Nikon D5100ac (Astrocool)

Aloittaja Kuulapaa, 02.06.2016, 09:53:59

« edellinen - seuraava »

Kuulapaa

Sitä juuri pohdin ettei sieltä vaan lähde jotain tarpeellista.

Ajatus ei sinänsä ollut minulle uusi, sillä olen yhdestä elementistä tasoittanut harjanteet kokonaan pois, mutta niistä on mielestäni enemmän hyötyä pitämään jäähdytyssilta paikoillaan.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Hyvä kun oli väärinkäsitys, ei tuota mielellään olisikaan jyrsinyt.

Jyrsimisestä tuli mieleen, kun sanoit että tuota lämpötila anturia ei saa kokonaan tuonne alle niin sillehän voisi jyrsiä paikan tuohon kupariin? Se siis ilmeisesti tulee tuon kuparin ja kennon takaosan väliin?

ollia

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 07.06.2016, 08:29:09
Jimmsiltä löytyy lämpöä johtavia liimoja, joilla peltierin saa kiinnitettyä lämpösiltaan:
http://www.jimms.fi/fi/Product/Show/6926/alumina-adhesive/arctic-silver-arctic-alumina-adhesive-lampoliima
http://www.jimms.fi/fi/Product/Show/57988/silver-adhesive/arctic-silver-arctic-silver-thermal-adhesive

Kuten lämmönsiirrossa yleensä, kontaktivälin/liimakerroksen tulisi olla mahdollisimman ohut.

Näistä lämpötahnoista voisin vähän muutaman sanan sanoa kun itseltä löytyy kokemusta extreme ylikellotuksesta erinäisillä laitteilla, tahnoilla jne. (erinäisistä kompura jäähdytyksistä 0C:n ja -50C:n välillä ja nestetypestä).

Arctic silveriä ei kannata käyttää mihinkään alle 0C:n juttuihin, pahemmilla pakkaslukemilla se alkaa pahasti kovettua ja halkeilla huonontaen kontaktia jäähdytyksen ja jäähdytettävän pinnan välillä. Se on suunniteltu vaan huonelämpötila käyttöön.

Yleisimmät tahnat jota suositellaan ns. sub-ambient ylikellotukseen (jolla siis vaan nyt tarkoitetaan kylmää, tai alle 1C käytännössä) on joko Arctic ceramique 2 (halvempaa ja paremmin saatavilla mutta hankalaa työstää jos haluaa irrottaa jäähdytyksen jäähdytettävästä esineestä sillon kun molemmat ovat viileitä) tai GELID gc extreme (kaiken parasta tavaraa jota rahalla saa kylmiin lämpötilohin a pysyy mukavan notkeana kylmässäkin). Oma kuva GC extreme kerroksesta kupari tasolla joka on kestänyt suunnilleen -180C : https://c1.staticflickr.com/3/2874/10866707784_319ee35d9b_k.jpg hyvin tasainen kerros ja ei murtumia (keskiosa jäi prosessoriin kiinni mutta ihan yhtä tasaista siinäkin)

Tuo GC extreme pitää käytännössä ostaa ebaysta viimeksi kun tarkistin ja se on vähän kallista mutta jos nyt oikeasti haluaa hifistellä niin kannattaa sen lämpötahnankin kanssa hifistellä  :laugh:
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

wm-x

Liimako tuo, vai onko se pelkkä tahna?

ollia

Nuo mainitsemani ovat pelkkiä tahnoja, eli korvauksena noille linkatuille tahnoille.

(en siis tiedä että onko nuo tahnat enään relevantteja ollenkaan tässä keskustelussa kun vain ekaa sivua vasta silmäilin.)
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

wm-x

Nyt alkaisi olla kaikki muut osat kasassa paitsi se säädin. Tuota extreme tahnaa sai jimssiltä kohtuulliseen hintaan joten otin sitä.

Huomenna jos aikaa riittää niin jyrsimellä tuo kupari oikean malliseksi.

Tässä jäähdytin paketti kokonaisuudessa. Tuon tarkoitus siis ilmeisesti puhaltaa kylmää ilmaa tuolta ison tuulettimen puolelta. Nuo osat lähtevät kokonaan pois ja tuo peltier elementti sekä pieni siili+tuuletin tukevat kupariin kiinni.

Edit: Vai tarvitseeko tuota puhallinta? Aloin miettimään jos se täristää? Lisätään vielä että koko paketilla hintaa hieman yli 10euroa ebaystä, toivottavasti on jotain laatu kontrollia tehty noille osille ... nuo jää onneksi kameran ulkopuolelle joten helppo vaihtaa.


Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 29.06.2016, 23:53:49
Edit: Vai tarvitseeko tuota puhallinta? Aloin miettimään jos se täristää? Lisätään vielä että koko paketilla hintaa hieman yli 10euroa ebaystä, toivottavasti on jotain laatu kontrollia tehty noille osille ... nuo jää onneksi kameran ulkopuolelle joten helppo vaihtaa.

Joo, kyllä mä olen aika varma että siellä on ollut iso delegaatio tutkimassa toleransseja ja antamassa QC-serttejä, hintaa kuitenkin kymppi ;)
No, jos totta puhutaan niin halvallakin saa toisinaan riittävän hyvää ja ylipäätään projekti on vahvasti budjettihenkinen.

Tuuletin on hyvä olla koska siilin massa on aika pieni. Ei sitten heti pala pilalle jos vahingossa jää täysille. Tuossa kannattaa nyt oikeastaan tunnustella kädessä, että täristääkö se tuuletin vai ei. Tokkopa se ihan mahdottomasti noin pienenä vispaa.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

#37
Ohjain löytyi myös postilaatikosta. Nyt olisi kaikki osat.

Onko vielä ohjeita tulossa?

Edit: typo.

wm-x

Kuparilevy muodossa:


Tulostui muuten 2:1 tuo malli. Voi olla tietokoneessa/käyttäjässä vikaa.

wm-x

Jos viikonloppuna koittaisi rakennella, vähän jännittää miten onnistuu. Mites tuo rungon leikkaus, vaikka kyllä se sitten näyttää mistä otetaan kun saa palikat paikalleen. Laittaisiko sen lämpöanturin siihen epoxin alle?

wm-x

Testailin tuota peltieriä. Ilman eristyksiä tippui kuparin lämpötila 22,5 ->15-16 asteeseen. Aika paljon lämpöä tuo tuottaa, pieni siili käy n. 45 asteessa. Itse peltierin reunat olivat eristettyinä, ettei lämpöä pitäisi päästä "vuotamaan" kupariin.
Nyt tietysti lämpöä tulee sisäilmasta kupariin, paljonkohan tuo eristys vaikuttaa tilanteeseen? Mietin vain onkohan tuo minun peltier laatta ihan käypä tuohon hommaan jos pitäisi lähelle 0 astetta päästä.

edit: mittasin vielä itse peltierin pinnalta lämpötilan täydellä teholla, se laski 1,5 asteeseen. Oletin että se menisi jopa pakkasen puolelle. Onkohan tuo ihan kunnollinen?

wm-x

Kuparinen lämpösilta ja lämpötila-anturi on asennettu ja kamera toimiikin vielä. Osaamattomalta meni sellainen 3,5 tuntia operaatiossa. Eristykset vielä uupuvat ulkopuolisilta osilta.

Muutama kuva:




wm-x



Kaikki tuntuu edelleen toimivan. Nyt pitää eristää ja laittaa peltier sekä siili/tuuletin kiinni. Sitten päästään kokeilemaan miten hyvin tuo kenno jäähtyy. Hyvä tunne jo kun kamera toimii ja kuoret ovat kiinni. Reilusti on nyt tuolla sisälläkin kumimaalia, toivotaan ettei kondensoi kovin pahasti, tai ainakaan vääriin paikkoihin.

Kuulapaa

#43
Olen ollut reissussa enkä siksi ole ehtinyt kirjoitella. Mutta hyvältä tuo näyttää ja vielä toimiikin  :smiley:

Jäähdytysteho vaikuttaisi ihan riittävältä. Ympäristö on kotimaisissa kuvausolosuhteissa harvoin edes kymmenen asteen yläpuolella ja pitkässä ajossa ei ole tarpeen käyttää kovin suuria jäähdytystehoja. Kondensio tosiaan muodostuu ongelmaksi kovilla jäähdytystehoilla, mutta siihen löytyy lääke; Argon.

Ei kuitenkaan mennä vielä siihen, se alkaa olla jo aikamoista hifistelyä  :wink:

EDIT: No joo, nyt kun mainitsin niin kertakäyttöpullossa saa sekä DSLR että CCD/CMOS kameran täyttämiseen.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Pitäisi varmaan olla ilmatiivis tuo kamera että saisi kaasun pysymään tuolla. Tilasin kuitenkin partcolta uuden peltier elementin, saatoin kärväyttää tuon olemassaolevan  :cheesy: