SW Evostar 120/1000 + EQ 5

Aloittaja jperala, 03.03.2016, 12:10:07

« edellinen - seuraava »

jperala

#60
Tänään tuli korjattua asia mikä on häirinnyt tovin, eq pään kiinnitys jalustaan. En tiedä mikä suunnittelun kukkanen / älynväläys on laittaa usean kilon painoinen osa kiinni jalustaan pultilla joka kiinnittyy ainoastaan neljän kierteen verran kiinni ? Eq päässä on kuitenkin tilaa laittaa pitempikin pultti ilman ongelmia, no asia korjattu pidemmällä pultilla joka varmasti kiinnittyy koko päässä olevan kierteen matkalta.

Haitta puolia on tietysti varustetelineen käyttö, sillä ei voi enään puristaa jalkoja erilleen, mutta enpä ole tuota käyttänyt muutenkaan, pysyvät ilman apua paikoillaan. Nyt voi nostella ja siirrellä systeemiä aika huoletta.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Tane

 Nyt en muista montako kierrettä oli minun entisissä Eq-5 kiinnitys pulteissa. Eq-6:ssa on 11 kierre rinkulaa. Minä olen saanut hyvin menemään ne Eq-päähän tai en huomannut ongelmaa edes Eq-viitosella. Mutta huonommaksi moni asia tälläkin saralla vain muuttuu joten en ihmettele.

Sama  oli minulla joskus aiemmin Meaden jalustan kanssa kun modausten jälkeen alkuperäinen pultti ei enää yltänyt riittävästi. Heti vaappui ja tutisi. Pulttia oli pidennettävä.
Celestron C14,

jperala

#62
Lainaus käyttäjältä: Tane - 08.04.2016, 19:34:56
Nyt en muista montako kierrettä oli minun entisissä Eq-5 kiinnitys pulteissa. Eq-6:ssa on 11 kierre rinkulaa. Minä olen saanut hyvin menemään ne Eq-päähän tai en huomannut ongelmaa edes Eq-viitosella. Mutta huonommaksi moni asia tälläkin saralla vain muuttuu joten en ihmettele.

Sama  oli minulla joskus aiemmin Meaden jalustan kanssa kun modausten jälkeen alkuperäinen pultti ei enää yltänyt riittävästi. Heti vaappui ja tutisi. Pulttia oli pidennettävä.

7 kierrettä joista 4 ollut käytössä, näkee hyvin pultin päästä mennyt kierteet mataksi niistä kohdin jotka ollut kierteissä, 5mm kierrettä pitää paikoillaan koko putkea ja eq päätä painoineen ? ja kyseessä kohtuu pehmeää alumiinia mistä koko hässäkkä tehty.

No onneksi tämän pystyi korjaamaan edullisesti yhdellä pitkällä M10 pultilla.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Fringen käytöstä huomioita, nyt olen useampana päivänä käynnyt katselemassa kuuta valoisan aikaan, fringen käyttö tekee kuvasta huonomman selvästi. Pimeällä taas toisin päin, silloin fringeä ei edes huomaa. Kuva on suttuisempi ja kummallisen värinen, ilmeisesti kohteen kirkkaus vaikuttaa aika paljon ja auringon vielä näkyessä kuu ei kovin kirkas.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Pappis

#64
Lainaus käyttäjältä: jperala - 13.04.2016, 20:53:18
Fringen käytöstä huomioita, nyt olen useampana päivänä käynnyt katselemassa kuuta valoisan aikaan, fringen käyttö tekee kuvasta huonomman selvästi. Pimeällä taas toisin päin, silloin fringeä ei edes huomaa. Kuva on suttuisempi ja kummallisen värinen, ilmeisesti kohteen kirkkaus vaikuttaa aika paljon ja auringon vielä näkyessä kuu ei kovin kirkas.
Päivänvalossa Kuusta näkyy huonommin yksityiskohtia kehnomman kontrastin takia, joten värivirhe ei oikein erotu. Yöllä kontrastia on riittämiin ja värivirhekin näkyvissä sotkien näkymiä, joten ei ihme että Fringe toimii. Silmälle kontrasti on olennainen juttu, moni asia muuttuu päinvastaiseksi kun kontrasti säädetään sopivaksi (vrt. lukuiset optiset illuusiot).

