Newton putken apupeilin vaihto "liimaus"

Aloittaja Kari-Matti, 22.05.2016, 11:21:11

« edellinen - seuraava »

Kari-Matti

Hei, minulla on edessä apupeilin vaihto joka on kiinni pidik-
keessä liimalla. Mikähän liima käy uuden peilin kiinnitykseen.

Kari-Matti

Murtsi

Itse olen käyttänyt casco-superfix-asennusliimaa tuohon tarkoitukseen ja hyvin on pysynyt, sitä saa myös sopivan pienissä pakkauksissa https://www.prisma.fi/fi/prisma/casco-superfix-asennusliima-40-ml


Pekka Lehtelä

Minä olen käyttänyt kirkasta silikonia jota  myös saa ihan pienissä tuubeissa. Hyvin on pysynyt molemmissa putkissa noin 15 vuotta kiinni.

Kari-Matti

Kiitos vastauksista! Itse ajattelin mustaa silikoniliimaa mutta
tarttuuko sillä tarpeeksi jämäkästi. No ainakin kirkkaalla silikoniliimalla näköjään pysynyt. Ajattelin myös pitääkö liiman olla elastinen "joustava". Varmaankin pysyy kaikilla noilla.

Kari-Matti

Tane

 Kaikki nuo hyviä. Minä käytin mustaa silikonia ja ostin samalla silikonin poistoainetta kun vaihdoin peiliä. Lohkeamisvaaran takia olin varovainen.
Celestron C14,

Pekka Lehtelä

Olen tässä vuosien aikana huomannut, että konsteja on niin monta kuin tekijääkin, tuntuu pysyvän kiinni monella eri aineella. Jonkinlaisen varmistus systeemin ohuesta vahvasta "narusta" ajattelin apupeiliin laittaa ettei putoa pääpeilin päälle (koputan puuta) jos kumminkin sattuu irtoamaan. Voi tulla tippa silmään jos katselee haljennutta pääpeiliä...

Tane

 Joo, laitoin sellaisen naruvarmistuksen muuan vuosi sitten kun liimasin ensikertaa. Oli havaintokausi meneillään ja kiire testaamaan...Kestää se silikonin kuivaminenkin aikansa. Kun tuntui hyvin jämähtäneen otin narut pois...
Celestron C14,

Tane

 Kerran tilasin Teleskop-Serviceltä apupeilin pidikkeen ja tarra kuului mukaan. Epälin kyllä kun piti laittaa sentään 88mm kapeimmalta halkaisijaltaan oleva peili mutta piti se hyvin.
Celestron C14,

Kari-Matti

Hmm... eikö naru näy kuvassa vai miten narulla varmistus? Kyllä silikoniliiman on hyvä antaa kuivua viikon.

Kari-Matti

Tane

 Niin, pidin vain alussa varmistuksena kun putki oli päivän pystyasennossa. Havainnoidessa  siirsin  langat sivuun. Joskus  pidin tavallista pientä muovipussia kiini peilin kannattimiin sidottuna(kun en havainnoinut) jos peili sattuu tippumaan...Näin jälkeenpäin viisaana, ei ole kyllä ollut lähelläkään se vaara.

Tulin tietysti ylivarovaiseksi kun alkuaikoina pääsi joku barlowin osa mötikkä sujahtamaan tarkennuslaitteen läpi ja teki kolon apupeiliin...Vaikka sellainen yksi "jälki" ei vaikuta lainkaan havainnointiin niin ei se oikein istu asian kuvaan. Harmi se pienikin harmi.

Nythän on aikaa kuivaa liimausten ainakin elokuulle.
Celestron C14,

Pekka Lehtelä

Ohut luja "naru" apupeilin sivu osaan liimalla kiinni ja toinen pää apupeilin pitimen ristikkoon kiinni apupeilin takana. Ei näy kuvassa kun kerran testasin. Käytin ohutta kuitulankaa jonka liimasin ohuella epoksilla kiinni.

Pekka

Lainaus käyttäjältä: Kari-Matti - 22.05.2016, 18:07:29
Hmm... eikö naru näy kuvassa vai miten narulla varmistus? Kyllä silikoniliiman on hyvä antaa kuivua viikon.

Kari-Matti

Kari-Matti

No niin nyt on viikon kuivanut musta silikoniliima. Puhdistin liimattavat pinnat asetonilla pienellä puuvilla kankaalla, levitin liiman pidikkeeseen sormella ja painoin apupelin siihen kiinni myös purseet
pyyhkäsin sormella ja laitoin kuivumaan vaakatasoon pidikkeen. Nyt tussasin mustalla tussilla reunat ettei  tule niistä heijastuksia. En lähtenyt tekemään varmistuksia. Kyseessä Meaden 150/750
Newton pikkuputki.

Kari-Matti





Pekka Lehtelä

Minä laitoin vain osaan peilistä ohuita silikoni kerroksia, noin puolet apupeilin pinta-alasta  jätin ilman silikonia. Ajattelin jos apupeilissä ja apupeilin pitimessä on erilaiset lämpötila kertoimet niin ei tule mitään jännityksiä niiden välille. Jostain luin, että kolmella tipalla silikonia apupeili pysyy kiinni. Hannu Määttänen voisi asiantuntijana ottaa kantaa tähän asiaan?

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 02.06.2016, 16:35:54
Jostain luin, että kolmella tipalla silikonia apupeili pysyy kiinni.

Varmasti pysyykin, jopa vähemmällä sen verran on tiukkaa tavaraa. Rakennuspuolella oli ainakin ennen sääntö, ettei peilejä saanut liimata jostain syystä silikonilla. Oliko siinä olevinaan joku aine, joka saattoi reagoida peilin kanssa. Toisin tästä on jo aikaa ja tietysti vessan peili on vähän eri asia kun nämä apupeilit. Normi silikonin kuivumisaika ohuella saumalla on noin 1 vrk. Varmasti on Kari-Matin silikoni kuivunut, parempi tietysti katsoa kun katua vai miten se meni? :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

blaatu

Lainaus SIKASIL-E silikonimassan käyttöohjeesta:

'Koska kuivumisen aikana vapautuu etikkahappoa, se voi aiheuttaa syöpymistä
peilien hopeoinnissa ja herkillä metallipinnoilla kuten kuparilla, messingillä, lyijyllä.
'
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi