Kysymyksiä SynScan -kapulasta

Aloittaja VP, 14.02.2016, 16:37:35

« edellinen - seuraava »

VP

Tuli tuossa sellainen mieleen että onko mahdollista saada SynScanin ehdottamat kohdistustähdet (GoTo) kustomoitua?
Kapulahan ehdottaa eri tähtiä taivaalta, itse olen kohdistanut Vegaan, Mizariin ja Capellaan. Ne kun on helppoja muistaa, mutta esim. viime yönä en saanut Capellaa löytymään listasta sitten millään.

Toinen kysymys, mistä voin kustomoida parkkiasennon putkelleni? Pitäisi saada DEC akselia käännettyä 90 astetta jotta putken irroitus olisi helpompaa ja tulevaisuudessa putki mahtuu havaintosuojan katon alle vaaka-asennossa.

Kolmantena tuli sellainen mieleen että kun kapulassa on tämä user defined objects, voiko nuo laittaa jotenkin etukäteen vai tarvitseeko jalustan olla kohdistettu? Annetaanko siis kapulalle vain RA / DEC koordinaatit esim. Messier 42 ja se osaa jatkossa löytää sen, riippumatta onko koordinaatit syötetty ns. tositilanteessa?

-V

einari

Tämä menee nyt muistista kun ei ole enää ko jalustaa.
1. Kohdistustähden voi hylätä jolloin ehdottaa seuraavaa. Jos Capellaa ei tarjottu niin se ei varmaan ko hetkellä ollut kelvollinen.
2. Muistaakseni pystyy säätämään custom-asentoon.
3. Sinne vaan laitetaan kohteen koordinaatit mitä halutaan katsoa. Tyypillisesti nämä on kohteita mitä kapulasta ei löydy, esim komeettoja. Voi laittaa etukäteen, ennen kohdistusta.
___
Tapio

VP

Hmm, löysin tuon user objectsin. Harmikseni vain huomasin ettei kohteita voi nimetä joten mukavimpien DS kohteiden lista jäänee unholaan.

Capella oli kyllä oikein hyvässä paikassa, ainakin 45 asteen korkeudella päinvastaisella puolella taivasta kuin edellinen kohdistustähti (Vega). Olen ymmärtänyt että kohdistustähdet kannattaa valita eri puolilta taivasta?

-V

henkkac

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 14.02.2016, 16:37:35
Toinen kysymys, mistä voin kustomoida parkkiasennon putkelleni? Pitäisi saada DEC akselia käännettyä 90 astetta jotta putken irroitus olisi helpompaa ja tulevaisuudessa putki mahtuu havaintosuojan katon alle vaaka-asennossa.

-V

Riippuu kapulasta ja sen versiosta, minulla kapulassa ei voi määrittää custom-asentoa parkkiin.

VP

Miten tuo sitten onnistuu, jos kapula on sopiva? Kapulaa olen räplännyt monet kerrat ja Googlekaan ei osannut auttaa.

-V

einari

En sitten ole varma voiko kapulalla tehdä sitä  - ei paljon tullut kapulaa käytettyä Eqmodiin siirtymisen jälkeen, mutta sillä ainakin voi.
https://stargazerslounge.com/topic/60106-can-you-define-a-park-position-with-an-eq6/
___
Tapio

henkkac

Erään "HEQ&EQ6+Hand Control.pdf" ohje pdf:n sivu 17 mukaan kapulan valikossa "Utility Function" on valikko "Park Scope" jossa on valinnat "Home position", "Current Pos." ja "Custom Pos." jos kapula tukee sitä.

hoptari

Edellisestä poikkeava ongelma synscanin kanssa. Minulle käynnistyksessä olevat pakolliset toiminnot ennen kohdistusta ovat aivan turhia.
Asetan itse putken lukot auki kohti valitsemaani kohdistustähteä ja kerron kapulalle mikä tähti se on. Kapulan väkisin tekemä tähden haku
on turha ja hommaa hankaloittava, sillä guidauksen apuputki on usein vaarassa.

Mahtaakohan hakkeroituja kapulan ohjelmia olla jossain olemassa, mitä luulette (tai tiedätte) ?

Mito

Minulla on EQ6, joka päivitetty GoTo:ksi ja kapulan softa on 3,25. Tolppa on kiinteä ja nuppi useimmiten sen nokassa suojalaatikossa, jota pitää "lämpimänä" eli siis kuivana 20W lamppu. Session lopuksi suuntaan teleskoopin kaukaiseen voimalinjan merkkilamppuun. "Home position" pitää ensimmäisen kerran tehdä "current position", joka jää kapulan muistiin "custom position".

Nyt voi putken ja kamerat viedä sisälle ja seuraavalla kerralla vaikka eri kalustolla tähtää merkkilamppuun ennen EQ:n käynnistämistä "custom positionista". Tämä on toiminut hyvin mm kesän päivätaivaan planeettojen löytämisessä.

hoptari

Tuota saattaisi kyllä käyttää. Jäisi pois jalustan villi tähdenhaku, kun se kuvittelee alkavansa typerästä
pystystä alkuasennosta, jossa se ei kuitenkaan ole. Täytyy kai sitten session lopuksi muistaa parkata custom positioniin.

Vielä mukavampi olisi, jos voisi jättää kapulalle kertomatta täyttä kalenteria, sitähän se tarvitsee löytääkseen
kohdistustähden. Minä löydän sen katsomalla taivaalle ja suuntaamalla laserilla putken siihen.

astro_juhis84

Mikähän tähän EQ 3-2 skyscan jalustan käsiohjaimeen on tullut? Siinä ei voi säätää mitään asetuksia kuten päivämäärää, kellonaikaa yms. En pääse tällä mihinkään valikkoon, kuten planet, NGC, M, object, utility tai user. Käsiohjain on 3.27 versio.

Ainoastaan jalustan moottorin nopeutta voi säätää ja jalusta kyllä liikuttaa molempia akseleita. Aluksi luulin että virtalähde on liian pieni, käytössä 12 V ja max 2250 mA virtalähde. Käynnistyksen yhteydessä näytössä lukee initializing.

Jalusta on ostettu noin 4 vuotta sitten ja käytetty hyvin vähän, ehkä jotain 10 minuuttia. Jalusta on ollut autotallin yläkerrassa jossa on talvisin kylmää. Onko kylmyys tehnyt vahinkoa?

Haluaisin pitkästä aikaa taas kuvata tähtitaivasta mutta heti alkuun laitteet ei toimi.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84