siirretään lähemmäs focuseria että tarkennus saadaan toimimaan. Riippuen kiinnityksestä helpommillaan kolme reikää putkeen, näin sitä voi siirrellä sitten visuaalikäyttöä varten.

Mutta kun minun mielestä tuota peiliä on jo siirretty ja liikaa ja peruuttamattomasti. Minun "tieto" perustuu ohjeeseen, jonka joku cloudynights käyttäjä kirjoitti jollekin toiselle, jolla oli sama ongelma, eli peiliä tulisi siirtää 2 tuumaa riittävän backfocusin saavuttamiseksi ja tätä on jo siirretty 7 senttiä. Onhan näitä olemassa myös 600/150 versioita ja tuo kuulostaakin tällä hetkellä parhaimmalta suunnitelmalta.

Ainut vaan että pitäisi varmaan melko suoraan tuo sahata ja en omista kuin rautasahan terän ja reikienkin poraaminen on vähän niin ja näin noilla minun terillä. Onko kellään tietoa millä nimellä kutsutaan sellaisia muttereita joita kutsutaan englanniksi nimellä "blind well nut", kun mietin että eikös niillä saisi tuon pääpeilin kiinnikkeen tukevammin putkeen kiinni?

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 24.07.2016, 20:28:56
Toinen vaihtoehto on ostaa loittorenkaita. Kovin painavaa kuormaa ei kannattane kyllä kauas putkesta ripustaa niiden varaan.

-V

Mietin myös, että sorvaisin puusta pidemmän 2' -> 1'25 adapterin tuon nykyisen tilalle, mutta siinäkin tuli mieleen se että kameran kennon pitäisi olla lähempänä apupeiliä eikä kauempana, voin olla kyllä väärässäkin ja jos näin on niin sittenhän tuo olisi helpoin ja halvin tie, kun nuo kaupalliset loittorenkaat kuitenkin aika kalliita on. Ja kaiken lisäksi sen pitäisi hyväksyä myös okulaarit.

jperala

Lainaus käyttäjältä: Lamont - 24.07.2016, 21:00:49
Mutta kun minun mielestä tuota peiliä on jo siirretty ja liikaa ja peruuttamattomasti. Minun "tieto" perustuu ohjeeseen, jonka joku cloudynights käyttäjä kirjoitti jollekin toiselle, jolla oli sama ongelma, eli peiliä tulisi siirtää 2 tuumaa riittävän backfocusin saavuttamiseksi ja tätä on jo siirretty 7 senttiä. Onhan näitä olemassa myös 600/150 versioita ja tuo kuulostaakin tällä hetkellä parhaimmalta suunnitelmalta.

Ainut vaan että pitäisi varmaan melko suoraan tuo sahata ja en omista kuin rautasahan terän ja reikienkin poraaminen on vähän niin ja näin noilla minun terillä. Onko kellään tietoa millä nimellä kutsutaan sellaisia muttereita joita kutsutaan englanniksi nimellä "blind well nut", kun mietin että eikös niillä saisi tuon pääpeilin kiinnikkeen tukevammin putkeen kiinni?

Mietin myös, että sorvaisin puusta pidemmän 2' -> 1'25 adapterin tuon nykyisen tilalle, mutta siinäkin tuli mieleen se että kameran kennon pitäisi olla lähempänä apupeiliä eikä kauempana, voin olla kyllä väärässäkin ja jos näin on niin sittenhän tuo olisi helpoin ja halvin tie, kun nuo kaupalliset loittorenkaat kuitenkin aika kalliita on. Ja kaiken lisäksi sen pitäisi hyväksyä myös okulaarit.

Siis olet itse lyhentänyt jo putkea liikaa vai siirtänyt ainoastaan peiliä ? jos näin niin ainoa vaihtoehto hommata korotuspaloja focuseriin ja toivoa parasta.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

blaatu

Tämän ketjun alkuosa kuulostaa hyvältä sekaannukselta. Ennen mitään toimia olisi kyllä hyvä selventää joitakin juttuja!

1. Et ole siis onnistunut fokusoimaan. Tarkoittaako tämä visuaalista katselua okulaarin läpi? Onnistuuko fokusointi/visuaalinen katselu jos käsin pitelet okulaaria kauempana putkesta?
2. Miten aiot valokuvata, okulaarin läpi vai  kiinnittämällä kameran suoŕaan tarkentimeen so ilman okulaaria?
3. Onko sinulla jalusta jossa on kääntömottori? (vaikuttaa valokuvaamisen järkevyyteeen)
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

JuhaPka

Minulla löytyy samanlainen putki ja  tarkennusten kanssa ei ole ollut mitään ongelmia visuaalissa katselussa eikä Canonilla  kuvattaessa.......
Ongelma johtunee noista muutoksista, mitä putkeen on tehty....

Lamont

Lainaus käyttäjältä: jperala - 24.07.2016, 21:05:06
Siis olet itse lyhentänyt jo putkea liikaa vai siirtänyt ainoastaan peiliä ?

En, kun ostin tuon 750/150 nimellä ja sillä edellisellä omistajalla oli eri focuseri siinä kiinni mikä siinä nyt on ja nyt mittasin tuon niin se olikin 67.8 cm eli sitä on käsittääkseni se aiempi omistaja lyhentänyt, varmaankin juuri sen focuserin vaihdon takia ja sitten kun tuon myi niin ei tarkistanut että homma toimii vielä alkuperäisellä focuserillakin. Helppo tuonne väliin olisi varmaan 7 cm edestä jotain laittaa ja katsoa auttaako, mutta kun se kollimointi mahdollisuus pitäisi säilyä niin muuta ei nyt tule mieleen kuin tuon putken lyhentämisen tuohon 60cm asti jos sekään nyt sitten auttaa.

Pahoittelut sekavasta kirjoitustavasta, yritin/yritän pitää kirjoitukset lyhyinä ja selkeinä mutta seikkoja ja ideoita on paljon mitä haluan kertoa

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 24.07.2016, 21:11:56
Tämän ketjun alkuosa kuulostaa hyvältä sekaannukselta. Ennen mitään toimia olisi kyllä hyvä selventää joitakin juttuja!

1. Et ole siis onnistunut fokusoimaan. Tarkoittaako tämä visuaalista katselua okulaarin läpi? Onnistuuko fokusointi/visuaalinen katselu jos käsin pitelet okulaaria kauempana putkesta?
2. Miten aiot valokuvata, okulaarin läpi vai  kiinnittämällä kameran suoŕaan tarkentimeen so ilman okulaaria?
3. Onko sinulla jalusta jossa on kääntömottori? (vaikuttaa valokuvaamisen järkevyyteeen)

1. 25mm okulaarilla fokuspiste on noin 2 cm ylösruuvatun focuserin yläpuolella, kamerasta ei tietoa missä fokuspiste on

2. Suoraan tarkentimeen t2 adapterilla ja joko tuolla 2x barlowlla tai ilman, miten vain focus riittää, mielummin tottakai ilman

3. On jalusta eq5 goto, mutta se on sitten ihan toinen aihe kunhan saan ensin tämän putken kuntoon, kun senkin ostin käytettynä ja vielä en ole saanut sitä edes kääntymään, virrat sain kyllä 8:lla sormiparistolla mutta ei riittänyt voima kääntämiseen.

jperala

Eli myyty lyhennetty putki ja jätetty kertomatta asia ? no varmaan menee focuseri pään rakenteluksi, älä nyt enään lyhentele sitä.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

VP

Kokeileppa nyt ensialkuun kokeilla laittaa okulaari kiinni ja katso esim. päivänvalossa minne se tarkentuu. Nyt tuntuu olevan ainekset jo melko sekavaan soppaan. :smiley:

Jos se tarkentuu liian lähelle, sanotaan nyt vaikka että kauimmillaan 20 metrin päähän tarvitset lyhyemmän tarkentimen tai joudut siirtämään pääpeiliä. Kuvauskäyttöön ei kannata ostaa halpaa tarkenninta, uskoisin että joudut sen joka tapauksessa uusimaan ennen pitkää.

Jos tarkennus ei kauimmillaankaan yltä lähelle ääretöntä tarvitset loittorenkaita. Koita alkuun vaikka siirtää okulaaria kauemmas tarkentimesta käsin.

-V

Lamont

Lainaus käyttäjältä: jperala - 24.07.2016, 21:29:16
Eli myyty lyhennetty putki ja jätetty kertomatta asia ? no varmaan menee focuseri pään rakenteluksi, älä nyt enään lyhentele sitä.

Juurikin noin. Tuosta focuserinkin lyhentämisestä luin, mutta tuntuu että se on tällä hetkellä peilien kanssa arvokkain osa tuosta putkesta niin en haluaisi siihen kajota. Onko mahdottomuus että 750mm putkelle tarkoitetut peilit ei toimisi 600mm putkessa? Onko siinä 150/600 versiossa sitten eri kokoinen apupeili kun pääpeilit on ainakin samankokoiset? Ja onko se niin että jos okulaaria nostamalla saa tarkennuksen kohdalleen niin kameraa laskemalla saa tarkennuksen kohdilleen vai pitääkö kameraakin nostaa? Kameran ollessa kiinni rullasin kyllä koko matkan focuseria, mutta en pysty sanomaan kumpaan suuntaan se tarkentui, niin kaukana se fokuspiste on jompaankumpaan suuntaan.

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 24.07.2016, 21:50:51
Kokeileppa nyt ensialkuun kokeilla laittaa okulaari kiinni ja katso esim. päivänvalossa minne se tarkentuu. Nyt tuntuu olevan ainekset jo melko sekavaan soppaan. :smiley:

Jos se tarkentuu liian lähelle, sanotaan nyt vaikka että kauimmillaan 20 metrin päähän tarvitset lyhyemmän tarkentimen tai joudut siirtämään pääpeiliä. Kuvauskäyttöön ei kannata ostaa halpaa tarkenninta, uskoisin että joudut sen joka tapauksessa uusimaan ennen pitkää.

Jos tarkennus ei kauimmillaankaan yltä lähelle ääretöntä tarvitset loittorenkaita. Koita alkuun vaikka siirtää okulaaria kauemmas tarkentimesta käsin.

-V

Olen yrittänyt 25mm okulaarilla tarkennella puihin mitkä on noin 10-50 metrin päässä ilman tulosta, okulaaria nostamalla tarkentimesta saa tarkan kuvan noin 2-5 cm tarkentimen yläpuolelta ja kuu tarkentuu 2 senttiä ylös ruuvatun focuserin yläpuolella. Kun 25mm okulaari on kiinni focuserissa tarkennusta ei saa kohdilleen olipa kohteena puu tai kuu, kameran fokuspisteesta ei tietoa.

blaatu

Luulisin että putki on aivan kelvollinen ja alkuperäisillä mitoillaan. Eikös nimenomaiset valokuvausputket, niinkuin tämä GSO,  tehdä tarkoituksella niin, että visuaalinen katselu aina tarvitsee jatkoholkin tarkentimeen. Ja näin sen takia että kameran kanssa operoitaessa tarkentimen ja kameran väliin mahtuisi kaikki tarpeellinen lisävaruste, so suodatin, dispersiokorjain, komakorjain, polttovälin pidentäjä yms. Jos kuvailee ilman noita kuvan parantimia niin kamerakin saattaisi tarvita kiinnittää jatkoholkin kanssa.

Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin...
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Oskari

Lainaus käyttäjältä: Lamont - 24.07.2016, 21:25:19
En, kun ostin tuon 750/150 nimellä ja sillä edellisellä omistajalla oli eri focuseri siinä kiinni mikä siinä nyt on ja nyt mittasin tuon niin se olikin 67.8 cm eli sitä on käsittääkseni se aiempi omistaja lyhentänyt, varmaankin juuri sen focuserin vaihdon takia ja sitten kun tuon myi niin ei tarkistanut että homma toimii vielä alkuperäisellä focuserillakin. Helppo tuonne väliin olisi varmaan 7 cm edestä jotain laittaa ja katsoa auttaako, mutta kun se kollimointi mahdollisuus pitäisi säilyä niin muuta ei nyt tule mieleen kuin tuon putken lyhentämisen tuohon 60cm asti jos sekään nyt sitten auttaa.
Ethän nyt sekoita polttoväliä ja putken pituutta keskenään? Tuo 750 on siis putkesi polttoväli ja sen tuubin pituus on jotain muuta. Voi ihan hyvin olla ettei putkea ole lyhennetty ollenkaan. :smiley:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

VeskuP

Just olin naputtelemassa samanmoista viestiä...mulla toi 150/750 Skywatcher on kutakuinkin 68cm pitkä...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VP

Lainaus käyttäjältä: Lamont - 24.07.2016, 22:04:16Olen yrittänyt 25mm okulaarilla tarkennella puihin mitkä on noin 10-50 metrin päässä ilman tulosta, okulaaria nostamalla tarkentimesta saa tarkan kuvan noin 2-5 cm tarkentimen yläpuolelta ja kuu tarkentuu 2 senttiä ylös ruuvatun focuserin yläpuolella. Kun 25mm okulaari on kiinni focuserissa tarkennusta ei saa kohdilleen olipa kohteena puu tai kuu, kameran fokuspisteesta ei tietoa.

Eli tarvitset loittorenkaan / renkaita. Okulaaria täytyy saada kauemmas tarkentimesta jotta se tarkentuisi. Myöskin kameran tarkennuspiste selviää helpoiten kokeilemalla.

-V