Nikon D5100ac (Astrocool)

Aloittaja Kuulapaa, 02.06.2016, 09:53:59

« edellinen - seuraava »

wm-x

Nyt tuli uusi elementti. Vaikuttaa ainakin laadukkaammalta.

JuhaPka

Pitäisi olla laadukas , käytössä samalaisia...........

wm-x

Tuntui että nopeammin kylmenee tuolla. Voin kuvitellakkin.

Alla ilman eristystä parin minuutin pikatesti. Kyllä se kylmä menee tuolta näköjään kennolle asti  :azn:.  Illalla pidempi testi eristyksien kanssa. Täytyy kyllä olla tyytyväinen, iso kiitos kuulapäälle ohjeesta  :azn:


Kuulapaa

Kiva kuulla että olet tyytyväinen. Sama jäähdytystapa toimii sitten myös D600:n kanssa. Niitä saa edullisesti ja täyskenno jäähdytettynä on aikamoinen värkki jos nälkä kasvaa syödessä!

No, nyt vaan odotellaan että illat pimenee - olipahan muuten aika sadistisesti sanottu näin kesän keskellä :huh:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Viikonloppuna yöllä näin jo muutaman tähden. Mietin että mahtaisiko guide kamera ne nähdä, pääsisi jalustaa säätämään.

einari

Vuonna 2010 28.6. sain kuvattua mag 15 tähtiä - tosin C8-putkella mutta uskoisin että pienemmälläkin onnistuu.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4554.msg57447#msg57447
___
Tapio

wm-x



Eristyksien kanssa tuonne 8 asteen hujakoille nopeasti laskee. Sitten hitaammin. Autotallissa n. 21 astetta lämmintä. Tuon isomman siilin kanssa mahtuisi useampikin tuuletin tuohon. Nyt puhaltaa ulospäin, kumpi suunta on parempi? Siiliin päin vai pois päin?

Edit: Laitoin tuonne nyt ihan tavallista pii tahnaa kun en jaksanut erikseen tilailla muuta ja tuolla partcolla ei ollut tarjolla parempaa. Uskon että tässä käytössä toimii tarpeeksi hyvin. Haen riittävää jäähdytys tehoa, jos tuossa alle 10 asteessa saisi pidettyä nyt syksyllä.

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 18.07.2016, 23:32:06
Tuon isomman siilin kanssa mahtuisi useampikin tuuletin tuohon. Nyt puhaltaa ulospäin, kumpi suunta on parempi? Siiliin päin vai pois päin?

Menee fluidistiikan puolelle ja se (myöskään) ei ole ihan ominta alaani, mutta kuvittelisin että puhaltamalla ilmaa kennoa vasten sen saisi pidettyä pidempään kontaktissa helojen kanssa vs. tilanne nyt, jossa propeli yleensä imee ilmaa pienimmän vastuksen kautta (heti tuulettimen reunan jälkeen). Toinen vaihtoehto voisi olla kattaa pari senttiä tuosta tuulettimen reunan ympäriltä ja katsoa muuttuuko tilanne. Todennköisesti lämpökuorma on kuitenkin niin pieni ja jäähdyttävä ilma kuvaustilanteessa sen verran viileää, että sillä ei ole loppupeleissä hirveästi merkitystä.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Pitää testailla mitä tapahtuu jos tuon kääntäisi. Ohjasin lisää amppeereja tuolle pwm säätimelle, niin tuo peltier alkoi lämpeämään enemmän. En uskaltanut koittaa miten jäähdytystehon käy. Kannattaako minun ohjata vain tuo 6A pwm kautta peltierille? Osaako se ottaa enemmän kuin tuon 6A, jos sille syöttää?

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 22.07.2016, 23:32:11
Pitää testailla mitä tapahtuu jos tuon kääntäisi. Ohjasin lisää amppeereja tuolle pwm säätimelle, niin tuo peltier alkoi lämpeämään enemmän. En uskaltanut koittaa miten jäähdytystehon käy. Kannattaako minun ohjata vain tuo 6A pwm kautta peltierille? Osaako se ottaa enemmän kuin tuon 6A, jos sille syöttää?

Onko sinulla käytössä jokin säädettävä teholähde? Millä jännitteellä ajoit sitä?

Peltierille joko yksinään tai PWM:n perässä voi syöttää ns rajoittamaton virta, eli ajaa sitä jännitteellä ja antaa sen komponentin ottaa sen mitä se haluaa. Kunhan vain käyttöjännite/teho on osien speksien rajoissa sekä jäähdytys kunnossa (ja säätää jäähdytysteho PWM:llä).

Oletan että ajat PWM+peltier yhdistelmää 12V:lla, jolloin maksimivirta on siellä jossain 4 - 4,5A nurkilla. Tämä on mitattu havalla kiinalaisella elementillä, mutta oletan osien olevan kutakuinkin samanlaisia. Partco:n peltierillä on jännitteenkestoa 16V nurkille, mutta siellä se hörppää jo enemmän virtaa (max 6,4A voi ylittyä ja teho samalla) ja vastaavasti sekä jäähdyttää että kuumenee enemmän. Maksimitehoa et kuitenkaan tarvitse tässä käyttötarkoituksessa ja 12V jännitteellä voit ajaa yhdistelmää ilman huolta kärähtämisestä tms.







Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Ei ole säädettävä. Laitoin vaan 6A 12V ja 2.25A 12V yhteen.  Käytin pwm säädintä samalla virranjakajana lämpötilanäytölle ja tuulettimelle. Olisiko järkevämpää käyttää tuota pienemmällä amppeerimäärällä?

Kuulapaa

Tuo 12V 6A linja on ihan sopiva.
Käytä sillä vaan, koska jos laitat pelkkään 2,25A linjaan niin ylikuormitat sitä sitten täydellä teholla. Virtalähde ei välttämättä kyykkää siihen, mutta käy kovemmilla kierroksilla kuin mitä tuolle linjalle on määritetty ja joku paikka saattaa lämmetä virtalähteessä.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Meniköhän pwm säätäjä sököksi. 7 Voltin jälkeen kyykkää, eli ei anna mitään ulos. Hyvin hitaasti pitää nostaa tuonne 7V astikkin tai voltit tippuu heti.
Edit: vai olisikohan tuo virtalähteestä johtuvaa? Eli pwm ottaisi enemmän mitä tuolla virtalähtwellä on antaa ja kyykkää tällöin?

Tässä kuitenkin kuva valmiista kamerasta. Painoa 800g, onko liikaa?


wm-x

Laitoin tuon pwm 12V 8A virtalähteeseen niin alkoi toimia.

wm-x

Vielä palatakseni tuohon iso arvoon. Olen nyt useampana iltana selaillut nettiä käyden kiinalaisilta sivuilta, jenkki foorumille asti. Etsimässä "totuutta" tuosta iso arvon vaikutuksesta. Siis omassa mielessä aina ollut iso arvon ja gainin yhteys piti saada kumottua täydellisesti. Sekä yksittäisten subien suhteellinen pimeys verrattuna loppukuvaan. Mutta kun mukaan laskee tuon dynaamisen alueen ja kaivon syvyyden olen nyt vakuuttunut tuosta iso200, jopa iso100 käytöstä.
Aivan niinkuin kuulapää on täällä maininnut. Oma mieli kaipasi hieman selvittelyä vielä.

Näyttäisi siltä että vaikka nikon 5100 on ns. 2. sukupolvea niin tuo kenno on vahvasti 3. sukupolven isoless kenno.

Edit: Vaikka kameran saaminen "astrokameraksi" vaatiikin hieman näpertelyä, niin näen ehkä perinteisten astrokameroiden ja dslr kulkevan rinnakkain pitkän aikaa vielä. Huolimatta asi 1600 alkaneesta kehityksestä ccd ja dslr ristetykseen :azn:.
Tämä aihe näyttää olevan aika tulenatka ainakin ulkomaisilla foorumeilla ja jakaa mielipiteitä vahvasti.

Tälläiset budjetti harrastajat niinkuin minä saamme rahalle parhaiten vastinetta modatulla dslr:llä. Nyt alkoi itselläkin uuden d5100 metsästys ja sen kennon yritän hioa mono-kameraksi. Nykyinen jäähdytetty d5100 on maksanut minulle, kamera ja modaukset mukaanlukien 95 euroa. QE taitaa tässä olla 51%.
http://www.sensorgen.info/NikonD5100.html