jperala

Tänään tuli jupiteria katsellessa hieman testailtua hyperionien kanssa, ne omat barlow osat pilaa kuvan, on paljon parempi ilman ja erillisen ed 2x barlowin kanssa. Star test tuli tehtyä ja aika teräväreunainen "maalitaulu" tulee joten kollimointi ei ihan pielessä. Tuli todettua myös että järkkäriä on turha tarjota jupiterille, ilman seurantaa oli aika hölmöä pelleilyä yrittää ottaa kuvaa.

Kuuta odotellessa, on ollut taas pitkään väärään aikaan taivaalla :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

On saannut tötterö olla aika rauhassa viime viikkoina, valoisaa riittää yöhön asti ja päiväkuun katselu on aika vaisua, eikä aurinkokaan jaksa yllättää. Työt häiritsee niin ei voi oikein valvoa yöllä, lomat alkaa vasta elokuussa jolloin alkaa toivottavasti illat pimenemään.

Pitää yrittää jotain keksiä jotta ei pelistä jähmety rattaat :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

#67
Tuli rasvattua kaikki käyttöpultit ja mutterit, ei ainakaan ala syömään alumiinia kuivat osat. Samalla tuli tarkastettua kynnen kunto asteen säädössä, oli täysin ehjä. On pidetty siinä 55 asteen nurkilla, säätöpultti näytti silmämääräisesti suoralta. Moottorien hankinta alkanut pyörimään takaraivossa, olen kuitenkin sysännyt ajatuksen vielä syrjään, mutta katsotaan mitä tuleman pitää.
Lisäksi olisi tarvetta 6mm 2" okulaarille.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

wm-x

Minulla on tuollainen orkkis moottori paketti jos tulee tarvetta. Voin myös opastaa hihnavetoisen systeemin rakenteluun jos kiinnostaa joskus tulevaisuudessa  :azn:

jperala

Tuli viimeinkin tehtyä aurinkokalvosta suoja etsimelle, helpottaa hieman auringon paikallistamista vaikka luulisi että sen kokoinen pallo löytyy ihan tuosta vaan. Leikkelin kylmästi pölysuojaan reiän ja kalvoa pala ja pahvista kaulus mikä pitää paikoillaan, nyt jaksaa taas pilkkuja käydä ihmettelemässä.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Eilen tuli hommattua toinen kamera, hieman kätevämpi käyttää M modella kun löytyy kaksi säätörullaa. Olympus OM-D EM5, tämähän on jo wanha runko vaikka on se viimeisin versio black elite 2014 ilmestynyt. Tanelta tuli ostettua pidempi 2" jatkopala tarkentimeen kun tuo 30mm jäi välillä vähän lyhyeksi ja piti asetella huulille osia.

https://www.olympus.fi/site/fi/c/cameras/om_d_system_cameras/om_d/e_m5/

Nyt odotellaan kelejä :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Nyt saa 6mm okulaarin, spugelta "tilattu" 8mm hyperion johon 14mm korotusrengas, näin tulee 6mm oku. On ollut hieman puutetta tuolaisesta noin x200 suurennoksen antavasta okulaarista, istuu mukavasti muiden hyperionien sekaan.

Mukava lisä kun alkaa illat pimentymään ja loma lähestyy :)
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Pitäisi olla nyt jatkoa niin paljon että ei tarvitse kikkailla minkään yhdistelmän kanssa, 50mm kiinni ja laukussa 30mm lisää. Loppuu ne "huulille" asettelut :)

SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Näillä pitäisi nyt mennä, 3.5mm pitäisi vaihtaa 5mm niin olisi hyvä, antaa vähän turhan ison suurennoksen. Noiden lisäksi toki ED x2 barlow

SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

jperala

Tuli väsättyä okulaarisalkkuun  uudet pehmusteet, nyt alkaa olemaan hyvä. Huomasin että kun vaihdoin sen muovisen työkalusalkun pois niin vähemmän imuroi roskia itseensä okulaari, olisiko ollut kissasähköä muovisessa salkussa ?

SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson