Pappiksen C6 F/5 Newton

Aloittaja Pappis, 25.05.2016, 14:43:21

« edellinen - seuraava »

Pappis

En nyt vielä osta uutta tarkenninta. Yritän purkaa, putsata, rasvata, ja säätää tuon nykyisen uudelleen. Ja ehkä jopa jotain tuunailuakin, jos ja kun löydän sopivia materiaaleja.

Pappis

Tarkennin säädetty tiukemmaksi. Klappi hävisi, mutta tilalle tuli ajoittainen takeltelu. Purku, putsaus jne. on sille pakko näköjään tehdä. Ja kyllä silla kuitenkin saa tarkennuksen "sinnepäin" kun jaksaa sahata edestakaisin... En kylläkään enää yhtään ihmettele mikrotarkentimien suosiota!


jperala

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 13.06.2016, 21:42:27
Tarkennin säädetty tiukemmaksi. Klappi hävisi, mutta tilalle tuli ajoittainen takeltelu. Purku, putsaus jne. on sille pakko näköjään tehdä. Ja kyllä silla kuitenkin saa tarkennuksen "sinnepäin" kun jaksaa sahata edestakaisin... En kylläkään enää yhtään ihmettele mikrotarkentimien suosiota!

Kyllä se vain helpottaa elämää hyvälaatuinen ja toimiva tarkennin :) se pitää vaan itse todeta.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Pappis

Tarkentimen ja putken tuunaus- sekä flokkausmateriaalit on hankittu. Toimituksia odotellessa...

Jos tarkennin ei selvästi parane, on pakko miettiä vaihtoa Crayfordiin.

MikaHoo

Piti laittaa tilaukseen kun halvalla sai eli firstlightsopticsilla putki 89£.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

Pappis


Pappis

#21
Kaluston kesätuunaus etenee...

Purin tarkentimen, poistin vanhat liukupalat, kun ne oli vähän epämääräiset tukevuudeltaan. Tilalle laitoin sekä sisäputken ulkopinnalle, että rungon sisäpinnalle teflon-teippiä (HK-Avionics:lta). Nyt liuku on paljon parempaa, ei töki eikä nyi. Tarkennin on myös tuntumaltaan parempi, mm. pienet liikkeet tuntuvat onnistuvan paremmin ilman alkunykäystä. Väljyys ja ylimääräinen klappi lähti laittamalla sopiviin paikkoihin teippiä 2 kerrosta päälletysten. Alkuperäisen "voiteluliiman" korvasin SuperLubella.

Laskeskelin että tarkentimen putkessa on sen verran "hajurakoa" valoon, että päätin flokata DC-Fixillä myös tarkenninputken sisäpinnan. Putki "pimeni" selvästi, kun se oli alunperin pinnaltaan vain puolimattaa mustattua alumiinia.

Pappis

#22
Väkertelin pääputkelle tukilevyn tarkentimen, etsimen yms. alle. Levy on 0,8 mm "jotain terästä", ylijäämäpala kaverin työpaikalta, kokoa noin 20 * 30 cm. Alunperin putkessa oli vain etsimen alla pieni n. 5 * 5 cm tukilevy, 1 mm paksu. Tarkentimen reiän tein valmiiksi noin 65-70 mm suuruiseksi 2" tarkenninta varten. Ja riittävästi reikiä ruuveille levyä paikoillaan pitämään. Tarkoitus on flokata tukilevy erikseen.

Mutta... Mitähän töhnää peiliputken sisäpinnalla on?! Olin tietoinen varoituksista käyttää liuottimia sisäpinnan pesuun ennen flokkausta, joten päätin pyyhkiä sen vain kostealla rätillä. No, rätti mustui heti, ihan kuin sisäpinta olisi tuhkan tms. peitossa! Pesin sisäpinnan lopulta Fairy:lla, jotta saisin kaiken irtotavaran pois, ja pinnan pitävämmäksi. Samalla sisäpinnan sävy muuttui puolihimmeäksi matan sijaan. Flokkaukselle tällä sävyerolla ei tietenkään pitäisi olla mitään merkitystä.

Pappis

Tukilevy ja putki on flokattu. Oli siinä oma tekemisensä... Kädet ei riittäneet putken päistä sisään niin, että samalla olisi pystynyt katsomaan sinne sisään, hidasti kyllä työtä merkittävästi kun ei näe mitä pitäisi tehdä. Mutta, tulos puhuu omaa kieltään. Putken sisältä otetut kuvat on otettu samoin asetuksin (F2.2, ISO64, 1/160 s). Jätin nyt tukilevyn alle jäävän osan ilman flokkausta, koska ajatus on pitää levy paikoillaan pysyvästi.

Pappis

Rakentelin putkeen vähän bafflaustakin. RK Monitoimitiiviste on mustaa, melkoisen heijastamatonta, ja koko on aika sopiva, eli 5 mm (paksuus) * 10 mm (leveys). Pääpeilin eteen 3 kerrosta putken sisäpinnalle rajoittaa avoimen aukon sopivasti noin 150 - 155 milliin, ja 2 kerrosta lähellä putken suuaukkoa rajoittaa aukon noin 160 milliin. Liimasin käyttäen siellä täällä tipan kontaktiliimaa, vaikka tiivisteessä oma liimakin oli mukana. Pysyypähän kiinni, kun ei se tässä käytössä ole koko ajan puristuksessa.

Pappis

Alustavia tuloksia. Kuvat on otettu samalla tavalla tarkennin täysin ulkona, kalusto sisällä, sisävalojen valaisemasta valkoiseksi maalatusta katosta. Ennen-kuva on F2.2, 0.25 s ja ISO800. Jälkeen-kuva on F2.2, 0.5 s, ISO640. Valotusajassa ero on +1 EV, herkkyydessä -1/3 EV, eli nettona jälkeen-kuvan valotus on 2/3 EV enemmän. Silti ero on melkoinen. Tuo jälkimmäisen kuvan kiiltelevä rengas on tarkentimen rungon sisäpintaa ja siinä olevaa teflon-teippiä.

Pappis

Hajavalon kitkemiseksi edelleen mustasin myös molempien peilien kyljet mustalla lätkäteipillä, sekä pistin pienet palat DC Fixiä vielä pääpeilin pitimien kumipalojen päällä olevien metallilevyjen päälle. Ne kiiltelivät joissain kuvissa ilkeästi, vaan ei enää.

Lithos

Tuossa alkaa olla jo maailman tuunatuin C6-N. Itse en ole noita peilien mustauksia tehnyt mutta putken peräpäässä asustaa musta huppu havaintojen aikana ettei peilin taustasta tule valoa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Pappis

#28
Enpä tiedä... Jos maailmanennätys tuli näin helpolla, niin aika pikkujutuilla se on irronnut! Ja melko halvalla, kun noin 50 € on mennyt. 20 € DC Fix, 20 € teflon-teippi, 10 € tiivistenauha, loput on "rompevarastosta".

Mutta, kyllä tuo C6N on aika kiitollinen tuunattava! Ja kun tuunaamalla saa aikaan merkityksellisiä muutoksia, niin mikä jottei siiä jatkaisi!

Timpe

Helppoja ja kannattavia muutoksia tuollaiset flokkaukset. Lopputuloksena tulee selvästi enemmän kontrastia visuaalinäkymiin, kun hajavalo saadaan pois.  :cool:
Tuo Lithoksen ehdottama huppu pääpeilin puoleisessa päässä on myös tarpeellinen ainakin pitkien valotusten kuvaajille (jos pääpeilinpidinrunko on niin avonainen sieltä takaa, että apupeilille näkee pääpeilin vierestä kurkistaen).
- Timo Inkinen