Laajakulma yleiskäyttöön

Aloittaja VeskuP, 26.04.2016, 09:00:30

« edellinen - seuraava »

VeskuP

En taas löytänyt suoralta kädeltä vastausta, joten aloitin uuden ketjun. Varmaan joku muukin painiskelee ehkä tämän saman asian kanssa. Joten olen aikeissa hankkia Nikoniini(D3100) uuden obiskan. Netti on pullollaan vaihtoehtoja ja eri piireissä kehutaan eri merkkejä ja olen aika sekasin kun tuntuu ettei huono vaihtoehtoa olekaan...

Onko esim. 14 tai 12 millisen Samyangin voittanutta, niitä on ainakin täällä kehuttu? Tokinan 11-16 millinen näyttäisi myös olevan paljon kehuttu ja etenkin edukas(~300 euroa). Sitten tietysti on esim. Sigman Art lasit, mutta niitä lompakko ei oikeen enää kestä. Kesäkuvat(pilvet, ukkoset, yöpilvet) onnistuu ilmeisesti pimeämmälläkin optiikalla, mutta entäs revontulet, maisematähtikuvat ym.? Onko joku F2.8 niihin riittävä? Neuvoja, vinkkejä ja vaihtoehtoja otetaan vastaan mielellään??
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

RL

#1
Itse olen katsellut ensi syksyksi samyangin 10mm f2.8 ed canonille, myös on saatavilla nikonille. Olen tuosta tokinasta katsellut mallikuvia flickr sivustolta ja joissain näyttäisi olevan karmea piirto reunoilla, kai tuurista riipuu millaisen saa..

Eikös tuo 12mm samyang ole vain peilittömille? Jos siis samasta 12millisestä f2 puhutaan joka on mainittu tuossa toisessa ketjussa. Sitten taas sitä 12mm f2.8 täydenkennon kalansilmää ei kannata kroppikennolle hommata.

Ja vielä kirjottaisin tuosta 14mm f2.8, se on täydelle kennolle ja saat sillä pienemmän kuvakulman(94°) kuin tuolla 10mm f2.8(109,5°).

Edit. Ja vielä mitä huomasin viime kaudella kun kuvasin f3.5 kalansilmällä, niin se on ihan liian pimeä kunnon revontuli tai linnunrata kuvauksiin. Mieluiten saisi olla f2.8 alaspäin.

VeskuP

No joo, eipä taida tosiaan tuo 12 millinen käydä kameraani, ihmettelinkin kun ei löydy verkkokaupan sivuilta sopivaa. Nykyinen obiska on siis Nikkorin 18-55mm kittilinssi jossa muistaakseni on jotain 76 astetta tuo suurin kulma, aikamoista parannusta olisi jo tuolla 14 millilläkin. Tuohon laatuun sen verran että eikös näissä Samyangeissa ole ollut kanssa aikamoista tuo laadun vaihtelu?

Ja onko se nyt niin, että tuo 10 millinen ei ole nyt sellainen kalansilmä millä esim. horisontti kaareutuu kovin kuvissa?? Ei ainakaan siltä näyttänyt kun äkkiä kuukkeloin, aika vähän nimittäin ymmärrän näistä... Näyttäisi olevan satasen kalliimpi kun tuo mainitsemani Tokinan 11-16mm. En sitten tiedä mitä tuolla noin pienellä zoomilla tekee edes?
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

RL

Juu, noissa kittilinsseissä on tosi pieni kuvakulma.

Joo kyllä tuo 14 millinen käy myös tuohon. Taivaanvahdissa olen nähnyt revontulikuvia kroppikennolla ja tuolla 14mm.

Täällä foorumillakin lukee, että porukoilla on ollut huonoja 14 millisiä samyangeja. Sen takia ostankin vasta syksyn puolella tuon laajakulman, jolloin pääsee testaamaan taivaan alle ja voi lähettää takaisin kauppaan, jos tähdet on mitä on.

Tuossa 10 millisessä ei ole sitä kalansilmä vääristymää. Tuo taitaa olla niinkuin 14 millisen versio kroppikennolle. Flickr sivustolta kun katsoo tuon 10 millisen piirtoa, niin paljon paremmat reunat on kuvassa verrattuna tokinaan. En osaa sanoa laadun vaihtelusta näissä 10 millisistä, kun aika vähän löytyy kirjoituksia netissä siitä.

Täällä kuvia tuolla 10 millisellä otettuna:
https://www.flickr.com/search/?group_id=2640528%40N24&view_all=1&text=milky%20way

monni

Oma panokseni laajiskeskusteluun: olen testannut Samyangin 8mm fisun, 14mm laajiksen, Canon 20mm f/2.8 laajiksen, Sigman 24-70 f/2.8 EX DG:n, Samyangin 12mm fisun ja nyt viimeisenä Tamron 15-30mm f/2.8 Di VC USD -tötterön.

Samyangin 8mm fisu on cropilla hintaisekseen ok, täydellä aukolla toivottoman pehmeä tosin. Sampan 12mm fisu on loistava jo täydellä aukolla ja täyskennolla. Samyangin 14mm laajis on hintaisekseen loistava, mutta näissä on hieman ollut yksilövaihteluita. Myös halpa hinta näkyy Samyangin mekaanisessa laadussa; itse olen kaksi neljästä omistamastani Samyangista saanut jo rikki siten, että muovirunko on hajonnut.

Canonin 20mm on ikivanha lasi nykymitalla ja ihan toivoton taivashommissa. Tähdet nurkissa on kamalat. Sigman arteista ei ole kokemusta, mutta tuo Tamron 15-30mm f/2.8 Di VC USD on yksi parhaista kakkuloista mitä olen koskaan omistanut. Vakaaja laajiksessa tuntuu aluksi hassulta, mutta se toimii todella hyvin. Lasi piirtää nurkasta nurkkaan kuin tauti koko polttovälialueella ja tarkentaa AF:lläkin just eikä melkein. Ainoa miinus on kova hinta ja se että tötterö on hillittömän iso ja painava. Ja filsuja ei tämän kanssa ole käytettävänä.

Summattuna: budjettitietoiselle Samyang 14mm laajis on paras mahdollinen lasi. Siitä seuraava on sitten tuo Tamron 15-30. Itselläni on tarkoitus tuo Sigman 24 f/1.8 ART jossain vaiheessa myös hankkia, vaikka 24mm ei enään "superlaajis" olekkaan. Jari Luomasen testit/artikkeli uudessa TA:ssa tuosta lasista on aika pysäyttävät. Ja f/1.8 valovoima laajiksessa on jotain mitä reposkuvaaja himoitsee enemmän kuin termoskahvia.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Pappis

Tarkoittaako monni Sigman 20 vai 24 Art:ia?

monni

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 27.04.2016, 09:56:22
Tarkoittaako monni Sigman 20 vai 24 Art:ia?

Sekoilin; eli 20mm arttia. Se on siis omalla "must have" listalla laseista mitkä pitää vielä hankkia.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

VeskuP

#7
No hyvät vaihtoehdot lisääntyivät kummasti. Mutta kyllä on aika napakat hinnat noissa. Äkki Ebaystä selasin niin tässä uusien hintoja Nikonille:
Tamron 15-30 ~850 euroa(811)
Sigman Art 20mm ~730 euroa(699)
Samyang 10mm ~400 euroa(388)
Tokina 11-16mm ~420 euroa(405)
Samyang 14mm 330 euroa(315)

Tämänkin keskustelun perusteella näköjään hinta ja laatu kulkee käsikädessä. Lompakkoa kun katsoo, niin täytyy puntaroida noiden 10 ja 14 millisen Samyangin välillä :cry: No tietty käytettyähän voisi harkita...

Edit: Päivittelin vähän hintoja...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Pappis

Sigman Art:eja tai Tamron 15-30:ä ei juuri käytettyinä liiku. Samyangia saa myös monista Kiinan nettikaupoista, jos takuuasiat ei huoleta.

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 27.04.2016, 12:41:23
Sigman Art:eja tai Tamron 15-30:ä ei juuri käytettyinä liiku. Samyangia saa myös monista Kiinan nettikaupoista, jos takuuasiat ei huoleta.

Joo ei näyttänyt olevan, kai porukka pitää noista kiinni kynsin ja hampain. Se vaan aina on vähän sellaista kun tuolta kiinasta tilailee, täytyy laskea hintaan lisäksi sitten kaikki tullihommat ja verot, ja noissa Samyangessa jos jossain pitäisi takuuasiat olla vimoisen päälle kunnossa :grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VP

Samyangin 14mm on hyvä töötti. Ongelmana on laatuvaihtelut mutta lasi kannattaa palauttaa jos ei vastaa hyvää piirtoa. Pyytää vaan vaihtoa kunnes sopiva osuu kohdalle, näin itse tein tosin suoraan liikkeessä halusin vertailla yksilöitä. Pieni tuumatuokio testitaulun edessä ja melko hyvä yksilö sattuikin kohdalle. Ohessa 100% croppeja keskeltä ja äärinurkasta.

-V

monni

Löysin oman Tamron 15-30:sen käytettynä Kameratorilta. Olen ko. firman kanssa muutaman kaupan nyt tehnyt ja ovat aina myös hyvittäneet hyvin vaihtokalustosta. Lipeää hiukan mainoksen puolelle, mutta voin tuota kameratori.fi paikkaa varauksetta suositella.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

monni

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 27.04.2016, 12:21:20
No hyvät vaihtoehdot lisääntyivät kummasti. Mutta kyllä on aika napakat hinnat noissa. Äkki Ebaystä selasin niin tässä uusien hintoja:
Tamron 15-30 ~850 euroa
Sigman Art 20mm ~730 euroa
Samyang 10mm ~400 euroa
Tokina 11-16mm ~400 euroa
Samyang 14mm 330 euroa

Tämänkin keskustelun perusteella näköjään hinta ja laatu kulkee käsikädessä. Lompakkoa kun katsoo, niin täytyy puntaroida noiden 10 ja 14 millisen Samyangin välillä :cry: No tietty käytettyähän voisi harkita...

Samyangin 14 millinen tosiaan on hintaisekseen aivan loistava lasi, ehdottomasti kannattaa se testata. Käytettynä n. 200-220e hintahaarukassa Suomessa pyörinyt. Itselläni on kataloogissa tuhansia kuvia ko. kakkulalla.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

VeskuP

Kiitokset vinkeistä ja Villelle kuvista, hyvinhän tuo piirtää. Näiden kommenttien perusteella valitsen suurella todennäköisyydellä tuon 14 millisen Samyangin. Täytyy vaan testata tosiaan että on hyvä yksilö. Ja jos käytettynä on noinkin huokea, niin ei tarvitse ehkä kesälomarahoihin asti odotella. :tongue:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VeskuP

Millanenhan tuo 24 millinen Sigman Art on???
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro